Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست تحلیل مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مالزی با موضوع پرداخت رسانه‌ای و بررسی تفاوت‌ها اهداف و شیوه اجرای این دو رقابت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اکبر صمصامی، تهیه کننده شبکه قرآن و معارف سیما و مهدی صفری، مجری ـ کارشناس برنامه‌های قرآنی صدا و سیما در سالن تشریفات مصلای امام خمینی(ره) و در یازدهمین شب از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی به بیان برخی کلیات در مورد مسابقات ایران و مالزی پرداخت و گفت: مسابقاتی که در کشور مالزی برگزار می‌شود، به نظر می‌رسد، به ذات مسابقات تخصصی قرائت قرآن است.
وی افزود: هدف مالزی از برگزاری مسابقات با اهدافی که جمهوری اسلامی ایران دارد در جاهایی متفاوت است. در چند سال گذشته تلاش کرده‌ایم، مسابقات، جشنواره‌ای باشد که غیر از مخاطبان حرفه‌ای، هر فردی به فراخور نیاز خود یک اثری را دریافت کند، نمایشگاه و برنامه‌هایی که در کنار مسابقات اجرا می‌شود و... از این جمله است.
حسینی با بیان اینکه یکی از ابعاد مسابقات ایران که در دیگر مسابقات به چشم نمی‌خورد بحث گستردگی است، گفت: ضمن اینکه شش بخش در مسابقات ایران وجود دارد، این گستردگی در هیچ کدام از مسابقات قرآن دنیا وجود ندارد. غیر از این، مسابقات ایران تلاش می‌کند در بحث معارفی یک اقماری را در کنار خود داشته باشد، برگزاری دوازده دوره همایش پژوهش‌های قرآنی یا برگزاری همایش بین‌المللی تاریخ کتابت قرآن و... از این دست است، یعنی برای ما مهم است که اتفاقات مختلفی در حاشیه این مسابقات رخ دهد و مسابقات صرفاً یک رقابت در عرصه قرائت قرآن نباشد. اگر مسابقات طلاب برگزار می‌شود رشته‌های خطابه و تفسیر بسیار برجسته است و اگر حفظ و قرائتی وجود دارد، حفظ و قرائت با تفسیر است، ابعاد این مسابقات در مسابقات دیگر کشورها هم وجود ندارد.


حسینی یکی دیگر از وجوه تمایز برگزاری مسابقات قرآن ایران با دیگر کشورها را برگزاری مسابقات در بخش بانوان عنوان کرد و افزود: در مسابقات ایران، این بخش با موازین کشور برگزار می‌شود، این موازین برای بسیاری از کشورها مهم است. اطلاع دارید که بانوان بسیاری از کشورها ازجمله ایران که در مسابقات اردن یا سودان شرکت می‌کنند، همانجا رسماً اعلام می‌کنند که رضایت ندارند، مستمعین مرد در داخل سالن باشند و آقایان، سالن را ترک می‌کنند، این موضوع در مسابقات مالزی انجام نمی‌شود و آقا و خانم در یک سالن اجرا دارند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره پنج دوره مسئولیتش در برگزاری مسابقات گفت: هیچ وقت به خاطر ندارم، شاخص‌هایی از مسابقات مالزی را در مسابقات ایران لحاظ کرده باشم. در مسابقات مالزی مشاهده شده که شاخص‌هایی از مسابقات ایران را اقتباس کرده باشند. ایران هیچ تلاشی نداشته است تا مسابقات خود را شبیه مسابقات مالزی کند. اگر این قصد را داشت، آیا الان مسابقات نابینایان، دانش‌آموزان و طلاب و دانشجویان و همایش پژوهش‌ها و بسیاری برنامه‌های دیگر را داشتیم؟
حسینی بیان کرد: در مراسم افتتاحیه دوره اخیر مسابقات مالزی، مشاهده کردیم که تلاش کرده بودند تا همچون ایران از برنامه‌های ترکیبی صوتی و تصویری استفاده کنند. تیم قوی کارگردانی از سال 94 وارد مسابقات قرآن شده است، تا آن موقع سابقه نداشت، مسابقات کارگردانی داشته باشد. هنوز هم هیچکدام از مسابقات بین‌المللی قرآن هیچ یک از تمهیداتی که مسابقات ایران در ابعاد مختلف رسانه‌ای تا کارگردانی هنری و... دارد، مورد استفاده قرار نداده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه هرگز این ادعا را نداریم که مسابقات ایران به قله رسیده و دیگر جای هیچ پیشرفت دیگری نیست و از سوی دیگر قصد نداریم ویژگی‌های مسابقات مالزی را انکار کنیم، گفت: طبیعتاً برای هر کدام از بخش‌ها حرف برای گفتن داریم. ضمن اینکه مسابقات مالزی را از بین مسابقاتی که دیگر کشورها برگزار می‌کنند، برجسته‌تر می‌دانیم، اما برخی تفاوت‌هایی که بین مسابقات ایران و مالزی وجود دارد، تفاوت‌های فرهنگی است. مردم در مالزی از ابتدا تا انتهای رقابت و در سکوت کامل به تلاوت‌ها گوش می‌دهند، اما در ایران این فرهنگ وجود ندارد و این به تفاوت فرهنگی برمی‌گردد. نوع پوشش و رفتار و حرکات آنها کاملاً با ما فرق دارد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری فکر می‌کنند استقبال مردمی از مسابقات ایران کمتر از مسابقات مالزی است، گفت: در مالزی هر روز از مسابقات، اختصاص به یک شهر یا ایالت پیدا می‌کند و جمعیت، اتوبوسی وارد سالن می‌شوند در حالی که همیشه این اعتراض نسبت به مسابقات ایران وجود داشته است که چرا جمعیت اتوبوسی وارد سالن می‌شود؟ حداقل از وقتی که مسابقات ایران به مصلی آمده است بیش از 50 درصد استقبال مردمی از مسابقات افزایش یافته است. این آمار دقیقی است که از طرف مراکز افکارسنجی ارائه شده است.
وی افزود: ما تا سال گذشته به طور متوسط روزانه 40 اتوبوس، مردم را به صورت سازماندهی شده به سالن می‌آوردند، امسال این میزان به نصف کاهش یافت در حالی که حضور مردم در سالن کمتر از سال‌های قبل نبود. این برنامه‌ریزی‌های مختلفی که صورت می‌گیرد، همه ابعاد بُعد فنی نیست، ما اگر می‌خواستیم فقط به بعد فنی نگاه کنیم، دیگر نیازی به مکانی بزرگ مانند مصلی نبود و می‌توانستیم مسابقات را در سالن کوچکی برگزار کنیم.
حسینی بیان کرد: وقتی ما به اینجا می‌آییم یعنی به دنبال این هستیم تا مسابقات را از حالت استودیویی به حالت استادیومی در بیاوریم تا یک فضا و جو قرآنی ایجاد شود.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست در مورد دلایل پرداخت بیش از حد به مسابقات مالزی، گفت: من فکر می‌کنم به خصوص در سال‌های اخیر خودمان به این موضوع دامن زده‌ایم و آنچه خود داریم، کوچک می‌شماریم و موارد در دست دیگران را بیش از اندازه بزرگ می‌شماریم. تعداد افرادی که با مسابقات مالزی آشنا هستند، بسیار اندک است و صرفاً حرفه‌ای‌ها و اساتید و چهره‌های قرآنی با اهمیت مسابقات مالزی آشنا هستند. اگرچه‌ برخی مدعی بودند که مسابقات مالزی از مسابقات ایران بالاتر است، با تدبیری که در مسابقات اخیر ایران صورت گرفت، کیفیت مسابقات ایران چند سر و گردن بالاتر از مسابقات مالزی قرار گرفت. در مسابقات مالزی قاریانی به شدت ضعیف حضور می‌یابند. امسال ایران، مسابقات را در مرحله مقدماتی غیر حضوری برگزار کرد و از 600 اثر دریافتی کمتر از 200 نفر توانستند، شرکت کنند، این یک آنالیز بسیار بزرگ بود. سطح قرائت‌ها و محفوظات فوق‌العاده افزایش یافته بود و دست ما باز بود که کارهای متفاوت رقم بخورد.
حسینی اظهار کرد: سعی داریم در کنار مسابقات حرفه‌ای، یک مسابقه استعدادیابی قرآنی را در بعد بین‌المللی به عنوان یک فرع از مسابقات برگزار کنیم. این ابعادی که ایران به سرعت یکی پس از دیگری اضافه می‌کند، هنوز مسابقات مالزی با آن فاصله دارد. اهتمامی که ایران به این مسابقات و تنوع و ابعاد مختلف آن دارد، سرعتی بیش از جریان مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای دیگر است.
به گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست، صمصامی، تهیه‌کننده مستند مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به بیان رویکردهای رسانه‌ای مسابقات مالزی و دلایل بیش از حد توجه رسانه به این مسابقات پرداخت و گفت: مسابقات مالزی چیزی ندارد که ایران بخواهد از آن برداشت کند، در واقع این مسابقات مالزی است که از رقابت‌های ایران برداشت داشته است. مبانی فکری و فرهنگی ما با مالزیایی‌ها متفاوت‌تر از آن است که بخواهیم از مسابقات آنها برداشت‌هایی در مسابقات داخلی یا بین‌المللی داشته باشیم.
صمصامی به وضعیت مطلوب قاریان ایرانی و جایگاه آنها در مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و افزود: امسال شاهد بودیم که برای نماینده ایران در مسابقات مالزی رقابت مقدماتی در نظر نگرفته بودند؛ چرا که از توانمندی قاریان ایرانی مطلع‌اند. بنابر این وقتی خود برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی از توانمندی قاریان ایرانی مطلع هستند، چرا باید این قیاس صورت گیرد؟
وی در پاسخ به این سوال که دلیل پرداختن رسانه‌ها به مسابقات مالزی با توجه به سطح فنی پایین آن که می‌گویید، چیست؟ گفت: اتفاقا ما اهمیت چندانی به این مسابقات نمی‌دهیم، به هر حال این مسابقات 60 سال سابقه برگزاری دارد و این را نباید نادیده گرفت. ما نباید چشم خودمان را به این مسابقات ببندیم و بگوییم چنین مسابقاتی وجود ندارد، حتی اگر سطح آن پائین باشد. باید از فضایی که آنها ایجاد کرده‌اند برای معرفی قاریان خودمان استفاده کنیم.
این تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: نیازی به اینکه اثبات کنیم، مسابقات ایران از مالزی بالاتر است، وجود ندارد؛ چرا که آنها خودشان مسابقات ایران را بالاتر می‌دانند. در مالزی اسم قاری ایرانی که بیاید حتی اگر خوب تلاوت نکند هم طرفدارهای خاص خود را دارد. لذا من این بحث که به مسابقات مالزی بهای زیادی داده می‌شود، قبول ندارم.
وی بیان کرد: امسال مسابقات ایران و مالزی در امتداد هم برگزار و شبکه قرآن به انعکاس هر دو رویداد پرداخت و برای همه مشخص شد. اگر شخصی تحلیل‌ها و تلاوت‌های هر دو مسابقه را از شبکه قرآن مشاهده کرده باشد، متوجه سطح و تفاوت سطح این دو رقابت خواهد شد.
صمصامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بزرگ بودن این مسابقات، توهمی است که خودمان به آن دامن زده‌ایم و این کار نیز از طرف قراء دامن زده شده است.
این تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره بلاتکلیف بودن اهالی رسانه در زمان برگزاری مسابقات در مالزی، گفت: این بلاتکلیفی برخی مواقع در ورود و خروج به سالن و بسیاری موارد دیگر به چشم می‌خورد. اگر این موضوع نیز پیگیری شود در عملکردها نیز خود را نشان خواهد داد.


وی در مورد پوشش رسانه‌ای مسابقات مالزی گفت: شبکه یک تلویزیون مالزی، تمام برنامه‌های خود را تعطیل می‌کند و از ساعت 20 تا 23 در اختیار قرآن است، اما در ایران مسابقات تنها از شبکه قرآن پخش می‌شود. اینها ابتدا استودیویی در خارج از سالن داشتند، اما بعد از رصد مسابقات ایران به این نتیجه رسیدند، استودیو را داخل سالن بیاورند. آنها همچنین هر سال یک نقص از مسابقات را نسبت به سال قبل برطرف می‌کنند.
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی به بحث در مورد این سوال که چرا مسابقات مالزی برای قاریان ایرانی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است، گفت: من فکر می‌کنم در وهله دوم یعنی بعد از کسب رتبه در مسابقات ایران، مهم‌ترین مسابقه برای قاریان ایرانی مسابقات مالزی است. یکی از دلایل این اهمیت نیز این است که بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن در دنیا مربوط به رشته قرائت نیست و بخش قابل توجهی از مسابقات در رشته حفظ قرآن کریم است، در بین مسابقاتی که رشته قرائت را نیز دارند، به قوت مسابقات مالزی نیست.
حسینی با اشاره به اینکه برخی مسابقات بین‌المللی قرآن حتی استانداردهای بین‌المللی را نیز ندارند، گفت: در ستاد عالی مسابقات قرآن رقابتی را بین‌المللی می‌دانیم که حداقل 10 کشور در آن حضور داشته باشند. امسال در رشته قرائت روشندلان چون حد نصاب شرکت‌کنندگان به 10 کشور نرسید، اجازه برگزاری مسابقات را ندادیم. لذا الان برخی کشورها مسابقاتی دارند که اسماً بین‌المللی است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعاريفی که برخی داوران و اساتید قرآنی از کشورهای خارجی ارائه می‌دهند، اشاره کرد و گفت: داورانی که در مسابقات ایران و مالزی حضور داشته‌اند، همیشه به نیکی از مسابقات ایران یاد کرده و آن را مادر مسابقات نامیده‌اند. این تعاریف در حالی است که ما هنوز از این مسابقات راضی نیستیم. با این وجود هیچ کدام از مسابقات بین‌المللی قرآن در دنیا این قوت و قدرت و جایگاه را ندارد.
حسینی در مورد رغبت بیش از حد قاریان ایرانی به مسابقات مالزی گفت: یکی از دلایل این است که داخل خانه اول شدن، یک موضوع است و اینکه یک قاری ایرانی در مسابقاتی خارج از ایران اول بشود، بسیار شیرین است. در مسابقات دیگر نیز این حس و حال و جذابیت متفاوت است. جذابیت جوایز مسابقات مالزی را هم به خصوص در شرایط اقتصادی فعلی نباید نادیده گرفت. مطمئنا هیچ کدام از قاریان، رتبه اول مسابقات ایران را به مالزی نمی‌دهند حتی اگر میزان جوایز کمتر هم باشد.
حسینی همچنین در مورد دلایل سفر نکردن به مالزی در زمان برگزاری مسابقات، تصریح کرد: من اعتقاد دارم سفرها باید طبق قاعده باشد، اینکه در ایام مسابقات و در اوج شلوغی نهاد برگزارکننده مسابقات، به این کشور برویم هیچ گفت‌وگوی موثری به دست نخواهد آمد. سال قبل با سفیر ایران در مالزی گفت‌وگویی داشتیم، ایشان گفتند حتما در موعدی غیر از موعد مسابقات به این کشور بیاییم و حتما با هیئتی بلندپایه این سفر صورت گیرد تا نه تنها در مورد مسابقات، بلکه در مورد مسائل دیگر نیز بحث شود. شکل‌گیری تعامل در زمان مسابقات مقداری مشکوک خواهد بود و بحث دفاع و رایزنی در مورد نماینده ایران را مطرح خواهد کرد. اینکه هنوز برخی کارشناسان در ایران حضور دارند و برگزارکنندگان را متهم می‌کنند که چرا برای دفاع از نماینده ایران به مالزی نمی‌رویم، جالب است؟! اگر قرار است دفاع از حقوق نماینده ایران با رایزنی صورت بگیرد، کاملا خلاف اصول قرآن است. هیچ سالی به اندازه یک سر سوزن در نتایج دخالت نداشته‌ایم، آیا دیگر مسابقات نیز می‌توانند این ادعا را داشته باشند؟ رایزنی برای تعامل قرآنی حتما باید باشد و در این رابطه اقرار می‌کنیم که قصور داریم، اما رایزنی برای دفاع از رتبه را نمی‌پذیریم.
در بخش دیگری از این نشست مهدی صفری، مجری‌کارشناس برنامه‌های قرآنی صداو سیما در مورد نقش رسانه‌های ایرانی در برجسته شدن مسابقات مالزی، گفت: اگر از نگاه درون خانوادگی و دیدگاه قاریان نگاه کنیم، مسابقات مالزی هیچ وقت کم اهمیت نبوده است و هرگز هم نباید به این سمت برویم که مسابقات را کم‌رنگ کنیم و نماینده اعزام نکنیم یا تیم خبری نفرستیم و... هر کاری بکنیم و از هر جنبه‌ای به آن نگاه کنیم، حائز اهمیت است. اولین نکته در اهمیت این مسابقات سابقه دیرینه آن است. بسیاری از اساتید نامدار از همین مسابقات اعتبار دریافت کرده‌اند. بحث من دفاع از مالزی نیست، بلکه بحث نگاه جدی‌تر به تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن است.
