Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@16:39:49 GMT

توسل پله اتصال به خدا است/میانبر رفع گرفتاری‌ها

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۵۳۲۱

توسل پله اتصال به خدا است/میانبر رفع گرفتاری‌ها

حجت‌الاسلام بهاری با اشاره به ویژگی‌های عمل صالح که در دعای روز هفدهم از رمضان از خدا می‌خواهیم، گفت: توسل پله اتصال به خدا است، چنان که قرآن کریم می فرماید: «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ».

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعا و مناجات به درگاه خدای متعال است لذا برای این ماه ادعیه متعددی سفارش شده که با تمسک به آنها می توان از برکات رمضان بیش از پیش بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله ادعیه این ماه دعاهای روزانه برای هر یک از روزهای ماه مهمانی خدا است که در عین کوتاهی دریایی از معارف را در خود جای داده اند؛ از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به شرح معارف و آموزه های این ادعیه پرداخته ایم که به صورت روزانه تقدیم حضورتان می شود، اینکه شرح دعای روز هفدهم از رمضان المبارک:

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» با اشاره به فرازهای این دعا، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در این دعا بیان می دارند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏؛ اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین؛ ای خدا، مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی بر محمد و آل اطهار او درود فرست. »

 

این استاد اخلاق ادامه داد: ایشان در ابتدا از خدا هدایت شدن به سوی اعمال صالح را درخواست می کنند؛ این نشان می دهد که برای انجام اعمال مرضی رضای خدا حتماً و قطعاً به راهنما نیاز داریم که گاهی خود خدای متعال است و در قرآن تصریح شده، گاهی انبیای الهی هستند و گاهی اولیای الهی و زمانی عقل ما است که در قلب سلیم مسکن می کند و به جایگاهی از متانت رسیده که می تواند راهبر ما باشد.

 

وی با بیان اینکه عمل صالح نشانه ها و ویژگی هایی دارد، تصریح کرد: اولاً از ایمان جدا نیست، ثانیاً از روی شعور و ادراک است و نیز به قصد قرب الهی انجام می شود یعنی خالص است نه لهو و لغو و بیهوده و نتیجه بخش است، به موقع و شایسته و در خدمت اجتماع و به دور از خودخواهی و منیت انجام می شود.

 

حجت الاسلام بهاری با اشاره به فراز «واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ» در ادامه دعا، ابراز کرد: معلوم می شود خدای عالم منبع و ملجا اصلی برآوردن حاجات است و هیچ موجودی قدرت چنین کاری ندارد. لذا هر چه احتیاجات شرعی در انسان هست باید از خدا طلب شود.

 

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: بنابر تصریح روایات اگر امید دارید دیگری دعایتان را مستجاب کند، نمی شود برای اجابت باید دل را از غیر خدا خالی کنیم. در این میان توسل پله اتصال به خدا است، چنان که قرآن کریم می فرماید: «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ».

 

وی اضافه کرد: این شفاعتی که در دعای توسل می خواهیم به واسطه این حضرات به خدا محقق می شود، یعنی از ائمه(ع) می خواهیم که آبرو خرج کرده و حاجات ما را از خدا بطلبند و این به معنا نیست که ما از آنها حاجات را بخواهیم بلکه آن حضرات(ع) را وسیله طلب حاجات به درگاه الهی می کنیم.

 

حجت الاسلام بهاری با اشاره به فرازهای بعدی دعای روز هفدهم از ماه مبارک رمضان، گفت: پیامبر(ص) بعد از این عبارت دو فراز از فرازهای جوشن کبیر را آورده و عرضه می دارند: « یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین» یعنی ای خدایی که احتیاج نداری من بگویم چه می خواهم. به عبارت دیگر، نه فقط خدا بلکه پیامبر(ص) و ائمه(ع) هم از ضمیر ما مطلع هستند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: شخصی از پیامبر(ص) خواست که برای رفع گرفتاری اش دعا کند، حضرت(ص) فرمودند گرفتاری ها با دعا حل نمی شود از مردم گره گشایی کنید؛ این یعنی بحث برآوردن حاجات مردم تا جای ممکن عمدتا من‌الله است و خدا هم به این مسئله واقف است.

 

وی تاکید کرد: در این دعا می خوانیم ای خدایی که به ناگفته های خلق آگاه هستی؛ شاید این سوال پیش آید چس چرا خدایی که می داند، حاجت ما را نمی دهد؟. در پاسخ باید گفت: خدا دوست دارد بنده با او نجوا و مناجات کند.

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه دعا آدابی دارد، ابراز کرد: چنان که در دعای کمیل ابتدا عظمت حضرت حق بیان و بعد حقیر بودن انسان و سپس حاجات بیان می شود. روش دعا مهم است در زیارت نیز چنین است وقتی زیارتنامه می خوانیم ابتدا مقامات معصومان(ع) را برمی شماریم و به آمدن از راه دور با امید اشاره می کنیم و در انتها عرض حاجت داریم.

 

وی با اشاره به اتمام این دعا با عبارت «صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین»، خاطرنشان کرد: شب هفدهم بنابر روایاتی اولین شب قدر است، امید است از فضایل آن بهره های وافی را ببریم و با فضیلت وارد لیالی قدر شویم به ویژه امسال که شام هفدهمین روز از رمضان با شب جمعه، شب زیارتی امام حسین(ع) همزمان شده است.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: جشن روزه اولی ها ماه رمضان مجلس ماه مبارک رمضان روزه اولی ها دختران روزه اولی کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل خسارت سیل مسجد توسل سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۵۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در استان اردبیل

مدیرکل ارتباطات استان اردبیل از اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اردبیل به شبکه ملی اطلاعات تا پایان شهریورماه سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، شهریار سرداری با اشاره به راه اندازی و ارتقا ۷ سایت ارتباطی روستایی در یک ماهه سال جاری، اظهار کرد: تاکنون از تعداد ۳۵۹ سایت ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،۱۴۲ سایت با تکنولوژی 4G راه اندازی شده که در مجموع تعداد ۲۹۰ روستا را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار داده است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات به پیوندند.

سرداری با اشاره به ضرورت تسریع در اجرای پروژه جی نف توسط اداره کل پست با همکاری شهرداری‌ها، گفت: اجرایی شدن پروژه جی‌نف (‌GNAF‌) از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه می‌تواند جهش بزرگی در نحوه خدمات دولت و هوشمندسازی ایجاد کند.

مدیرکل ارتباطات استان اردبیل افزود: با توجه به حذف دکل ارتباطی موجود در نزدیکی پل بسیج که به دلیل عملیات عمرانی صورت پذیرفته است، در تلاش هستیم تا با شناسایی موقعیت مکانی مناسب و جایگزینی آن، خدمات ارتباطی و پوشش مطلوب اینترنت را برای مردم فراهم کنیم.

سرداری اظهار داشت: برقراری امنیت دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت ارتباطات در استان اردبیل و جلوگیری از هر گونه نفوذ امنیتی به زیرساخت‌های فیزیکی، شبکه داخلی و اینترنتی امر بسیار خطیری است که باید بیشتر از هر زمان دیگری به آن توجه شود و برای برقراری امینت می‌بایست، تمامی کارکنان از آگاهی‌ها و آموزش‌های لازم در این خصوص بهره مند شوند.

وی گفت: جهت پایداری شبکه ارتباطی استان، اقدامات لازم برای تأمین سوخت مخازن ایستگاه‌های ارتباطات زیرساخت و مخابرات منطقه اردبیل انجام شده است.

کد خبر 746683

دیگر خبرها

  • اینترنت اختصاصی یا اختلالی؟
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • اتصال بیمه‌های تکمیلی به سامانه‌های بیمه در راستای حذف کاغذبازی‌ها
  • اتصال ریلی چین و ویتنام از طریق دو خط سریع السیر تا سال ۲۰۳۰
  • خانه‌های دین و زندگی نقطه اتصال وحدت است
  • اتصال سیستم پیامک (SMS) به CRM: راهنمای کاربردی
  • اتصال شهرهای قاین و سربیشه به شبکه فاضلاب
  • مقایسه شبکه 5 جی با 5.5G
  • یک تکنیک عالی برای اتصال مجدد سیم برق قطع شده به دو شاخه (فیلم)
  • اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در استان اردبیل