Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با آغاز طرح بسیج ملی کنترل خون تعداد ۴۷ پایگاه سیار و موقت در استان مرکزی فعالیت خود را آغاز می‌کنند که از این تعداد ۲۱ پایگاه در شهرستان اراک قرار دارد. ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمد جمالیان ظهر امروز در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا با اشاره به مضرات و تعداد نفرات مبتلا به بیماری فشارخون اظهار داشت: بیماری فشارخون در سراسر دنیا به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل مرگ‌ومیر محسوب می‌شود و براساس آمار در سال 2017 تعداد 10 میلیون و 400 هزار نفر از مبتلایان به فشارخون در دنیا جان خود را به وسیله این بیماری از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مقابله با شیوع بیماری فشارخون یکی از اهداف تبیین شده در وزارت بهداشت است اما تاکنون تنها اقدامات سرمایه‌گذاری از جمله احداث کلینیک، مجامع درمانی و تربیت نیروهای تخصصی به انجام رسیده و در زمینه ارائه آموزش‌های همگانی آنگونه که باید اقدام نشده است.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک تصریح کرد: خوشبختانه سیاست‌های کلی وزارت بهداشت به سمت‌وسوی پیشگیری قبل از درمان درحال تغییر است که با اجرائی شدن سیاست‌های نوین مبنی بر این مسئله می‌توانیم گام بلندی در عرصه کنترل بیماری برداریم.

جمالیان ادامه داد: اصلی‌ترین اهداف وزارت بهداشت در راستای ترویج سلامت جامعه ارتقاء سطح سواد عمومی و تغییر فرهنگ عامه است که نهادینه شدن این دو اصل اساسی به مدت زمان زیادی احتیاج دارد، بطور مثال حذف نمک و نمکدان از وعده‌هایی غذایی یکی از کارآمدترین اقدامات در زمینه کنترل و کاهش فشار خون است که ترک این عادت عامه زمان بلندمدتی نیاز دارد.

وی عنوان کرد: براساس میانگین سلامت جهانی هر فرد باید در یک شبانه روز به میزان 200 تا 300 گرم میوه، 290 تا 430 گرم سبزیجات و 16 تا 35 گرم از دانه‌ها و حبوبات میل و مواد مغنی آنها را دریافت کند اما این آمارها تا حدود زیادی از برنامه غذایی امروزه ما حذف شده و تنها راهکار جبران کمبودهای ناشی از مصرف این موادغذایی نیز برگشت به طبخ غذاهای اصیل و سنتی کشور است.

47 پایگاه سیار و موقت کنترل فشار خون در استان مرکزی

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک خاطرنشان کرد: شیوع بحران بیماری پوکی استخوان در جامعه یکی از بارزترین دلایل ترک عادت‌های غذایی سنتی به شمار می‌آید و متاسفانه باید گفت که تغییر سبک طبخ غذایی در کشور سبب برهم خوردن توازن جذب مواد موردنیاز بدن از غذاها شده است.

جمالیان با اشاره به رابطه مستقیم مصرف نمک و افزایش تعداد مبتلایان فشارخون گفت: مصرف بالای نمک سبب افزایش تعداد مبتلایان بیماری فشار خون می‌شود و مردم باید بدانند که مصرف نمک تنها استفاده آشکار نمک در وعده‌های غذایی نیست بلکه باید میزان استفاده از نمک پنهان مواد غذایی راهم در نظر داشته باشیم، نان مصرفی روزانه و بخش عمده‌ای از مواد غذایی مصرفی دارای حجم قابل توجهی نمک پنهان هستند.

وی افزود: باتوجه به آمار رو به افزایش تعداد بیماران قلبی و عروقی به‌ویژه مبتلایان فشارخون، طرحی جامع در قالب کشوری و با هدف مقابله و کنترل آمار فشارخون با عنوان "بسیج ملی کنترل فشارخون" از تاریخ 27 اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور آغاز شده که البته در فاز نخست اطلاع‌رسانی گسترده قرار دارد و از پایان ماه مبارک رمضان در تاریخ 17 خرداد ماه وارد فاز دوم و مرحله اجرائی می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک ادامه داد: اجرائی شدن طرح ملی بسیج کنترل فشارخون بالا در استان مرکزی در فاز نخست و مرحله تبلیغات گسترده مردمی به وسیله تمامی رسانه‌های جمعی و عمومی و نصب بنرها در سطح شهر قرار دارد.

