Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قصرشيرين- ايرنا- راه اندازي بازارچه مرزي سومار گيلانغرب يکي از مصوبه هاي دولت، تدبيري براي برون رفت اين شهرستان از بن بست، روزنه اي براي رونق اقتصادي و عاملي براي اشتغال پايدار مرزنشينان و بخصوص جوانان اين خطه است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرستان گيلانغرب در غرب کرمانشاه با جمعيتي بيش از 72 هزار تن، 2 هزار و 585 کيلومتر مربع وسعت دارد که به لحاظ سرزميني بعد از کرمانشاه بزرگترين شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گيلانغرب با وجود گستره سرزميني، آمار بالايي از بيکاري استان کرمانشاه را آن طور که کارشناسان و صاحبنظران مي گويند، دارد، از اين رو دولت تدبير و اميد با ايجاد بازارچه مرزي سومار، دريچه اي براي ايجاد اشتغال پايدار مرزنشينان اين منطقه باز کرد تا آلامي بر زخم بيکاري اين ديار باشد.
سال 90 بود که دولت با الحاق قسمتي از بخش مرزي سومار در قصرشيرين به گيلانغرب، اين امکان را فراهم کرد تا گيلانغرب به عنوان يکي از شهرستان هاي مرزي غربي کرمانشاه و ساکنان آن نيز مرزنشين شوند و اين امر سببب شد تا بازارچه مرزي سومار در حوزه استحفاظي گيلانغرب قرار گيرد.
از سال 90 تاکنون گيلانغرب با داشتن 15 کيلومتر مرز با عراق يکي از شهرستان هاي غربي و مرزي کرمانشاه محسوب مي شود و سال 94 بود که فعاليت بازارچه مرزي سومار با عزم دولت آغاز شد.
بازارچه مرزي سومار با هدف کمک به رونق بخشيدن توليد کالاهاي صنعتي، معدني، کشاورزي و نيز محصولات صنايع دستي شهرستان گيلانغرب که قابليت هاي فراوني دارد، کمک به توسعه صادرات براي کسب درآمد ارزي، افزايش اشتغال، ارتقاي امنيت نوار مرزي، کاهش فقر و محروميت، جلوگيري از گسترش پديده قاچاق کالا، پيشگيري از مهاجرت مردم مرزنشين و کمک به توسعه روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي با کشور همسايه راه اندازي شد.
اکنون دولتمردان تمام اهتمام خود را براي تقويت زيرساخت هاي اين بازارچه مرزي به کار گرفته اند تا بتواند بيش از پيش در رونق منطقه موثر باشد و 26 ارديبهشت ماه امسال بود که در راستاي تقويت بخش صادرات اين منطقه، عمليات اجرايي احداث جاده گيلانغرب به سومار به طول 68 کيلومتر و 169 ميليارد تومان اعتبار آغاز شد که مسافت گيلانغرب به سومار را 20 کيلومتر و مسير کربلا را نيز 50 کيلومتر کاهش مي دهد.
روزانه به طور ميانگين 200 کاميون انواع کالا از جمله مصالح ساختماني، شيشه و سراميک از بازارچه مرزي سومار به عراق صادر مي شود.
از قبل بازارچه مرزي سومار، بخشي از مرزنشينان در امر تخليه و بارگيري کالا مشغول شده اند و به طور مستقيم و غيرمستقيم حدود يک هزار کارگر نان سفره خود و خانوارشان را از اين بازارچه تامين مي کردند.
از چندي پيش ورق برگشته و عراق مي گويد که در امر تخليه و بارگيري کالاهاي صادراتي، تنها از کارگران خود استفاده مي کند و اين حق را از کارگران ايراني گرفته است.
تا پيش از اين روال تخليه و بارگيري کالاها به اين شکل بود که سه روز در هفته را کارگران ايراني و سه روز ديگر را عراقي ها در بازارچه مرزي سومار فعاليت داشتند اما يک هفته است که کارگران ايراني بيکار شده اند و مقامات ما نيز در حال مذاکره براي رفع اين مشکل هستند.
اينک مردم گيلانغرب به عنوان مرزنشينان دومين شهر مقاوم کشور، اين بار نيز در انتظار تدبيري ديگر از دولتمردان و مسئولان کشورمان هستند تا بتوانند نان سفره هاي کارگران ايراني را که در بازارچه مرزي سومار مشغولند به سفره هايشان بازگردانند.
**امسال 155ميليون دلار کالا از سومار به عراق صادر شد
فرماندار گيلانغرب گفت: طي 2 ماه گذشته از سال جاري 155 ميليون دلار کالا با وزن 145هزار تن از بازارچه مرزي سومار به عراق صادر شد.
کورش محموديان به ايرنا افزود: اين کالاها توسط هفت هزار دستگاه کاميون به عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 9 درصد رشد داشته است.
وي اظهار کرد: همچنين پارسال در مجموع يک ميليون و 138 هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و 242 دلار از بازارچه مرزي سومار به عراق صادر شد.
فرماندار گيلانغرب گفت: کالاهاي صادر شده شامل 90 قلم کالا است که توسط 60 هزار دستگاه کاميون به عراق صادر شد.
**عراق از ورود کارگران ايراني به بازارچه سومار جلوگيري مي کند
فرماندار گيلانغرب گفت: طرف عراقي از ورود کارگران ايراني به محوطه تخليه و بارگيري بازارچه مرزي سومار در داخل عراق جلوگيري مي کند و کار بارگيري را تنها به کارگران عراقي واگذار کرده است.
