Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- نوسان دولتمردان آمریکا در میان طیفی از موضعگیری ها که یک سر آن رویارویی نظامی و فشار حداکثری و در سوی دیگر درخواست حداقلی مبتنی بر گفتگو است، به روشنی می تواند حاکی از نوعی سردرگمی و استیصال آنان باشد.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ رئیس جمهوری آمریکا در چند هفته گذشته کوشیده با پیگیری یک سیاست ضد و نقیض و تنگ‌تر کردن حلقه فشار علیه ایران، آن را به پذیرفتن خواسته‌های خود ناچار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانکه ترامپ ضمن تکرار تهدیدهای خود علیه ایران بر تمایل خود برای مذاکره هم تأکید است.این در حالی است که دموکرات‌ها نسبت به ارزیابی‌های دولت امریکا تردید دارند و با توجه به پیشینه امریکا در برافروختن جنگ‌هایی بر پایه استنادات غیرواقعی از وزیر خارجه و وزیر دفاع امریکا و همچنین رئیس ستاد مشترک ارتش خواستند در جلسه‌ای حاضر شوند و درباره تحولات جاری میان ایران و امریکا توضیح دهند.
قانع نشدن قانونگذاران کنگره آمریکا از توضیحات مایک پمپئو، وزیر خارجه و پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع امریکا درباره ماجراجویی‌های این کشور در قبال ایران و تاکید آنها بر این که برخلاف اطلاعات جنگ طالبان کاخ سفید، ایران بیش از گذشته برای امریکا تهدید نیست تازه ترین رویدادی است که توجه ناظران سیاسی و تحلیلگران رسانه ای را در خصوص تنش میان ایران و آمریکا به خود جلب کرده است.
بر همین اعتبار و بر اساس تحلیل اغلب رسانه های کشور (اعم از اصلاح طلب و اصولگرا) به رغم تداوم سیاست های فشار حداکثری، گزینه رویارویی نظامی در شرایط فعلی منتفی است. هر چند که به اعتقاد برخی از تحلیلگران 'ترامپ در گفتمان فعلی خود و ژست عدم تمایل به جنگ نیز قابل اعتماد نیست و لازم است در این شرایط ایران به دنبال پادزهری و یا کلیدی باشد تا با تکیه بر راهبرد صبر استراتژیک که در تاکتیک می‌تواند صورت‌های مختلفی به خود بگیرد، نسبت به تغییر محاسبات استراتژیک کاخ سفید گام بردارد.'
رسانه های اصلاح طلب
................................
رسانه های اصلاح طلب در خصوص تنش های میان ایران و آمریکا به طرح محورهای زیر پرداختند: 'گزینه رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا'، 'اختلافات میان کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر ایران'، 'میانجی گری برخی کشورها برای تنش میان ایران و آمریکا'، 'تاثیرات تحریم های نفتی آمریکا'، 'مواضع طرف های اروپایی برجام' و 'اقدامات برجامی ایران'

** گزینه رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا
به نوشته روزنامه آرمان طی روزهای گذشته پس از فروکش کردن سطح تنش میان تهران-واشنگتن از حالت تهدید به جنگ، شاهد تشویق به مذاکره توسط دونالد ترامپ بوده‌ایم. در این بین درخصوص تناقض‌گویی‌های متعارض و بعضا متضاد مقامات کاخ‌سفید از دیدگاه کارشناسان دو دیدگاه وجود دارد؛ اول اینکه این مواضع متضاد نشان دهنده وجود اختلاف نظر در میان مقامات کاخ سفید است. اما دسته دوم بر این نظرند که بالعکس این استراتژی مشخص کاخ سفید برای به اشتباه انداختن تهران و غیر قابل پیش‌بینی نشان دادن سناریوی کاخ سفید بوده که در این بین دستگاه‌های تبلیغاتی غرب بر این مساله دامن می‌زنند.

رحمان قهرمانپور، کارشناس روابط بین‌الملل به روزنامه آرمان گفت: به نظر می‌رسد استراتژی مشخصی که در ایالات متحده نسبت به تهران اتفاق نظر دارند آن است که فعلا تا جای ممکن فشار را بر ایران حفظ و حتی روند آن را تشدید کنند. بر ادامه چنین استراتژی مشخصی کاخ سفید، کنگره، پنتاگون و وزارت خارجه اتفاق نظر دارند، اما فراتر از این مساله این سوال مهم مطرح است که این فشارها به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد؟ در این نقطه است که گروه‌ها و جریانات مختلف در ساختار قدرت در آمریکا با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان می نویسد: آنچه که در اظهار نظر‌های مختلف برمی‌آید درگیری نظامی احتمالی سه شاخصه عمده می‌توانست داشته باشد. نخست اینکه هزینه این جنگ بی‌نهایت گزاف خواهد بود، دوم هرگونه جنگ احتمالی میان آمریکا و ایران آینده‌ای غیر قابل پیش‌بینی برای منطقه خواهد داشت و بحران‌های سوریه و یمن را پیچیده‌تر خواهد کرد. همین نگرانی‌ها و البته راهبرد صلح‌طلبانه و مواضع منطقی و حقوقی ایران در برابر تهدید‌های آمریکا مدیریت تنش‌ها را ممکن ساخت و باعث کم شدن خطر اقدامات لجام‌گسیخته ترامپ شد.
از سوی دیگر نباید به واقعیت‌های موجود منطقه بی‌توجه و بی‌تفاوت بود، اکنون درجه‌ای از احتیاط و عقلانیت را در میان برخی از کشورهای عربی در عدم تمایل نسبت به هرگونه رویارویی نظامی ایران و آمریکا شاهد هستیم... طبیعی است که در آمریکا هم عقلا و صاحبان اندیشه و تفکر متوجه وضعیت پیچیده امنیتی در خاورمیانه و جایگاه و وزن تاثیرگذاری ایران هستند. دموکرات‌ها در کنگره آمریکا سرآمد این تفکر بوده و همواره به ترامپ و یاران تندرواش برای هرگونه ماجراجویی نظامی هشدار داده‌اند.

ابتکار در سرمقاله خود نوشت: به نظر می‌رسد اکنون دونالد ترامپ تلاش می‌کند که طبق نظریه بازی‌ها، خود را در قبال جنگ اقتصادی و جنگ نظامی در نقطه «نش» قرار دهد. یعنی نقطه‌ای که در مقابل سایر بازیگران به او این امکان را می‌دهد که قادر باشد در عمل و گفتمان میان جنگ اقتصادی و جنگ نظامی، قدرت انتخاب برای کسب سود یک‏جانبه داشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت ترامپ در گفتمان فعلی خود و ژست عدم تمایل به جنگ نیز قابل اعتماد نیست و لازم است در این شرایط ایران به دنبال پادزهری و یا کلیدی باشد تا با تکیه بر راهبرد صبر استراتژیک که در تاکتیک می‌تواند صورت‌های مختلفی به خود بگیرد، نسبت به تغییر محاسبات استراتژیک کاخ سفید گام بردارد.

به گزارش شرق سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دموکراسی آمریکا تأکید کرد: همه می‌فهمند که همان سناریوی عراق روی میز بولتون است. معتقدم که شخص ترامپ جنگ نمی‌خواهد. او حتی به دنبال تغییر رژیم نیست، اما تیم B به تدریج او را به سمت جنگ می‌کشاند.

همدلی در مطلبی به نقل از تارنمای خبر-تحلیلی لوب‌لاگ نوشت: ایران در صدر فهرست همه مناطقی قرار دارد که بولتون دوست دارد در آنها درگیر جنگ شود. تنها 2 ماه بعد از شروع به کار مشاور امنیت ملی، ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده را از توافق هسته‌ای با ایران خارج می کند. از آن زمان به بعد بولتون بخشی از تیمی بوده نه تنها ایران، بلکه هر کشوری که به تعامل اقتصادی با آن بپردازد را تحت فشار گذاشته است. بولتون حتی سال گذشته از پنتاگون خواسته بود تا یک فهرست از گزینه های نظامی برای حمله به ایران تهیه کند و با این اقدام بسیاری از مقامات دولت ترامپ را به وحشت انداخت.
در همین حال ترامپ روی متفاوتی به ایران نشان می دهد. درست همانند تغییر حالت از سیاست «آتش و خشم» در قبال کره شمالی به روابط دوستانه و نزدیک با کیم جونگ اون رهبر این کشور، در ارتباط با ایران هم ترامپ به خبرنگاران گفته که تنها کاری که دولت ایران باید انجام دهد این است که با او تماس بگیرد و بگوید که امکان توافقی عادلانه وجود دارد. او همچنین گفته که به دنبال آسیب رساندن به ایران نیست و می خواهد که این کشور قدرتمند باشد و اقتصاد خوبی داشته باشد. اما آنها باید با ترامپ تماس بگیرند... شاید ایرانی ها و بسیاری دیگر باور کرده باشند که بولتون دولت ترامپ را به سمت درگیری پیش می برد و شخص رئیس جمهوری خواستار توافق است. برای ایران شاید بهتر باشد که چندان روی این تفکر حساب نکند.

مردمسالاری به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد ، درحالی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تهدید به استفاده از قوه قهریه علیه ایران کرده است، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 پیشنهاد مذاکره با ایران را داد. این شبکه خبری درگزارش خود نوشت: «هیلاری کلینتون» اشاره کرد که ایالات متحده باید بیشتر از رویکرد دیپلماسی در مقابل ایران استفاده کند.

علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با ایلنا، درباره این‌که گفته می‌شود ایران و آمریکا به طور مستقیم وارد جنگ نمی‌شوند اما احتمال درگیری در جنگ‌های نیابتی در منطقه وجود دارد، گفت: سیاست ما در منطقه جنگ‌افروزی نیست ما به دنبال اقدامات صلح‌طلبانه و دفاعی هستیم.
وی با تاکید بر این که حتما در مقابل هرگونه تعرض به منافع ما در منطقه پاسخ دندان‌شکنی خواهیم داد، در درباره این‌که دشمنان ایران تلاش کردند بروز حادثه برای کشتی‌های نفتکش خلیج فارس را به ایران نسبت دهند، گفت: بیان کردن چنین صحبت‌هایی یک دروغ بزرگ است،‌ این‌ها با شبکه‌های عظیم ماهواره‌ای مدعی هستند که حرکات یک مورچه را رصد می‌کنند مگر می‌شود در این باره چیزی ندانند.
بروجردی تاکید کرد: این حرکات یک توطئه طراحی شده شیطانی با هدف فرافکنی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی منطقه یعنی عربستان و سایر کشورهایی که درگیر جنگ‌اند، علیه ایران مطرح شده است و می‌خواهند آنها را علیه ایران بشورانند. قصدشان فضاسازی برای فریب است.(این سخنان از سوی تارنمای خبرآنلاین بازنشر شده است.)

** اختلافات میان کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر ایران
روزنامه ایران با اشاره به حضور وزرای خارجه و دفاع آمریکا در کنگره درباره ایران، خبر داد: آن طور که رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند این نشست که پشت درهای بسته انجام شده در ابهام‌زدایی و نمایان کردن تصویری شفاف از اهداف امریکا در افزایش تنش با ایران به کنگره موفق نبوده است. چه حاضران این نشست پیرامون این گزاره که آیا واقعاً ایران تهدیدی فوری برای منافع امریکا است یا دولت ترامپ بیش از حد بزرگنمایی می‌کند، دچار دودستگی شده‌اند.
نمایندگان و سناتورهای دموکرات حاضر در این نشست با بیان اینکه هیچ کدام از اطلاعات ارائه‌ شده از سوی پمپئو و شاناهان نشان نمی‌دهد که ایران اکنون بیش از گذشته برای امریکا تهدید به حساب می‌آید، تأکید کردند که دولت امریکا برای اجرای هرگونه اقدامی نظامی، محدود یا جنگ تمام عیار علیه ایران ملزم به دریافت مجوز و تأییدیه کنگره ایالات متحده است. این در حالی بود که کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان امریکا با افزودن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور که خواستار لغو مجوز اعلام جنگ از سوی رئیس‌جمهوری امریکا بدون مجوز کنگره است، موافقت کرد.
به رغم اعتراض دموکرات‌های امریکا به سیاست تقابل جویانه کاخ سفید، مقامات مرتبط با سیاست خارجی این کشور همچنان اتهامات خود علیه ایران را تکرار می‌کنند.

اعتماد در گزارشی با تیتر 'جاعلان تهدید' نوشت: تنش‌ها در کنگره امریکا میان نمایندگان کنگره و مقام‌های دولت دونالد ترامپ در مورد ایران افزایش یافته است و به نظر می‌رسد، آتش جدیدی که رژیم امریکا خواهان روشن کردن آن در خاورمیانه است به جای خلیج فارس در دو سوی راهروهای ساختمان کپیتول‌هیل در واشنگتن شعله‌ور شده است. نمایندگان دموکرات کنگره از احتمال سوءاستفاده دولت از مجوز سال 2001 کنگره برای استفاده از نیروی نظامی اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند که دولت ترامپ باید روشن کند که قصد ندارد بدون مشورت کنگره اقدامی نظامی علیه ایران انجام دهد.

'جنگ‌طلبان زیر ذره‌بین کنگره' تیتر گزارش شرق است که در بخشی از آن آمده است: بخش قابل‌توجهی از قانون‌گذاران آمریکایی که در میان آنها برخی از چهره‌های جمهوری‌خواه نیز مشاهده می‌شوند، نسبت به انتشار اطلاعات دست‌کاری‌شده و مخدوش در مورد ایران هشدار داده و تأکید دارند که تنها از مجرای برخی از نمایندگان نزدیک به کاخ سفید در جریان اطلاعات مربوط به ایران قرار می‌گیرند.
برخی از مقامات کاخ سفید، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در روزهای گذشته ضمن تشدید جنگ روانی علیه ایران، مدعی شده بودند که تهران در حال تدارک برای اقداماتی به منظور ضربه‌زدن به منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه است. این امر زمانی قابل‌توجه به نظر می‌رسد که در طول یک هفته گذشته چند اتفاق مشکوک نظیر حمله به چهار کشتی نفت‌کش در نزدیکی‌های بندر فجیره امارات و نیز حمله راکتی به نزدیکی‌های سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد بهانه‌های لازم برای مقامات کاخ سفید برای تشدید این جنگ روانی را فراهم کرده است.

** میانجی گری برخی کشورها برای تنش میان ایران و آمریکا
در یادداشتی از روزنامه آرمان می خوانیم: به نظر می‌رسد استفاده از مکانیسم میانجی‌گری حداقل به منظور کاهش سطح تنش در روابط بین ایران و آمریکا تاثیرگذار بوده است. این نکته را باید در نظر داشت که چه بسا ایران و آمریکا خیلی بدشان هم نیاید که کشوری مجددا نقش میانجی را بین تهران-واشنگتن بازی کند تاسطح تنش کاهش یابد. تلاش‌هایی که مایک پمپئو در سفر غیر منتظره‌اش به عراق و همچنین مکالمه تلفنی با سلطان قابوس پادشاه عمان و ملاقاتی که با پوتین داشت در همین چارچوب قابل تحلیل است. به نظر می‌رسدکه ایالات متحده نیز تمایلی به تشدید و افزایش تنش‌ها که ممکن است خطر یک درگیری نظامی میان ایران و آمریکا را به‌وجود آورد، ندارد. بنابراین تلاش‌هایی که توسط عراق و عمان صورت گرفته است به‌ویژه پس از سفر وزیر خارجه عمان به ایران و توسط کشورهایی که نزدیک‌تر به آمریکا هستند از جمله ژاپن، مجموعه شرایط به سمت ایفای نقش میانجی برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا را نشان می‌دهد.
نگارنده در ادامه یادآور می شود: اما تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به شخصیت دونالد ترامپ به نظر نمی‌رسد خیلی دنبال تماس‌های مخفیانه و محرمانه و مذاکره از طریق واسطه و یا میانجی باشد. آنچه که ترامپ دنبال می‌کند این است که بتواند یک مذاکره مستقیم و در معرض دید رسانه‌ها و افکار عمومی داخلی و خارجی آمریکا انجام دهد و بیشتر دنبال این سبک از مذاکره است. دقیقا مثل همان مدلی که با کره شمالی پیش آمد و ما شاهد دو دور مذاکرات مستقیم میان رهبر کره‌شمالی و ترامپ بودیم اما در مورد ایران چنین روشی جواب نمی دهد زیرا تهران از اساس با ترامپ مذاکره نخواهدکرد. ممکن است خود ترامپ نیز به همان گزینه میانجی تن دهد.

فراو در این باره نوشت: با اوج‌گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا، چندین کشور برای تنش‌زدایی میان دو طرف پا در میانی کرده‌اند. اما این رفت‌وآمدها، که غالبا با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌های نظامی میان تهران و واشنگتن صورت گرفته است، تاکنون بنا به دلایل متعدد به گشودن باب مذاکرات میان دو طرف منجر نشده است. در تلاش‌های میانجیگری قابل توجه است، سوء تفاهمی که بعضی میانجیگران دارند. اکثر کشور‌هایی که برای وساطت میان تهران و واشنگتن به تکاپو افتاده‌اند، خصوصا عراق، گمان می‌کنند که آمریکا و ایران بزودی وارد جنگ خواهند شد. این در حالی است که در حال حاضر هیچکدام از دو طرف تمایلی به جنگ ندارند. از این رو، کشور‌های واسطه در واقع برای دفع چیزی وساطت می‌کنند که اساسا در برنامه‌های دو طرف نزاع وجود ندارد.

** مواضع طرف های اروپایی برجام
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه آمریکایی سیمور تریبون، دفتر نخست‌وزیری آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بر ضرورت قانع‌کردن ایران برای ماندن در توافق هسته‌ای تأکید کردند و این سه کشور بر سر حفظ آن توافق کردند. درهمین‌حال وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد ضرورت دارد کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود تا کشورهای عضو برجام بتوانند درباره راهکارهایی که حفظ برجام را تضمین می‌کنند، تصمیم بگیرند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد: ما امیدواریم که امکان جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فراهم باشد. این تا حد زیادی به شرکای اروپایی ما و توانایی آنها برای پاسخ مناسب به نگرانی‌های ایران بستگی دارد تا شرایطی برای حفظ روابط تجاری با ایران برای شرکت‌هایی که [به تجارت با ایران] علاقه‌مند هستند، به وجود بیاورند.

آرمان: شواهد و قرائن در نظام بین‌الملل نشان از این امر دارد که اروپایی‌ها درصددند به هر نحوی که شده برجام را حفظ کنند و به‌نظر می‌رسد در این راستا برای اثبات پایبندی خود به برجام و متقاعد ساختن ایران برای عدم خروج از توافق هسته‌ای اقدامات عملی خود را آغاز کنند... از طرف دیگر اروپایی‌ها در حالی که معتقد به پایبندی به برجام و حمایت از ایران هستند، اما نمی‌توانند ایالات متحده و تاثیراتش را نیز نادیده بگیرند. از این جهت است که بسیاری از تحلیلگران شرایط فعلی اروپا را به نحوی «بین‌المحذورین» می‌خوانند بدین جهت که از سویی نمی‌خواهند ایران و برجام را از دست دهند و از سوی دیگر ملاحظاتی در خصوص آمریکا و شراکت اقتصادی با این کشور دارند. به‌نظر می‌رسد در این شرایط اروپایی‌ها باید میان ایران و آمریکا دست به انتخاب بزنند. یا در برجام بمانند و به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند یا اینکه از برجام خارج شده و دوباره شرایط پیشابرجام با مولفه‌های خاص خود را بپذیرند. گرچه آنطور که از تحرکات اروپایی‌ها برمی‌آید آنها بیشتر متمایل به ماندن در برجام هستند.

** اقدامات برجامی ایران
آرمان: ایران با متوقف ساختن اقدامات خود در بندهای 26 و 36 برجام، نهیب بزرگی به کشورهای اروپایی حاضر در برجام زد تا به نوعی از خواب خرگوشی بیدار شوند و بفهمند که اگر نخواهند به وظایف و تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند آن زمان ایران نیز قید اجرای یکجانبه برجام را خواهد زد و رویکرد دیگری در پیش خواهد گرفت. از همین رو بود که درست در روز 18 اردیبهشت و پس از انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی بسیاری از مقامات و سران اروپایی به این تصمیم ایران واکنش نشان دادند و از حفظ برجام و عمل به تعهدات خود سخن گفتند. طی روزهای گذشته نیز اخباری مبنی بر مذاکرات اروپایی‌ها در قالب اتحادیه اروپا در راستای حفظ و حمایت از برجام به انجام رسیده است که می‌توان شاه‌بیت آن را اذعان اروپایی‌ها در عمل به وظایف و تعهدات خود دانست. این معنا را می‌توان در تک‌تک اظهار نظر‌های سران اروپایی به اضافه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مشاهده کرد.
** تاثیرات تحریم های نفتی آمریکا
همدلی: ترامپ این روزها سیاستی را دنبال می‌کند که در چهل سال گذشته یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی دولت‌های مختلف در کشورمان بوده است، حذف نفت از اقتصاد ایران اگرچه با هدف به زانو در آوردن و تسلیم جمهوری اسلامی توسط ‌‌ترامپ دنبال‌‌‌‌‌ می‌شود، اما به نوعی یکی از رویکرد‌ها و چشم‌اندازهای اصلی مسئولان در تدوین برنامه‌های توسعه بوده است... تهدیدات‌‌ ترامپ و تلاش او برای به صفر رساندن درآمدهای نفتی ایران، بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی ایران مهیاست تا ضمن گشودن سایر دریچه‌های اقتصادی، استراتژی نفتی کشور نیز بازبینی و اصلاح شود. راهکارهایی همچون حفظ ذخایر نفتی، جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل نفت به فراورده‌های دارای ارزش، سرمایه‌گذاری از محل فروش نفت در سایر حوزه‌ها و راهکارهایی از این دست می‌تواند تهدید‌‌ ترامپ را به فرصتی برای برون‌رفت از بحران نفت تبدیل کند.
رسانه های اصولگرا
...........................
'انتقاد از مذاکره ایران و آمریکا' عمده ترین محوری است که امروز از سوی این رسانه ها پیگیری شده است. به طوری که روزنامه کیهان با گشودن پرونده ای با انبوهی از مطالب در قالب گزارش تحلیلی، یادداشت و گفتگو سعی در برجسته سازی آن داشته است.
'احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا'، 'اقدام های برجامی ایران' و 'تاثیر تحریم های نفتی آمریکا' دیگر موضوع های مطرح شده است.

** انتقاد از مذاکره ایران و آمریکا
کیهان با طرح پرسشی مبنی بر این که «چرا در وضعیت فعلی هم برخی آدرس مذاکره می‌دهند؟» نظر برخی از نماینده های مجلس را جویا شده است.
محمدحسین فرهنگی: کسانی که مذاکره را مطرح می‌کنند باید صریح بگویند که با چه تفکری دم از مذاکره می‌زنند. چرا که وقتی مقصود آمریکا از مذاکره گرفتن فاکتورهای قدرت زای ایران است و این جماعت هم به مذاکره ترقیب می‌کنند یعنی اینها دوست دارند ایران فاکتورهای قدرت‌زای خود را از دست بدهد. باید بگویند چرا این را می‌خواهند؟!
حسینعلی حاجی دلیگانی: این جماعت مدعی شناخت دیپلماسی هستند و در تبلیغات خود طیف رقیب را به مخالفت با مذاکره متهم می‌کنند. این عده چنان در ساده‌لوحی خود غرق هستند که مذاکره را نه از باب نتایج حاصله از آن بلکه از این منظر به آن می‌نگرند که گفت‌وگویی صورت بگیرد و چیزی مابین طرفین به امضا برسد.
امیرحسین قاضی زاده: این جماعت که پس از همه کارشکنی‌ها و بدعهدی‌ها هنوز بر طبل مذاکره می‌کوبند را باید تبارشناسی کرد. اینها ادامه آخوندزاده‌ها و تقی‌زاده‌ها هستند.
ابوالفضل ابوترابی نیز طرفداران مذاکره را به سه گروه 'خائنین و نفوذی‌ها'، 'آدم‌هایی که مورد غفلت قرار گرفته اند' و 'آدم‌های واداده و ترسو' تقسیم بندی کرد.

سعدالله زارعی، تحلیلگر اصولگرا نیز در گفتگو با کیهان اظهار داشت: بر مبنای آنچه که ما در عمل از آمریکایی‌‌ها دیدیم، صحبت این نیست که حل موضوعاتی که بین ما و آنها مورد علاقه است، به بحث گذاشته شود یا یک مشکلی که از جانب ما بین ایران و آمریکا در جریان است، ما بیاییم مطابق عرف بین‌الملل مورد بحث و بررسی قرار دهیم؛ نه هیچ کدام از اینها نیست ما باید در مذاکره با آمریکا راه مشخصی را برای تعدیل قدرت ایران در منطقه برویم. اعم از قدرت ایران در زمینه مسائل نظامی که همین تسلیحات ما و برد تسلیحات باشد، اعم از مسائل سیاسی یعنی ارتباطات ما با کشورها و نهضت‌ها و مردم در منطقه و چه از جنبه‌های فرهنگی مانند ارتباطات علمای ما با شیعیان و اهل سنت. آنها در واقع می‌خواهند این موضوعات را مورد مذاکره مبتنی بر رفع نگرانی‌های آمریکا قرار دهیم.
تحلیلگر مسائل سیاسی بر همین اساس، تصریح دارد: به خاطر همین در اینجا آنچه مسلم هست، این است که ایران باید در موضع واگذار‌کننده و آمریکایی‌ها در موضع دریافت‌کننده چیزهایی باشند. بر همین مبنا است که مذاکره ایران با آمریکا، اگر برای آمریکا و هواداران آن یک ابر استراتژی است، برای جمهوری اسلامی سم قاتل است. دقیقا به همین دلیل است که در اینجا ما باید امتیازاتمان را به مذاکره‌ای بگذاریم مبتنی بر حذف این امتیازات. بدون اینکه مابه‌ازایی به ایران داده شود، کما اینکه در اجرای برجام این مسئله را شاهد بودیم.
وی افزود: مذاکره ایران با آمریکا من روی این کلمه تأکید می‌کنم که «مذاکره ایران با آمریکا» نه «مذاکره ایران و آمریکا» چون اصلا مذاکره ایران و آمریکا شکل نمی‌گیرد، اگر شکل بگیرد، مذاکره ایران با آمریکا است یعنی ما هستیم که می‌رویم طرف آنها و تحمیل‌های آنها را می‌پذیریم. اگر این شکل بگیرد، ما خسارت‌های بسیار سنگین و غیر قابل جبرانی متحمل خواهیم شد.

در یادداشتی از کیهان می خوانیم: این روزها و پس از تجربه خسارت بار برجام و اثبات غیر قابل اعتماد بودن آمریکا در مذاکره متأسفانه باز هم عده‌ای به دوگانه‌انگاری و دوگانه‌سازی جنگ – مذاکره روی آورده‌اند. طراحان این دوگانه درصددند بار دیگر به جامعه القا کنند که اگر گزینه مذاکره مجدد با آمریکا را نپذیریم، گزینه بعدی جنگ است؛ یا باید مذاکره را با همین شرایط بپذیریم و هرچه دشمن گفت قبول کنیم، یا لباس رزم بپوشیم وبرای جنگ آماده شویم!این در حالی است که بعد از روی کارآمدن «دونالد ترامپ» در کاخ‌ سفید، و اعلام خروج از توافق هسته‌ای ، اساسا تاکتیک اصلی که تیم امنیتی و سیاست‌ خارجی وی دنبال کرد ایجاد همین فضاسازی دوقطبی رسانه‌ای و روانی به نام مذاکره یا جنگ بوده است.

در بخشی از یادداشت روزنامه جوان آمده است: برخی عناصر سیاسی زمزمه‌هایی مبنی بر توجه به این خواسته ترامپ و انجام مذاکره با امریکا می‌کنند که با مفروض گرفتن رفع خطر جنگ و یا کاهش فشار‌های اقتصادی به عنوان پیامد‌های مذاکره در این شرایط، دنبال می‌شود. حال آنکه هرگونه مذاکره و یا اعلام آمادگی برای آن در شرایط فعلی اگر از سر سپردگی به کاخ سفید و خیانت نباشد، با عقلانیت سیاسی و سیاست‌ورزی عقلانی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

** احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا
«آندره کوریبکو» که کیهان وی را 'کارشناس مشهور روسی' می نامد، به این روزنامه می گوید:
آمریکای تحت حکومت «دونالد ترامپ» تبدیل به کشوری کاملا غیر‌قابل پیش‌بینی شده و واقعا مشکل است که بدانیم در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد. با این وجود، خیلی بعید به نظر می‌رسد که او جنگ جدیدی را در خاورمیانه آغاز کند‌، مخصوصا اینکه انتخابات 2020 هم پیش روی آمریکاست و وی با این کار، شانس خود را برای پیروزی کم می‌کند. ترامپ با تمام ابزارهایی که دارد باید کاری کند تا شانس خود را برای پیروزی مجدد در انتخابات از دست ندهد. آغاز یک جنگ جدید از محبوبیت وی کم می‌کند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که وی کنترل کامل دولت خود را در دست ندارد. عناصری «متخاصم» در دولت ترامپ وجود دارند که در حوزه‌های مختلفی همانند نظامی‌، اطلاعاتی و دیپلماسی فعالیت می‌کنند و «دولت عمیق» را شکل می‌دهند. احتمال این وجود دارد که افراد تندرو کابینه با دادن سرنخ ‌اشتباه به ترامپ، او را وادار به دخالت نظامی در منطقه بکنند.

وطن امروز با اشاره به نشست کنگره آمریکا با وزیر خارجه و سرپرست وزارت دفاع آمریکا ، نوشت: حالا که بولتون و نتانیاهو در به راه انداختن معرکه نظامی در خلیج‌فارس ناکام مانده‌اند و ترامپ رسما اعلام کرده است که مرد جنگ با ایران نیست، پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع آمریکا هم به دنبال سر هم کردن داستان دیگری در کنگره افتاده است.
این روزنامه در ادامه با اشاره به مصاحبه اخیر ظریف با سی‌ان‌ان، سخنان وی در خصوص تحرکات آمریکا در خلیج فارس و منطقه را تامل برانگیز و بزرگنمایی خواند و افزود: بیان برخی اخبار تکذیب شده درباره تحرکات نظامی آمریکا در منطقه و خلیج‌فارس توسط ظریف آن هم در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی بیش از هر چیز بازی در پازل دموکرات‌‌های آمریکا و به نفع این حزب آمریکایی تعریف می‌شود، چرا که در حال حاضر فقط این طیف سیاسی در آمریکا به دروغ بر موضوع حمله نظامی دولت ترامپ به ایران دامن می‌زند و در مقابل هم دولت آمریکا و هم مقامات ارشد ایران این موضوع را تکذیب کرده‌‌‌اند. لازم به ذکر است خبر دروغ اعزام 120 هزار نیروی جدید آمریکایی به منطقه برای مقابله با ایران را نیز نشریه حامی دموکرات‌‌های نیویورک‌تایمز منتشر کرده بود که با تکذیب سریع ترامپ مواجه شد.

** اقدام های برجامی ایران
«وطن‌امروز» در گزارشی با تیتر 'امید به یار دشمن!' مدعی شد: همصدایی انگلیس با سیاست تهدید آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد مهلت داده شده به اروپا بدون نتیجه خواهد بود.
به نوشته این روزنامه همصدایی صریح انگلیس با لفاظی‌های آمریکا علیه ایران از یک طرف ضعف و سستی ایده تکیه به اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا را نشان داد و از سوی دیگر صحت هشدارهای منتقدان پیرامون تقسیم کار آمریکا و اروپا در قضیه برجام را به اثبات رساند. چه اینکه در طول یک‌سال گذشته نیز کشورهای اروپایی همواره درباره موضوعات موشکی یا حضور منطقه‌ای ایران، مواضعی بسیار نزدیک به واشنگتن را ابراز می‌کردند.

کیهان نیز به نقل از یک تحلیلگر روسی می نوسد: ایران نباید امیدوار باشد که اروپا بر خلاف میل آمریکا رفتار کند. اگر اروپا همکاری خود را با ایران ادامه دهد و از دستورات آمریکا سرپیچی کند، متحمل «تحریم‌های ثانویه» خواهد شد. اقتصاد اروپا تا حدود زیادی بر اقتصاد آمریکا تکیه دارد و واشنگتن اگر اروپا را تحریم کند، به طریقی اقتصاد این قاره را فلج می‌کند. بنابراین خیلی بعید به نظر می‌رسد که اروپا مسیری بر خلاف میل آمریکا بپیماید، چراکه در این صورت، تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار خواهد گرفت و اقتصاد کشور‌های اروپایی در ورطه نابودی قرار می‌گیرند. اروپا ظاهرا اصرار دارد که به برجام پایبند است، اما در عمل به هیچ‌وجه اقدامی در مسیر توافق انجام نمی‌دهد و ثابت کرده که خلاف آن عمل می‌کند. آمریکا و اروپا به خوبی نقش «پلیس خوب و پلیس بد» را بازی می‌کنند تا ایران را به گونه‌ای گیج کنند.آمریکا «جنگ ترکیبی» تمام عیاری را علیه ایران آغاز کرده است.

مشرق نیوز با طرح این پرسش که آیا غوغای رسانه‌ای واقعاً به معنای قرار گرفتن دو کشور در آستانه جنگ با یکدیگر است؟ نوشت: آمریکایی‌ها ممکن است به کشورهایی مانند افغانستان و عراق حمله کنند، اما هرگز به سوی کشوری مانند روسیه یا چین حتی یک تیر کُلت هم شلیک نخواهند کرد، چون به خوبی می‌دانند پایان چنین جنگی قابل‌پیش‌بینی نیست و تنها پیامد قابل‌پیش‌بینی آن، جدای از هزینه‌های هنگفت سیاسی و اقتصادی، زیر سؤال رفتن جایگاه ابرقدرتی نظامی و اقتصادی آمریکا و البته به خطر افتادن انحصار این کشور در بازار سودمند جنگ‌افزار خواهد بود.

** تاثیر تحریم های نفتی آمریکا
سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و بازرگانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحریم‌های نفتی، گفت: تحریم‌های نفتی علیه ملت ایران، توطئه جدیدی نیست و ما تجربه لازم و کافی برای خنثی کردن آن را داشته و داریم منتهی باید افرادی که یقین به امکان دور زدن تحریم دارند، وارد عرصه شوند.
وی با بیان اینکه، ایران از قدرت لازم برای فروش نفت خود برخوردار است، تصریح کرد: کل فروش نفت ایران، حدود 2 درصد بازار جهانی است و این مقداری نیست که ما نتوانیم بفروشیم اما کسانی که با ناکارآمدی و بی‌تدبیری‌های روشن مدیریتی، وضعیت اقتصاد کشور را نابسامان کرده‌اند باید پاسخ بدهند که برای فروش نفت ایران در شرایط تحریم چه تدابیری داشته‌اند.
وزیر اسبق نفت گفت: به‌عنوان فردی که مسئولیت وزارت نفت را به‌عهده داشته‌ام یقین دارم که راهکارهای زیادی برای دور زدن تحریم‌های نفتی وجود دارد و این راهکارها زمانی می‌تواند محقق شود که مسئولین باور و یقین داشته باشند که تحریم‌ها قابل مدیریت و دور زدن است.
پژوهشم**9026**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا كنگره رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارن پالیسی: ایران و اسرائیل می خواهند از این مرحله تنش عبور کنند/ تل آویو به دنبال تهدید ایران بدون تشدید تنش فعلی بود/ بی ثباتی در وضعیت رابطه میان تهران و تل آویو باقی می ماند

به گزارش جماران، فارن پالیسی در تازه ترین نوشتار به بررسی تنش میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل در چندهفته اخیر پرداخته و با محور قرار دادن تحلیل رسانه های غربی درباره آنچه که حمله اسرائیل به پایگاهی نظامی در اصفهان می خوانند، نوشت:

اسرائیل با انفجارهایی بر فراز اصفهان، انتقام محدودی برای حمله تهران به اسرائیل در آخر هفته گذشته گرفت. تحلیلگران می گویند حمله به یک پایگاه هوایی نظامی در نزدیکی شهر اصفهان، که بنا بر گزارش ها توسط پهپادهای کوچک انجام شده، برای نشان دادن توانایی اسرائیل برای حمله به شهری در قلب ایران تنظیم شده بود، اما با این هدف که این حمله منجر به تشدید تنش نشود.  دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی در این حمله آسیب دیده است، زیرا مقامات و رسانه‌های ایرانی اطلاعات زیادی درز نمی دهند و برخی کارشناسان هم معتقدند که آنها برای کم اهمیت جلوه دادن این اقدام اسرائیل چنین سیاستی را اتخاذ کرده اند.

یک تحلیل گر  گروه اوراسیا درباره وضعیت جاری به فارن پالیسی می گوید: ایرانی ها ترجیح می دهند با اتفاقی که رخ داده به گونه ای رفتار کنند که گویا هیچ چیزی رخ نداده است.

اصفهان، سومین شهر بزرگ کشور، میزبان بزرگترین مجتمع تحقیقات هسته ای ایران است. روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ خسارتی به این مجموعه وارد نشده است. مقامات ایرانی همچنین خاطرنشان کردند که پدافند هوایی کشور حمله ای را در تبریز، منطقه ای در حدود 500 مایلی شمال اصفهان خنثی کرد.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران به فارن پالیسی گفت: «این حادثه در حوزه عملیات های مخفی قرار می‌گیرد و به ایران این ظرفیت را می‌دهد تا بدون احساس نیاز به واکنش تلافی‌جویانه، آن را فراموش کند. بدیهی است که اسرائیل به دنبال این بود که بدون تحریک آشکار ایران و تشدید تنش، توانایی های خود را به ایران نشان دهد.»

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بنا به گزارش ها، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل توصیه کرده است که آنچه را که آمریکایی ها سرنگونی  99 درصد پهپادها و موشک های ایران که به سمت اسرائیل پرتاب شدند، می داند به پیروزی برای خود تفسیر کرده و واکنش نشان ندهد. او نگران این بود که این وضعیت می تواند به مارپیچ خطرناک تنش دامن بزند.  دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به نتانیاهو توصیه کرد که خویشتن داری کند. او در دیدار با نتانیاهو ابراز امیدواری کرده بود که هر اقدامی «محدود، هدفمند و تا حد امکان هوشمندانه باشد». نتانیاهو در پاسخ به همه این درخواستها اصرار داشت که اسرائیل شخصا درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد.

الکس واتانکا، مدیر برنامه ایران در مؤسسه خاورمیانه گفت: اسرائیلی ها با هدف قرار دادن اصفهان، دقیقا همان کاری را کردند که ایران انجام داد: نشان دادن دامنه توانایی خود برای ضربه زدن به دیگری. من فکر می‌کنم در حال حاضر ما در این مرحله پیام‌رسانی بسیار خطرناک دو طرف به هم هستیم، اما لزوماً نیازی نیست که در جهت جنگ همه‌جانبه یا حتی تشدید بیشتر باشد.

اسرائیل و ایران چندین دهه است که در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن با یک جنگ سایه با هم در تنش بوده اند. علی واعظ در این باره می گوید: به نظر می رسد که هر دو طرف مایل هستند که حملات اخیر را به تاریخ بسپارند اما هنوز به طور کامل از شرایط تنش خارج نشده ایم.  هر دو طرف هنوز هم می توانند اشتباه محاسباتی داشته باشند و عمدا یا سهوا از خطوط قرمز جدید عبور کنند.

برخی کارشناسان نیز معتقدند که حتی اگر دو طرف از تشدید تنش در این بازه زمانی خاص پرهیز کنند باز هم در حال حرکت به سمت تعادل جدید، پرتنش‌تر و بی‌ثبات‌تر بین تهران و اسرائیل هستیم.

به گزارش سی ان ان، پیش از حمله روز جمعه، مقامات آمریکایی گفتند که از قبل از حمله اسرائیل اطلاع پیدا کرده اما آن را تایید نکردند.  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در نشست وزرای خارجه گروه هفت در ایتالیا گفت که واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نداشته است و تکرار کرد که ایالات متحده هم به امنیت اسرائیل متعهد است و هم به کاهش تنش.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت که بلینکن به وزرای خارجه گروه هفت گفته است که واشنگتن در آخرین لحظه از حمله برنامه ریزی شده مطلع شده است.

دیگر خبرها

  • مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صحت دارد؟
  • مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • فراخوان گروه‌های فلسطینی برای تشدید رویارویی با اشغالگران
  • وفایی به دنبال بازگشت جذاب در رویارویی با ترامپ
  • فارن پالیسی: ایران و اسرائیل می خواهند از این مرحله تنش عبور کنند/ تل آویو به دنبال تهدید ایران بدون تشدید تنش فعلی بود/ بی ثباتی در وضعیت رابطه میان تهران و تل آویو باقی می ماند