جمالیان عنوان کرد: استان مرکزی تاکنون تعداد 47 پایگاه سیار و موقت، بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، کلینیک‌ها و سایر مراکز درمانی را برای ورود به فاز اجرائی طرح ملی کنترل فشارخون و ارائه خدمات آماده کرده است و تعداد 21 پایگاه سیار در شهرستان اراک و 26 پایگاه دیگر در سایر شهرستان‌ها به جز خمین و ساوه خدمات موردنظر را در این زمینه ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم‌پزشکی اراک درنظر دارد که در مراسم‌های شب‌های قدر، روز قدس و رحلت امام خمینی(ره) تیم‌های تخصصی خود را با محوریت ارائه خدمات کنترل فشارخون به مراکز عمومی که مردم در آنجا تجمع دارند اعزام کند.

تهران| کمپین «کنترل فشار خون » در سراسر کشور اجرایی می‌شودطرح غربالگری فشار خون در تمام مراکز درمانی لرستان انجام می‌شود64 مرکز سیار موقت در اجرای طرح کنترل فشار خون در استان بوشهر ایجاد می‌شود

راه اندازی سامانه جامع ثبت فشار خون در استان مرکزی

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک عنوان کرد: باتوجه به اعمال سیاست‌های جامع از ادارات بالا دستی مجموعه بهداشت طرحی تحت عنوان برآورد آمار دقیق مبتلایان فشارخون درحال اجرا است که براساس این طرح تمامی افراد بالای 30 سال می‌توانند فشار خون خودرا اندازه‌گیری کنند و با مراجعه به سایت (SALAMAT.GOV.IR) و ثبت میزان فشارخون خود از مشاوره‌های موردنیاز در این زمینه بهره‌مند شوند، همچنین عموم مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سلامت از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

جمالیان خاطرنشان کرد: اگر فردی به سامانه ثبت فشارخون مراجعه و اطلاعات مربوط به فشارخون خود را وارد نماید و این سامانه تشخیص دهد که مخاطب مبتلا به فشارخون است راهنمایی‌های لازم اعم از نیازمند بودن یا نبودن به فراگیری دوره درمان و اطلاعات مراکز درمانی را در قالب یک پیامک برای مخاطب ارسال می‌کند تا ضمن کسب اطلاع از ابتلا به فشارخون دوره درمانی این بیماری را نیز آغاز کند.

وی بیان کرد: اصلی‌ترین گروه‌های هدف اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا زنان و مردان بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی هستند تا با بررسی میزان فشارخون این اقشار از بروز عوارضی مانند سکته و سایر عوارض جلوگیری شود، علاوه بر اجرای طرح کنترل فشارخون عمومی درنظر داریم برای ادارات نیز طرحی به اجرا برسانیم تا کارمندان بتوانند در زمان استراحت خود فشارخونشان را محاسبه و از وضعیت فشارخون خود مطلع شوند.

جنسیت مرد بیش از جامعه زنان به فشار خون مبتلا است

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک افزود: براساس مطالعات انجام شده می‌توانیم بگوییم جنسیت مرد بیش از جامعه زنان به فشار خون مبتلا است زیرا در میان قشر مذکر جامعه اقدامات خودمراقبتی کمتر از زنان بوده و در مقابل این قشر بیشتر از زنان به مصرف دخانیات، موادغذایی مضر و غیره می‌پردازند.

جمالیان با اشاره به اهداف کلی اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: از برکات این طرح مفید می‌توانیم به کسب آماری واقعی از جامعه هدف به تفکیک جنسیت، سن و سایر موارد موردنظر اشاره داشته باشیم زیرا براساس آمار درحال حاضر 16 میلیون نفر از مردم ایران مبتلا به فشار خون هستند و 2.4 درصد از این جمعیت از بیماری خود اطلاعی ندارند و براساس این آمار می‌توانیم بگویم از هر 5 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به فشار خون است.

وی افزود: از میان 16 میلیون نفر ایرانی مبتلا به بیماری فشارخون تنها 60 درصد به بیماری خود واقف بوده و از میان افرادی که نسبت به بیماری خود آگاهی دارند تنها نیمی از آنها اقدامات درمانی را در پیش گرفته و از میان آنها  نیز تنها 19 تا 20 درصد موفق به کنترل بیماری می‌شوند، این آمار می‌تواند اهمیت و ارجعیت پیشگیری نسبت به درمان را نشان دهد.

هر فرد ایرانی روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می‌کند

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی اراک ادامه داد: مجموعه علوم‌پزشکی استان مرکزی تاکنون توانسته تعداد 25 هزار سفیر سلامت را از میان دانش‌آموزان تربیت و نخستین‌گام‌ها را در عرصه ارائه آموزش‌های لازم در سنین کودکی بردارد زیرا معتقدیم که در سنین بالا ترک عادت‌های غلط با ارائه آموزش‌های بهداشتی بازخورد مطلوبی ندارد.

جمالیان عنوان کرد: براساس میانگین سلامت جهانی میزان استاندارد مصرف نمک برای هر فرد در یک روز 3 تا 5 گرم تعیین شده که متاسفانه براساس آمار هر فرد ایرانی روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می‌کند و هدف ما بر این است تا این آمار را به کمترین میزان ممکن برسانیم، یکی از اقدامات موثر در راستای حذف نمک از مصارف غذایی جایگزینی ادویه‌ها، طعم دهنده‌های فاقد نمک و استفاده از سبزی‌های خشک در وعده‌های غذایی است تا به مرور زمان تغییر ذائقه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در راستای تغییر عادات عمومی و فرهنگ‌سازی مردمی به وسیله مجموعه علوم‌پزشکی اراک به انجام رسیده کنترل توزیع میزان آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای تزریقی و مسکن‌های رایج است تا به این وسیله علاوه بر کنترل اقتصاد دارویی فرهنگ‌های غلط عرصه درمانی نیز حذف شوندف البته این طرح تاکنون در سطح بیمارستان‌ها و مراکز دولتی به انجام رسیده و درتلاشیم تا در تمامی مراکز درمانی استان مرکزی به اجرا برسد.

انتهای پیام/ن

R41371/P/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۹۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری سالک در دامغان کنترل شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر خرسندی ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه بهداشتی و درمان دامغان به میزبانی فرمانداری شهرستان بیان کرد: خوشبختانه آمار مبتلایان به بیماری سالک در دامغان سال گذشته به ۹ نفر رسیده است.

وی از کنترل بیماری سالک در دامغان خبر داد و افزود: هر چند بیماری سالک ریشه کن نمی‌شود ولی قابل کنترل است و تلاش می‌کنیم این آمار امسال به صفر برسد.

معاون بهداشت و درمان دامغان گفت اجرای عملیات مبارزه با جوندگان در حاشیه روستاها و شهرهای به همت نهادهای دولتی و دهیاران و رعایت بهداشت فردی و محیط مهمترین عامل در کاهش مبتلایان و کنترل این بیماری بوده است

خرسندی با بیان اینکه پشه‌های خاکی ناقل این بیماری از جوندگان به انسان هستند که باعث زخم شدید در بدن انسان می‌شود افزود: استفاده از پماد دافع حشرات، ونیز استفاده از پشه بند در شب، و پوشیدن لباس‌های آستین بلند بویژه در باغات و رعایت بهداشت از شیوع این بیماری جلوگیری می‌شود.

کد خبر 6085629

دیگر خبرها

  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • اختصاص اتوبوس و تاکسی برقی برای کلان‌شهر اراک
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون
  • بیماری تب برفکی در شرق کشور تحت کنترل است