Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@04:44:35 GMT

9 درصد از تولید ناخالص ملی صرف خدمات سلامت می شود

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۰۲۸۱

9 درصد از تولید ناخالص ملی صرف خدمات سلامت می شود

تهران- ایرنا- معاون درمان وزارت بهداشت گفت: حدود 9 درصد از تولید ناخالص ملی کشور صرف خدمات سلامت می شود و میزان پرداخت از جیب مردم بابت خدمات بستری در بیمارستان های دولتی 10درصد است. البته در بعضی بیماری ها مانند سرطان، هموفیلی، تالاسمی و دیالیز حمایت های مالی از بیماران بیشتر است.

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در نشست مشترک با «شیاچون شن» مدیرکل کمیسیون بهداشت استان هنان چین ضمن تشریح اقدامات و دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان کشور، افزود: در طول چند دهه اخیر در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات قابل توجهی در ایران انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ساخت حدود 17 هزار خانه بهداشت و استفاده از ظرفیت نیروی بهورز که با گذراندن دوره های آموزشی به ارائه خدمت می پرداختند، زمینه دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را حتی در مناطق دوردست روستایی فراهم کرد. نتیجه این اقدام کاهش تعداد مرگ و میرها و افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی اولیه بوده است.

* ارتباط حوزه بهداشت و درمان
جان بابایی بیان کرد: از جمله اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته، برقراری ارتباط بین حوزه بهداشت و درمان و سطوح مختلف درمانی است که به عنوان سیستم ارجاع شناخته می شود. سیستم ارجاع در حال حاضر در 6 استان آغاز شده و در حال توسعه است. استقرار پرونده الکترونیک سلامت و توسعه پزشکی خانواده از دیگر اقدامات در دست اجرای وزارت بهداشت است.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر مرگ و میرها در ایران به علت بیماری های غیر واگیر و مزمن رخ می دهد، در تمام مراکز درمانی، کلینیک های بیماری های مزمن از جمله دیابت و فشار خون ایجاد شده است. همچنین طرح های غربالگری جهت شناسایی بیماران در کشور اجرا می شود که این امر موجب شده علاوه بر کلینیک ها، به صورت گسترده تر در سطح کشور بیماریابی و پیشگیری از عوارض ثانویه صورت گیرد.
جان بابایی افزود: بیماری سرطان نیز از جمله بیماری های است که مورد توجه ویژه قرار دارد و در حال حاضر 140 مرکز تشخیص و غربالگری این بیماری دایر شده و افراد به صورت دوره ای مورد بررسی قرار می گیرند.

*جایگاه ایران در حوزه پیوند عضو
وی اظهار داشت: ایران در زمینه پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال در بحث پیوند عضو که از موضوعات بسیار تخصصی و پیچیده پزشکی است، کشور ما جایگاه بسیار خوبی دارد. در حال حاضر 70 مرکز فراهم آوری پیوند در کشور وجود دارد و رشد و توسعه این مراکز به گونه ای است که تنها در یک مرکز واقع در شهر شیراز 700 پیوند کلیه در سال انجام شده است.

*ایجاد مراکز درمان ناباروری
معاون وزیر بهداشت گفت: توجه به رشد جمعیتی نیز از دغدغه های اصلی ما است. از این رو 84 مرکز درمان ناباروری در کشور دایر شده که خدمات در این زمینه را به صورت رایگان به زوج های نابارور ارائه می دهد.

*کنترل مالاریا در ایران
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در کشورهای همسایه، بیماری هایی همچون مالاریا هنوز وجود دارد، اما در ایران این بیماری کنترل شده است. همچنین بیماری فلج اطفال نیز ریشه کن شده و داروهای بیماری هایی نظیر ایدز و مالاریا به صورت رایگان برای افراد مبتلا توزیع می شود.
وی افزود: این روند مستمر و رو به رشد در کیفیت خدمات دهی به مردم موجب توسعه شاخص های بهداشتی و درمانی کشور شده است.

*علاقه چین برای گسترش همکاری های بیشتر با ایران
در ادامه این نشست شیاچون شن، مدیرکل کمیسیون بهداشت استان هنان چین نیز گفت: در ژنو از کشور ایران به عنوان کشوری که در کنترل بیماری های مزمن به خوبی عمل کرده یاد کردند. ما نیز خواهان گسترش ارتباطات و همکاری های بیشتر با وزارت بهداشت و درمان کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم.
این هیات چینی در ادامه سفر خود با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت و گو و همچنین از چند بیمارستان و مراکز بهداشت و درمانی شهری و روستایی در کشور بازدید کردند.
اجتمام*9482*1193

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي وزارت بهداشت خدمات سلامت جان بابايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ میلیون نفر دیگر وارد برنامه سلامت خانواده می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی، در جلسه شورای معاونین وزارت بهداشت که با حضور مدیرکل دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه از جمعیت حدود ۸۵ میلیونی کشور، ۲۳ درصد روستایی و ۷۷ درصد شهرنشین هستند، اظهار داشت: با توجه به این آمار باید در برنامه‌های ارائه خدمات مناسب، متناسب با زمان، تغییراتی را در نظام ارائه خدمات و همراه با تکنولوژی ایجاد کنیم.

وی در ادامه به برگزاری موفق پویش همگانی سلامت اشاره کرد و افزود: هدف از برگزاری این پویش، ارتقا سواد سلامت، استفاده از خدمات خودمراقبتی و پرونده الکترونیک سلامت بود تا بتوانیم به نتیجه مورد نظر خود برسیم.

فرشیدی بیان داشت: بیش از ۹۷ درصد از جمعیت روستایی از ارائه خدمات نظام سلامت توسط بهورزان بهره مند هستند و در شهرها نیز مراقبین سلامت خدمات نظام سلامت را ارائه می‌دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۱۹۵ شهر با ۲۷ میلیون نفر جمعیت در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر تحت پوشش طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع هستند و امیدواریم با ادامه دادن این برنامه، تا پایان سال‌جاری بتوانیم ۲۷ میلیون نفر دیگر را نیز وارد برنامه طرح سلامت خانواده کنیم.

کد خبر 6079279 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • ۲۷ میلیون نفر دیگر وارد برنامه سلامت خانواده می شوند
  • اعلام قیمت ویزیت پزشکان؛ تعرفه‌های پزشکی چقدر افزایش یافت؟
  • حمایت از هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های درمانی بیماریهای مزمن
  • تاثیرگذاری ایران در پیشرفت سلامت کشور‌های دیگر
  • اعلام تعرفه‌های جدید ویزیت پزشکان ۱۴۰۳
  • دولت تعرفه‌های پزشکی را ابلاغ کرد
  • تعرفه های جدید پزشکی ابلاغ شد
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • بیمه سلامت قزوین هزینه درمان کودکان را ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کند