Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارت بازرگانی از مدارک مهم موردنیاز تجار فعال حوزه در واردات و صادرات است که دریافت آن شرایط خاصی دارد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام هاناثبت، دریافت کارت بازرگانی برای آن دسته از افراد حقیقی یا حقوقی که می‌خواهند صادرات یا واردات کالا و خدمات به کشور انجام دهند، الزامی است. البته افراد بعد از اخذ کارت بازرگانی به مدت یک سال می‌توانند اقدام به وارد یا صادر کردن کلیه اقلام مجاز و اقلامی که قانون، صادرات یا واردات آن‌ها را ممنوع نکرده است، بکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از گذشت یک سال از تاریخ صدور کارت، می‌بایست با ارائه مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی مراجعه کنند. در ادامه با کارشناسان ثبت شرکت هانا ثبت همراه شوید تا هر بیشتر درباره فرایند دریافت کارت بازرگانی مطلع شوید.

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

دریافت کارت بازرگانی منوط به این است که بازرگانان، مؤسسه یا شرکت خود را در دفتر ثبت تجاری ثبت کرده باشند. صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های خارجی به شرطی امکان‌پذیر است که کشور آن‌ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی داده باشند. شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی به‌صورت زیر است:

- سن بالای ۲۳ سال و مدرک حداقل دیپلم

متولدین سال‌های ۱۳۳۷ و قبل از آن با مدارک فوق‌دیپلم و کمتر از آن، با ارائه کپی مدرک تحصیلی نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

متولدین سال‌های ۱۳۲۸ و قبل از آن با ارائه کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

- ۲ برگ اصل اظهارنامه ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی (با امضای متقاضی کارت بازرگانی) که به گواهی اداره ثبت شرکت‌ها رسیده باشد

- اصل و کپی گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت‌ها

برای دریافت اظهارنامه و گواهی پلمپ به اداره ثبت شرکت‌ها به آدرس تهران، بزرگراه مدرس، نبش میرداماد، مراجعه کنید.

- اصل و کپی گواهی عدم سوءپیشینه که زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد. (این گواهی را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی می‌توانید دریافت کنید)

- اصل و کپی مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی

- اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل کردن و ۲ سری کپی از پشت‌روی آن

- سه قطعه عکس شش در چهار رنگی، سال جاری

- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان جهت برابر با اصل شدن و دو سری کپی پشت‌ورو

شما می‌توانید با در دست داشتن مدارک موردنیاز، به کارشناسان مجرب ثبت شرکت هانا در زمینه دریافت کارت بازرگانی مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان ثبتی با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی غیر ایرانی

برای اشخاص حقیقی غیر ایرانی، داشتن تمامی شرایط بالا به‌غیراز برگ‌پایان خدمت سازمان وظیفه عمومی الزامی است. به‌علاوه داشتن پروانه کار و اقامت معتبر؛ و البته همان‌طور که گفته شد، عمل متقابل کشور متبوع آن‌ها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور برای اخذ کارت بازرگانی الزامی است.

مدارک موردنیاز دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

- اصل و فتوکپی کارت ملی، اساسنامه شرکت و کارت پایان خدمت

- اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع ماده‌ی ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی

- اصل اظهارنامه‌ی ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت‌ها (با امضای مدیرعامل یا رئیس هیأت مدیره)

- کپی و اصل اظهارنامه‌ی ثبت شرکت‌های سهامی خاص یا عام

- کپی و اصل روزنامه‌ی رسمی

- اصل و فتوکپی سند مالکیت شش‌دانگ

- اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه نگذشته باشد.

شرکت‌های با مسئولیت محدود: ۲ برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکت‌های داخلی که توسط اداره ثبت شرکت‌ها مهرشده باشد.

شرکت‌های سهامی خاص و عام: ۲ برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکت که توسط اداره ثبت شرکت‌ها مهرشده باشد.

برای دریافت کارت بازرگانی چه فرم‌هایی را باید تکمیل کنیم؟

- دو صفحه فرم عضویت اتاق

-۲ برگ فرم مشخصات بازرگانی

- اصل و کپی مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی

-۲ برگ روزنامه رسمی یا کپی آن

- در روزنامه رسمی شرکت، در مورد تأسیس و کلیه تغییرات شرکت تا این تاریخ باید نوشته باشد و همچنین موضوع فعالیت شرکت باید صادرات و واردات باشد.

- اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل کردن و دو سری کپی پشت‌ورو

برای دریافت کارت بازرگانی چه نکاتی را باید مدنظر داشت؟

توجه داشته باشید که صدور کارت بازرگانی منوط به این است که بازرگان محترم مؤسسه یا شرکت خود را در دفتر ثبت تجاری ثبت کرده باشد. همچنین دارای دفاتر پلمپ شده‌ی تجاری بوده و عضویت اتاق بازرگانی محل خود را نیز قبول کرده باشد. در مورد شرکت‌های تجارتی، کارت بازرگانی به نام مدیرمسئول شرکت صادر می‌شود.

یکی دیگر از نکات مهم این است که افرادی که تقاضای صدور کارت بازرگانی دارند، باید طبق فرم‌های چاپ‌شده از طرف اتاق بازرگانی، اطلاعات مرتبط با تجارت و فعالیت خود را به اتاق بازرگانی تحویل بدهند. همین‌طور می‌بایست از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی‌شده یا مدارک دانشگاهی و مجوز تولید از یکی از وزارتخانه‌های تولیدی داشته باشند.

کارت بازرگانی چه کاربردی دارد؟

بر اساس قوانین گمرکی ایران، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده حقیقی یا حقوقی آن، می‌تواند به‌صورت قانونی اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. شما می‌توانید برای صدور یا تمدید کارت بازرگانی با در دست داشتن مدارکی مورد نیاز به کارشناسان ما مراجعه و اقدام کنید. از کاربردهای کارت بازرگانی عبارت است از:

- واردات از مناطق آزاد

- صادرات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی

- صدور ویزای تجاری

- صدور گواهی مبدا

- عضویت در اتاق بازرگانی

- ارتباط با تجار خارجی

- مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان

- شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی داخلی و خارجی

- مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به‌صورت تجاری

- مبادرت به‌حق‌العمل کاری در گمرک

- ثبت سفارش و ترخیص کالا

دقت کنید که چنانچه بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت بوده، یا بعد از دریافت کارت این شرایط را ازدست داده است، وزارت بازرگانی می‌تواند نسبت به ابطال کارت اقدام کرده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون حسب مورد برساند.

همچنین تمامی افراد اعم از حقیقی یا حقوقی در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می‌توانید با ارائه مدارک به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات و یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها، تقاضای ابطال کارت کنند.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اخذ کارت بازرگانی دریافت کارت بازرگانی کارت بازرگانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع لاستیک با تعرفه دولتی با هدف تعادل بخشی قیمت بازار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه ۱۳ واحد صنفی توزیع کننده لاستیک دولتی در استان فعال هستند، گفت: متقاضیان برای دریافت لاستیک خودرو باید با در دست داشتن کارت ملی، کارت ماشین و برگ سبز به واحد فروش معرفی و لاستیک خودروی خود را دریافت کنند.
وی افزود: هر حلقه لاستیک سواری از ۱۲ تا ۴۰ میلیون ریال قیمت‌گذاری شده و متقاضیان با توجه به قیمت مصوب و سهولت دریافت از این شیوه خرید رضایت دارند.
باقری ادامه داد: مالکان خودرو‌های سواری همچنین می‌توانند برای ثبت‌نام مدارک خود شامل پلاک انتظامی، کد VIN، کارت سبز ماشین، کارت ملی مالک و کارت ماشین را در سامانه بارگذاری کنند.
معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان گفت: مالکین خودرو هر شش ماه یک بار می‌تواند دو حلقه لاستیک با تعرفه دولتی دریافت کنند و این طرح به خاطر عدالت در توزیع است تا افراد بیشتری بتوانند از سهمیه دولتی بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • فوری؛ تحویل کارت سوخت ۱۰ روزه می شود
  • متقاضیان کارت سوخت بخوانند | زمان تحویل کارت سوخت کوتاه شد
  • ثبت ۱۰۵ هزار درخواست جدید صدور کارت سوخت
  • امکان تولید ۸۰ هزار کارت سوخت در روز
  • افزایش ۴ برابری ظرفیت تولید کارت سوخت
  • اجرای طرح ثبت نام «کاسبان امین» برای توزیع کالا‌های اساسی در استان قم
  • مالکین خودرو سالانه چهار حلقه لاستیک باتعرفه دولتی دریافت می کنند
  • توزیع لاستیک با تعرفه دولتی با هدف تعادل بخشی قیمت بازار
  • تراز تجاری استان یزد به مثبت ۱۷۷ میلیون دلار رسید
  • ضرورت منع صدور سیمان با کارت‌های بازرگانی شخصی