Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ شامگاه 21 اردیبهشت ماه بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مهمان ضیافت رمضانی «حسن روحانی»، رئیس جمهور، بودند. دیدار صمیمی نمایندگان جریانات سیاسی که سال‌های طولانی در مقابل یکدیگر بوده و همچنان در دیدگاه ها با یکدیگر زاویه داشته و اختلاف نظر دارند اما این بار در کنار یکدیگر نشستند و به بیان نظرات خود در این جلسه با حضور رئیس جمهور پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت این جلسه با پنج جلسه دیگر دیدار رئیس جمهور با فعالان سیاسی شاید همین حضور نمایندگان دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در کنار یکدیگر بود. این نشسست صمیمانه و حاشیه‌های آن که از دوربین عکاسان پنهان نماند و حامل پیام‌هایی از تفاهم و دوستی در عین تفاوت و اختلاف بود. عکس احمد توکلی اصولگرا و بهزاد نبوی اصلاح‌طلب که دست در دست یکدیگر در حاشیه مراسم در قاب دوربین عکاسان رسانه‌ای قرار گرفت، شاید نوید دهنده آغاز دورانی است که همه گروه‌ها و افراد در کشور با هر سلیقه و دیدگاهی بتوانند نظرات خود را بیان کنند. توکلی اصولگرا و نبوی اصلاح‌طلب که سال‌های طولانی به عنوان مخالف و یا رقیب یکدیگر در عرصه سیاست مطرح بودند و اکنون پس از سالها رقابت به رفاقت رسیده اند.

نشستی صمیمانه که حتی عنوان این نشست نیز از نگاه طنزپرداز برخی کاربران توئیتری دور نماند. کاربری نوشته بود: «اینجور دیدارها خوبه ولی چرا باید تیم تشریفات اون پشت بزنه دیدار صمیمی؟ یعنی اونو نزنید دعوا میشه؟»  اما «علیرضا معزی»، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، در توئیتی نوشت: «شاید کلمات دیگری را نیز بشود انتخاب کرد اما می‌توان صفت صمیمانه را نشان از اراده‌ای برای شنیدن دانست نه سخنرانی‌هایی یکسویه با پروتکل‌های معمولش.»

این گفته علیرضا معزی را می‌توان اشاره به یکسویه بودن بسیاری از نشست‌ها یا حتی نشست‌های قبلی دانست. بدین گونه که فقط یک نفر به صورت متکلم وحده سخن می گوید و سایرین سکوت اختیار می‌کنند و در نهایت نیز این نشست ها بدون هیچ نتیجه مثبتی پایان می یابد. بنابراین این نشست را می توان گامی رو به جلو در جهت تحقق گفت و گو به معنای واقعی دانست. هرچند برخی رسانه‌ها سعی کردند نقطه افتراق‌ها و اختلاف نظرها را در این نشست پررنگ جلوه دهند و هدف این نشست که ایجاد همدلی و وحدت میان گروه‌ها بود را مورد بی توجهی قرار دهند.

این آغاز ماجرای دیدار روحانی با فعالان سیاسی بود چرا که رئیس جمهور تلاش کرد این دیدار را صمیمانه برگزار کند و خود نیز به بیان سخنانی پرداخت که شاید به سوالات و انتقادات بسیاری از این فعالان پاسخ قانع کننده‌ای داد. رئیس جمهور در این نشست گفت: «وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است. به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس جمهور از دولت مطالبه داشت.» این سخن رئیس جمهور بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

 «رسول منتجب‌نیا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در این باره به برنا گفت: «نکته قابل توجه و مهم در دیدار با رئیس جمهور این بود که وی به مطلبی اشاره کرد که البته کاش زودتر از اینها بازگو می‌شد. رئیس‌جمهور گفت که دولت باید پاسخگو مردم باشد و مردم نیز همه انتظارات‌شان را باید از دولت بخواهند. اما آیا پرسیده شده که دولت چند درصد اختیار را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره دارد؟! آقای روحانی همچنین تاکید کرده بود: «اختیارات بنده محدود است، بنابراین باید در حدود اختیاراتم باید بنده را مورد مواخذه و سرزنش قرار دهید.» اشاره رئیس جمهور به این موضوع به اعتقاد برخی شاید زودتر از اینها باید صورت می گرفت اما همین اشاره رئیس جمهور، نکته مثبتی بود مبنی بر اینکه بسیاری از فعالین سیاسی حاضر در جلسه با مشکلات رئیس جمهور آشنا شدند.

