Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:37:40 GMT

ترامپ و حرکت بر لبه تیغ- محمد علی حیدری هایی*

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۸۹۲۵

ترامپ و حرکت بر لبه تیغ- محمد علی حیدری هایی*

تهران- ایرنا- شواهد و روند تحولات اخیر در منطقه خلیج فارس نشان می دهد که جریان تندرو آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را وادار کرده تا بر لبه تیغ حرکت کند و تصمیمات زنجیره ای خطرناکی اتخاذ کند که کارشناسان بین المللی و حتی متحدان آمریکا نسبت به آن ابراز نگرانی و اعلام خطر کرده اند.

آرایش نیروهای آمریکایی درمنطقه به گونه ای صورت گرفته که سطح تنش را بسیار بالا برده است،بطوری که تجمع این تعدادنیرو وادوات در منطقه، حساسیت ها را افزایش داده است و وضعیت به شکلی تغییر یافته که گویی ترامپ را به دنبال خود به سمت برخورد نظامی می کشند واین حاصل کار مشاورانی است که دور او را گرفته اند و او را بر لبه تیغ به حرکت در آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چرا لبه تیغ ؟ اولا، او خواهان جنگ نیست، اما دورادور او تیمی شناخته شده حلقه زده است که در تمام دوران زندگی سیاسی شان یا بر شیپور جنگ دمیده اند یا بر طبل جنگ کوبیده اند ؛ جان بولتون و مایک پمپئو!

*بولتون
میخائیل دون هاورز گزارشگر خبرگزاری آلمان در واشنگتن درباره او می نویسد:بولتون مردی است که در تمام زندگی سیاسی خود استفاده از قدرت نظامی را ابزاری کاملأ قانونی برای تغییررژیم دیده است. او زمان جورج بوش قرار بود نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد شود، اما مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان بود با پیشنهاد بوش برای دادن چنین پستی به بولتون مخالفت کرد.
هاورز سپس اضافه می کند، 'نفوذ این سیاست‌مدار تندرو در سیاست‌خارجی آمریکا اما رو به افزایش است، او که پیشتر به عنوان تحلیلگر نظامی در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز خواستار تغییر رژیم کره‌شمالی و حمله نظامی به ایران شده بود، حال می‌گوید وظیفه او اجرای سیاست‌های رئیس‌ جمهور است. اما از قرار معلوم او تلاش می‌کند این سمت و سوی سیاست‌های ترامپ را تغییر دهد. اینکه رئیس‌جمهور آمریکا ناگهان می‌گوید اطلاعات محرمانه‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه‌های خطرناکی برای حمله به مواضع آمریکا یا متحدان آمریکا دارد، چنین برداشتی را تقویت می‌کند. بولتون در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش متهم شده بود که گزارش‌های محرمانه را آنطور که می خواهد تفسیر می‌کند. حالا هم برخی معتقدند که جان بولتون اطلاعات گزارش‌های محرمانه را با اغراق تفسیر کرده و به این نتیجه رسیده که ایران چنین برنامه‌های خطرناکی دارد.

*پمپئو
مایک پمپئو که از 13 مارس 2018 به عنوان وزیر خارجه آمریکا شروع بکار کرده است، پیش از این اداره ‌کننده سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا(سیا) بود و پیشتر نماینده حوزه انتخابیه چهارم از ایالت کانزاس از حزب جمهوری‌ خواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بود و برای نخستین ‌بار در 3 ژانویه 2011میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد.
پمپئو، عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری ‌خواهان آمریکا و در منتهی الیه راست طیف سیاسی جمهوری‌ خواهان قرار می‌گیرد.او همچنین عضو انجمن ملی اسلحه،گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا، از مخالفان سرسخت تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو وازطرفداران سرسخت مداخله آمریکابرای برکناری رهبرکره شمالی بوده است وبه همین دلیل کیم جونگ اون اخیرا برای دیدار بعدی با ترامپ شرط گذاشت که در نشست بعد پمپئو حضور نداشته باشد.
البته ترامپ از سال دوم ریاستش برکاخ سفید، بسیاری از مدیران منتسب به اوباما یا دمکرات ها و حتی جمهوری خواهان معتدل را کنار گذاشته و جای آنان را به تندروها داده است، اما فعلا نماد جنگ سالارانی که ترامپ را به سمت پرتگاه جنگ می برند، بولتون و پمپئو هستند.

*ویژگی های منطقه
دومین نکته بعد از اطرافیان ترامپ که او را بر حرکت بر لبه تیغ واداشته، مساله ویژگی های منطقه خلیج فارس است. برای تحلیل این بخش بهتر است کمی تاریخ منطقه رابویژه دردهه های اخیر مروری کنیم؛ منطقه ای که در 40 سال گذشته شاهد دست کم 3 جنگ بزرگ وطولانی بوده است و جالب اینکه تامین کنندگان مالی هزینه های این جنگ ها، دولت های ثروتمند عرب خلیج فارس بوده اند.
هر بار هم که جنگی در این منطقه شروع شده، دامنه های آن سال ها ادامه یافته است؛ جنگ تحمیلی صدام علیه ایران که 8 سال طول کشید و بعثی ها به کمک دلارهای نفتی دولت های یاد شده در منطقه و کمک های تسلیحاتی ابرقدرت ها اعم از شوروی سابق و آمریکا و فرانسه ، کاری از پیش نبردند.
بعد نوبت به حمله عراق به کویت رسید و سپس لشکرکشی و حمله آمریکایی ها در دو نوبت به عراق که یک تنش 12 – 13 ساله را کلید زد و در نهایت در 2003 و اشغال عراق و در ادامه هجوم تروریست های تکفیری که هنوز پرونده این آخری بسته نشده است.
از آن هنگام، امنیت منطقه وامنیت جهانی به شدت آسیب پذیر شده است، اروپایی ها اگرچه سلاح فروختند و نفت ارزان خریدند، اما در نهایت از این جنگ ها سودی نبردندوالبته آمریکایی ها نیز میلیاردها دلار هزینه کرده اندوهنوز نه درافغانستان و نه در عراق به آنچه می خواستند، نرسیدند.
این درحالی است که به اذعان سرشناس ترین تحلیلگران بین المللی، ایران، نه عراق است و نه افغانستان و نه قابل مقایسه با شیخ نشین های خلیج فارس وعلاوه بر اینکه ملتی مصمم در مسیر استقلال است، در سطح منطقه ای وسیع در غرب آسیا و سایر نقاط، دارای پایگاه های قدرتمند مردمی است.

*نگرانی از تحرکات تیم ترامپ
ازسوی دیگر، تبدیل تنش های سیاسی و تبلیغاتی به تنش نظامی، بخش وسیعی ازمنطقه را در ناامنی فرو می برد ودامنه های آن نه تنها منطقه که به اروپا نیز رسیده و شاید به همین دلیل است که رگه های نگرانی را بیش از همه جا در اروپا می توان شاهد بود.
اروپایی ها هفته گذشته، با بالا گرفتن تنش ها، از آمریکایی ها درخواست کردند بر شدت تنش در منطقه در ارتباط با توافق هسته‌ای دامن نزند، بطوری که 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم مذاکره به عنوان تنها و بهترین راه برای پرداختن به اختلافات و دوری از متشنج شدن اوضاع در منطقه تاکید کرد و گفت: به حمایت کامل از توافق هسته‌ای با ایران و اجرای کامل آن ادامه می‌دهیم.
وزیر امور خارجه آلمان هم هشدار داد که اقدامات تنش‌زای واشنگتن در خاورمیانه ممکن است باعث بروز درگیری در این منطقه شود.
در نهایت آنگلا مرکل در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی'زود دویچه سایتونگ'، از رویکرد آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره توافق (هسته‌ای) با ایران که - در مقابل آمریکا رویکردی متفاوت اتخاذ کرده‌اند- دفاع کرد و گفت، 'با وجود تمام تفاوت‌ها، در این زمینه با چین و روسیه منافع مشترکی داریم.'
اما رهبران اسپانیا گویا بهتر از سایرین خطر را احساس کردند، بطوری که هفته گذشته به ناو متعلق به نیروی دریایی خود دستور ترک همراهی ناو آبراهام لینکلن را به مقصد خلیج فارس دادند، چرا که معتقدند ترامپ آدم غیر منتظره ای است.
مقامات اسپانیایی این تصمیم را موقتی خواندند و گقته اند به محض این که ناو آبراهام لینکلن آب‌های نزدیک ایران را ترک کند ناوچه درادامه ماموریت این ناو را همراهی خواهد کرد.

*بهترین نسخه
در کمتر از یک هفته از شروع ژست نظامی آمریکا درمنطقه، روزنامه واشنگتن پست به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده دونالد ترامپ از مشاوران ارشدی که به نظر وی ایالات متحده را به سوی تقابل با ایران می‌برند، ناراضی است، حال آنکه او به دنبال گفت وگو با ایران است.
اگر این خبرها صحت داشته باشد، نشان می دهد که ترامپ در حال بازگشت به مسیر عقلانیت است، چرا که برای خروج از وضعیتی که برایش دامن زده اند، ابتدا نیاز دارد، در تیم اطرافش تجدید نظر کند.
گزارش ها و اطلاعات بولتون از قدیم هم اعتباری نداشته وپمپئو هم که باید یک دیپلمات باشد و به آداب و قواعد دیپلماسی پایبند،مانند فرماندهان نظامی سخن می گوید و بیش از بکارگیری از عقل از احساسش پیروی می کند. آنها هر رئیس جمهوری را به سمت پرتگاه جنگ و فاجعه هول می دهند.
اما در مرحله بعد برای خروج از وضعیتی که برایش ایجاد کرده اند، باید به دنبال سازوکارهایی باشد تا شرایط گفت وگو و مذاکره فراهم شود و در عین حال برای پایین آوردن ریسک برخورد، بهتر است،کانال های ارتباطی بی واسطه و فوری تری را پیش بینی کرده و از حجم نیروهایش در منطقه بکاهد؛ این به نفع همه است که ترامپ از حرکت بر لبه تیغ بازایستد.
کارشناس مسایل بین الملل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ترامپ آمريكا لبه تيغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اسرائیل درصدد اجماع سازی بین‌المللی علیه ماست/ ریزپرنده‌ها همیشه بوده‌اند

