Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدزهیر مجاهد از نسل دومی‌های افغانستانی و متولد ایران روز گذشته 31 اردیبهشت‌ماه با حضور در برنامه ماه نشان که از شبکه افق سیما به روی آنتن می‌رود، اظهار کرد: اخیرا صحبت‌هایی در خصوص مهاجرین افغانستانی مطرح شد که شاید از منظر سیاسی و دیپلماتیک درست باشد، اما از نظر رفاقت، برداری و خون شریکی صحیح نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به شهادت حدود سه هزار مهاجر افغانستانی در جنگ تحمیلی عنوان کرد: وقتی که در 8 سال دفاع مقدس مادر محمدعلی محبی او را از شهر و دیار خودش از افغانستان روانه ایران می‌کند، می‌گوید: «امام فرموده است به یاری اسلام بشتابید». آیا می‌دانید که او بعد از 8 سال یعنی با اتمام جنگ پیش خانواده‌‎اش برمی گردد.
مجاهد افزود: حدود 4 سال قبل توفیق نصیبم شد در کنار مدافعین حرم باشم و با حدود 3 تا 4 دهه کم‌لطفی‌ها، بازهم همین جوان‌های افغانستانی وقتی دیدند دوباره انقلاب در خطر است و اگر آسیب ببیند کل اسلام به خطر می‌افتد، وارد میدان شدند و با تشکیلاتی که از 22 نفر آغاز شد، لشکر فاطمیون را ایجاد کردند که امروز به بیش از 22 هزار نفر رسیده است و سردار قاسم سلیمانی فرمودند: «اگر بچه‌های افغانستان در سوریه نبودند امروز معادلات منطقه بهم می‌خورد.»
در ادامه محمد سرور رجایی، نویسنده مهاجر افغانستانی میهمان مهاجر دیگر این برنامه با بیان گذشته و تاریخ هجرت افغانستانی‌ها به ایران عنوان کرد: زمانی که به ایران مهاجرت کردم تصمیم بر ماندن نداشتم و با هیچ مجموعه فرهنگی آشنا نبودم. گچ‌کاری، بنایی، دست فروشی و در نهایت خیاطی کارهایی بود که در اینجا انجام دادم. اما در خیاطی با نهادهای فرهنگی آشنا شدم، روزها در کارگاه کار می‌کردم و شب‌ها مقاله می‌نوشتم
نویسنده کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» ادامه داد: در سال 60 و 61 بود که مجاهدین بر علیه حکومت کمونیستی مبارزه می‌کردند در آن زمان مجله‌ای جهادی در ایران منتشر می‌شد و مجاهدین آن را مخفیانه به کابل می‌آوردند و به طرفداران خود می‌دادند. در یکی از مجله‌ها به اسم شهیدی به نام «حسین بخش جعفری» برخوردم، محل تولد مناطق مرکزی افغانستان و محل شهادت منطقه بستان ایران بود. تعجب کردم اما کسی نبود پاسخ دهد چه اتفاقی افتاده که یک جوان افغانی در ایران به شهادت رسیده است، در حال حاضر حدود سی و چند سال می‌گذرد و امیدوارم خداوند توفیق بدهد تا بتوانم کتاب‌هایی را در این زمینه منتشر نمایم.
وی با اشاره به سندی که در سال 91 منتشر شد، تصریح کرد: در این سند اسامی 5000 نفر از اقشار مختلف در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی و حتی دانش‌آموزان که اعدام شده بودند، منتشر شده و اتهام برخی از این‌ها خمینیست بودن معرفی شده بود و همین نیز از عواملی بود که باعث شد بسیاری از مردم دل به غربت بسپارند و بسیاری به خاطر حفظ اعتقادات مهاجرت کردند و بخشی نیز برای مبارزه ایستادند و کمونیست‌ها را از افغانستان بیرون کردند که این مبارزه با برکاتی برای مردم منطقه همراه بود.
گفتنی است کتاب «در آغوش قلب‌ها» اثر محمد سرور رجایی نیز به عنوان سندی زنده از عهد مهاجران با انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی در این برنامه معرفی شد. این اثر به بیان اشعار و خاطرات مردم افغانستان در مورد امام خمینی(ره) می‌پردازد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی مهاجران افغان آستان قدس رضوی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۱۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قم میزبان زائران اهلبیت + فیلم

شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) در ایام نوروز میزبان مهاجرین مقیم ایران و زائرین اهلبیت (ع) از افغانستان بود.

مهاجرین افغانستانی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) آمده اند تا سال نو را با سلام به بانوی کرامت آغاز کنند.

شهر قم پس از مشهد دومین مقصد زیارتی اتباع افغانستانی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفره های همدلی مهاجرین افغانستانی + فیلم
  • یوناما: مهاجرین افغان از پاکستان به اجبار اخراج نشوند
  • تشکر طالبان از ایران / مدتی دیگر هم صبر و حوصله داشته باشید
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند
  • نماهنگ کودکان افغانستانی + فیلم
  • محفل انس با قرآن کریم افغانستانی‌های مقیم‌ قم + فیلم
  • توزیع بسته معیشتی بین مهاجرین افغانستانی + فیلم
  • قم میزبان زائران اهلبیت + فیلم
  • پاکستان اخراج پناهجویان را متوقف کند
  • ایران میزبان خوبی برای مهاجرین