Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@16:11:39 GMT

دو کشتی آمریکایی از تنگه تایوان گذشتند

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۸۲۴۸

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست روز پنجشنبه گزارش کرد در کنار جنگ تجاری، تحریم های آمریکا علیه شرکت های چینی و دریای جنوبی، تایوان یکی از تنش های روبه فزاینده آمریکا با چین در منطقه است.

اعزام این کشتی ها به تایوان که به ادعای واشنگتن در راستای قانون حمایت از کشتیرانی آزاد در این تنگه است جدید ترین اقدام دولت ترامپ در حمایت از این جزیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلی داس سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در این ارتباط گفته است که اعزام این کشتی ها به تنگه تایوان بیانگر تعهد آمریکا به کشتیرانی آزاد در تنگه تایوان و آب های بین المللی است.

در همین حال وزارت دفاع تایوان نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد این دو کشتی بدون هیچگونه مشکلی از قسمت 

شمالی تنگه عبور کرده اند.

آمریکا هیچ رابطه رسمی با تایوان ندارد اما کنگره این کشور قانونی را به منظور حمایت از این تنگه تصویب کرده است.

پنتاگون می گوید واشنگتن از سال 2010 تا کنون 15 میلیارد دلار اسلحه به این جزیره فروخته است.

چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون اصل یک چین بخشی از خاک خود می داند.

مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل یک چین هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.

اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تحریم های آمریکا کشتیرانی آزاد آمریکا پکن تایوان چین تحریم های آمریکا تنگه تایوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد

یک نشریه غربی در مطلبی از اقدامات اوکراین برای گسترش فعالیت‌ها و انرژی هسته‌ای خود با کمک شرکت‌های آمریکایی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان در مطلبی نوشت: اوکراین می خواهد انرژی هسته ای خود را به طور وسیع گسترش دهد. شرکت های آمریکایی هلتک و وستینگهاوس قرار است در این راستا از اوکراین به عنوان شریک حمایت کنند.

هفته گذشته، پترو کوتین، رئیس شرکت هسته‌ای اوکراینی Energoatom، و کریس سینگ، رئیس اپراتور نیروگاه هسته‌ای هلتک، توافقنامه‌ای را برای انتقال فناوری این شرکت برای تولید قطعات برای «راکتورهای کوچک مدولار» در اوکراین امضا کردند.

نمونه ای از یک نیروگاه هسته ای کوچک، نیروگاه هسته ای شناور "Akademik Lomonosov" است که از می 2020 برق و گرما را برای شهر بندری سیبری پوک و معادن مجاور آن تامین می کند. علاوه بر این، در این قرارداد، Energoatom و هوتلک توافق کردند که یک مرکز تولید اوکراینی برای اجزای تأسیسات ذخیره سازی خشک سوخت هسته ای مصرف شده بسازند.

هرمان هالوشنکو، وزیر انرژی اوکراین و شاون اندرسون وابسته انرژی سفارت آمریکا در کی یف نیز در مراسم امضای این توافق حضور داشتند. Energoatom با این توافق در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که اقتصاد پس از جنگ را تحریک می کند، اشتغال ایجاد می کند، به مرکز فناوری منطقه ای SMR-300 و فناوری های سوخت مصرف شده هولتک تبدیل می شود. این شرکت اعلام کرد: اوکراین در راه تبدیل شدن به یک "مرکز فناوری های هسته ای برای تمام اروپا" است.

در سپتامبر گذشته، اوکراین برای اولین بار یک نیروگاه هسته ای را با میله های سوخت وستینگهاوس، که به طور مشترک توسط Energoatom و این شرکت آمریکیی تولید می شود، تجهیز کرد. همچنین هفته گذشته، ساخت دو راکتور هسته ای در شهر کوچک نتیشین اوکراین در نزدیکی خملنیتسکی آغاز شد.

این راکتورها اولین رآکتورهای هسته ای اوکراین خواهند بود که با استفاده از فناوری ایالات متحده ساخته شده اند. شریک استراتژیک اپراتور نیروگاه اتمی اوکراینی Energoatom در ساخت این راکتورها، شرکت آمریکایی وستینگهاوس است. تمایل این شرکت برای همکاری طولانی مدت با حضور پاتریک فراگمن، مدیر عامل شرکت وستینگهاوس الکتریک، و بریجت برینک، سفیر ایالات متحده آمریکا در اوکراین در مراسم آغاز ساخت و ساز آن مورد تاکید قرار گرفت.

پاتریک فراگمن، مدیرعامل وستینگهاوس در سخنرانی خود گفت: تمام نیروگاه های هسته ای اوکراین قبلاً از وابستگی به میله های سوخت روسیه رها شده اند. برینک، سفیر ایالات متحده آمریکا هم توضیح داد که این شرکت آمریکایی می خواهد در مجموع 9 رآکتور هسته ای در اوکراین بسازد. دو مورد از آنها نیز قرار است در خملنیتسکی ساخته شود. با تکمیل چهار راکتور دیگر برنامه ریزی شده با شش راکتور، نیروگاه هسته ای خملنیتسکی بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا خواهد بود.

با این حال، این دو راکتور بسیار بحث برانگیز هستند، زیرا آنها یک نیروگاه هسته ای جدید نیستند، بلکه ادامه اقدامات ساختاری هستند که در سال های 1986 و 1987 آغاز شد. اولگا کوشارنا، کارشناس هسته‌ای و عضو شورای تخصصی وزارت انرژی اوکراین، در مقاله‌ای برای censor.net، در این باره ابراز تردید کرد که آیا یک رآکتور هسته‌ای مدرن در یک مسکن طراحی شده در دهه 1980 جا می‌شود یا خیر.

آخرین باری که بدنه یکی از این دو راکتور ناتمام به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت در سال 2006 پس از آتش سوزی و سیل در ساختمان آن بود و در جلسه هیئت مدیره سازمان تنظیم مقررات هسته ای این کشور در نوامبر 2009، تذکر داده شد که بر اساس گزارش های موجود، نمی توان اظهار نظر قطعی در مورد دوام طولانی مدت ساختمان های ناتمام داشت.

بهر حال این روزها کوتین رئیس Energoatom، یک مهمان عزیر در شرکت آمریکایی هوتلک است. کوتین هفته گذشته در سخنرانی خود در هیئت مشاوران به هیئت مدیره خود به دلیل تصمیم اخیر دولت ایالات متحده برای اعطای وام 1.5 میلیارد دلاری به هولتک برای راه اندازی مجدد نیروگاه هسته ای پالیزادز در ایالت میشیگان ایالات متحده تبریک گفت.

سوریا ایوانز-پریچارد جایانتی، کارآفرین بریتانیایی-آمریکایی انرژی و کارشناس سیاست انرژی و "همکار ارشد" اندیشکده شورای آتلانتیک ایالات متحده آمریکا هم از گسترش صنعت هسته ای اوکراین استقبال کرده و در این باره گفت: اکنون که اوکراین نیز به انجمن اپراتورهای سیستم انتقال اروپا (ENTSO-E) متصل است، پتانسیل بالایی برای صادرات انرژی هسته ای دارد. ایوانز پریچارد جایانتی می‌گوید علاوه بر این، اوکراین سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر از سایر کشورها تولید می‌کند.

اوکراین ابتدا در یک مرحله آزمایشی در 22 فوریه 2022، روز آغاز جنگ روسیه علیه این کشور از شبکه برق روسیه و بلاروس جدا شد. اتصال به شبکه برق اروپای قاره ای انجمن اپراتورهای سیستم انتقال اروپا (ENTSO-E) در 16 مارس 2022 دنبال شد.

گفتگوی تلفنی بایدن و زلنسکی پس از تصویب کمک بزرگ به اوکراینتردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • آزادی بیان به سبک غرب / جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • اوکراین با حمایت آمریکا انرژی هسته‌ای خود را گسترش می‌دهد
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • بشار اسد : گاهی دیدارهایی با آمریکایی ها داریم
  • واکنش سرمربی تیم‌ملی کشتی به حذف تیلور
  • دیوید تیلور المپیک پاریس را از دست داد
  • رقیب آمریکایی یونس امامی در المپیک مشخص شد