شهریار حیدری به خبرنگار جماران گفت: ریزپرنده‌ها همیشه در بعضی مناطق وجود داشته است؛ از جمله در نوار مرزی ما که در سال‌های گذشته شاهد اتفاقاتی در این راستا بودیم. طبیعتا رژیم صهیونیستی به دنبال جاسوسی در منطقه خاورمیانه و آسیا بوده است. کشورهای مختلفی این کار را انجام می‌دهند. این ریزپرنده‌ها همیشه بوده اند و به پرواز درآوردن آنها برای کارهای اطلاعاتی و جاسوسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر عملیاتی از سوی آن‌ها صورت بگیرد، مردم مشاهده می‌کنند در حالیکه امروز اتفاقی نیافتاد و صبح امروز نیز پروازهای کشور به حالت عادی برگشته است. اما این نشانه‌ای از تهدید در آسمان کشور است که اسرائیل در صدد آن است با اجماع سازی بین‌المللی علیه ما انجام دهد. بعید می‌دانم زین پس اسراییل بخواهد کار عملیاتی انجام دهد.

حیدری در خصوص تهدیدهای اسرائیل و در پی آن که با مخالفت‌های آمریکا رو به رو است، گفت: سیاست آمریکا یکی به نعل و یکی به میخ است. آمریکا می‌گوید نه ،اما اسرائیل جنگ روانی انجام می‌دهد. یک سیاست تقسیم شده بین اسرائیل و آمریکا است که با هم انجام می‌دهند. نباید تفکیکی بین سیاست‌های پنهانی این دو قائل شویم. آمریکا می‌داند اگر اسرائیل کاری انجام دهد موفق نخواهد شد و از عواقب پاسخ این می‌ترسند. اگر کاری نکرد  هم می‌گوید آمریکا پادرمیانی کرده است. در کل این دو با هم هماهنگ هستند. 

نماینده مردم سرپل ذهاب تاکید کرد: ایران در صورت هرگونه اقدامی که از سوی اسرائیل شکل بگیرد پاسخ خواهد داد. ایران از یکسری تجهیزات ابتدایی استفاده کرد و از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها در این عملیات استفاده نشد. لذا عملیات ایران بیشتر در پاسخ به تحرکات گذشته بود که در همان سطح پاسخ داده شد، اما اگر اقدامی انجام دهد پاسخ ایران بسیار کوبنده‌تر خواهد بود و دیگر لازم نخواهد بود که اسرائیل به دروغ و فرافکنی بپردازد و مناقشه کند که موشک‌ها اصابت کرد یا نکرد! این را آن‌ها می‌‌دانند که چقدر و تا چه اندازه به اهدافشان خورده است. اصلا بنا نبود عملیات جمهوری اسلامی آسیبی به مردم برساند، بلکه قرار بود به یکسری پایگاه‌ها و تاسیساتی که از قبل شناسایی شدند آسیب برسانند که این اقدام نیز صورت گرفت.

حیدری اضافه کرد: بحث ریز پرنده‌ها همیشه در آسمان ما وجود داشته است. اگر هدف، جزو مراکز عملیاتی بوده باشد باید مشخص شود که آیا خسارتی وارد شده است یا نه که تا این لحظه هیچ اتفاقی صورت نگرفته است. ولی ممکن است ریزپرنده‌های شناسایی بوده باشند که توسط اسرائیل و آمریکا پرواز داده می شوند. البته ما نیز همین قدرت را داریم که اگر لازم باشد انجام می‌دهیم.

وی در پایان افزود: آنها هر گونه اقدامی کنند بلافاصله پاسخ خواهیم داد.

دیگر خبرها

  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان
  • حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اسرائیل درصدد اجماع سازی بین‌المللی علیه ماست/ ریزپرنده‌ها همیشه بوده‌اند
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • ترامپ: بایدن کشور ما را ویران کرده و بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست/ ما باید از شر بایدن خلاص شویم (فیلم)
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
  • رحیم‌پور ازغدی: ترامپ یقه طرف را می‌گیره می‌خواد تجاوز کنه!
  • کمک به محرومین سرلوحه کار محمد کیانی رزمنده هشت سال دفاع مقدس
  • محمد کاظم حججی رئیس فدراسیون ترای اتلون شد
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد