Web Analytics Made Easy - Statcounter

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۶۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرای نوآوری کشت بافت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در پایان سال ۱۳۹۸ با ظرفیت تولید یک میلیون نهال در سال تأسیس شد. این مرکز دارای یک آزمایشگاه با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع و دو گلخانه سازگاری با مساحت ۴۴۰ متر مربع و پساسازگاری با مساحت ۲۳۳۵ متر مربع است. در این مرکز با مشارکت شرکت نهال کویر محصولات متنوع کشت بافتی شامل پایه یو سی بی وان (پسته) و انواع گیاهان زینتی آپارتمانی شامل ارقام مختلف فیکوس، فیلودندرون، و آگلونما به صورت تجاری تولید و عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: درآمد ۲۵۰ میلیون تومانی سرای نوآوری انار در اولین سال فعالیت/ ایده‌های برتر حمایت می‌شوند

کشت‌بافت و سلول به همراه روش‌های مهندسی ژنتیک از ارکان مهم فناوری زیستی به عنوان یکی از علوم پیشرفته دنیا به‌شمار می‌آیند. با علم به این موضوع که هر یک از سلول‌های گیاهی تمایز نیافته توانایی تبدیل شدن به گیاه کامل را دارند، دریچه‌ای تازه پیش روی دانشمندان و محققان علوم زیستی گشوده شد، به نحوی که در مقایسه با روش‌های اصلاح سنتی گیاهان، تسریع قابل ملاحظه‌ای در مدت زمان اجرای برنامه‌های اصلاحی به وجود آمد. علاوه بر این نگهداری ذخایر توارثی، تولید گیاهان عاری از ویروس و تولید گیاهان هاپلوئید از جمله کاربردهای مهم دیگر کشت بافت و سلول گیاهی است.

به کشت اندام، بافت، سلول، پرتوپلاست، جنین و بذر در محیط درون شیشه ای، کشت بافت گفته می‌شود. این تکنیک ابزاری مهم در مطالعات پایه و کاربردی است که دارای کاربردهای تجاری به خصوص در بخش تکثیر (ریز ازدیادی) گیاهان است. این کار معمولاً با استفاده از محیط کشت مایع، نیمه جامد یا جامد انجام می‌شود.

حذف بیماری‌ها و تولید گیاهان عاری از بیماری، تولید ارقام (ژنوتیپهای) جدید، تولید سریع شمار زیادی از گیاهان که از نظر ژنتیکی یکسان هستند، امکان استفاده از حداقل فضا برای تکثیر انبوه گیاهان و تولید انبوه یک رقم مطلوب و یا رقم های جدید در زمان بسیار کوتاه به صورت کاملا همسان از اهداف اولیه در کاربرد فنون کشت بافت برای گیاهان است.

بنابراین با استفاده از تکنیک کشت بافت میتوان درفضای محدود و در مدت زمان کوتاه از یک ریز نمونه کوچک، صدها و هزاران گیاه عاری از ویروس و عوامل بیماری‌زا تولید کرد. البته یکی دیگر از مزیت‌های تکنیک کشت بافت گیاهی دخیل نبودن فصل و آب و هوا در تکثیر گیاهان است که در شرایط کاملاً کنترل شده گیاه تولید می‌شود. بنابراین به منظور تسریع برنامه‌های اصلاحی گیاهان، یک روش آسان و سریع مانند کشت بافت نیازمند است تا بتوان ارقام جدید را تولید کرد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت تولید و فروش محصولات کشت بافت در سرای نوآوری واحد رفسنجان، گفت‌وگویی داشتیم با فرشته کامیاب؛ رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان که در ادامه می‌خوانید:

کامیاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: سرای نوآوری کشت بافت رفسنجان اسفند ماه سال ۹۸ به افتتاح رسید این سرا با هدف تولید نشا و نهال با اصالت و سالم راه اندازی شد که اوائل کار صرفا به روی پسته کار میشد و پس از آن نوعی نژاد برتر پسته آمریکایی نیز شروع به تکثیر شد که در حال حاضر به مرحله تولید و به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: در کنار این محصول سفارش‌هایی را از قطب های گیاهان زینتی از شمال گرفته تا محلات و تهران در انواع مختلف که موردنیاز کشور است داریم و به تعداد با توجه به میزان درخواستی که به ثبت می‌رسد، تحویل مشتریان می‌دهیم.

تولید ماهانه ۳ هزار پسته آمریکایی

کامیاب با بیان اینکه ماهانه در این سرا بین ۲۰ تا ۲۵ هزار انواع گیاهان زینتی تولید می‌شود، ادامه داد: علاوه بر این محصول ماهانه ۳ هزار پسته آمریکایی نیز در سرای نوآوری کشت بافت رفسنجان به تولید می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه حجم تولید به میزان سفارشات بستگی دارد و بر اساس سفارشات می‌توانیم تولید را افزایش دهیم، افزود: ابتدای راه اندازی سرای نوآوری کشت بافت به روی درختان میوه از جمله پایه گلابی و بیش از ۱۰ نوع میوه کار میکردیم اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که بازار گیاهان زینتی از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است ضمن اینکه تکثیر گیاهان زینتی بسیار راحت تر انجام میشد به همین دلیل به سمت تولید انواع گیاهان زینتی حرکت کردیم.

تولید ۸ نوع گیاه زینتی و آپارتمانی

رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر توسعه سرا، تولید درختان میوه را متوقف کردیم، تولید پسته را نگه داشتیم و تولید گیاهان زینتی را آغاز کردیم که از یک گیاه شروع و در حال حاضر ۸ نوع گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت بافت تولید می‌شود و ما به صورت مداوم در حال تنوع دادن به این گیاهان زینتی هستیم.

وی تصریح کرد: سرای نوآوری کشت بافت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان مستقر شده و این سرا دارای ۱۰۰۰ متر فضای آزمایشگاهی و دو گلخانه به مساحت‌های ۴۰۰ و ۱۰۰۰ مترمربع است و امروز کل امکانات سرا به روی «تولید» متمرکز شده است.

کامیاب با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۵ نفر به صورت مستقیم با سرای نوآوری کشت بافت رفسنجان همکاری میکنند، اضافه کرد: این افراد همگی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که به استخدام این مجموعه نوآورانه و فناورانه درآمده اند.

وی در خصوص جذب نیروی بیشتر در این سرا هم گفت: قطعا هر میزان که تقاضا و سفارشات افزایش پیدا کند و به دنبال آن میزان تولید نیز افزایش پیدا کند به نیروی انسانی بیشتری نیاز خواهیم داشت همانطور که ابتدا با ۵ نفر کار را آغاز کردیم و امروز حدود ۲۵ نفر با ما همکاری میکنند بنابراین بر حسب نیاز و به مرور زمان نیرو را افزایش خواهیم داد.

رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با اشاره به استفاده از ظرفیت دانشجویان طرح پویشی در دو سال گذشته، افزود: کل میزان تولید ما در سال اول ۵ هزار بود که در سال دوم به ۱۰ هزار و در سال سوم هم به ۲۰ هزار محصول رسید در صورتی که در حوزه گیاهان زینتی امسال میزان تولید ما به ماهانه ۲۰ هزار محصول رسیده است.

درآمدزایی ماهانه ۳۰۰ میلیون تومان حاصل از فروش گیاهان زینتی

وی با تاکید بر اینکه در سال اول راه اندازی سرا هیچ درآمدی نداشتیم و صرفا هزینه میکردیم، ادامه داد: اما در سال دوم به درآمدهایی با تولید حدود ۵ هزار محصول رسیدیم و در حال حاضر هم نسبت به سال دوم راه اندازی سرای نوآوری کشت بافت، (۱۴۰۰-۱۴۰۳) میزان درآمدهای ما تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است به طوری که تنها از فروش گیاهان زینتی ماهانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان درآمدزایی داریم.

کامیاب گفت: هدف ما در ادامه فعالیت‌های سرا این است که تنوع در گونه های گیاهان زینتی را افزایش دهیم چرا که امروز با گذشت بیش از سه سال از فعالیت سرا تمامی بازارهای گیاهان زینتی ما را به خوبی شناخته اند و موقعیت خوبی در بازار داریم.

وی با اشاره به انعقاد قراردارد سرای نوآوری کشت بافت رفسنجان با یک شرکت دانش بنیان، اضافه کرد: بخش عمده تولیدات سرا بر عهده این شرکت دانش بنیان است و در حال حاضر هم با شرکت های مختلفی چون تعاونی گل و گیاه کرمان و چند تعاونی بزرگ تولید کننده گیاهان زینتی تهران و گلخانه داران بزرگ محلات، شمال و... قراردادهای بلندمدت داریم.

رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان با اشاره به شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز نقش سراهای نوآوری در تولید را بسیار اثرگذار دانست و گفت: سراهای نوآوری با در اختیار قرار دادن امکانات خود برای سرمایه گذاران و افراد صاحب ایده میتوانند در افزایش تولید و تحقق شعار سال ایفای نقش کنند.

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی تولید گیاهان زینتی و آپارتمانی

وی با اشاره به اینکه سرای نوآوری کشت بافت هنوز به حوزه صادرات ورود پیدا نکرده است خاطرنشان کرد: برای ورود به بحث صادرات محصول یک سری اقدامات اولیه در حال انجام است اما در حال حاضر صادرات توسط واسطه ها انجام می شود به این صورت که آنها محصول را از ما خریداری میکنند و سپس نسبت به صادرات اقدام میکنند.

کامیاب در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرایط به خوبی پیش برود پیش بینی میکنیم برای سال آینده تولید محصول را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهیم به طور مثال اگر تولید گیاهان زینتی اکنون ۲۰ هزار است به ۴۰ تا ۴۵ هزار محصول در ماه افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

نرگس موذنیان کد خبر: 1227953 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی سرای نوآوری

دیگر خبرها

  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند
  • بهترین لوله بازکنی تهران (قیمت لوله بازکنی + تعرفه اتحادیه)
  • ۵۶۰ هزار افطاری ساده و گرم در حرم حضرت معصومه (س) توزیع شد
  • تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال
  • ۸۴۷ فرزند یتیم ومحسنین تحت حمایت در طرح اکرام ایتام بهشهر
  • قتل نو عروس ۱۸ ساله با ۲۰ ضربه چاقو
  • سریال‌های طنز همیشه حساسیت‌ برانگیز هستند/ ادامه «نون خ»؟ هنوز معلوم نیست
  • معرفی انواع کابینت
  • ایجاد نانوپوشش روی محصولات آشپزخانه