صفری با بیان اینکه رسانه می‌تواند از یک جریان جزئی انعکاس وسیعی را رقم بزند، گفت: هر چقدر ما به یک رویداد به لحاظ رسانه‌ای توجه کنیم، آن رویداد در ذهن مخاطب اهمیت پیدا خواهد کرد. اینکه مسابقات در کجا برگزار می‌شود، اولویت دوم است، اولویت اول این است که ما بتوانیم به بهانه برگزاری مسابقه یک جو قرآنی را در رسانه‌ به وجود بیاوریم.
صفری در پاسخ به این سوال که این جو رسانه‌ای باعث نمی‌شود تا یک رقابت به شکلی غیرواقعی، بزرگ تلقی شود و رقابت‌های دیگر نادیده گرفته شوند، گفت: اینکه رسانه به یک رقابت نمی‌پردازد، کم‌کاری رسانه است. اگر مسابقه جدی‌تری وجود دارد و رسانه به آن توجه نکرده است، نقد به رسانه است. نکته مهم این است که باید به لحاظ رسانه‌ای از فضای قرآنی ایجاد شده در هر جایی بهره ببریم.
وی بیان کرد: نبض و ذائقه مخاطب عام را رسانه مشخص می‌کند، اگر در سبد رسانه، دائما مسابقات قرآن و تلاوت و... باشد. چاشنی معارفی نیز داشته باشد مسابقات به دغدغه مخاطب تبدیل خواهد شد. ما به بهانه مسابقات، مخاطب عام را با خود همراه می‌کنیم و بعد از مسابقه همین مخاطب عام به دنبال جلسات خواهد رفت و این زنجيره ادامه خواهد یافت. بنابر این پردازش به این موضوع اصلا کار اشتباهی نیست. در شرایط فعلی که ابزار معطوف به هدف‌های غیر از فعالیت‌های دینی است، این مسابقات یک موقعیت عالی برای ترویج قرآن است.
در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: اینکه به نظر می‌رسد توجه به مسابقات مالزی زیاد است، ناشی از کم‌توجهی‌هایی است که به مسابقات دیگر شده است. در چند سال گذشته، کارهایی در حال شکل گرفتن بود که شکل نگرفت. باید به رسانه رسمی ایران این را بقبولانیم که حضور نماینده ایران در مسابقات مالزی به اندازه حضور یک تیرانداز در رقابتی دیگر ارزش دارد و این ارزش را دارد که در اخبار به آن پرداخته شود. وقتی رسانه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را به عنوان آخرین خبر منعکس می‌کنید از این رسانه انتظار نداشته باشید که مسابقه بین‌المللی روسیه یا امارات و کویت و الجزایر را در اخبار منعکس کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف می‌تواند این بررسی را داشته باشد که چگونه می‌شود کمکی به پوشش رسانه‌ای مسابقات قرآن در نقاط مختلف داشته باشد، گفت: اما مسئله‌ این است که آیا براساس تقسیم وظیفه‌ای که انجام شده است، این وظیفه صداوسیما هست یا اوقاف؟ یعنی صداوسیما که برای اکثر رویدادهای فرهنگی و هنری تیم خبری اعزام می‌کند، در بحث قرآنی چنین رسالتی ندارد؟
حسینی با اشاره به اینکه وقتی بودجه شبکه قرآن از یک سریال در یک شبکه کمتر است، پس نمی‌توان انتظار زیادی داشت، گفت: وقتی چنین اعتباری وجود نداشته باشد، هر مدیری مدیریت کند، توان اعزام تیم خبری نخواهد داشت.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع‌بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: آنچه همه بر روی آن اتفاق نظر دارند این است که مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دارای برجستگی‌های ویژه‌تری نسبت به مسابقات مالزی است، اما کماکان یکی از جدی‌ترین رقبای ایران مسابقات مالزی است. حدود دو سال قبل به همراه رئیس سازمان اوقاف به دیدن مسابقات ترکیه رفتیم، شاید در نگاه اول این مسابقات نسبت به مسابقات ایران بسیار بدوی به نظر می‌رسید، اما یک سادگی خاص و بدون تکلف بودن در آن موج می‌زد. به نظر معذوریت‌هایی را هم خودمان برای خودمان فراهم کرده‌ایم که می‌توان غیرمحسوس‌تر به آن پرداخت.
وی در پایان اظهار کرد: نباید خودمان را کم ببینیم و در مقایسه ایران و مالزی این فضا را چیره نکنیم که مسابقات مالزی در آیتم‌های متعدد فراتر از ایران است، از سوی دیگر نباید به فکر حذف مسابقات دیگر و نپرداختن به آن باشیم، انعکاس خوب مسابقات مالزی توسعه نشر قرآن در رسانه جمهوری اسلامی ایران است که به این نیاز داریم. زمانی مسابقات در ایران مهم خواهد بود که مسابقات روسیه و ترکیه و الجزایر و... از رسانه پخش شود و همانگونه که کم کم به مردم قبولاندیم که کشتی، فوتبال و تیراندازی و... مهم است به مردم بقبولانیم مسابقه قرآن نیز مهم است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا مسابقات تحلیل مالزی ایران حجت الاسلام حسینی مهدی صفری مسابقات جهانی قرآن صدا و سیما قاریان ایرانی ذائقه سازی رسانه ملی سازمان اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خداحافظی دو ستاره ناب وزنه‌برداری تا رقابت با غول‌ها در پاریس

به گزارش خبرنگار مهر، وزنه‌برداری ایران عملاً بعد از درخشش در المپیک لندن و ریو در المپیک توکیو روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و حالا نوبت به المپیک پاریس رسیده است، کمتر از ۴ ماه دیگر به بزرگترین آوردگاه ورزش جهان نزدیک می‌شویم با این تفاوت که در المپیک پیش رو، دیگر ستاره‌های نسل طلایی وزنه‌برداری در ترکیب تیم ملی حضور ندارند. وزنه‌برداری ایران در سالی که گذشت با اتفاقات زیادی همراه بود؛ از قهرمانی میرمصطفی جوادی در رقابت‌های جهانی تا خداحافظی دو چهره نامدار وزنه‌برداری ایران. در ادامه اتفاقات یک سال پیش رو را بررسی می‌کنیم:

آغاز سال نو با ریاست جدید فدراسیون وزنه‌برداری

سجاد انوشیروانی اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۱ پس از چندین ماه سرپرستی، در مجمع انتخاباتی صندلی ریاست این فدراسیون را از آن خود کرد و سال ۱۴۰۲ فدراسیون وزنه‌برداری به صورت رسمی صاحب رئیس شد. در اوایل اردیبهشت ماه تیم ملی وزنه‌برداری با ۱۵ ورزشکار راهی کره جنوبی شد که در نهایت در بخش مردان با کسب ۶۳۵ امتیاز در رده تیمی در جایگاه نخست گرفت، اما در قسمت مدالی عملاً شاهد عملکرد درخشانی نبودیم و تنها ۲ مدال طلا، ۳ نشان نقره و ۵ گردن‌آویز برنز (۱۰ مدال) حاصل تلاش تیم ۱۵ نفره ایران بود که از این میزان ۲ مدال برنز سهم بانوان ملی‌پوش بود.

اگرچه تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات قهرمانی آسیا در رده تیمی در جایگاه نخست قرار گرفت اما این موضوع مورد انتقاد اهالی وزنه‌برداری قرار گرفت؛ چرا که به گفته کارشناسان این رشته ورزشی، مدال تیمی وزنه‌برداری اهمیت دارد و در المپیک عملکرد تیمی محلی از اعراب ندارد. برخی منتقدان هم معتقد بودند فدراسیون با مانور زیاد روی جایگاه نخست تیمی، قصد دارد عملکرد ضعیف ملی‌پوشان را در کسب مدال انفرادی کمرنگ کند.

سهراب وزنه‌برداری خداحافظی کرد

یک ماه بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، خبر خداحافظی اسطوره وزنه‌برداری از سوی سرمربی تیم ملی رسانه‌ای شد. او پیش از مسابقات جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو در رکوردگیری تیم ملی شرکت کرده بود اما در یک ضرب دو بار وزنه انداخت و از حرکت دو ضرب هم انصراف داد. همین موضوع باعث شد سهراب مرادی برای همیشه از دنیای قهرمانی خداحافظی کند.

مرادی سال ۱۳۹۸ از ناحیه کتف مصدوم و مجبور شد سه بار کتفش را درمان کند. او برای حضور در المپیک پاریس تلاش کرد و حتی یک گزینشی المپیک را هم پشت سر گذاشت اما با رکوردهای ایده‌آل برای دسته ۱۰۲ کیلوگرم فاصله داشت و در آخر هم تصمیم به خداحافظی گرفت. مرادی قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان جهان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بود. او همچنین مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و دو نشان طلا، یک نقره و یک برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. این وزنه‌بردار همچنین رکورددار مجموع دسته ۹۶ کیلوگرم جهان با ۴۱۶ کیلوگرم بود. پس از خداحافظی از دنیای قهرمانی، سهراب مرادی به دنیای مربیگری روی آورد و در کنار نواب نصیرشلال در تیم ملی فعالیتش را آغاز کرد.

المپیک از دستان کیانوش رستمی افتاد

در دوران ریاست علی مرادی کیانوش رستمی ساز جدایی زد و مدعی شد که می‌تواند تمرینات خود را به تنهایی ادامه داد، در آن زمان که هدایت تیم ملی برعهده سجاد انوشیروانی بود، کیانوش راهش را جدا کرد. او توانست در المپیک ریو به مدال خوش رنگ طلا برسد، اما بعد از آن دیگر موفقیتی کسب نکرد و حتی روز به روز هم افت می‌کرد. کیانوش المپیک توکیو هم به خاطر خودرایی‌های خود از دست داد. او که یک بار حسرت از دست دادن المپیک را چشیده بود با وجود اینکه تلاش زیادی کرد اما از لیست کادر فنی خط خورد و نتوانست حضور در سومین المپیک را تجربه کند. او پیش از مسابقات جهانی عربستان در آخرین رکوردی شرکت نکرد و همین موضوع هم باعث شد تا نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی او را از ترکیب تیم خط بزند.

هر چند که کیانوش برای اینکه دوباره بتواند در تیم ملی حضور داشته باشد با مسئول فدراسیون نامه نگاری کرد و علت غیبتش در رکوردگیری را مصدومیت عنوان کرد، سرمربی تیم ملی هم برای او شرط گذاشت که در هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری به عنوان وزنه‌بردار آزاد شرکت کند که کیانوش رستمی هم این کار را انجام داد اما او او رکورد ۱۰۰ کیلوگرم را در یکضرب، ۱۲۰ کیلوگرم را در دوضرب و مجموع ۲۲۰ کیلوگرم را ثبت کرد و در ادامه از انجام حرکت دوم و سوم هم انصراف داد. رکوردهایی که رستمی در لیگ به ثبت رسانده بود اصلاً مورد قبول کادر فنی قرار نگرفت بنابراین او پس از اینکه جهانی را از دست داد؛ در لیست تیم ملی برای حضور در قطرکاپ هم قرار نگرفت و به این ترتیب به طور کل المپیک پاریس را از دست داد. طبق قوانین فدراسیون جهانی، رستمی باید در یکی از مسابقات گزینشی المپیک مثل رقابت‌های جهانی یا قطرکاپ شرکت می‌کرد تا مجوز حضور در المپیک پاریس را به دست می‌آورد اما کیانوش با لجبازی این فرصت را از دست داد. ستاره وزنه‌برداری ایران می‌توانست سومین حضور در المپیک را تجربه کند اما به راحتی این موقعیت را از دست داد.

رکوردهای عجیب و غریب رستمی در لیگ وزنه‌برداری سرمربی تیم ملی را متقاعد نکرد و اسم این وزنه‌بردار برای مسابقات قطرکاپ که یکی از رقابت‌های گزینشی المپیک محسوب می‌شد رد نشد و به این ترتیب او حضور در المپیک پاریس را از دست داد.

به این ترتیب سال گذشته برای کیانوش رستمی خوش یمن تمام نشد او می‌توانست همراه با سرمربی و تیم ملی باشد و سومین حضور در المپیک را تجربه کند اما خودخواهی‌هایش این تجربه ناب را از او گرفت و قهرمان المپیک در شرایطی که در روزهای پایانی قهرمانی خود به سر می‌برد، در حسرت سومین المپیک قرار گرفت و از ترکیب تیم ملی برای همیشه خط خورد.

هنرنمایی یک وزنه بردار در ریاض عربستان

رقابت‌های جهانی ریاض کاستی‌های وزنه‌برداری ایران را بیش از پیش نمایان و اگر هنر میرمصطفی جوادی در دسته المپیکی ۸۹ کیلوگرم نبود، هیچ سکوی قهرمانی به پولادمردان ایران نمی‌رسید. ره‌آورد سفر نمایندگان ایران به عربستان ۲ نشان طلا و یک برنز بود. حتی برخی از ملی‌پوشان وزنه‌برداری نتوانستند رکوردهای خود را در قهرمانی آسیا تکرار کنند. در رقابت‌های ریاض، حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم و آیت شریفی در دسته فوق سنگین اوت کردند. در بخش انفرادی هم برخی وزنه‌برداران همچون میرمصطفی جوادی عملکرد قابل قبولی داشت. او در این مسابقات به جای کیانوش رستمی به میدان رفت و توانست در دسته ۸۹ کیلوگرم کار خود را با دو مدال طلا به پایان برساند. علی داودی هم دیگر وزنه‌بردار تیم ملی در دسته فوق سنگین به مدال برنز دوضرب رسید. مابقی وزنه‌برداران عنوان دیگری به دست نیاوردند. تیم وزنه‌برداری ایران در پایان این رقابت‌ها به عنوان سوم جهانی رسید.

البته رسول معتمدی قهرمان آسیا و جهان به خاطر مصدومیت مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۲۲ کلمبیا، قهرمانی سال ۲۰۲۳ آسیا در جینجو را از دست داد و تنها برای حضور فیزیکی و ورود به لیست انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در مسابقات جهانی ریاض حضور پیدا کرد. معتمدی در آن مسابقات خوب ظاهر شد و حتی توانست مجموع ۳۵۸ کیلوگرم را به نام خود به ثبت برساند. معتمدی سال گذشته و در رقابت‌های لیگ برتر وزنه مصدوم شد.

واقعیت وزنه‌برداری در هانگژو نمایان شد

تیم ملی وزنه برداری ایران با ۱۰ وزنه‌بردار بعد از مسابقات جهانی راهی هانگژو چین شد اما حاصل کار این ۱۰ نفر تنها یک مدال نقره در دسته سنگین وزن بود. میرمصطفی جوادی که با عبور از «تیان‌تائو» و «لیو» چینی به مدال طلای جهانی رسیده بود در دسته ۹۶ کیلوگرم عنوانی بهتر از نهم را کسب نکرد و امیر حقوقی هم به عنوان هشتمی رسید. فاصله رکوردی حقوقی با نفر نخست ۲۴ کیلوگرم و میرمصطفی جوادی با نفر نخست ۲۷ کیلوگرم بود. در وزن ۱۰۹ کیلوگرم هم نمایندگان ایران در برابر غول‌های وزنه‌برداری قاره کهن حرفی برای گفتن نداشتند. رضا دهدار با اوت در این مسابقات به کار خود پایان داد و مهدی کرمی نیز به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید. عنوان پنجم کرمی در حالی بود که وی موفق به ثبت مهار مجموع ۳۸۰ کیلوگرم شد که ۳۸ کیلوگرم با رکورد نفر نخست اختلاف وزنه داشت.

مدال طلای فوق سنگین بعد از ۲۱ سال از دست رفت

در مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو تنها علی داوودی برای ایران آبروداری کرد و به مدال نقره این مسابقات رسید. داوودی در شرایطی این مدال را به دست آورده که نمایندگان ایران از بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان، قدرت بلامنازع فوق سنگین بودند. بهداد سلیمی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو، ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا موفق به کسب مدال طلا شد. حسین رضازاده نیز در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان و ۲۰۰۶ دوحه طلا گرفت. البته رضازاده مدال برنز فوق سنگین بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را در کارنامه دارد. سجاد انوشیروانی دارنده نشان نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو به نشان برنز رسید. سعید علی‌حسینی نیز مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را در کارنامه دارد. از دست رفتن مدال طلای دسته فوق سنگین بعد از ۲۱ سال در حالی است که بحرینی‌ها با وزنه‌بردار اجاره‌ای خود به دنبال کسب مدال المپیکی این دسته هستند. گور میناسیان که نشان نقره المپیک ۲۰۱۶ ریو را در کارنامه دارد تا کنون ۲ نشان قهرمانی آسیا را برای بحرینی‌ها کسب کرده و رکورد یکضرب آسیا را با مهار ۲۱۷ کیلوگرم در اختیار دارد.

دعوا مدیران در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا

بعد از مسابقات قطرکاپ پولادمردان ایران برای مسابقات قهرمانی آسیا آماده می‌شدند که البته با تصمیم کادر فنی، المپیکی‌ها در این مسابقه شرکت نکردند و کادر فنی تنها اعزام سه وزنه‌بردار جوان را به این مسابقات در دستور کار قرار داد. البته اعزام این سه وزنه‌بردار با دلخوری بین اعضای کمیته فنی و سرمربی تیم ملی همراه بود. در این مسابقه نواب نصیرشلال حضور نداشت و تیم با هدایت سهراب مرادی به این مسابقه اعزام شد و به این ترتیب اولین تجربه مربیگری سهراب هم در این مسابقات رقم خورد. در نهایت حاصل کار تیم سه نفره ایران در این مسابقات کسب یک مدال طلا و سه نقره بود. علی عال‌پور یک مدال طلا و ۲ نقره در دسته ۸۹ کیلوگرم کسب کرد و عبدالله بیرانوند نیز به مدال نقره یک‌ضرب دسته ۸۹ کیلوگرم رسید. علیرضا عباسپور دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها در جایگاه هشتم ایستاد.

پرونده رسول معتمدی بسته شد

پیش از برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا نام رسول معتمدی از ترکیب تیم ملی خط خورد و او هم حضور در المپیک پاریس را از دست داد. رسول که مدت‌هاست با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کرد و با وجود اینکه به لحاظ جسمی شرایط خوبی دارد اما هنوز از نظر روحی آمادگی ندارد و رکوردهای خوبی هم ثبت نکرده بود به این ترتیب نواب نصیرشلتل او را از ترکیب تیم ملی خط زد.

وزنه‌بردار ایران به لب مرز رسید

از بین مسابقات گزینشی المپیک تنها رقابت‌های جام جهانی تایلند پیش رو پولادمردان ایران است تا بتوانند جواز حضور در المپیک را قطعی کنند. این مسابقات به عنوان آخرین گزینشی المپیک از ۳۱ مارس تا ۱۱ آوریل (۱۲ تا ۲۳ فروردین) در شهر پوکت تایلند برگزار می‌شود و حضور در این رقابت‌ها برای تمامی ورزشکاران این رشته الزامی است. تا پیش از جام جهانی تایلند مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۲ کلمبیا، ۲۰۲۲ قاره‌ها، جایزه بزرگ کوبا، قهرمانی جهان ۲۰۲۳ ریاض، جایزه بزرگ قطر و قهرمانی ۲۰۲۴ قاره‌ها گزینشی‌های المپیک در رشته وزنه‌برداری بودند که نمایندگان ایران توانستند در این رقابت‌ها وارد گزینشی المپیک شوند. البته دو سهمیه وزنه‌برداری ایران برای حضور در المپیک پاریس تقریباً قطعی شده است، طبق اعلام فدراسیون جهانی ۱۰ نفر اول در رنکینگ جهانی حضورشان در المپیک قطعی است و طبق این رده بندی میرمصطفی جوادی و علی داوودی که به ترتیب در جایگاه ششم و چهارم اوزان خود هستند جواز حضور در المپیک را به دست آوردند.

رضا دهدار وضعیت مبهمی نسبت به دیگر وزنه‌برداران ایران دارد. او در رنکینگ جهانی در جایگاه نهم قرار دارد و او هم تا به الان جواز حضور در المپیک پاریس را به دست آورده اما دهدار لب مرز است و در صورتی که در مسابقات جام جهانی تایلند نتواند وزنه‌های خوبی ثبت کند، جایگاه‌اش در رنکینگ جهانی تغییر خواهد کرد و جواز حضور در المپیک را از دست می‌دهد.

رقابت سخت پولادمردان ایران با غول‌های وزنه‌برداری

در لانگ لیست گزینشی المپیک دسته ۸۹ کیلوگرم «لی دایان» چینی با ثبت مجموع ۳۹۶ کیلوگرم در جایگاه نخست و «کارلوس ناسار» بلغارستانی با ۳۹۵ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار دارد. «لوپز» کلمبیایی نیز با ۳۹۰ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار دارد. «تیان تائو» با ۳۸۷ کیلوگرم چهارم و «والانیا سانچز» نیز با ۳۸۵ کیلوگرم پنجم است. میرمصطفی جوادی نیز در این دسته با ۳۸۴ کیلوگرم در جایگاه ششم قرار گرفته و کادر فنی نام وی را به عنوان تنها نماینده ایران برای جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند ارسال کرده است. در دسته ۸۹ کیلوگرم نماینده ایران کار راحتی در مصاف با غول‌های چینی، کلمبیایی و بلغارستانی ندارد و برای رسیدن به سکوی مدالی باید منتظر لغزش این قهرمانان باشد. البته جوادی نشان داد وزنه‌بردار قابلی است و می‌توان روی او حساب باز کرد، جوادی در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان با شاهکار خود موفق به کسب عنوان قهرمانی در این دسته شد.

جایگاه متزلزل دهدار در رنکینگ جهانی

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وضعیت وزنه‌بردار ایران مبهم است، در این وزن نفراتی مانند «لسمن پارادز» بحرینی قهرمان جهان در وزن ۹۶ کیلوگرم، «فارس الباخ قطری» قهرمان جهان و المپیک، «اکبر ژورائف» قهرمان جهان و المپیک در وزن ۱۰۹ کیلوگرم، «لیو» از چین قهرمان جهان و «سیخانسو» بلاروسی دارنده نشان طلای یک‌ضرب و نفر سوم جهان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم، حضور دارند. همچنین جانگ کره‌ای نایب قهرمان جهان دیگر مدعی این دسته به شمار می‌رود.

دهدار در مسابقات جهانی در رده نهم قرار گرفت و در بازی‌های آسیایی هم در یک ضرب اوت کرد و از دور مسابقات حذف شد. او هم اکنون در رنکینگ جهانی در جایگاه نهم قرار دارد و برای کسب سهمیه المپیک هم وضعیت مبهمی دارد.

داوودی رقیب سرسخت در دسته سنگین وزن

در این دسته علی داوودی دارنده مدال نقره المپیک توکیو رقیب سرسختی مدعیان این وزن شده است؛ البته از تالاخادزه نباید غافل شد، هر چند که او در چند دوره گذشته مسابقات قهرمانی جهان و اروپا به مانند گذشته به دلیل مصدومیت نتوانسته رکوردشکنی کند و حتی در برخی از رقابت‌ها میلیمتری عنوان نخست را به دست آورد اما همچنان یکی از مدعیان سرسخت این دسته است. تالاخادزه افسانه‌ای در یک‌ضرب موفق به مهار ۲۲۵ کیلوگرم شده و در آخرین مسابقات جهانی (ریاض) با مهار ۲۲۰ کیلوگرم نشان داد هنوز در این دسته حرف اول را می‌زند. البته در کنار تالاخادزه ۲ قهرمان دیگر ارمنستانی حضور دارند که رکوردهای یک‌ضرب بسیار خوبی از خود به جای گذاشتند. «گورمیناسیان» وزنه‌بردار ارمنی‌الاصل بحرین با ۲۱۷ کیلوگرم و «لالایان ارمنستانی» با ۲۱۲ کیلوگرم رقیبان جدی داودی هستند.

اگرچه داوودی شرایط قابل قبولی دارد و در حرکت دو ضرب می‌تواند یکی از مدعیان باشد اما باید تا این مدت زمان باقی مانده تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرایط را برای تقویت حرکت یک ضرب خود فراهم کند تا بتواند دومین مدال المپیکی خود را هم ضرب کند. داودی در پاریس برخلاف توکیو بدون رقیبب نیست و باید در کنار پولادمردان این وزن رقابت سختی با قهرمانان بزرگ جهان و المپیک داشته باشد.

کد خبر 6048251 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • آتش بس کافی نیست؛ اسرائیل باید برگردد
  • هدف محفل «امام حسنی ها» قرار گرفتن قرآن در مسیر زندگی است
  • محفل امام حسنی‌ها رویکردی جدید از احساسات مردم درمناسبت‎های مذهبی
  • از خداحافظی دو ستاره ناب وزنه‌برداری تا رقابت با غول‌ها در پاریس
  • پینگ پنگ باز ایران نایب قهرمان کانتندر جهانی لبنان شد
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • خوب و بد هندبال ایران در سال ۱۴۰۲ از نگاه پاکدل
  • راهپیمایی روز قدس مانع از تحقق عملیات رسانه‌ای صهیونیست‌ها می‌شود
  • از هدیه گرفتن فرزند داور «محفل» از دستان وزیر ارشاد تا تاکید وزیر به پوشش ایرانی - اسلامی
  • مسیر مردمی‌سازی اقتصاد و جهش تولید با همراهی مدیران هموار شود