Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آشنایی اولیه با ریاضیات و مباحث ریاضی یکی از راه‌های موفقیت در رشته فلسفه است که سبب می شود فرد فارغ التحصیل این رشته به‌عنوان استاد و معلم فلسفه به تدریس فلسفه بپردازد. امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را بیشتر با این رشته آشنا کند، پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی رشته فلسفه

برای تعریف فلسفه بهتر است تفاوت آن را با سایر علوم بدانیم چرا که سایر علوم هر یک به بخشی از موجودات عالم هستی می‌پردازند و آن‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند.

به‌طور مثال یک گیاه‌شناس از بین همه موجودات هستی تنها گیاه را گزینش کرده و درباره آن سخن می‌گوید یا یک ستاره‌شناس تنها اجرام آسمانی را مطالعه می‌کند، اما فلسفه درباره یک موجود گزینش شده سخن نمی‌گوید.

بلکه همه امور را در عالم هستی مورد بررسی قرار داده و با تمام موجودات سر و کار دارد.

این مطلب را از دست ندهید: آشنایی با عجیب‌ترین و جالب‌ترین رشته‌های دانشگاهی دنیا

به‌طور مثال؛ در فلسفه از خدا گرفته تا انسان، از عالم طبیعت گرفته تا ماوراء طبیعت و از روح انسان و موجودات غیرمادی گرفته تا اجسام، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

تفاوت دوم فلسفه با سایر علوم در این است که در فلسفه مسائلی عام و کلی که درباره هرموجودی قابل طرح است، مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید، پیشینه تاریخی علم فلسفه به یونان قدیم باز می‌گردد، چرا که خود جهان به تنهایی از عشق به دانش در یونان مشتق شده است.

ماهیت این علم در گرایش علوم انسانی به این معناست که قابلیت انزوال این علم نسبت به سایر علوم کمتر است، لذا به منظور مطالعه علم فلسفه، شما مسئول تسلسل تفکرات و پایگاه داده‌ها در گذشته و حال خواهید بود.

اینکه می‌گویند پیشرفت‌های جدید به خودی خود ساخته نمی‌شوند و صد‌ها سال پیش برخی از تفکرات فلسفی مهم و اساسی شکل گرفته اند، صحیح است.

این مطلب را از دست ندهید: نگاهی به تاریخچه رشته زمین شناسی مهندسی

اگر چه این علم موضوعیست که با دیگر اصول به‌ویژه علوم اجتماعی و موضوعات انسانی مانند:

ادبیات، سیاست، تاریخ و هنر سر و کار دارد، اما به عنوان یک علم دشوار در مواردی مانند: تجزیه و تحلیل مفاهیم اخلاقی در خصوص طرح ریزی‌های تحقیقی شناخته می‌شود.

زبان تحصیل رشته فلسفه در کشور‌های مختلف متفاوت است، اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی است. تحصیل در رشته فلسفه بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شماست.

علم فلسفه در سطح کارشناسی به دیگر موضوعات متوالی مانند: فلسفه، سیاست و اقتصاد یا ترکیبی از آنان محسوب می‌شوند، ناگفته نماند که تمامی این گزینه‌های انتخابی به‌طورکامل متفاوت است.

دروس اصلی و تخصصی‌ رشته فلسفه

منطق قدیم، منطق جدید، منتخب متون کلامی و فلسفی، تاریخ‌فلسفه‌اسلامی، علم کلام، فلسفه اسلامی، فلسفه اخلاق در تفکر غربی، اخلاق در تفکر اسلامی، عرفان نظری، تاریخ فلسفه یونان، تاریخ فلسفه قرون وسطی تا رنسانس، تاریخ فلسفه از "بیکن" تا "هیوم"، تاریخ فلسفه از "کانت" تا نیمه دوم قرن نوزدهم، تاریخ فلسفه جدید و معاصر، فلسفه معاصر و مکاتب جدید قرن بیستم، متون فلسفی به زبان خارجی، متون فلسفی به زبان عربی، متافیزیک در غرب، فلسفه علوم.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته علوم سیاسی +بررسی آینده شغلی و بازار کار

توانایی‌های لازم‌ برای تحصیل در رشته فلسفه 

یکی از راه‌های موفقیت در فلسفه، آشنایی اولیه با ریاضیات و مباحث ریاضی است. در واقع ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به طرف فلسفه است.

علاقه‌مندی به فلسفه نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت در این رشته است.

آشنایی کامل به زبان انگلیسی برای دانشجویان فلسفه غرب و آشنایی به زبان عربی برای دانشجویان فلسفه اسلامی ضروری است.

موقعیت شغلی رشته فلسفه  در ایران

رشته فلسفه اهمیت بنیادی در ارتقاء سطح فکری جامعه دارد چرا که هر جامعه نیازمند افرادی است که اهل تفکر و نقادی باشند و مسائل فرهنگی را فهمیده و مبانی فرهنگی را تشخیص دهند و رشته فلسفه وظیفه پرورش چنین متفکرانی را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: «پزشک سالاری» تولید علم را به مخاطره انداخته است

فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از نظر شغلی یا باید به عنوان استاد و معلم فلسفه به تدریس فلسفه بپردازد یا در مراکز پژوهشی مثل دایره المعارف‌ها و پژوهشگاه علوم‌انسانی فعالیت کند که البته در چنین مراکزی بیشتر فارغ‌التحصیلان فوق‌لیسانس و دکترای فلسفه فعالیت دارند و یک لیسانس فلسفه در صورتی که فعال و علاقه‌مند باشد، می‌تواند به عنوان دستیار پژوهشگر در بعضی از این مراکز مشغول به کار شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری گفت: ثبت نام چهل و سومین آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر از ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ آغاز و تا هجدهم اردیبهشت ماه جاری ادامه خواهد داشت.

اسماعیلی با اشاره به تاریخ برگزاری چهل و سومین آزمون ادواری و دومین آزمون جامع سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ گفت: آزمون‌های عملی از تاریخ ۱۶ خرداد ماه تا ۲۳ خرداد ماه و آزمون‌های نظری به صورت حضوری –آنلاین از تاریخ ۲۲ خرداد ماه تا ۲۵ خرداد ماه به مدت چهار روز برگزار خواهد شد.

وی افزود: این آزمون شامل رشته‌های هنری شاخه کار و دانش و استاندارد‌های مصوب مهارتی در حوزه فرهنگ و هنر در رشته‌های هنر‌های تجسمی، نمایشی، موسیقی، چاپ، هنر‌های سنتی و... است که بر اساس تفاهم نامه منعقده با وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند لیست استاندارد‌ها و رشته‌های مصوب را در دفترچه آزمون که در سامانه بارگذاری شده ملاحظه کنند.

اسماعیلی تأکید کرد: ثبت نام آزمون ادواری به صورت الکترونیکی از طریق سامانه honarazmoon.ir صورت می‌پذیرد و افراد بالای ۱۸ سال با داشتن حداقل گواهی قبولی پایه نهم متوسطه در صورت تمایل می‌توانند در آزمون‌های ادواری حوزه فرهنگ و هنر که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود ثبت نام و در صورت اخذ نمره قبولی آزمون با کسب حداقل نمره ۱۰ در آزمون نظری و کسب نمره حداقل ۱۴ در آزمون عملی، گواهینامه معتبر دریافت نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • بررسی ادامه تحصیل از کارشناسی به دکتری علوم آزمایشگاهی در کمیته‌های تخصصی
  • بررسی درخواست تعداد ۲۴۱۳ متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • آغاز ثبت‌نام آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود