Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@19:44:58 GMT

۲۶۰۰ گونه گیاهی در خراسان رضوی شناسایی شده است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۳۷۸۱

۲۶۰۰ گونه گیاهی در خراسان رضوی شناسایی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، تورج همتی چهارشنبه شب در نشست تنوع زیستی در سالن همایش‌های دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: تاکنون ۱۹ طرح مطالعاتی که عمدتاً با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد بوده در خصوص تنوع زیستی استان انجام شده است که ۱۰ طرح مطالعاتی در سطح گونه مرتبط با شناسایی و رده بندی فون و فلور استان و ۹ طرح دیگر در خصوص شناسایی گونه‌های مختلف در سطح ژن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۲۶۰۰ گونه گیاهی در استان خراسان رضوی شناسایی شده است و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و صنعتی در استان وجود دارد و بخش هرباریوم حفاظت محیط زیست استان این گونه‌ها را در ۵۲ خانواده و ۱۶۰ گونه طبقه بندی و جهت مطالعه و پژوهش نگهداری می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی از منظر تعداد مناطق چهارگانه، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است و استان به لحاظ غنای زیستگاهی، میزبان ۸۱ گونه پستاندار، ۳۳۰ گونه پرنده، ۶۸ گونه خزنده، ۲ گونه دوزیست و ۱۲ گونه ماهی است که ۱۱ گونه پستاندار، ۳۱ گونه پرنده و ۱ گونه خزنده از این فهرست در معرض تهدید هستند و به عبارتی ۱۴ درصد از پستانداران و ۹ درصد از پرندگان استان نیازمند حمایت جدی هستند.

وی گفت: عوامل متعددی از قبیل عدم انطباق نظام برنامه ریزی کشور بر مبنای آمایش سرزمین، سیاست‌های نادرست توسعه، تغیر اقلیم، آگاهی ناکافی از ارزش‌های تنوع زیستی، تغییر کاربری اراضی و اشغال زیستگاه‌ها، چرای بی‌رویه و شکار و صید غیر مجاز تنوع زیستی در کشور را تهدید می‌کنند.

همتی عنوان کرد: بهبود وضعیت حاضر در خصوص تنوع زیستی تنها در صورتی امکان پذیر است که زیر ساختهایی همچون توسعه پایدار و نظام برنامه ریزی آمایشی، توسعه مناطق حفاظت‌شده و ارتقا آگاهی جامعه از ارزش‌های تنوع زیستی به شکل مطلوب نهادینه و پیگیری شود.

کد خبر 4624297

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان رضوی شناسایی شد

تین نیوز

تاکنون در ۹۶ شهر، ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان در قالب های بافت فرسوده، تاریخی، سکونتگاه و هم پوشانی ها شناسایی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون برای اولین بار در کشور در مجموع از ۹۶ شهر دارای محلات هدف، طرح بسته های تشویقی بومی علاوه بر بسته تشویقی ۱۹ بندی وزارت راه و شهرسازی برای ۹۲ شهر بصورت خاص با محوریت اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل، شهرداری های سطح استان و معاونت شهرسازی و معماری اداره کل با راهبری معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، در کمیسیون ماده ۵ استان به تصویب رسید و اعمال تخفیفات و تسهیلات این بخش به متقاضیان در حال اجراست.

داعی اظهار کرد: انتظار می رود نرخ نوسازی در بافت های فرسوده و ناکارآمد این شهرها به دلیل وجود مشوق های کالبدی به همراه سایر مشوق های مالی و اداری، افزایش یابد.

وی تدقیق محدوده های هدف بازآفرینی را از دیگر اقدام های این اداره کل در سال جاری برشمرد و گفت: محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد.

انتشار اینفوگرافی بسته های تشویقی بومی هر شهر از هفته آینده

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با بیان این که شرکت بازآفرینی شهری ایران به دلیل داشتن رویکرد مردمی سازی تجربه مشارکت مردمی را دارد و در این مسیر نوپا نیست و می توانیم به عنوان پیشرو در این مسیر ثابت قدم باشیم.

سمانه نصرالهی اعلام کرد مردمی سازی سه عنصر اصلی دارد، وی در این باره توضیح داد: ساکنان و مالکان واحدهای فرسوده، سازنده ها و حلقه های میانی سه رکن اصلی مردمی سازی هستند و این نکته را باید مد نظر داشت که در این رویکرد کار باید توسط خود مردم و برای مردم انجام شود.

نصرالهی با اشاره به این که در حال حاضر در ۹۶ شهر استان و بینالود محدوده های هدف بافت های فرسوده شناسایی و بر روی سامانه ستاد ملی بارگذاری شده است امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی شهری برای کلیه ساکنین و مالکین بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مهیا می باشد.

وی عنوان کرد:  بسترسازی، تسهیل گری (تکمیل و تدوین بسته های تشویقی) رفع موانع و بهبود دهنده بودن چهار نقش مهم شرکت در راستای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده محسوب می شود.

نصرالهی در پایان با تاکید بر اهمیت و تاثیر اطلاع رسانی مردمی، از کلیه فعالان محلات خواست تا هم راستا با ادارات و سازمان ها با اطلاع رسانی میدانی، تخفیفات و تسهیلات مصوب شده را به آگاهی ساکنان محلات هدف برسانند.

وی اعلام کرد: با توجه به تهیه اینفوگرافی تسهیلات مصوب ویژه هر شهر از انتشار داده ها در فضای مجازی از هفته آینده خبر داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • هفته سوم آوریل؛ از درمان وزوز گوش تا قصه آتش و انسان
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران
  • ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در استان خراسان رضوی شناسایی شد
  • واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی
  • آغاز فصل زایش وحوش در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی خراسان شمالی
  • شناسایی ۱۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد در خراسان رضوی