Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@07:53:50 GMT

مشکلات نظام پارلماني بيش از نظام رياستي است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۴۹۹۶

مشکلات نظام پارلماني بيش از نظام رياستي است

خبرگزاري آريا- مقام معظم رهبري خطاب به دانشجويان، خاطرنشان کردند: نيازمند يک حرکت عموميِ منضبط، پرسرعت و همراه با پيشرفتِ محسوس و با محوريت جوان متعهد و حزب اللهي، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامي هستيم تا حضور تأثيرگذار جوانان در نظام مديريتي کشور تحول به‌وجود آورد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)،  در ديدار 3 ساعته عصر(چهارشنبه) هزاران نفر از دانشجويان با رهبر معظم انقلاب اسلامي، نمايندگان تشکل هاي «علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و صنفي دانشجويان» حدود دو ساعت به بيان دغدغه‌ها و ديدگاه هاي خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آيت الله خامنه‌اي نيز نکات مهمي درباره مسائل مطرح شده و نيز موضوع راهبردي «چگونگي ورود جوانان به ميدان و شتاب يافتن حرکت عمومي کشور براي تحقق چشم انداز روشن انقلاب اسلامي» بيان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود دانشجويان و جوانان را به بهره گيري از فرصت کم‌نظير ماه مبارک رمضان براي تقويت رابطه با خداوند متعال توصيه کردند و گفتند: اين فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به يک عادت نيکو و ماندگار تبديل کنيد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در ادامه، جلسه دانشجويي امروز را جلسه‌اي پر نشاط، و روحيه جواني و سرزندگي را موجب پيشرفت و استفاده از فرصتها در کشور برشمردند و افزودند: در مطالبتان غالباً دردها و نگراني‌ها را بيان کرديد، من نيز با بيان نگراني‌ها و اشکالها کاملاً موافقم ولي توجه داشته باشيد اگرچه روحيه نشاط و طلبکاري خيلي خوب است اما در بيان تعابير و انتقادها بايد دقت کنيد چرا که بي‌دقتي در بيان، علاوه بر مؤاخذه خدايي، آثار نامطلوب ديگري خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامي سپس با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجويان و در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه «آيا اشکالات و کمبودهاي کنوني ناشي از اشکال ساختار است يا ضعف کارگزاران» گفتند: ساختار قانون اساسي ساختار خوبي است و اشکالي ندارد، البته در همه کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکميل و نواقص و خلأهاي آنها برطرف مي‌شود، همانند اينکه در گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.
ايشان در خصوص ايده «نظام پارلماني» خاطرنشان کردند: اين مسائل را در مجمع بازنگري قانون اساسي به تفصيل بحث کرديم و به اين نتيجه امروز رسيديم، چرا که مشکلات نظام پارلماني براي کشور بيش از مشکلات نظام رياستي است.
رهبر انقلاب در جمع‌بنديِ پاسخ به اين سؤال تأکيد کردند: در ساختار مشکلي وجود ندارد البته امکان کم و زياد کردن آن وجود دارد، اما کارگزاران، اشکالها، کوتاهي‌ها، ناتواني‌ها و سلايق گوناگوني دارند که نتيجه آن اين کمبودها مي‌شود. البته اشتباه هاي ما مسئولان مانند اشخاص عادي نيست و شکاف هاي بزرگي در متن جامعه ايجاد مي‌کند.
نکته بعدي که حضرت آيت الله خامنه‌اي به آن پرداختند، انتقاد يکي از دانشجويان از روند نامناسب خصوصي‌سازي‌ها و درخواست توقف آن بود.
ايشان با اشاره به خطاهاي بزرگ انجام‌شده در زمينه خصوصي‌سازي، گفتند: بنده در اين خصوص مکرراً تذکراتي داده‌ام که در برخي موارد منجر به اصلاح يا توقف کار نيز شده است، اما اصل خصوصي‌سازي نياز مبرم اقتصاد و کشور ما است و نبايد جلوي آن گرفته شود، بلکه بايد جلوي لغزشها و خطاها در خصوصي‌سازي گرفته شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پاسخ به يکي ديگر از مطالب مطرح شده در اين جلسه، تأکيد کردند: من همواره جريان جوان انقلابي را تأييد کرده و مي‌کنم، البته اين به معناي تأييد يک کار خلاف يا غلط نيست که ممکن است از تعدادي جوان انقلابي سر بزند. بنابراين من خطا را تأييد نمي‌کنم اما جوان انقلابي را حتماً تأييد مي‌کنم و اگر چيزي غير از اين نقل شد، حتماً آن را قبول و باور نکنيد.
«اقدام برخي‌ها در نسبت دادن تصويب برجام به رهبري» سؤال ديگر يکي از دانشجويان بود که رهبر انقلاب اسلامي درباره آن گفتند: شما البته چشم و هوش داريد و همه چيز را مي‌فهميد. در آن نامه‌اي که درباره برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصويب بايد چگونه باشد. در آن نامه شرايطي ذکر شده که در آن صورت، تصويب مي‌شود.
ايشان افزودند: البته اگر آن شرايط و خصوصيات اجرا و اعمال نشد، وظيفه رهبري اين نيست که وسط بيايد و بگويد برجام نبايد اجرا شود.
حضرت آيت الله خامنه‌اي گفتند: اين بحث که وظيفه رهبري در اينگونه مواقع اجرايي چيست، مقوله‌اي است، اما معتقدم در زمينه‌هاي اجرايي نبايد رهبري وارد ميدان شود و کاري را اجرا کند يا جلوي آن را بگيرد، مگر در مواردي که به حرکت کلي انقلاب ارتباط پيدا مي‌کند که در آنجا وارد مي‌شويم.
ايشان خاطرنشان کردند: من به برجام به آن صورتي که عمل و محقق شد، خيلي اعتقادي نداشتم و بارها نيز به خود مسئولان اين کار از جمله به آقاي رئيس‌جمهور و وزير محترم امور خارجه اين مطلب را گفتيم و موارد زيادي را به آنها تذکر داديم.
رهبر انقلاب اسلامي يک توصيه‌ ‌روشي نيز درباره نحوه بيان انتقادها به دانشجويان داشتند و گفتند: بعضي دوستان انتقادهايي کردند که خوب و بسياري از آنها نيز بجاست، اما لحن انتقاد را تند نکنيد، در بيان انتقادها نقطه‌ضعف به طرف مقابل ندهيد و جوري حرف نزنيد که بتوانند شما را در مراجع قضايي محکوم کنند و از افراط و تفريط در بيان، و نفي قاطع يک مجموعه بپرهيزيد. شما فرزندان من هستيد تلاش کنيد صحبت‌تان درست بيان شود.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس به برخي اقدامات و فعاليت‌هاي مجموعه هاي دانشجويي در عرصه‌هاي داخلي، منطقه اي و بين المللي، بخصوص در يک سال گذشته اشاره کردند و افزودند: حمايت هاي مجموعه‌هاي دانشجويي از کارگران و ورود به نحوه واگذاري ها در مجتمع کشت و صنعت نيشکر هفت تپه و ماشين سازي تبريز و يا مطالبه از سه قوه و مجمع تشخيص مصلحت نظام در برخي موضوع‌ها و همچنين برگزاري تجمع‌ها در حمايت از مردم يمن و موضع‌گيري درباره حوادث نيوزيلند و نيجريه اقدامات خوبي بود که انجام گرفت.
ايشان در عين حال مجموعه هاي دانشجويي را به رعايت متانت و عقلانيت، در کنار نشان دادن اقتدار روحي و معنوي توصيه مؤکد کردند و گفتند: در اجتماعات و مطالبه گري ها، سخن منطقي تأثيرگذار خواهد بود و من ضمن تأييد اينگونه حرکت ها بر استمرار آنها تأکيد دارم.
رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري توصيه هاي قبلي خود به مجموعه هاي دانشجويي در خصوص نهضت کتابخواني و لزوم مطالعه مستمر، خاطرنشان کردند: متأسفانه اين حرکت، روال مطلوبي ندارد و مجموعه هاي دانشجويي و هيأت هاي انديشه‌ورز آنها بايد نسبت به طراحي برنامه هاي مطالعاتي براي دانشجويان، اقدام کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در مقدمه بحث اصلي خود با اشاره به بيانيه گام دوم افزودند: اين بيانيه يک ترسيم کلي از گذشته، حال و آينده انقلاب اسلامي است که در آن چهار نقطه اصلي و کليدي وجود دارد: 1- عظمت وقوع و ماندگاري انقلاب اسلامي 2- عظمت کارکردِ انقلاب اسلامي تا به امروز 3- عظمت چشم اندازي که انقلاب اسلامي بايد به آن برسد و 4- عظمت نقش نيروي جوان متعهد در مسير پيش رو.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه انقلاب در چهل سال گذشته در عرصه هاي گوناگون بشري و ملي از جمله سياسي، اجتماعي، علمي، عدالت و آزادي، کارکرد برجسته و ممتازي داشته است، خاطرنشان کردند: اکنون ما نيازمند يک حرکت عموميِ منضبط، پرسرعت و همراه با پيشرفتِ محسوس و با محوريت جوان متعهد و حزب اللهي، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامي هستيم تا حضور تأثيرگذار جوانان در نظام مديريتي کشور تحول به‌وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامي پس از تشريح چهار نقطه اصلي بيانيه گام دوم و تبيين اهميت فوق العاده ايجاد يک حرکت عمومي براي رسيدن به چشم انداز روشن انقلاب به طرح يک سؤال اساسي پرداختند: جوانان چگونه و در چه فرايندي مي توانند به اين حرکت عمومي ورود و در آن نقش‌آفريني کنند؟
ايشان در مقدمه پاسخ به اين سؤال گفتند: هر حرکت عمومي منضبط، صحيح و عقلاني به چهار عنصر نياز دارد: «شناخت واقعي از صحنه»، «جهت گيري مشخص»، «برخورداري از عامل يا عوامل اميدبخش» و «اتخاذ راهکارهاي عملي براي هدايت اين حرکت عمومي».
حضرت آيت الله خامنه اي در بحث «نياز هر حرکت عمومي به شناخت صحيح از صحنه» خاطرنشان کردند: کساني که محور و محرک اين حرکت هستند، بايد از عناصر موجود و درگير در صحنه شناخت کافي داشته باشند و بدانند که «جمهوري اسلامي در چه وضعي است»، «فرصتها و تهديدهايش چيست» و «دوستان و دشمنانشان چه کساني هستند».
رهبر انقلاب در زمينه دومين عنصر هر حرکت عمومي يعني «جهت گيري مشخص» نيز افزودند: جهت گيري حرکت عمومي ملت ايران به سمت تشکيل جامعه اسلامي و در نهايت تمدن پيشرفته اسلامي است.
ايشان وجود نقطه روشن و اميدبخش را باعث پيشروي و استمرار هر حرکت عمومي خواندند و افزودند: ظرفيت هاي اثبات شده ملت ايران در شکل دهي و به سر انجام رساندن کارهاي بزرگ (که در پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي ظهور کامل داشت)، مهمترين نقطه اميد حرکت عمومي ملت ايران به سمت تحقق اهداف و چشم انداز روشن کشور است.
رهبر انقلاب وعده صادق و تخلف ناپذير الهي درباره نصرت ياري کنندگان دين خدا را نقطه اميدبخش ديگري برشمردند و افزودند: فرسودگي و انحطاط ترديدناپذير تمدن غربي که البته بروز ملموس آن زمان‌بر خواهد بود، نقطه اميد ديگري در روند حرکت عمومي ملت ايران است.
