Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@15:39:19 GMT

آفت سن گندم در طبس مهار شد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۱۰۴۰

آفت سن گندم در طبس مهار شد

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - مدير جهاد کشاورزي طبس با بيان هجوم آفت سن به مزارع گندم اين شهرستان گفت: در سال زراعي جاري مبارزه شيميايي با آفت سن گندم در 175 هکتار از مزارع گندم طبس اجرايي شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي مديريت جهاد کشاورزي طبس، داود بخشايي افزود: در سال زراعي جاري از اوايل اسفندماه همزمان با گرم شدن هوا و خروج آفت از اماکن زمستان گذران، حشره کامل براي تغذيه و تخم ريزي به مزارع گندم شهرستان هجوم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: اعضاي شبکه مراقبت گندم شهرستان در ماه‌هاي اسفند، فروردين و ارديبهشت با بازديدهاي چشمي و تورزني مزارع گندم و جو در سطحي معادل چهار هزار هکتار اقدام به رديابي و نرم گيري اين آفت در مزارع کردند.
وي گفت: در مزارعي که جمعيت آفت به حد مبارزه رسيده بود توصيه موکد به سمپاشي به کشاورزان انجام شد.
وي تاکيد کرد: با توجه به اهميت گندم به عنوان محصول راهبردي و خودکفايي در اين محصول و نقش بسيار مهم آن در تامين امنيت غذايي، اين معاونت با فعال کردن شبکه هاي مراقبت بخش دولتي و خصوصي و پايش مداوم آفت سن گندم بدنبال توليد محصول گندم با درصد پايين سن زدگي است.
مدير جهاد کشاورزي طبس افزود: تمامي مراحل آفت سن گندم از جمله سن مادري، تخم و پوره توسط شبکه مراقبت رصد مي‌شود و به محض رسيدن جمعيت آفت به مرحله زيان اقتصادي، عمليات سم‌پاشي عليه سن گندم در مزارع اجرايي مي‌شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه مبارزه با اين آفت مهم وخطرناک حتما بايد با نظارت کارشناسان و طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور انجام گيرد و زمان دقيق مبارزه نيازمند تورزني هاي مستمر از مزارع است.
وي تاکيد کرد: مبارزه با اين آفت، حتما بايد با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بيش از حد سموم و خسارت به محيط زيست جلوگيري شود و هم کارايي و اثربخشي استفاده از سموم افزايش يابد.
مدير جهاد کشاورزي طبس اظهار داشت: مراکز خريد، گندم عاري از هر گونه آلودگي، سالم و پاک را خريداري مي‌کنند که در همين زمينه لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزي و کلينيک‌ گياه‌پزشکي از خسارات وارده به مزارع خود جلوگيري کنند.
وي عنوان کرد: حد قابل تحمل سن‌زدگي دانه هاي غلات دو درصد و محصولي که بيشتر از اين ميزان دانه سن زده داشته باشد فاقد کيفيت نانوايي است و مراکز خريد، گندم بيشتر از اين مقدار سن زدگي را خريداري نمي کنند.
بخشايي گفت: در سال گذشته نيز با توجه به پايش و مبارزه به موقع عليه آفت سن گندم، محصول توليدي شهرستان با درصد پايين سن زدگي، به مراکز خريد و سيلوهاي استان حمل و تحويل شده است.
شهر طبس در 270 کيلومتري غرب بيرجند مرکز خراسان جنوبي قرار دارد.
7217 * 6054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت چغندر قند در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول  گفت: در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت چغندرقند اختصاص یافت. 

بهروز قمر زاده افزود:  ۲۹ دستگاه ماشین ‏آلات برداشت چغندرقند در شهرستان دزفول فعال است و پیش بینی می‌شود حدود  ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع این شهرستان برداشت شود. 

وی ادامه داد: محصول چغندر شهرستان دزفول پس از برداشت به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله بصورت پائیزه کشت می‏شود.

 

 

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • آغاز برداشت گندم از مزارع شادگان
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم