Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پدرش، نامش را «محمود» گذاشت و پشت جلد قرآن نوشت: «سیدمحمود روز شنبه، چهارم ربیع‌الاول ‏‏١٣٢٩ قمری به دنیا آمد.» نگاه نواندیش و ادبیات مردم‌پسند این روحانی، او را به شخصیت دینی ‏استثنایی، جامع و محبوب در میان مردم بدل کرده است. این جملات بخشی از توصیف محمود ‏دولت‌آبادی از مرحوم طالقانی است: «آقای طالقانی واقعا شبیه هیچ‌کس نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالقانی خیلی عزیز بود، ‏سعه‌صدر داشت و بزرگوار بود. این ‏عالم‌بزرگوار سخنرانی‌هایی به مناسبت ماه رمضان داشته است که در آن به مسأله فلسفه روزه‌داری ‏اشاره کرده است‎. ‎‏ در ادامه به مناسبت ماه رمضان بخش‌هایی از سخنرانی‌های این عالم بزرگوار را با هم می‌خوانیم. ‏

تفسیر آیه ١٨٣ بقره
آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، مفسر قرآن‌کریم و از بنیان‌گذاران نواندیشی در تفسیر پرتوی از قرآن خود و ‏در تفسیر آیه سوره بقره آورده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ ‏لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (آیه ۱۸۳) کما کتب؛ بیان مشابهت در اصل روزه است، نه چگونگی و مقدار آن. در تورات ‏به وجوب روزه و حدود آن تصریحی نیست، ولی روزه‌داران را ستوده. موسی پیش از دریافت وحی ‏چهل روز روزه گرفت. یهود به یاد خرابی اورشلیم و یک روز از ماه آب روزه می‌گیرند. روزه دیگر هم ‏دارند. ‏

عید فصح روزه مسیحیان

در انجیل نیز به‌وجوب روزه تصریح نشده و روزه‌دار را ستوده و از ریا برحذرش داشته. روزه مشهور ‏مسیحیان پیش از عید فصح است. روزه دیگر هم دارند که حیوانی نمی‌خورند. از این‌گونه روزه‌های ‏پراکنده که در میان یهودیان ومسیحیان معمول بوده، معلوم می‌شود که اصل روزه از ارکان عبادات آن‌ها ‏شمرده می‌شده. گویند: در مذاهب قدیم مصر و روم و یونان و هند نیز انواع روزه معمول بوده. ‏

انگیزه فطری روزه‌داری

گویا روزه، پیش از وجوب در ادیان الهی، انگیزه فطری داشته است. زیرا بشر تعالی‌طلب که ‏نمی‌خواسته در سطح حیوانات پایین آید و یک سر محکوم تمایلات و شهوات حیوانی شود، روزه را ‏وسیله و سپری برای مقاومت در برابر این‌گونه تمایلات شناخته تا خود را برتر آرد و قهرمانی نماید. ‏همین حکمت اصلی روزه است: لعلکم تتقون. روزه، چون ناشی از مبدأ ایمان و امر خدا: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ‏آمَنُواْ کُتِبَ ...» باشد، نیروی مقاومت را افزایش می‌دهد تا به مقام تقوا رساند و شخصیت برتر انسان ‏محقق شود. ‏

حکمت اصلی روزه‌داری، تقوا

تقوا حکمت اصلی و برتر روزه است. نه برای رنجور داشتن جسم تا خشم خدا یا خدایان را فرو نشاند ‏که یهود و بعضی مشرکان می‌پنداشتند و نه برای احساس همدردی با گرسنگان و تساوی با آنان که ‏بعضی روشنفکران می‌پندارند. ‏

یاد پیوسته خدا

روزه هر چه آثار و فواید بدنی و اخلاقی و اجتماعی دارد در طریق تقوا است نه حکمت اصلی آن. چون ‏روحیات با بدن و هر دو در چگونگی روابط اجتماعی وابسته و از هم متاثر هستند. تحلیل رسوبات و ‏رطوبت‌های زائد دستگاه‌های تغذیه، سبک و حساس‌شدن دستگاه اعصاب و مغز، بیدارشدن احساس ‏رأفت و همچنین یاد پیوسته خدا و فرمان او، همه برای رسیدن به تقوا است.

بی‌تقوایی ماشین بی‌فرمانی است

‏ از سوی دیگر، تقوایی که در خلال درون‌مایه و پایه گرفته باشد خود این‌گونه آثار را همیشه دارد و ‏نگهبانی می‌کند؛ و اگر تقوا نباشد تأمین و نگهبان دیگری برای جسم وجان و روابط اجتماع در آن ‏نیست. شخص بی‌تقوا، چون ماشین بی‌فرمانی است که جاده‌های لغزنده و نشیب‌ها، چرخ‌های آن را به هر ‏سو می‌کشاند.

