Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@14:27:34 GMT

مالیات‌های مستقیم چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۱۷۰۳

مالیات‌های مستقیم چیست؟

خبرگزاری میزان- مالیات‌های مستقیم تقسیم بندی از انواع مالیات است که با توجه به کارکرد خود در دو بخش مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم بندی می شود. به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، مالیات به یک نوع هزینه اجتماعی اطلاق می‌شود که افراد جامعه در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور باید آن را پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع درآینده فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مالیات دارای انواع مختلفی است که هر کدام با توجه به کارکرد‌های خود در اقتصاد به کار گرفته می‌شود. مالیات بر اساس چگونگی تعلق به کالا‌های مورد مالیات به مالیات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود.

مالیات‌های مستقیم به دو بخش مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم بندی می‌شود که که مالیات بر درآمد خود زیرمجموعه‌هایی مانند مالیات بر درآمد املاک، مالیات بردرآمد مشاغل، مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی، مالیات بردرآمد اتفاقی و مالیات بر دارایی به به پنج دسته مالیات سالانه املاک، مستغلات مسکونی خالی، اراضی بایر، ارث و حق تمبر تقسیم می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مالیات مالیات مستقیم مالیات غیرمستقیم دارایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۱۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به رفع ایرادات شورای نگهبان درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی با ۱۳۸ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه با ماده ۱۲ این طرح موافقت کردند.   ماده ۱۲ این طرح، یک ماده را با عنوان ماده ۴۶ ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌کند.   ماده ۴۶ کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال دهنده عین یا حق واگذاری محل در خصوص انتقال دارایی‌های خاصی را مشمول مالیات بر عایدی سرمایه دانسته و این دارایی‌ها را مشخص کرده است.   در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۱۳ این طرح پرداختند و آن را با ۱۴۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه، جهت تأمین نظر شورای نگهبان به تصویب رساندند.   ماده ۱۳ این طرح یک ماده به عنوان ماده ۴۷ به ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌کند.   ماده ۴۷ مشخص کرده است که چه مواردی از عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع ماده ۴۶ این قانون مشمول مالیات نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟
  • پیش بینی رشد ۴۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • سال گذشته یک هزار میلیارد تومان مالیات بر درآمد در گلستان وصول شد
  • تعیین دارایی‌هایی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • رشد ۴۱ درصدی درآمد‌های عمومی آذربایجان شرقی
  • کاهش تصدی‌ دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید