Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:13:14 GMT

استاندار تهران: خطر سموم غیراستاندارد را جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۵۹۵۴۹

استاندار تهران: خطر سموم غیراستاندارد را جدی بگیریم

تهران- ایرنا- استاندار تهران با بیان اینکه خطر سموم غیراستاندارد وارداتی مصرف شده در محصولات کشاورزی بیش از آب های نامتعارف است افزود: خطر این سموم را جدی بگیریم.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در نشست کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی استان تهران افزود: برخی سموم محصولات کشاورزی وارد شده به کشور هیچ استانداردی ندارد و بقایای آن در این محصولات سلامت مردم را تهدید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآورشد: بررسی استاندارد بودن سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی و میزان مجاز مصرف آن باید با اولویت در دستور کار مسئولان بخش کشاورزی قرار گیرد.
محسنی بندپی در خصوص راه اندازی پویش کنترل فشار خون در این استان تاکید کرد: 25 درصد از سلامتی مردم به عملکرد وزارت بهداشت بر می گردد و باقی آن به مسائلی خارج از این وزارتخانه مربوط است.
وی سلامت را یک انتخاب سیاسی خواند و خاطرنشان کرد: حکمرانی خوب شرایط سلامتی شهروندان را فراهم می کند و تصمیم سازی را به گونه ای رقم می زند که منجر به کنترل بیماری ها شود.
استاندار تهران این استان را دارای سه دانشگاه علوم پزشکی صاحب رتبه در عرصه جهانی معرفی کرد و گفت: باید از اساتید و صاحب نظران این دانشگاه ها برای یافتن راهکار جذب مشارکت بیشتر مردم در بحث سلامت بهره گرفت و متوجه بود که میزان آگاهی مردم با کاهش ابتلای آنها به بیماری ها ارتباط مستقیم دارد.
وی تاکید کرد: باید گلوگاه های گرایش مردم به سمت زندگی ناسالم همچون مصرف سیگار را کنترل کرد تا پس از آن سیاست های پیش بینی شده در عرصه سلامت به نتیجه مطلوب برسد.
استاندار تهران گفت: در صورتی که خانه های بهداشتی که زمانی در روستاها احداث شد در شهرها و حاشیه آنها نیز تاسیس می شد اکنون در بحث سلامت افراد موفقتر بودیم.
وی افزود: متهم اصلی ابتلای به فشار خون، مصرف نمک است و در این زمینه نمک در نان که ایران پنج برابر متوسط جهانی از آن استفاده می کند به شکل قابل توجهی استفاده می شود.
محسن بندپی اظهارداشت: اکنون در حوزه کنترل و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون، باید ابتدا بر روی آگاه سازی، سپس پیشگیری و در نهایت در صورت بروز مشکل و بیماری به درمان با استفاده از توان و دانش قابل توجه متخصصان داخلی پرداخت.
** کمپین کنترل فشار خون
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه این جلسه گفت: کمپین کنترل فشار خون و شناسایی افراد مبتلا به آن ظرف یک ماه اجرا می شود اما قطع نمی شود.
جلیل کوهپایه زاده افزود: وزارت بهداشت تصمیم دارد پویش های دیگری برای کنترل سلامت مردم برگزار کند.
وی ادامه داد: سفیران سلامت در ادارات نیز باید نسبت به کنترل فشار خون و سلامت مجموعه اقدام کنند.
کوهپایه زاده تصریح کرد: مساله فشار خون فقط یک پویش ملی نیست و اعلام خطر است و باید در این زمینه حساسیت جامعه را افزایش داد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ادامه این جلسه اضافه کرد: یک سوم از جمعیت بالای 30 سال کشور از مشکل فشار خون بالا رنج می برند.
علیرضا دلاوری تاکید کرد: اغلب بیماری های خاموش بدون علامت هستند و یکی از علائم زمینه ساز ابتلا به این بیماری ها فشار خون بالاست.
وی خاطرنشان کرد: بیماری فشار خون قابل کنترل است و می تواند از ابتلای افراد به مشکلات شدیدتری همچون بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه گفت: به طور قطع سنجش فشار خون در یک جلسه حتی با رعایت تمامی نکات استاندارد نشان دهنده ابتلا یا مصونیت فرد از این مشکل نیست.
محمد آقاجانی تاکید کرد: نیاز است که فرد در هر صورت داشتن فشار خون بالا وارد چرخه درمان می شود اما اگر فشار خون نرمال بود در حد شرکت در این پویش کافی است.
** آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب شهری ادامه دارد
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: کشاورزان در گذشته در جنوب این استان حقابه ای داشتند که اکنون از آن بی بهره شده اند و به اجبار برای جبران این کسری از آب های سیاه استفاده می کنند.
کریم ذوالفقاری افزود: سه نوع آب برای آبیاری محصولات کشاورزی مصرف می شود که یکی آب سبز یا همان آب حاصل از باران یا چاه هاست، دیگری قهوه ای که پساب تصفیه خانه ها به شمار می رود و در نهایت سیاه که فاضلاب رها شده شهرها محسوب می شود.
وی تصریح کرد: این آب سیاه در استان تهران اغلب برای محصولاتی استفاده می شود که عوارض بسیار کمی برای مصارف انسانی دارد.
ذوالفقاری یادآورشد: 1.5 میلیون تن ذرت تولیدی این استان که مصرف حیوانی دارد، 300 هزار تن گندم و 120 هزار تن جو با این آب سیاه آبیاری می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران مجموع تولیدات کشاورزی این استان را 5.7 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این استان 12 درصد کل شیر خام و 17 درصد تخم مرغ کشور را تولید می کند.
وی یکی دیگر از مباحث مورد توافق برای نظارت و ارزیابی سلامت و امنیت غذایی محصولات کشاورزی با وزارت بهداشت، درمان و پزشکی را ارزیابی میزان سموم و کود شیمیایی باقی مانده در محصولات کشاورزی خواند.
ذوالفقاری تاکید کرد: در همین راستا، طرح ارتقای سلامت هشت محصول پر مصرف در کشور کلید خورده است که پنج مورد از آنها به شکل انبوه در استان تهران تولید می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خیار بوته ای و گلخانه ای، گوجه فرنگی بوته ای و گلخانه ای و سیب درختی را از جمله پنح محصول دارای تولید انبوه در این استان اعلام کرد و سه محصول دیگر را پیاز سیب زمینی و پرتقال برشمرد.
وی ادامه داد: بناست در مرحله نخست این طرح برای کاهش بقایای سموم و کودهای شیمیایی اقدام شود و خود کشاورزان آموزش های لازم را ببینند و پایش از سطح مزرعه تا میادین میوه و تره بار انجام گیرد.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی به کشاورزی کد 16 رقمی که در 22 کشور جهان اعتبار دارد اعطا می شود و این مساله به بهبود صادرات محصولات کشاورزی کمک می کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی و اداره کل استاندارد اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه با محوریت تولید غذای سالم با گواهی استاندارد تهیه شده است و در آن تلاش می شود تا محصولات کشاورزی استاندارد با بقایای سموم و کودهای شیمیایی کمتر از حد مجاز به دست مردم برسد.
تهرام/3001//6139

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محصولات كشاورزي امنيت غذايي فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: اکبر فتحی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی بیشترین به ترتیب عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صادرات نشان می دهد که در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی عملکرد خوبی داشته است به طوری که صادرات محصولات کشاورزی استان از نظر ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد افزایش دارد.

وی افزود: از لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی به ۳۴۵ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

فتحی یادآور شد: خشکبار، شیرینی جات، شکلات، فرآورده‌های غلات، صنایع تبدیلی، گل و گیاه دارویی، محصولات حیوانی، محصولات لبنی و میوه و تره بار از بیشترین محصولات و فرآورده های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: قابلیت صادرات انواع تولیدات به سایر کشورها در بخش باغبانی آذربایجان شرقی بسیار بالا است به نحوی که استان در محصولات باغی همچون کشمش و سیب درختی به دلیل کیفیت بالا جزو صادرکنندگان صاحب جایگاه در بازارهای جهانی است و قیمت محصولات باغی همچون سیب نسبت به رقبا حدود ۲۰ درصد بالاتر است و بررسی ها حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد محصولات باغی استان فرصت صادراتی دارند.

وی یادآور شد: سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور از نظر ارزشی 5.7 درصد و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از کشور از نظر وزنی ۳.۹ درصد است.

فتحی گفت: ارزآوری هرکیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی به طور متوسط یک دلار است.

 

 

دیگر خبرها

  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی مرکزی
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • پلمب انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی
  • پلمپ انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • ۱۷ عادتی که برای سلامت قلب ضرر دارد