Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود سریع‌القلم ظهر امروز در نشست خبری در مورد حاشیه‌های پیش‌آمده در مورد فروش یک نوع برنج در فروشگاه شهروند گفت: در یک سال گذشته التهابات شدیدی در مجموعه بازار به ویژه در بازار کالا و خدمات وجود داشت. این التهابات از مرداد ۹۷ شروع شد و در مهر به اوج خود رسید. بعد از آن این روند کمی آرام گرفت، اما شرایط بازار همچنان ملتهب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شرکت شهروند یکی از مراجع تنظیم بازار حداقل در شهر تهران است، ادامه داد: مصداق بارز این امر عرضه گوشت تنظیم بازار در ۹ ماه گذشته بود که به بهترین نحو ممکن انجام شد و همکاران من تلاش کردند با نظارت دستگاه‌های نظارتی این اقدام را به خوبی به سرانجام برسانند.

سریع‌القلم با تأکید بر اینکه فروشگاه زنجیره‌ای شهروند مجموعه تازه تأسیس نیست که بخواهیم از اعتبار آن دفاع کنیم، گفت: در مورد خرید برنج ایرانی ظرف چند ماه اخیر باید بگویم قیمت برنج به شکل ناگهانی و هیجانی در این مدت افزایش یافت، با این وجود ما وظیفه خود می‌دانیم بر اساس سیاست ابلاغی شهردار تهران به اقشار آسیب‌پذیر کمک کرده و قیمت را در بازار کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در شرکت شهروند تأمین کننده‌هایی حضور دارند که سال‌ها برنج عرضه می‌کنند. روند دریافت برنج از آنها هم به این شکل است که در کمیته خرید یک عضو هیأت‌مدیره، مدیر بازرسی، مدیر حراست و سه نفر از معاونین شرکت حضور دارند و برگه مربوط به شرایط تأمین کننده را در پاکت مهر و موم به اضافه نمونه محصول به حراست ارسال می‌کنند. پس از آن، تاریخ بازگشایی پاکت اعلام می‌شود و در حضور ناظرین، شرکتی که برنده شد مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهروند با اشاره به اتفاق اخیر در مورد فروش یک نوع برنج در این فروشگاه گفت: این نوع برنج به قیمت ۲۱,۷۰۰ تومان از تأمین‌کننده خریداری شد و بابت این خرید تا زمانی که نمونه و بار اصلی تحویل داده شد پرداختی نداشتیم. بعد از اینکه صورتجلسه تنظیم شد تأمین‌کننده گفت که می‌تواند بخشی از بار را تحویل دهد و پارت اول وارد فروشگاه شد.

سریع‌القلم گفت: روند معمول این است که کنترل کیفیت هر پارتی را دو بار نمونه‌گیری می‌کند. این بار در بخشی از فروشگاه‌ها نمونه‌گیری شده و به فروش رفت. پس از آن پارت دوم وارد فروشگاه‌های شهروند شد. در این مرحله نیز کنترل کیفیت نمونه‌گیری کرده و به این نتیجه رسید خلوص محصول با آنچه مدنظر ما بوده برابری ندارد. همکاران من در مورد خارجی بودن این محصول اظهارنظری نکردند اما گفتند بخشی از این برنج ریزدانه بود.

وی تأکید کرد: مأموران تعزیرات در تاریخ ۳۱ اردیبهشت در فروشگاه شهروند حضور پیدا کردند، اما قبل از آن مدیر کنترل کیفیت با معاونت مربوطه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت مکاتبه و نظر خود در خصوص جمع‌آوری این نوع برنج را اعلام کرد.

سریع‌القلم گفت: به محض اینکه در جریان کیفیت این نوع برنج قرار گرفتم دستور جمع‌آوری تمامی این محصول را دادم اما از آنجا که حجم این برنج‌ها بسیار زیاد بود امکان جمع‌آوری در مدت زمان کوتاه وجود نداشت. طبق اطلاعیه حوزه بازرگانی شرکت نیز قرار بر این بود تا این نوع محصول از فروشگاه‌ها جمع‌آوری و برای ارجاع به تأمین‌کننده در انبار نگهداری شود. در زمان حضور مأموران تعزیرات نیز ما مستندات مربوطه را ارائه کردیم و قاضی دستور فروش این نوع برنج در فروشگاه به قیمت کیلویی ده هزار تومان را داد در این مرحله تمام آنچه که در انبار داشتیم را هم با همین قیمت و به دستور قاضی به مردم عرضه کردیم.

به گفته وی پیش از حضور مأموران تعزیرات شرکت شهروند نمونه برنجی که مشکوک بود را به مرکز تحقیقات برنج عرضه کرد.

مدیرعامل شرکت شهروند با بیان اینکه تعزیرات ظرف ۴۸ ساعت گذشته با فوریت به این موضوع رسیدگی کرد، گفت: شرکت شهروند و تأمین‌کننده تمامی اسناد و مدارکی را که در این خصوص در دسترس داشتند به قاضی ارائه دادند.

سریع‌القلم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حجم کلی این نوع از برنج در فروشگاه شهروند عنوان کرد: به طور کلی ۲۰۰ تن از این برنج در فروشگاه شهروند وجود داشت که ۱۱۵ تن آن به دستور قاضی با کیلویی ده هزار تومان به فروش رفت و مابقی نیز از انبار شهروند به انبار دیگری برای انجام آزمایشات و نمونه‌گیری منتقل شد.

وی با رد ادعای فروش ۲۸ هزار تومانی این محصول در فروشگاه شهروند گفت: ما این برنج را به قیمت کیلویی ۲۱,۷۰۰ تومان خریداری کردیم و کیلویی ۲۳,۵۰۰ تومان به فروش رساندیم. قیمت ۲۸ هزار تومان که مطرح شد مربوط به بارکد یک نوع برنج دیگر بود.

سریع‌القلم همچنین ادعای احتکار برنج را رد کرد و گفت: طبیعی است که هر فروشگاهی انبار داشته باشد اما این به معنای احتکار نیست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روند ادامه همکاری با تأمین‌کننده این محصول بیان کرد: این تأمین‌کننده ۱۱ سال است که با شرکت شهروند ارتباط داشت و محصول او پرفروش‌ترین برند برنج بود اما پس از این اتفاق به دستور قاضی فعلاً هرگونه پرداخت به ایشان متوقف شد تا رسیدگی بیشتر به این موضوع صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت شهروند در ادامه گفت: همان‌روز که تعزیرات به فروشگاه شهروند آمد همکاران بازرسی، حراست و بازرگانی شرکت در کارخانه تأمین‌کننده در فریدون‌کنار حضور داشتند. پس از اعلام تعزیرات تهران، تعزیرات مازندران بلافاصله در کارخانه ایشان حضور پیدا کرد. در آن بازه زمانی ۳۰ تن برنج در انبار ایشان در حال بسته‌بندی بود که به دستور قاضی قرار شد از آنها نمونه‌گیری شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احضار خود به دادسرا عنوان کرد: احضار بار قانونی خاص خود را دارد، قاضی من را احضار نکرد اما به عنوان مطلع با من تماس گرفت تا مستندات خود را ارائه دهم. همزمان تأمین‌کننده نیز برای ارائه مستندات حضور پیدا کرد. در همان جلسه قاضی دستور داد تا پرداخت صورتحساب الباقی برنج‌ها متوقف شود.

سریع‌القلم در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اینکه آیا شکایت یا اتهامی در این مورد متوجه شرکت شهروند هست تصریح کرد: تا زمانی که دادگاه یا تعزیرات رأی صادر نکرده نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما هیچ اتفاقی متوجه مجموعه شهروند نیست چرا که نمونه برنج خریداری شده، قیمت خرید و صورتجلسه قیمت فروش از سوی شهروند به قاضی ارائه شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه چرا با وجود اینکه در تاریخ ۲۹ اردیبهشت دستور جمع‌آوری برنج داده شد و این اتفاق از ۳۰ اردیبهشت اجرایی شد، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت همچنان در برخی از فروشگاه‌ها این محصول وجود داشت، گفت: جمع‌آوری ۱۰۰ تن برنج در ۴۰ فروشگاه، جانمایی آنها در انبار و ثبت مشخصات کار ساده‌ای نیست و قطعاً زمان‌بر است اما ما در همین مدت اقدامات اولیه را انجام دادیم. تصور ما بر این بود که تا ظهر ۳۱ اردیبهشت تمامی این محصول از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شده و به فروشنده مرجوع می‌شود.

سریع‌القلم ادامه داد: با دستور قاضی در کمتر از ۸ ساعت حدود ١١۵ تن از این محصول با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان به فروش رسید مابقی که حدود ۸۰ تن بود به انبار دیگری برای نمونه‌گیری منتقل شد. قبل از حضور تعزیرات نیز میزان فروش این برنج بسیار محدود بود.

وی اظهار امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک سازمان تعزیرات رأی خود را در خصوص این موضوع صادر کند.

مدیرعامل شرکت شهروند در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که اتفاق مذکور چه تأثیری بر برند فروشگاه زنجیره‌ای شهروند داشت گفت: ظرف ۴۸ ساعت گذشته به صورت عرف ۳۰ درصد به فروش مجموعه اضافه شد.

سریع‌القلم در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر عملکرد مالی شرکت شهروند تصریح کرد: عملکرد مالی این مجموعه از حالت منفی خارج شده است؛ صورت‌های مالی نشان می‌دهد در یک سال گذشته و در دوره جدید مدیریت شهری بر اساس سیاست‌های ابلاغی شورا و شهرداری شرکت شهروند در ریل سودآوری قرار گرفته است؛ به این معنی که درصد افزایش سود شرکت در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از خود ۹۶ درصد بود.

وی ادامه داد: سود عملیاتی شرکت شهروند در سال‌های ۹۶، ۹۵، ۹۴ و پیش از آن منفی بود اما در سال ۹۷ ما از شرایط منفی به صفر رسیدیم و ۴۰ درصد سود عملیاتی داشتیم.

به گفته سریع‌القلم در سال ۹۷ شرکت شهروند در تراز سود خالص (عملیاتی و غیرعملیاتی) ۹۶ درصد رشد داشته است. بر این اساس شرکت شهروند به هیچ عنوان زیان‌ده نیست.

وی در پایان با بیان اینکه بخش زیادی از هجمه‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته به شرکت شهروند شد، منصفانه نبود تصریح کرد: ما با تقاضای بسیار زیادی از سوی تأمین کننده‌ها برای افزایش قیمت مواجه هستیم. به طور مثال در یک مورد تأمین‌کننده‌ای خواهان افزایش ٧٠٠ درصدی قیمت محصول خود بود اما شرکت شهروند بر اساس سیاستی که دارد هیچ‌گاه به این موارد توجه نمی‌کند.

کد خبر 4624548

منبع: مهر

کلیدواژه: برنج فروشگاه شهروند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۷۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت استراتژیک گندم

تأمین نان مورد نیاز جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی کشور، حجم وسیع فعالیت‌های کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و توزیع را به خود اختصاص می‌دهد و واردات میزان تفاوت تولید گندم داخل با میزان نیاز کشور به میزان ارز زیادی نیاز دارد، از این‌رو اهمیت خودکفایی در این محصول استراتژیک مشخص می‌شود.

خبرگزاری ایمنا، داود امین آزرم عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: گندم مهمترین گیاه زراعی کشور است. به دلیل نقش مهم گندم در تغذیه جمعیت رو به تزاید کشور، این محصول از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و …، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آمار و ارقام مربوط به سهم گندم در تأمین کالری و پروتئین مردم کشور متفاوت است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به تغییراتی که در سبد غذایی مردم کشور رخ داده، به طور میانگین حدود ۴۰ درصد (حتی گاهی تا ۶۰ درصد) از کالری و ۲۰ درصد از پروتئین مصرفی هر ایرانی، از گندم تأمین می‌گردد.

نان غذای اصلی و همیشگی جمعیت بشری را تشکیل می‌دهد. نان تأمین کننده عمده پروتئین، هیدرات کربن (نشاسته)، چربی، ویتامین، آهن، مواد معدنی می‌باشد.

بر طبق آمار، سرانه مصرف گندم هر ایرانی بطور میانگین ۱۵۰ کیلوگرم برآورد شده است.

ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر نسبت به مردم جهان نان استفاده می‌کنند بنابراین باید به سمت سرمایه گذاری در راستای ارتقای کیفیت نان و نان کامل حرکت کنیم.

از دیرباز نان در فرهنگ و سنت ایرانیان جایگاه خاصی دارد و متبرک شناخته می‌شود و بی حرمتی به آن جایز نیست. نان در سفره و عادات غذایی مردم ایران اهمیت و جایگاه فوق العاده ای دارد. هر ایرانی حداقل در یک یا دو نوبت از وعده‌های غذایی خود، از نان استفاده می‌کند و علیرغم مصرف هر روزه و مداوم آن، هیچگاه باعث دلزدگی از این نعمت خدادادی نمی‌گردد. گندم همچنین در تهیه فرآورده‌های غذایی متعدد و متنوع دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که اهمیت این محصول زراعی را نشان می‌دهد. فرآورده‌های غذایی که در آنها از گندم و آرد آن استفاده می‌گردد بسیار متنوع و متعدد است.

نان به عنوان ماده غذایی غالب و یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه مردم است. این محصول همواره از جایگاه خاصی در جامعه برخوردار بوده و سهم عمده‌ای در الگوی مصرف خانوارها دارد. گندم قوت اصلی و روزانه اقشار مختلف مردم را تشکیل می‌دهد و کمتر کسی را می‌توان یافت که بدان نیازمند نباشد.

نان، غذای پایه و اصلی ایرانیها، به ویژه خانواده‌های کم‌درآمد و نیز ارزان‌ترین ماده در الگوی غذایی روزانه است. انواع غذاها در الگوی روزانه ایرانی به گونه‌ای پخت و آماده می‌گردند که اغلب همراه نان مصرف می‌شوند. تأمین نان مورد نیاز جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی کشور، حجم وسیع فعالیت‌های کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و توزیع را به خود اختصاص می‌دهد و واردات میزان تفاوت تولید گندم داخل با میزان نیاز کشور، بر مبنای حداقل قیمت‌های بین‌المللی به میزان ارز زیادی نیاز دارد. در این راستا اهمیت خودکفایی در این محصول استراتژیک مشخص می‌شود.

کشور ما از لحاظ مصرف سرانه نان، یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان است. نان، تأمین کننده بخش عمده‌ای از انرژی، پروتیین، مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم و برخی از ویتامین‌ها همچون تیامین و نیاسین مورد نیاز روزانه ما است.

راهکارهای افزایش تولید گندم در کشور و استان

۱- افزایش سطح زیر کشت: بدلیل محدودیت خاک و آب مناسب در کشور، چندان سهمی نمی‌تواند داشته باشد. در استان اصفهان با توجه به بحران آب که در چند سال اخیر شدیدتر شده است، سطح زیر کشت گندم آبی، در برخی سال‌ها به نصف کاهش یافته است.

۲- افزایش میزان تولید در واحد سطح:

۲-۱- اصلاح، معرفی و توصیه ارقام جدید با توجه به شرایط اقلیمی و تنش‌های محیطی: معرفی و توصیه ارقام جدید که دارای خصوصیات مورد نظر باشند می‌تواند سهم مهمی در افزایش بازدهی تولید در واحد سطح و بهبود راندمان مصرف نهاده‌های تولید ایفا کند. معمولاً فرایند معرفی یک رقم جدید گندم حدود ۱۰ تا ۱۳ سال به طول می‌انجامد و شامل مراحل مختلف به نژادی است. در این راستا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، تاکنون در معرفی بیش از ۲۵ رقم گندم مشارکت داشته است که این ارقام سهم مهمی در افزایش میانگین عملکرد استان ایفا نموده اند. برخی از جدیدترین این ارقام که در چند سال اخیر معرفی شده اند، به شرح زیر است:

اقلیم معتدل (شرایط پرپتانسیل و بدون تنش‌های محیطی): ارقام رخشان، امین، دانش، بامداد و سپهر

اقلیم معتدل (شرایط تنش خشکی انتهای فصل): سیروان، بهاران، ترابی، طلایی، فرین، سپهر و بامداد

اقلیم معتدل (شرایط تنش شوری): افق، نارین، برزگر و پریان

همچنین محققین این مرکز، با توجه به نتایج تحقیقات گندم در سایر اقلیم‌های کشور، ارقام گندم مناسب برای اقلیم‌های گرم و سرد استان را جهت کشت توسط زارعین، به آنها معرفی می‌نمایند.

- لازم به ذکر است که با عنایت به اهمیت کیفیت در کنار پتانسیل عملکرد، کلیه ارقام جدید گندم، از نظر خصوصیات کیفی و کیفیت نانوایی نیز در آزمایشگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از نظر کیفیت نانوایی نیز شرایط مطلوبی داشته باشند.

۲-۲- روش‌های به زراعی و مدیریت محصول: پس از انتخاب رقم مناسب، بایستی برای ظهور پتانسیل آن رقم، نیازهای زراعی آن برآورده گردد و مدیریت زراعی صحیح، نقش مهمی در بروز پتانسیل عملکرد هر رقم ایفا می‌کند.

کد خبر 745944

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری عظیم برای انتقال آب به شهرک‌های صنعتی
  • اهمیت استراتژیک گندم
  • درخواست حق اولاد برای خانم های شاغل
  • تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی
  • گلایه متقاضیان از عدم پرداخت وام ودیعه مسکن توسط برخی از بانک‌ها
  • شالیکاری در مازندران مکانیزه شود
  • زمانیکه ژاپنی‌ها برای خرید محصول کشاورزی ایران صف کشیدند! | تصویر
  • متهم به عرضه برنج تقلبی در مشهد به بیش از ۴۹ میلیارد ریال محکوم شد
  • محکومیت متهم عرضه برنج تقلبی در مشهد
  • ضبط برنج های تقلبی و جریمه متخلف در مشهد