Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يزد - ايرنا - سرپرست فرمانداري اردکان با بيان اينکه حمايت از توليدات صنايع دستي حرکت در مسير تحقق شعار حمايت از کالاي ايراني است، گفت: مهمترين مطالبه هنرمندان صنايع دستي برخورداري از بيمه است و رفع مشکلات آنان در اين زمينه در دست پيگيري است.

به گزارش ايرنا، عليرضا جديدي اردکاني روز پنجشنبه در نشست ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي در جمع فعالان صنايع دستي شهرستان اردکان افزود: يکي از دغدغه‌هاي هنرمندان موضوع بيمه است و کمترين امکاني که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌تواند در اختيار هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي دستي قرار دهد بيمه آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي يکي ديگر از مشکلات توليدکنندگان صنايع دستي را بازار فروش محصولات اين حوزه دانست و ادامه داد: يکي ازراهکارهاي توسعه صنعت گردشگري ايجاد نمايشگاه‌هاي صنايع دستي درسطح استان است که مي‌تواند زمينه فروش و کسب درآمد را براي فعالان اين بخش ايجاد کند.
سرپرست فرمانداري اردکان تصريح کرد: در خصوص موضوع اشتغالزايي همه ذهن‌ها به سمت ايجاد صنايع عظيم و کارخانجات مي‌رود اين درحالي است که به صنايع دستي که مي‌تواند يکي از بهترين منابع درآمد براي همه به خصوص زنان خانه دار و بي سرپرست باشد، توجه لازم صورت نمي‌گيرد.
جديدي اردکاني اظهار داشت: در شهر اردکان در بعد آموزش صنايع دستي هيچ گونه کمبودي وجود ندارد و استادان حرفه‌اي در اين شهر مشغول به فعاليتند، آنها در اين حوزه به خوبي ورود پيدا کرده و آموزش در سطوح بالا ديده‌اند.
وي با بيان اينکه مسئولان مي‌توانند با حمايت از صنايع دستي به تحقق شعار حمايت از کالاي ايراني کمک کنند، يادآور شد: صنايع دستي يک هنر و فعاليت جذاب است که زمينه را براي توسعه اشتغال خانگي فراهم مي‌کند و در اين صنعت هنرمندان زن و چه با توجه به تخصص و سطوح تحصيلات مي‌توانند درآمد کسب کنند.
محمدرضا دهقان معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي استان يزد نيز در اين نشست با بيان اينکه فعاليت در حوزه صنايع دستي اشتغالزايي را به دنبال دارد، افزود: اهميت صنايع دستي در توسعه اشتغال خرد و مشاغل خانگي بر کسي پوشيده نيست چون هم به اقتصاد خانواده کمک مي‌کند و هم در زنده نگه داشتن هويت ملي، منطقه‌اي و بومي حائز اهميت است و براي زنده کردن صنايع دستي هنرمندان شهرستان اردکان تلاش مي‌شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اردکان نيز با بيان اينکه هنرهاي دستي و صنايع دستي 2 مقوله جدا در بخش صنعت است افزود: هنردستي يعني آنکه بايد به سمت صنعتي شدن، توليد انبوه و ورود به بازار برويم، وقتي بحث هنر دستي مطرح مي‌شود يعني بايد به سمت هنرهايي برويم که به صورت فرهنگي و تمدني از گذشته بوده و در حال احياست.
حميد مشتاقيان ادامه داد: وظيفه يک هنرمند، بازاريابي نيست ولي به دليل شرايط موجود، از هنرمندان درخواست مي‌کنيم که خودشان، بازار فروش را پيدا کنند و محصولات خود را به فروش برسانند.
وي تصريح کرد: بر اساس مسئوليت ميراث فرهنگي، بازارچه صنايع دستي آماده و به صورت رايگان در اختيار هنرمندان قرار گرفته است، آنها کارهاي هنري خود را انجام مي‌دهند ولي در بازار به عنوان فروش، هيچ وقت ديده نشده است.
وي با بيان اينکه بايد کارگاه‌هاي توليد صنايع دستي تجهيز شود تا بتوان از بانک کارآفريني درخواست وام کرد، اظهار داشت: در اين زمينه هنرمندان با مشکلات زيادي نظير سرپرست خانوار نبودن، نداشتن سابقه بيمه و … روبرو هستند.
مشتاقيان افزود: در شهرستان اردکان از وجود هنرمنداني مانند خانم خاوران با سه نشان ملي و خانم احمدي احياگر کارگاه کاربافي با اشتغال 60 نفر بهره مند هستيم و اين دو هنرمند با توليدات خود زمينه فروش انبوه را فراهم کرده‌اند.
در حال حاضر کلاس‌هاي نقاشي روي شيشه، گوهرتراشي، قلم زني و کار با سفال در اداره ميراث فرهنگي اردکان داير است که در هر کارگاه 15 هنرجو جمعاً به تعداد 60 نفر زير نظر چهار مربي در حال آموزش هستند.
اداره ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي اردکان در نظر دارد حرفه کاربافي را به عنوان يک برند مطرح و هم اکنون 115 هنرجو در شهر اردکان و عقدا در حال آموزش اين رشته هستند.
200 نفر در بخش صنايع دستي اردکان فعال هستند که 100 نفر در صنعت کاربافي، 20 نفر سبدبافي، 20 نفر کار چوب و خراطي، 15 نفر گليم بافي و سه نفر در چلنگري، مشغول بکار هستند، بقيه اين افراد در رشته‌هاي قلم زني، جارو و خورجين بافي به فعاليت اشتغال دارند.
در اين نشست مدير کلينيک کسب و کار استان يزد، با معرفي و بررسي چند حوزه اشتغالزايي، خواستار هم افزايي و مشخص نمودن ظرفيت‌هاي اردکان شد.
مرکز شهرستان 98 هزار نفري اردکان در 60 کيلومتري شمال شهر يزد قرار دارد.
7544/ 6014/‏
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۷۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در حکمی امیر کرم‌زاده را به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان منصوب کرد. 

در حکم ضرغامی خطاب به کرم‌زاده آمده است:

بنا به پیشنهاد معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها و نظر به‌مراتب تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، به‌موجب این حکم به‌عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، منصوب می‌شوید.

انتظار دارد با تکیه بر ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و دینی استان اصفهان، در اجرای راهبرد‌های کلان وزارتخانه مبتنی بر تغییر، تحول، توسعه و فناوری و تحقق اهداف و مأموریت‌های ذیل اهتمام جدی داشته باشید.

حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، تاریخی و احیا و حفظ بنا‌های تاریخی، پایگاه‌ها و موزه‌ها، فرهنگ‌سازی عمومی در جامعه در حوزه میراث‌فرهنگی از طریق معرفی، ترویج و اشاعه ظرفیت‌های تمدنی، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و آئینی، به‌کارگیری روش‌های نوین و خلاقانه مدیریتی در راستای مرجعیت یافتن آن مرکز در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تحول و دگرگونی شایسته در گردشگری و جذب توریست با ایجاد ظرفیت‌های جدید، مشارکت واقعی و مؤثر بخش خصوصی، تقویت بوم‌گردی‌ها، تور‌های گردشگری، افزایش کمیت خدمات‌دهی هتل‌ها و رستوران‌های سنتی و بین‌راهی، نظارت مستمر و کارآمد بر حوزه گردشگری، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های نو و مبتکرانه در راستای رونق کسب و کار، حمایت از تولید و صنایع‌دستی، ایجاد و احداث بازارچه‌ها و فروشگاه‌ها و آموزش و پرورش هنرمندان بااستعداد، تعامل و ارتباط مؤثر، کارآمد و مستمر با مسؤولان و سازمان‌های دولتی و انقلابی و سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها، صنوف و انجمن‌های مردمی و غیردولتی، گسترش، همبستگی و انسجام درون‌سازمانی میان همکاران و مدیران در راستای افزایش انگیزه برای خدمت صادقانه به مردم و ارتقای بهره‌وری، طراحی نظام کارآمد، درآمدزایی صرفه‌جو و چابک بر اساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی و حفظ و مراقبت از بیت‌المال، پاکدستی و فسادستیزی، تسهیل دسترسی مردم به مسؤولان و پاسخ‌گویی به افکار عمومی و شفافیت در همه کار‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهم.

از سوابق کرم‌زاده، مدیرکلی میراث‌فرهنگی استان سمنان، مدیرکل توسعه و ترویج صنایع‌دستی کشور، سرپرست مجموعه فرهنگی و تاریخی سعد آباد تهران، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق حفظ و احیا بنا‌های تاریخی کشور، معاون شرکت توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی کشور، معاون دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، معاون دفتر مطالعات و آموزش گردشگری کشور، مشاور اقتصادی معاونت صنایع‌دستی کشور، معاون سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی استان زنجان، دو سال پیاپی کسب عنوان مدیر نمونه و رتبه اول جشنواره شهید رجایی استان سمنان در حوزه دستگاه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی و کسب رتبه اول اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان در ارزیابی‌های سازمان استخدامی کشوری در بین ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌ها را می‌توان نام برد.

کرم‌زاده دانش آموخته مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در مقطع دکتری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • همواره از حضور هنرمندان ترکیه در کشورمان استقبال می‌کنیم
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • اعطای درجه به هنرمندان صنایع دستی و هنر‌های سنتی با رویکرد تخصصی
  • ابلاغ آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث‌داران تمدنی
  • آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث­‌داران تمدنی