شناخت سنت پیشینیان

ایاما معدودات_ ظرف کتب یا فعل مقدر، وصف معدودات برای تحدید و تسهیل ایاما، است: روزه ‏مکتوب باید در روز‌های محدود و معدودی از‌سال باشد نه همیشه ونه پراکنده. تا همه با هم از آغاز تا ‏انجام آن روز‌ها را روزه بدارید و به صورت اجتماعی، مسیر عادات شبانه‌روز و بند‌های شهوات پست ‏که دام‌های شیطانی است از میان بردارید. ندا تنبیهی یا ایهاف وصف ایمانی- الذین امنوا، تشبیه کما کتب ‏‏...، ظرف ایامأ معدودات، برای هشیاری و شناخت سنت پیشینیان و حکمت و ظرف روزه است تا ‏مسلمانان با بینش و تصمیم همگانی، برای انجام این عبادت سنگین آماده شوند. ‏

نگاهی کوتاه به پرتوی از قرآن

‎ ‎پرتوی از قرآن، نوشته مجاهد نستوه، مرحوم آیت‌الله طالقانی، تفسیری جامعه‌شناسانه به قرآن است. ‏حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی دراین‌باره چنین می‌گوید: «یک روز داشتم پرتوی از قرآن را مطالعه ‏می‌کردم. بعد آن را بردم خدمت امام. ایشان با علاقه آن را مطالعه کردند و آن را تحسین و از من هم ‏بسیار تقدیر کردند که این کتاب را در اختیارشان قرار داده بودم. بعد فرمودند: من بنای تقریظ نوشتن بر ‏چیزی ندارم، ولی اگر چنین قصدی داشتم، بر این کتاب تقریظ می‌نوشتم. شما این کتاب را حتما بده ‏مصطفی بخواند، چون دارد تفسیر می‌نویسد و این کتاب کمکش می‌کند.»

پرتوی از قرآن تفسیری شش ‏جلدی است که طی سال‌های ۱۳۴۱- ۱۳۵۷ش فراهم آمده و به تدریج (۱۳۴۲ – ۱۳۶۰) منتشر شد. ‏جلد نخست دارای یک مقدمه، تفسیر سوره حمد‎ ‎‏ و ۱۴۴ آیه از سوره بقره‎ ‎است. در جلد دوم آیات ۱۴۵ تا ‏پایان سوره بقره مطرح شده است‎. ‎سوره آل عمران‎ ‎در جلد سوم، بخش اول جزء سی‌ام قرآن از آغاز ‏سوره نبأ تا آخر سوره طارق‎ ‎در جلد چهارم و بخش دوم جزء سی‌ام از سوره اعلی‎ ‎تا آخر قرآن‎ (سوره ‏ناس) ‎ ‎در جلد پنجم و ۲۲ آیه سوره نساء‎ ‎در جلد ششم تفسیر شده است. در جلد ششم، فرهنگ لغات و ‏اصطلاحات و تعبیرات پرتوی از قرآن در حدود ۱۵۰ صفحه درج شده است که راهنمای مفیدی است. ‏

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان روزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۵۹۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی برندگان روز چهاردهم مسابقه زندگی با آیه ها در کردستان

به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقه «زندگی با آیه‌ها» یکی از مسابقات قرآنی ایام ماه مبارک رمضان است که از ابتدای این ماه مبارک در استان کردستان به اجرا درآمده است.

روزانه حدود ۵ هزار نفر از استان کردستان در این مسابقه پیامکی شرکت دارند.

برگزیدگان مسابقه چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان که روزانه با عنوان سطر سطر زندگی با آیه‌ها در خبرگزاری مهر استان منتشر می‌شود، به شرح زیر است:

آقای مجتبی مرادی از شهرستان شیراز، آقای سیدکمال قیصریان از شهرستان دیواندره، آقای رادین رحیمی از شهرستان سنندج، آقای محمدعلی احمدی از شهرستان سنندج و آقای سیدشعیب حسینی از شهرستان مریوان

سوال روز پانزدهم

کدام آیه مبارکه، به سنت پیروزی حق و نابودی باطل اشاره دارد؟

۱_ آیه ۱۸ سوره حشر
۲_ آیه ۴۶ سوره سبأ
۳_ آیه ۸۱ سوره اسراء
۴_ آیه ۳۹ سوره یوسف

لطفاً فقط عدد گزینه مورد نظر را به شماره ۳۰۰۰۱۹۸۸ پیامک کنید.
روزانه به قید قرعه، به پنج نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح را ارسال کرده‌اند، مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

کد خبر 6062716

دیگر خبرها

  • سوال مسابقه هفدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • سوالات مسابقه هفدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • هم افزایی و تحکیم وحدت مسلمانان در ماه مبارک رمضان، دشمنان اسلام را تضعیف می کند
  • روزه باعث به وجود آمدن تقوا و پرورش روح می‌شود
  • سوالات مسابقه شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • مومن با تقوا پیشه کردن راه وحدت را پیش گرفته و از اختلاف دوری می کند
  • رونق محافل جز خوانی قرآن در منشاد
  • نکات مهم برای روزه اولی‌ها در ماه مبارک رمضان
  • اعلام اسامی برندگان روز چهاردهم مسابقه زندگی با آیه ها در کردستان
  • استقبال تکابی ها از جمع خوانی قرآن کریم