«محمدرضا باهنر»، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، در گفتگویی از این نشست با عنوان صله رحم یاد کرد. باهنر با بیان اینکه این جلسه بد نبود، اما نمی‌توانست مفید هم محسوب شود، گفت: «برگزاری مراسم افطاری رئیس جمهوری بدل به یک کار سنتی شده است که هرسال در یک روز از ماه رمضان افطاری دهند و چهره‌ها و فعالان سیاسی نیم ساعتی باهم گفت‌وگو کنند.» حال نکته مثبت این نشست که با حضور دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب صورت گرفته بود، شاید کمی مورد چشم پوشی قرار گرفته بود. کم رنگ جلوه دادنی که برخی رسانه‌ها نیز بدان پرداختند.

از جمله شخصیت‌های سخنران حاضر در این جلسه می‌توان از غلامعلی حداد عادل، اسدالله بادامچیان، حسین مظفر، غلامرضا مصباحی مقدم، علی ربیعی یاد کرد که همگی به نوعی به وضعیت کشور و ارائه راهکارهایی برای عبور از شرایط فعلی اشاره و درد و دل‌های خود را نیز مطرح کردند.

اما در کنار اینها، تنها غایب جلسه، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، بود که برخی رسانه‌ها از حضور نداشتن او با تعبیر قهر با دولت یاد کردند اما محمدرضا عارف، با رد همه این حواشی منتشر شده درباره‌ غیبتش در افطاری رئیس جمهوری گفت: «من اهل قهر نیستم. وقتی برنامه‌ای از قبل تنظیم می‌کنم و میزبان هستم، باید عذرخواهی کنم. از آقای واعظی خواستم از رئیس جمهوری عذرخواهی کند که ان‌شاء‌الله ایشان عذر مرا پذیرفته باشد.»  

در این دیدار بسیاری از حاضرین نتوانستند سخنان خود را به دلیل وقت کم بیان کنند اما در مجموع در پایان جلسه بسیاری از این فعالین این نشست را جلسه ای برای نزدیک شدن دیدگاه ها و شنیدن سخنان دو طیف از سوی رئیس جمهور تلقی و پیشنهاد دادند که این جلسات با برنامه های از پیش تعیین شده می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

«فیض الله عرب سرخی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، که یکی از دعوت شدگان و حاضرین در جلسه صمیمانه با رئیس جمهور بود در پاسخ به این سوال که دیدار فعالان سیاسی با رئیس جمهور به ویژه دیدارهای تخصصی تا چه حد می تواند در نزدیک کردن دیدگاه ها و رفع اختلاف های جریانات سیاسی و دولت کمک کننده باشد، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «البته این دیدار با موضوع معین و از پیش تعیین شده انجام نشد و افراد حاضر هر کس به سلیقه خودش نکاتی رو مطرح کرد.  در عین حال،  نفس دیدار و اهتمام رییس جمهور به این دیدار و گفتگو با افرادی که یا فعال سیاسی حزبی بودند یا سابقه مشخص سیاسی داشتند مثبت بود، اما انجام دیدار با دستور و موضوع معین و از پیش تعیین شده می تواند ملاقات ها را پربارتر کند و افراد با بررسی و آمادگی قبلی و ارائه اظهار نظرهای کارشناسی شده به روند های اجرایی کمک فکری کنند.

عرب سرخی در پاسخ به این سوال که آیا این دیدارها باید ادامه پیدا کند؟ نیز تاکید کرد: حتما تداوم دیدارها با برنامه ریزی مناسب تر می‌تواند کارآمدی این اقدام را افزایش داده تا علاوه بر بهره سیاسی و ایجاد همدلی بیشتر بین دولت و نیروهای سیاسی، در حوزه های فنی و کارشناسی هم به دولت در رفع مشکلات کمک کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در مجموع در شرایطی که کشور در مواجهه با دشمنان خارجی نیاز به اتحاد و انسجام بیشتر دارد این نوع از اقدامات می‌تواند به علاوه بر آثار مثبت دیگر در این زمینه هم نقش آفرین باشد.»

گفتنی است؛ 21 اردیبهشت ماه در ضیافت رمضانی حسن روحانی، فعالان اصلاح طلب، همچون حسین مرعشی، محسن هاشمی، علی شکوری راد، الیاس حضرتی، اصغر نوروزی، حمید جلایی پور، محمدعلی ابطحی، محمد سلامتی، جواد امام، عرب سرخی، اصغرزاده، فیاض زاهد، رسول منتجب نیا، قدرت‌الله علیخانی ،مرتضی بانک، غلامعلی دهقان و خانم‌ها اعظم طالقانی و زهرا نژادبهرام و آذر منصوری از یکسو و فعالان اصولگرایی همچون محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل، اسدالله بادامچیان، حسن غفوری فرد، غلامرضا مصباحی مقدم، سید رضا تقوی، عبدالحسین روح الامینی، شهاب صدر، حسین مظفر و امیر محبیان از سوی دیگر حضور یافتند.

خبرنگار: آزاده رحیمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: احمد توکلی جامعه اسلامی مهندسین حسین مرعشی رئیس جمهور رقابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۲۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور: ابتکارات دلاورانه یمن معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم می‌زند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در پاسخ به تماس تلفنی آقای «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ضمن تجلیل از حمایت‌های مردم و مجاهدان یمنی از مردم مظلوم و مقتدر غزه تصریح کرد: این حمایت‌ها در کنار اقدامات تحسین‌برانگیزی نظیر راهپیمایی‌های باشکوه، اعلام مواضع صریح و قاطعانه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و همچنین تلاش برای قطع شریان‌های اقتصادی رژیم جنایتکار صهیونیستی، از خاطر ملت‌های آزاده جهان فراموش نخواهد شد و مایه مباهات امت اسلامی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رفتار مزدورانه و ریاکارانه کشورهای غربی نسبت به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی را بزرگترین ناقضان حقوق بشر در جهان امروز دانست و تصریح کرد: سکوت و بی‌عملی این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال بیش از شش ماه جنایات هولناک و نسل‌کشی در غزه، رژیم صهیونیستی را به جنایات بیشتر و افزایش تنش در منطقه ترغیب کرده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ابتکارات دلاورانه یمن در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین، تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن در کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی موثر بوده و معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.

آیت الله رئیسی همچنین توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و یمن را به نفع دو کشور، دو ملت و جهان اسلام دانست.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: عملیات وعده صادق تکرار دوباره انقلاب اسلامی بود

آقای «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک عملیات غرورآفرین و افتخارآمیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه گفت: این اقدام شجاعانه در تنبیه و مجازات دشمنی که به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی پایبند نیست و زبانی جز زبان زور نمی‌فهمد، تکرار دوباره انقلاب شکوهمند اسلامی و برگرفته از آموخته‌های امام خمینی(ره) بود.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه عملیات غرورانگیز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به امت اسلامی شرف و آبرویی دوباره بخشید، تاکید کرد که جبهه مقاومت یک جبهه واحد است و همواره به مقابله با رژیم صهیونسیتی و حمایت و پشتیبانی از ایران پایبند است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین بر علاقمندی کشورش برای گسترش و تقویت روابط و تعاملات با ایران در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • جشن واگذاری زمین جوانی جمعیت در سمنان برگزار می‌شود
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • چین: کار زیادی پیش از نشست صلح اوکراین باید انجام شود
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی
  • رئیس جمهور: ابتکارات دلاورانه یمن معادلات را به نفع مردم مظلوم غزه رقم می‌زند
  • دیدار رئیس‌جمهور با مردم استان سمنان/ مصوبات سفر اول اجرایی شد
  • دیدار رئیس جمهور با مردم استان سمنان/ مصوبات سفر اول اجرایی شد
  • ارسال ۳ لایحه دولت به مجلس
  • (عکس) هدیه خاصی و ویژه‌ای که حسن روحانی دریافت کرد؛ عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور سابق