ايشان «ارائه راهکارهاي عملي» را چهارمين عنصر هر حرکت عمومي خواندند و خاطرنشان کردند: تبيين اين عناصر چهار گانه در افکار عمومي به ذهن فعال و زبان گويا نياز دارد اما عنصر چهارم به برنامه ريزي، هدايت، تمرکز، فعاليت لحظه به لحظه و پيگيري نيز نياز دارد تا کاروان عظيم جامعه و به ويژه جوانان را به پيش ببرد.
رهبر انقلاب اسلامي از همين زاويه به بيان پاسخ سؤال اصلي بحث يعني «چگونگي ورود و نقش آفريني جوانان در حرکت عظيم ملت ايران» پرداختند و تأکيد کردند: برنامه ريزي و ارائه راهکار براي هدايت حرکت عظيم ملت بر عهده جريانها و حلقه هاي مياني از جمله تشکلهاي دانشجويي است که غالباً مجموعه هاي جوان، خوشفکر و فعال هستند و مي توانند نقش و شأن محور بودن حرکت عمومي جامعه را برعهده بگيرند.
ايشان در بيان نمونه هايي عيني براي ورود و محوريت يافتن جوانان، به تشکيل کارگروههاي فرهنگي در سراسر کشور از جمله در مساجد اشاره کردند و افزودند: تعبير آتش به اختياري که قبلاً بيان شد، مربوط به اين گونه مجموعه ها است.
رهبر انقلاب با اشاره به تأثيرگذاري عميق گروه هاي فرهنگي از اول انقلاب تاکنون خاطرنشان کردند: هر جا گروهي جوان با ذهن فعال و پويا شکل بگيرد، مي تواند با تأثيرگذاري در محيط اطراف و ديگر مجموعه ها در «عزم و حرکت و بينايي و پيشرفت حرکت عمومي ملت» مؤثر باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي «تشکيل گروه هاي سياسي» را از ديگر روشهاي ورود و حضور مؤثر جوانان در عرصه حرکت عمومي کشور دانستند و خاطرنشان کردند: «حزب بازي» بي برکت است اما تشکيل گروه هاي فعال سياسي با هدف فهم کردن و تحليل موضوع‌ها و حوادث سياسي و انتقال اين تحليل به ديگران، مي تواند تأثيري بسيار اساسي داشته باشد.
«تشکيل ميزگردها و کرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاهها» راهکار ديگر رهبر انقلاب براي حضور مؤثر جوانان در صحنه بود.
ايشان با ابراز ناخرسندي از کُندي اين حرکت تأکيد کردند: جوانان منتظر حرکت رئيس دانشگاه يا مسئولان ديگر نباشند، خودشان با مطالعه خوب و با حضور افراد داراي ذهن فعال و زبان گويا اين ميزگردها و کرسي هاي آزاد انديشي را شکل دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: در حال حاضر درصد زيادي از دانشجويان در تشکلها فعال نيستند، اما اگر اين گونه فعاليتها انجام شود، درصد بيشتري از دانشجويان به تشکلها و فعاليت هاي دانشجويي راغب مي شوند.
«تشکيل گروه هاي نهضتي در داخل دانشگاه ها» و نيز «دعوت از دانشجويان کشورهاي محور مقاومت براي بحث درباره مسائل بين المللي و مسائل مهم جهان اسلام» پيشنهاد ديگر رهبر انقلاب به دانشجويان براي حضور و هدايت حرکت عمومي ملت در مسير تحقق افق روشن کشور بود.
حضرت آيت الله خامنه اي «تشکيل گروه هاي علمي و همکاري با مراکز و شرکتهاي دانش بنيان» را نيز شيوه اي مؤثر خواندند و افزودند: ارائه خدمات از جمله حضور گروههاي جهادي در مناطق مختلف راهکار بسيار مهم ديگري است که هر قدر تقويت و هدفدار شود مي تواند ميزان نقش آفريني جوانان را در صحنه افزايش دهد.
«فعاليتهاي اطلاعاتي مردمي» به مفهوم اطلاع رساني صحيح درباره مسائلي نظير سوءاستفاده ها، قاچاق و مسائل مشابه و «حضور در مسائل اجتماعي صنوف مختلف» دو روش ديگري بود که رهبر انقلاب در بحث چگونگي ورود و تأثيرگذاري جوانان در عرصه حرکت عمومي کشور بيان کردند.
ايشان افزودند: البته همه اين راهکارها بايد با الهام از جهت گيري کلي کشور يعني «رسيدن به جامعه اسلامي و تمدن پيشرفته اسلامي» صورت گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در نوعي جمع بندي از اين بخش سخنانشان افزودند: اين فعاليتها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه مديريت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامي که جوانان متعهد و حزب اللهي به معناي حقيقي کلمه، جزو مديران ارشد کشور شدند، حرکت عمومي شتاب و رونق بيشتري خواهد گرفت.
ايشان با بيان نکته اي مهم گفتند: فعاليت هايي که با هدف ورود و تأثيرگذاري جوانان در جريان عمومي کشور صورت مي گيرد، نبايد به کارها و اهداف علمي مجموعه هاي جوانان ضربه بزند، بلکه بايد هر دو کار را با هم به پيش برد، چرا که مي توان هم نخبه‌ي پيشتازِ علمي بود و هم در گروههاي جهادي يا نشريات و مجموعه هاي دانشجويي فعاليت کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي درباره نشريات دانشجويي نيز گفتند: کساني که در اين نشريات فعال هستند، مي توانند با تشکيل مجموعه هايي، بعد از دوران دانشجويي نيز در عرصه نشر ادامه حرکت بدهند و مؤثر باشند.
ايشان با اشاره به انتظار جوانان و تشکلها براي دعوت شدن به فعاليت و تأثيرگذاري تأکيد کردند: مجموعه هاي دانشجويي نبايد منتظر دعوت باشند، بايد هرکس و هر تشکلي در هر زمينه اي توانايي دارد، خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشکلات، تأثيرگذاري کند.
رهبر انقلاب خنثي شدن توطئه هاي نرم دشمنان را از نتايج مهم «عمل جوانان و تشکلهاي دانشجويي به راهکارهاي بيان شده» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخي فعاليت هاي بيهوده در فضاي مجازي مشغول و به نوميدي بکشاند اما با حرکات نشاط آور و اميدآفرين جوانان و مجموعه هاي دانشجويي، اين توطئه نيز خنثي خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي عوامل مژده‌دهنده و اميدآفرين در کشور را بسيار بيشتر از عوامل مأيوس کننده خواندند و با اشاره به برخي مطالب دانشجويان در اين ديدار، به جوانان عزيز ميهن تأکيد کردند: حتي اگر صد اشکال و ايراد در مسئولان يا عملکرد دستگاه ها مي بينيد هرگز نااميد نشويد و با توکل به خدا، با مشکلات مبارزه و افق روشن آينده را محقق کنيد.
ايشان افزودند: شما جوانان اطمينان داشته باشيد که زوال دشمنان بشريت يعني تمدن منحط آمريکايي و زوال اسرائيل را شاهد خواهيد بود.

در ابتداي اين ديدار 11 نفر از نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي،
آقايان:
- محمد امين مهدي پور، دبيرکل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان
- امين شريفي، نماينده هيأتهاي دانشجويي و گروههاي جهادي
- طه بيات، نماينده انجمن هاي علمي دانشجويي وزارت بهداشت و درمان
- رضا باستاني، دانشجوي دکتراي حقوق و نماينده بنياد علمي نخبگان
-سعيدشعبانيان،نماينده کانون هاي فرهنگي دانشگاه ها                                                                                            - عليرضا شريفي، نماينده بسيج دانشجويي
- محمدحسين صبوري، دبير اتحاديه جنبش عدالتخواه دانشجويي
- رضا پيوندي، نماينده نشريات دانشجويي
- پيام مرادي، دبير اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل
و خانم‌ها:
- نرگس حسيني، نماينده دفتر تحکيم وحدت
- مرضيه افشارنيا، نماينده تشکلهاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي
به مدت دو ساعت ديدگاه‌ها و دغدغه‌هاي جامعه دانشجويي را بيان کردند.