محموديان افزود: اين خواسته طرف عراقي است که کار تخليه و بارگيري کالاها را کارگران عراقي به تنهايي انجام دهند و ما يک مهلتي را از طرف عراقي براي مذاکره براي پيگيري اين موضوع خواستيم که متاسفانه مهلت پايان يافت و فعلا موضوع حل و فصل نشده و از چند روز قبل طرف عراقي به صورت يک طرفه از ورود کارگران ايراني به داخل محوطه تخليه و بارگيري جلوگيري کرد.
وي اظهار کرد: سفارت ايران در بغداد و وزارت امور خارجه کشورمان، استاندار کرمانشاه و وزارت کشور پيگير اين موضوع هستند و اين مساله از سوي طرف ايراني پذيرفتني نيست زيرا با اين اقدام نزديک به 500 کارگر بيکار شده اند.
محموديان عنوان کرد: عراقي ها مي گويند باري را که خود خريداري کرده اند تنها توسط کارگران عراقي تخليه و بارگيري مي کنند که البته اين موضوع را طرف ايراني نپذيرفته و مقامات کشورمان در حال رايزني و مذاکره تا حصول نتيجه هستند.
**کالاهاي صادراتي تا اطلاع ثانوي از مرز سومار صادر نمي شود
فرماندار گيلانغرب در ادامه گفت: طبق هماهنگي هاي صورت گرفته توسط گمرک، کالاهاي صادراتي از بازارچه مرزي سومار تا اطلاع ثانوي به عراق صادر نمي شود.
محموديان افزود: در اين مدت محموله هاي صادراتي از طريق مرزهاي جايگزين و مرزهاي قصرشيرين به عراق صادر مي شود و هرگونه محموله هاي صادراتي براي اينکه در بازارچه مرزي سومار متوقف نماند به سمت ديگر مبادي مرزي هدايت مي شود.
وي اظهار کرد: توقف صادرات از بازارچه مرزي سومار تا تعيين تکليف اين مرز و رفع مشکلات آن خواهد بود.
فرماندار گيلانغرب از برگزاري يک نشست در روز شنبه هفته آينده با طرف عراقي و مقامات کشورمان در راستاي رفع مشکلات و مباحث مربوط به بازارچه مرزي سومار خبر داد.
محموديان، يکي از موضوعات مربوط به نشست اوايل هفته آينده در خصوص بازارچه مرزي سومار را با طرف عراقي، بحث در باره استفاده از کارگران ايراني در امر تخليه و بارگيري کالاها در بازارچه مرزي سومار عنوان کرد که هم اکنون از سوي طرف عراقي از ورود کارگران ايراني در امر تخليه و بارگيري کالاهاي ايراني در اين مرز جلوگيري شده است.
فاصله سومار در نوار مرزي جمهوري اسلامي ايران با شهر مندلي عراق 15 کيلومتر است.
بخش سومار در فاصله 90 کيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده است و با عراق 86 کيلومتر مرز مشترک دارد.
اين بخش داراي 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
قصرشيرين در غرب کرمانشاه با بيش از 27 هزار تن جمعيت داراي 186 کيلومتر مرز با عراق است.
بازارچه سومار در فاصله پنج کيلومتري شهر قرار دارد و فاصله اين شهر با گيلانغرب 67 کيلومتر است.
در آن سوي مرز و در عراق، نزديک ترين شهر به سومار، شهر مندلي از توابع فرمانداري بلدروز است.
بازارچه مرزي سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالا از اين معبر به استان هاي شرقي عراق صادر مي شود.
3012/8066
گزارش از نازنين باباخاني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۳۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: زیرساخت‌های لازم در سه بازارچه چیلات، چنگوله و مهران فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، شهریار عباسی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست بررسی وضعیت بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله و هلاله شمالی اظهار کرد: سال گذشته با دستور استاندار ایلام برای توسعه زیر ساخت‌های بازارچه‌های مرزی استان ۴۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد.

وی با اشاره به عزم جدی استانداری ایلام برای فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی استان، افزود: ۷ تعاونی مرزنشینی در استان با عضویت ۲۲۷۰۰۰ نفر در قالب ۷۴۰۰۰ خانوار فعالیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه داد: با تصمیم استاندار ایلام رایزنی‌هایی با طرف عراقی انجام شده تا این بازارچه‌ها پس از سال‌ها به چرخه مبادلات تجاری کشور بازگردند.

عباسی افزود: با پیگیری استاندار ایلام تمامی زیرساخت‌های لازم در سه بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شده تا مرزنشینان از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها بهره‌مند شوند.

وی از تهیه طرح توجیهی بازارچه مرزی مهران خبر داد و گفت: امید می‌رود در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی دولت با تصویب این طرح گام بلندی در راستای ارتقای وضعیت معیشتی مرزنشینان استان برداشته شود

کد خبر 747689

دیگر خبرها

  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • زیرساخت‌های لازم در ۳ بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد