Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:36:19 GMT

اعتماد بین نسلی و ضرورت جوانگرایی در مدیریت کشور

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۷۹۴۷

اعتماد بین نسلی و ضرورت جوانگرایی در مدیریت کشور

تهران- ایرنا- جوان بودن جمعیت کشور فرصتی را برای پیش برد برنامه های توسعه فراهم کرده است، اما استفاده از این فرصت و جلوگیری از هدر رفت آن نیازمند فراهم بودن بسترهای مورد نیاز است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، طبق نظر کارشناسان، معمولاً نسل های مختلف حاملان اصلی برنامه های توسعه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر نسلی باید هم در تهیه و تدوین برنامه های توسعه مشارکت داشته باشد و هم در اجرای آنها. تحقق اهداف هر طرح و برنامه ای مستلزم مشارکت بین نسلی است.
پیوستگی نسلی از ضرورت های پیشرفت و توسعه جامعه ما است. در زنجیره نسلی،جوانان حلقه واسط بین میان سالان و بزرگسالان با نوجوانان و کودکان هستند. اگر به درستی زمینه و بسترهای لازم برای ایفای این نقش میانجی گرانه مهیا شود، می توان امیدوار بود که اصول، ارزش ها،باورها، آرمان ها و همچنین دست آوردهای ما در حوزه های مختلف علم، فناوری، اقتصاد و غیره دست به دست به نسل های بعدی منتقل شده و از شکاف و انقطاع نسلی جلوگیری شود.

** تحقق اهداف توسعه از دریچه پنجره جمعیتی
صاحب نظران بر این باورند که امروزه ایران در دوره پنجره جمعیتی به سر می برد. اکثر جمعیت را جوانان تشکیل می دهند. نیروی فعالی که آماده ی خدمت به جامعه است. چیزی کمتر از دو دهه فرصت داریم تا با استفاده از این نیرو نهایت استفاده را در راستای توسعه کشور ببریم.
بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 که توسط مرکز آمار ایران انجام شد، 24 درصد جمعیت کودک و نوجوان (زیر 15 سال) 25.1 درصد جوانان (15 تا 29 سال)، 44.8 درصد میانسالان (30 تا 64 سال)، 6.1 درصد سالمندان بالای 65 سال بود.
این آمار برای سال 1390 عبارت است از: 23.4 درصد جمعیت کودک و نوجوان (زیر 15 سال) 31.5 درصد جوانان (15 تا 29 سال)، 39.3 درصد میانسالان (30 تا 64 سال)، 5.7 درصد سالمندان بالای 65 سال و همچنین 8.2 درصد سالمندان بالای 60 سال. همانطور که این داده ها نشان می دهد با اینکه جوانان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و هنوز هم ایران کشوری جوان به شمار می رود، اما سهم جوانان در فاصله بین دو سرشماری 1390 و 1395 کاهش داشته است.
بنابر این جمعیت کشور همیشه جوان باقی نخواهد ماند و باید از این نیرو به بهترین شیوه برای توسعه کشور استفاده کرد.

** توسعه و ضرورت اعتماد بین نسلی
موفقیت در رسیدن به اهداف توسعه نیازمند تقویت سرمایه اجتماعی است. اعتماد بین نسلی و مشارکت بین نسلی مهمترین ارکان این سرمایه هستند. ضرورت دارد که نسلی که چهار دهه مدیریت عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره را در دست داشته است به جوانان اعتماد کند. متقابلاً باید تلاش نماید که اعتماد آنها را نیز به دست آورد. اعتماد بین نسلی امری دوجانبه است. اگر اعتماد ایجاد شود مشارکت بین نسلی آسان تر محقق خواهد شد.
تقویت سرمایه اجتماعی بین نسلی بدون توجه به شایسته سالاری به جایی نخواهد رسید. فرصت ها برای همه جوانان باید برابر باشد. عدالت اجتماعی می تواند بستر را برای تحقق شایسته سالاری فراهم کند. هرگونه رابطه گرایی در جذب جوانان برای شایسته سالاری و متعاقباً برای اهداف برنامه های توسعه به مانند سمی کشنده است. ضابطه باید جای رابطه را بگیرد. جوانان باید درجایی که شایستگی آن را دارند جذب و به کار گرفته شوند.
نباید ورود جوانان به ویژه در عرصه های مدیریتی و جایگزینی آنها با نسل قبلی مدیران به یکباره اتفاق بیافتد. جوانان باید در فرایندی تدریجی و طی رده های مختلف مدیریتی و کسب تجربه های لازم وارد عرصه های مدیریتی به ویژه در رده های بالا شوند. بدین ترتیب دانش و تجربه مدیریتی می تواند بین نسل های مختلف دست به دست شود.
یکی از مهمترین کارهایی که باید برای جذب و مشارکت جوانان انجام شود تقویت جامعه مدنی و به ویژه سازمان های مردم نهاد، از یک طرف و احزاب و نظام حزبی از طرف دیگر است. فعالیت و مشارکت جوانان باید از حوزه های مختلف زندگی اجتماعی و در صورت علاقمندی از فعالیت درون احزاب شروع و سپس به عرصه های مدیریتی وارد شوند.
مشارکت جوانان تنها محدود به فعالیت های مدیریتی نیست. از جوانان دامدار و کشاورز روستایی و عشایر گرفته تا تحصیل کردگان شهری، همگی در رسیدن به جامعه ای توسعه یافته و به ویژه دست یابی به توسعه پایدار نقشی مهم و کلیدی دارند.

** دولت و آماده سازی بسترهای حضور جوانان
وظیفه دولت فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور جوانان است. از یک طرف باید بتوانند در کمال آرامش و آسایش در موضوعات مورد علاقه خود آموزش های لازم را ببینند. سپس در حوزه های مختلف اقتصادی( صنعت، کشاورزی و خدمات)، سیاسی و اجتماعی ملزومات فعالیت آنها مهیا شود.
اگر دولت بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد می توان انتظار ظهور کارآفرینانی را در میان جوانان داشت. کارآفرینانی که بخش قابل توجهی از بار سنگین توسعه جامعه را بر دوش بکشند. مهم است که تفکر کارآفرینی در جامعه رواج یابد اما نباید فراموش کرد که در هیچ کجای دنیا همه کارآفرین نمی شوند. بسترهای لازم فراهم می شود و در میان عده کثیری که دست به اقدامات کارآفرینانه می زنند تعداد معدودی موفق می شوند و لی همین عده بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی، اشتغال و صادرات را رقم می زنند.
دنیا به شدت تغییر کرده و پیوسته و با سرعت در حال تغییر است. امروزه هم در داخل کشور و هم در دنیای خارج تغییراتی در اقتصاد، تکنولوژی، سبک زندگی و سایر عرصه ها به وجود آمده است که تفاوتی عمیق با گذشته ایجاد کرده است. دیگر در بسیاری از عرصه ها جایی برای مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران قدیمی نیست. شاید اجرای قانون بازنشستگی یکی از نشانه های درک این امر مهم است.
به طور کل و طبق دیدگاه کارشناسان، راه توسعه باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار جوانان طی می شود. اگر از حضور حداکثری آنها استفاده نشود روزی می رسد که همین جمعیت جوان به دوره سالمندی رسیده و چالش های زیادی را برای جامعه به وجود خواهند آورد. این چالش ها از آنجا ناشی می شود که بدون استفاده از نیروی جوان، در دوران کنونی نمی توان جامعه را به آن سطحی از توسعه و پیشرفت رساند که در دهه های آینده زیرساخت های لازم برای رسیدگی به جمعیت کثیر سالمندان فراهم شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها در سیستان وبلوچستان

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، وزیر کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان در فرمانداری شهرستان کنارک گفت: توجه به راه‌های استان به ویژه در جنوب استان برای توسعه سواحل مکران بسیار مفید است، زیرا راه؛ زیربنای توسعه است و باید برای ارتقای راه‌ها و استانداردسازی آنها با سرعت بیشتری حرکت کنیم و مسئله راه‌ها در دستور کار جدی مسئولان باشد.

وحیدی وزیر کشور افزود: مسائل و مشکلات سیل‌زدگان از لحظات اولیه توسط مسئولان به ویژه استاندار و فرمانداران در حال پیگیری است و مشکلات براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد، دولت با تمام قوا در کنار مردم است و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد.
وی افزود: در بحث برق، اقدامات لازم در حال انجام است، به زودی تمام مشکلات مردم سیلزده حل می‌شود البته در ابتدا باید آب مصرفی مردم به صورت سالم و بهداشتی تامین شود تا شاهد مشکلات دیگری در این مناطق نباشیم.
وی گفت: اقدامات اساسی برای تامین زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم انجام شود تا مردم نگرانی در هنگام بارندگی نداشته باشند.
وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان در روستا‌ها زندگی می‌کنند، وباید سرعت بیشتر در اجرای طرح‌های حوزه راه، برق، آب، تلفن، اینترنت و آبخیزداری باشد، تصریح کرد: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح‌های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آب‌های سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در زمان بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند.
وحیدی با اشاره به اینکه که آب پشت سد‌ها برای اشتغال و تولید کاربرد دارد، ادامه داد: گرگرو‌ها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستا‌ها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح‌های آبخیزداری و مهار آب‌ها بتوانیم گرگرو‌ها را ساماندهی کنیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه با فعالیت سامانه بارشی در این استان بیشترین آسیب به جاده‌ها وارد شد، گفت: بخش‌های خصوصی در کنار دستگاه‌های دولتی در حال تلاش برای برطرف کردن معضلات هستند.
 کرمی بیان کرد: در برخی شهرستان‌های جنوبی این استان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌هایی رخ داد و خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد شد و حجم زیادی از آب به سمت دریا هدایت شده است.
وی افزود: به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع شده و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، همچنین اختلالاتی در ارتباطات به وجود آمد که بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های دولتی در حال تلاش برای برطرف کردن این معضلات هستند.
وی اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان بیشترین آسیب به جاده‌ها وارد شد، همچنین با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفته که باید کمک برای جایگزینی آنها انجام شود‌.
کرمی گفت: برق تعدادی از روستاها به علت وزش شدید باد و باران قطع شده که باید هرچه سریعتر مشکل برطرف شود، پست برق کهیر نیز دچار مشکل شده که تلاش تیم‌ها برای رفع این مشکل ادامه دارد.
وی تاکید کرد: تامین آب شرب مردم یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید به درستی انجام شود، در این زمینه یکی از اقدامات آبرسانی توزیع آب معدنی در نقاط درگیر سیل است.

دیگر خبرها

  • ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها در سیستان وبلوچستان
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • ضرورت مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف آب آشامیدنی
  • ضرورت تاسیس و توسعه تعاونی‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان
  • تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی
  • سلاجقه: جمهوری اسلامی پسماند رژیم صهیونیستی را مدیریت کرد
  • جمهوری اسلامی «پسماند رژیم صهیونیستی» را مدیریت کرد
  • ضرورت مدیریت اضطراب کنکور در روز‌های منتهی به آزمون سراسری
  • ضرورت فراهم‌سازی‌ امکانات مورد نیاز فعالان عرصه هوش مصنوعی در فارس