مهمترين محورهاي سخنان دانشجويان و نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي به اين شرح است:
- انتقاد از استفاده نکردن مسئولان از ظرفيت هاي داخلي
- لزوم اصلاح نظام انتخاباتي با هدف تقويت احساس مشارکت مردم و جلوگيري از آسيب هايي همچون هزينه هاي هنگفت در انتخابات
- انتقاد از اشرافي گري و نمايش تجمل آقازاده ها
- ضرورت بازتعريف هويت اجتماعي زنان و دختران انقلابي و برنامه ريزي براي استفاده از ظرفيت هاي اجتماعي آنان
- انتقاد از تبعيض ميان دو نهاد آموزش عالي و آموزش و پرورش
- لزوم حمايت از جريانهاي انقلابي در دانشگاه‌ها
- انتقاد از اجراي پنهاني سند 2030 در برخي مدارس
- اهميت توجه به پژوهش و استفاده از جوانان مستعد در اين حوزه
- انتقاد از برگزار نشدن جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي
- استفاده از ظرفيت جوانان براي تغيير سبک زندگيِ سلامت‌محور
- انتقاد از حضور نيافتن مسئولان در دانشگاه‌ها
- لزوم نگاه مسئله محور در دانشگاه و شناسايي معضلات همه قشرها و تلاش براي حل آنها
- انتقاد از کم توجهي مسئولان دانشگاه‌ها به تخصيص بودجه براي فعاليت هاي فرهنگي
- لزوم ترسيم نقشه جامع پژوهشي به منظور شناسايي مشکلات ساختاري قوه قضائيه
- تأکيد بر شفافيت قضائي و علني بودن دادرسي ها به منظور جلوگيري از فساد
- مطالبه توجه به شهريه سنگين، شفافيت و نظارت همه جانبه و به کارگيري مديران مؤمن و انقلابي در دانشگاه آزاد
- تأکيد بر تدبير مسئولان براي حل مشکلات معيشتي و اقتصادي مردم
- انتقاد از نحوه خصوصي سازي که منجر به لطمه به توليد ملي، نابرابري و تعميق شکاف اقتصادي شده است
- لزوم اصلاح سازوکارهاي ديپلماسي فرهنگي و انتقاد از رويکرد محافظه کارانه در اين حوزه
- انتقاد از رويکرد منفعلانه در سياست خارجي که منجر به ارائه تصويري غيرواقعي از نظام شده است
- نفي پيشنهاد انفعالي مذاکره با آمريکا از زبان برخي افراد مرعوب و سياست زده
- انتقاد از برخورد نامناسب با مطالبات معلمان، کارگران و پرستاران
- تقبيح رشد آسانسوري برخي آقازاده ها و جوانان فرصت طلب و وابسته احزاب و باندها به بهانه جوان گرايي
- انتقاد از عدم شفافيت در بررسي عملکردها و لزوم پاسخگويي مسئولان ارشد بيت رهبري
- تأکيد بر پرهيز از شرطي کردن جامعه در برابر تصميم‌هاي آمريکا
- انتقاد از برخورد با نشريات دانشجويي و دادگاهي کردن و تقابل سليقه اي با آنها
- انتقاد از عملکرد وزارت نفت در تحريم و وابستگي بودجه به نفت و خام فروشي
- انتقاد از کاهش ارزش پول ملي و کاهش قدرت خريد مردم و نيز قرار دادن ميلياردها دلار ارز دولتي در اختيار عده اي خاص
- انتقاد از مسئوليت ناپذيري و فرافکني گروه هاي سياسي
- انتقاد از فرصت سوزي و معطل کردن مناسبات سياسي به برجام

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مشکلات نظام پارلماني رياستي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود

فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود

دیگر خبرها

  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم