Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی وزارت در شمال و شرق کشور گفت: مهمترین اولویت کاری جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و همسایه افغانستان توسعه و افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری دوجانبه است.

غلامعباس ارباب خالص روز پنجشنبه در مراسم معارفه سرکنسول جدید افغاستان در مشهد افزود: ایران و افغانستان مشترکات زیادی در حوزه فرهنگی دارند که می توان از این فرصت برای توسعه اقتصادی بهره گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: هم اینک مبادلات تجاری میان دو کشور به ویژه استانهای هرات و خراسان رضوی جریان دارد اما باید بیش از این گسترش یابد. در این چارچوب تاکنون تفاهمنامه های خوبی میان استاندار خراسان رضوی و والی هرات منعقد شده است.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور همچنین به ظرفیت بالای علمی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هم اینک بیشترین دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در مشهد را اتباع افغانستان تشکیل می دهند. در این حوزه نیز با توجه به اشتراکات فرهنگی می توان شمار دانشجویان را افزایش داد.
وی گفت: در حوزه پزشکی نیز تفاهمنامه هایی میان خراسان رضوی و هرات منعقد شده بطوری که پزشکان افغانستانی در مشهد آموزشهای تخصصی می بینند.
ارباب خالص در ادامه به ظرفیتهای بندر چابهار در جنوب شرق ایران هم اشاره و بیان کرد: این بندر مهم و استراتژیک فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان فراهم کرده است. چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و بخش شمالی دریای عمان بخاطر موقعیت جغرافیایی راهبردی و دسترسی مستقیم به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با دیگر کشورهای منطقه دارد.
وی افزود: استانهای شمالی ایران به ویژه گلستان و مازندران نیز از ظرفیتهای خوبی در حوزه کشاورزی برخوردارند لذا این آمادگی وجود دارد تا همکاریهای اقتصادی در این بخش هم توسعه یابد.

* ایران شریک تجاری افغانستان
سرکنسول جدید افغانستان در مشهد نیز در این دیدار به شراکت اقتصادی کشور متبوعش با ایران اشاره و بیان کرد: خراسان رضوی و مشهد در این عرصه از ظرفیتهای اقتصادی بالا و مطلوبی برخوردارند.
عبدالجبار انصار افزود: نهادهای ذیربط در افغانستان بدون هیچگونه مانع و معذوریتی پیگیر توسعه فعالیت بازرگانان ایرانی هستند. ایران و افغانستان تاریخ، زبان و فرهنگ مشترکی دارند که می توان از آن به عنوان یک فرصت بی بدیل در همکاریهای اقتصادی بهره بردای کرد.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران سالها پذیرای مهاجران افغانستانی بوده لذا جا دارد از ملت و دولت شما بخاطر میزبانی از هموطنانم قدردانی نمایم. منافع ایران و افغانستان با یکدیگر گره خورده و هیچکس نمی تواند خللی در اراده دو ملت برای حفظ و گسترش روابط بوجود آورد.

* خراسان رضوی محل 60 درصد مبادلات تجاری ایران و افغانستان
سرکنسول افغانستان در مشهد همچنین گفت: حجم مبادلات تجاری سالانه ایران و افغانستان دو میلیارد و 800 میلیون دلار به استثناء مواد نفتی و مشتقات آن می باشد که 60 درصدش مربوط به خراسان رضوی است. نگاه ما این است که کالاهای وارداتی ایرانی از حوزه غرب افغانستان به جنوب و جنوب شرق این کشور نیز صادر شود.
وی افزود: همچنین لازم است بازارهای جدیدی برای کالاهای ایرانی در افغانستان ایجاد شود زیرا محصولات ایران از نظر استاندارد کیفی و قیمت بسیار مناسب هستند. فرهنگ مصرف در افغانستان مشابه ایران است و بر این اساس نیازمند گسترش صادرات و واردات کالا بین دو کشور هستیم .
8005/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تجارت خارجي افغانستان خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۷۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای پنج منطقه مشهد پاک است

مهدی اله‌پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۵۸ نشانگر هوای «سالم» است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته هم با عدد ۷۲ از شرایط «سالم» هوای این کلانشهر حکایت دارد.

او افزود: کیفیت هوای سایر ۱۸ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوای مشهد در وضعیت سالم است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود در روز‌های دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

اله پور بیان کرد: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمد‌های غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سازمان ملل
  • un۱۲، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت
  • راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود
  • انسداد مرزها در استان خراسان رضوی
  • نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند
  • توقیف خودرو قاچاق ۱۰۰ میلیاردی در مشهد
  • برگزاری اختتامیه پویش قرآنی در مشهد
  • سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و زیارت اهمیت زیادی دارد
  • کیفیت هوای پنج منطقه مشهد پاک است
  • جزئیات تازه از حمله ایران علیه اسرائیل به روایت مشاور وزیر کشور | سفیر سوئیس به جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد!