Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@15:44:12 GMT

گندمزارها؛ نوید بخش سفره پربرکت کشاورزان

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۳۲۰۱

گندمزارها؛ نوید بخش سفره پربرکت کشاورزان

یاسوج - ایرنا - این روزها در کهگیلویه و بویراحمد فصل برداشت دسترنج ماهها تلاش فرا رسیده و با توجه به شرایط مساعد سال آبی جاری، گندمزارها نوید بخش سفره های پربرکت است.

به گزارش ایرنا، خوشه هایی که دانه دانه گندم های آن نعمت خدادادی است و همزمان با برداشت از دل خاک، سفره های پربرکت و انبارهای پر از غله را برای زحمت کشان زمین نوید می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشاورزان این استان می دانند که برداشت خوشه های طلایی گندم، سرمایه گذاری یکساله ای برای زندگی آنان است که نباید هدر رود بنابراین کار برداشت را با نظم کامل و دقت بالا آغاز کرده اند.
گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و پرمصرف در اراضی زراعی عمده کشور کشت می شود تا نیاز به این محصول را در سطح کشور تامین کند.
کهگیلویه وبویراحمد هم اکنون نیز به لطف آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خود پتانسیل و ظرفیت های زیاد و بکری برای کشت انواع محصولات کشاورزی دارد و از تنوع خوبی در تولید محصولات زراعی برخوردار است.
بیشتر اراضی زراعی استان به تولید این دانه خوراکی مهم اختصاص دارد.
این روزها مسئولان جهاد کشاورزی و اداره کل غله استان با برگزاری نشست شورای برداشت در شهرستان های هشت گانه بخصوص مناطق گرمسیری از آمادگی کامل این نهادها برای برداشت و خرید تضمینی خبر می دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال هر کیلوگرم گندم معمولی 17 هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم 17 هزار و 300 ریال از کشاورزان خریداری می شود.
الیاس تاج الدینی اظهار داشت: برداشت گندم از پانزدهم اردیبهشت در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
وی توضیح داد: مراکز خرید تضمینی گندم برای جمع آوری محصول کشاورزان این استان ساماندهی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که بهار امسال تولید گندم در استان نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یابد.
تاج الدینی تصریح کرد: بارش های مطلوب سال زراعی جاری باعث افزایش تولید این محصول زراعی راهبردی می شود .
علی زهرایی کشاورز شهرستان گرمسیری کهگیلویه با اشاره به اینکه وضعیت خوب خوشه های طلایی گندم در سال جاری با هیچ سالی قابل مقایسه نیست گفت: امسال از لحاظ کمی و کیفی برداشت از مزارع گندم دوبرابر افزایش یافته است.
وی سطح زیر کشت گندم خود را هفت هکتار دانست و گفت: امسال سال فراوانی نعمت و برکت سفره است.
زهرایی اضافه کرد: نیاز است مسئولان با تدابیر لازم نسبت به خرید تضمینی دسترنج کشاورزان برنامه ریزی لازم را داشته باشند.
سجاد مرادی دیگر کشاورز شهرستان کهگیلویه گفت: باید دولت با خرید گندم کشاورزان عرصه را برای فعالیت دلالان، واسطه ها و سوء استفاده برخی افراد سودجو تنگ کند.
وی با اشاره به اینکه افزایش برداشت محصولات کشاورزی در سال زراعی زمینه را برای حضور دلالان فراهم می کند گفت: تاخیر در پرداخت وجه گندم های فروخته شده کشاورزان را تشویق به فروش محصولات خود به دلالان می کند.
محمد زرین عضو شورای زکات روستای چنگلوا در کهگیلویه که بیش از 10 هکتار از اراضی خود را زیر کشت گندم برده است گفت: برداشت گندم نسبت به سالهای گذشته رشد سه برابری داشته است.
وی گفت: برای کوتاه کردن دست دلالان نیاز است جهاد کشاورزی و شرکت غله نسبت به تعهدات خود در پرداخت بهای گندم همکاری کنند.
زرین پرداخت بهای گندم را از سوی بانک، زمانبر دانست و بیان کرد: کشاورزان آماده همکاری با مسئولان در فروش محصولات خود به شرکت غله هستند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آغاز زمان خرید گندم از کشاورزان این استان، گفت: خرید گندم تنها از کشاورزانی صورت می گیرد که نام آنها در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت شده باشد.
سید علی صادق فروزنده اضافه کرد: برای جلوگیری از فعالیت دلالان در بخش محصولات کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی با راه اندازی سامانه پهنه بندی سعی کرده به نوعی شناسنامه ای از میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی را فراهم بکند.
وی ادامه داد: کشاورزان براساس اطلاعاتی که در این سامانه وارد کرده اند از مزایا و خدمات جهاد کشاورزی در مراحل کشت و تولید محصولات کشاورزی خود برخوردار می شوند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 10 مرکز در این استان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را بر عهده دارد.
فروزنده با بیان اینکه تاکنون 11 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری شده، گفت: پیش‌بینی‌شده امسال 75 هزار تن گندم سیلویی در استان خریداری شود.
وی با اشاره به ایجاد چهار مرکز برای خرید دانه روغنی کلزا در این استان، اظهار داشت: امسال پیش‌بینی‌شده 2 هزار و 650 تن کلزا به قیمت هر کیلوگرم سه هزار و 437 ریال خریداری شود.
وی ظرفیت سیلوی استان را 60 هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال مشکل خاصی در زمینه فضای ذخیره سازی گندم وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالبات گندم کاران بر اساس میزان گندم تحویلی پس از تحویل گندم از طریق بانک کشاورزی به حساب شخصی آنها واریز می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق پیش بینی کارشناسان زراعی، امسال بیش از 120 هزار تن گندم و جو از مزارع این استان برداشت خواهد شد.
شهرام عسکری اظهار داشت: از این میزان گندم پیش بینی می شود 75 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان و 9 هزار تن گندم بذری از سوی شرکت غله خریداری خواهد شد.
وی بیان کرد: 72 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان زیر کشت گندم دیم و 22 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی رفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بانک عامل پرداخت بهای گندم در سال زراعی امسال بانک کشاورزی است، افزود: براساس بند 15 دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیرجهاد کشاورزی، خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال در قالب سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی انجام می شود.
وی با بیان اینکه مسئولیت ساماندهی و ثبت اطلاعات بهره برداران کشاورزی در این سامانه برعهده سازمان جهاد کشاورزی قرار داده شده است، اضافه کرد: بی شک با انجام اقدام مذکور دست دلالان در حوزه خرید گندم قطع خواهد شد.
سطح زیرکشت گندم در استان 94 هزار هکتار است.
میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد حدود 85 هزار تن اعلام شده است.
سالانه 910 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
7531/6110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد برداشت گندم خريد تضميني كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۳۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

 سیدحسینی گفت:  خوشبختانه با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در استان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت:خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته اند.
وی ادامه داد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان داشت:نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزارریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نگرانی کشاورزان انگوت از خسارات وارد شده بر اثر آفت شته روسی در مزارع گندم
  • اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌های چهارمحال و بختیاری
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • سوختگی گندم در برخی مزارع «هلیلان»