Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@23:25:53 GMT

تظاهرات میلیونی مردم سودان ضد حاکمان نظامی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۷۴۸۴

تظاهرات میلیونی مردم سودان ضد حاکمان نظامی

​​​​​​​در پی شکست مذاکرات میان نیروهای آزادی و تغییر و شورای نظامی انتقالی در سودان بر سرحاکمیت، غیرنظامیان از مردم خواستند تا امروز یک تظاهرات میلیونی در مناطق مختلف برپا کنند. ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، نیروهای آزادی و تغییر در سودان به منظور اعمال فشار بر شورای نظامی انتقالی برای واگذاری قدرت، خواستار تظاهرات میلیونی درروز پنجشنبه در مقابل فرماندهی کل ارتش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه صادرشده توسط نیروهای آزادی و تغییر از مردم خواست تا به سمت خیابان ها بیایند و در مقر فرماندهی عمومی در خارطوم و مناطق مشخص شده برای اعتصاب در شهرهای مختلف اجتماع کنند. این نیروها بر اهمیت طرح واگذاری قدرت به مقامات صرفا غیرنظامی تاکید کردند.

یکی از اتحادیه های اصناف سودان در توییتر نوشت که کارکنانش به منظور سرکوب و سرنگونی نظامیان ،برای هرگونه اعتصاب و شورش ملی در همه سطوح آماده اند.این اتحادیه اضافه کرد که شورای نظامی در عدم واگذاری قدرت و پذیرش مذاکرات، راه رژیم قبلی را درپیش گرفته است.

مذاکرات میان شورای نظامی انتقالی و رهبران اعتراضات به دلیل اختلاف در حاکمیت شورا در مرحله انتقالی به نتیجه نرسید.نیروهای آزادی و تغییر، شورایی می خواهند که اکثر اعضای آن را غیرنظامیان تشکیل دهند و ریاست آن را نیز یک مقام غیرنظامی برعهده بگیرد؛ اما شورای نظامی انتقالی این را نمی پذیرد.

پس از هشدار محمد حمدان دوقلومعاون شورای نظامی سودان مبنی بر اقدام علیه هرگونه اعتصاب عمومی، نیروهای آزادی و تغییر فراخوان تظاهرات میلیونی و شورش شهری صادرکردند.محمد دوقلو به چند گروه از نیروهای واکنش سریع اعلام کرد که هرکسی که در اعتصابات شرکت کند حق بازگشت به کار خود را ندارد.

حمیدتی هم چنین تاکید کرد که شورای نظامی انتقالی آماده رویارویی با هرمورد اضطراری است.اما بسیاری از مردم سودان این تهدید را انکار کردند.

واکنش شورای نظامی سودان به اعتراضات : ارتش به پادگان‌ها باز نخواهد گشت

طاهر المرضی خبرنگار الجزیره در خارطوم گزارش داد که هشدار به افزایش انقلاب – چه اعتصاب باشد و چه شورش- تنها سلاح برای تحقق خواسته های نیروهای آزادی و تغییر و غیرنظامیان است.

وی هم‌چنین اشاره کرد که ارتش سودان عمرالبشیر رئیس جمهور این کشوررا در 11 آوریل عزل کرد و یک شورای نظامی انتقالی را به مدت دوسال تشکیل داد، اما معترضان این اقدام را نپذیرفته و خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شدند.از 6 آوریل هزاران سودانی مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم اعتصاب کرده و خواستار تحقق خواسته های جنبش اعتراضی شدند.

معاون شورای نظامی سودان با انتقاد از مواضع ائتلاف آزادی و تغییر در ارتباط با شورای حاکمیتی گفت: این ائتلاف می خواهد بیشترین کرسی را در شورای حاکمیتی در اختیار داشته باشد و ریاست بر این شورای نیز به عهده همین ائتلاف باشد.

سرلشکر " محمد حمدان دقلو" مشهور به " حمیدتی " تصریح کرد: احزاب و گروه های معارض ( ائتلاف آزادی و تغییر) می خواهند بر همه چیز سیطره داشته باشند و ارتش به پادگان ها برگردد. این خواسته پذیرفتنی نیست و ارتش هرگز به پادگان ها باز نخواهد گشت تا زمانی که انتقال دموکراتیک قدرت در سودان انجام شود.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، معاون شورای نظامی تاکید کرد: ارتش تضمین کننده برگزاری انتخابات شفاف و به دور از هر گونه تقلب در کشور است. ما برگزاری چنین انتخاباتی را به ملت سودان تضمین می دهیم . هنگامی که انتخابات آزاد و شفاف و به دور از هرگونه تقلبی در کشور برگزار شد و ما نسبت به آن اطمینان یافتیم، آنگاه به پادگان ها بازمی گردیم.

انتهای پیام/

R36346/P/S90,8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط کشور سودان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور سودان کشور سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۷۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش یمن طی ۳ روز، ۶ عملیات علیه «مثلث تجاوز» انجام داده است

سخنگوی نیروهای مسلح یمن از انجام چند عملیات جدید علیه اهداف آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از شبکه المسیره، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار کرد: در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در غزه و در پاسخ به تجاوزات به یمن، نیروهای مسلح ما طی ۳ روز گذشته، ۶ عملیات در دریای سرخ و خلیج عدن انجام دادند.

وی درباره جزئیات این عملیات‌ها با بیان اینکه ۲ ناو آمریکایی «MAERSK SARATOGA» و «APL DETROIT» در خلیج عدن و دریای سرخ هدف قرار گرفته شدند،افزود: کشتی انگلیسی «HUANG PU» در دریای سرخ و کشتی «PRETTY LADY» در حال حرکت به سمت بنادر فلسطین اشغالی هدف قرار گرفته شدند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه خاطرنشان کرد: نیروی هوایی یمن نیز عملیات نظامی منحصر به فردی را با هدف قرار دادن ۲ ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ انجام داد و نیروی موشکی نیز اهداف اسرائیل را در «ام الرشراش» در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد.

یحیی سریع از هدف قرار گرفتن اهداف مورد نظر در این عملیات‌ها با دقت بالا خبر داد و عنوان مرد: نیروهای مسلح کشورمان تا پایان تجاوز و رفع محاصره غزه، به اجرای تصمیم خود برای جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیل به سمت بنادر فلسطین اشغالی ادامه خواهند داد.

به گزارش ایمنا، ارتش یمن در چند ماه گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای یمنی تاکید کرده‌اند که کشتی‌رانی در خلیج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

کد خبر 739465

دیگر خبرها

  • شمار نظامیان اسرائیلی زخمی در جنگ غزه به 3160 نفر رسید
  • از گلریزان ۲ میلیاردی تا کمک ۳۰ میلیونی به آزادی زندانیـان جرایم غیر عمد در یزد
  • اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی در ترور رهبران حماس و نجات اسرا
  • اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا
  • کشته شدن بیش از ۵۰۰ نظامی اوکراینی در شبانه روز گذشته
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو
  • ارتش یمن طی ۳ روز، ۶ عملیات علیه «مثلث تجاوز» انجام داده است
  • تدارک ویژه ورامینی‌ها برای برگزاری تظاهرات جمعه خشم
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است