Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:41:32 GMT

عزم جدی مسئولان قم توسعه حجاب و عفاف است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۹۱۸۹

عزم جدی مسئولان قم توسعه حجاب و عفاف است

قم- ایرنا- فرماندار قم وضعیت عمومی این شهر در مسئله عفاف و حجاب را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مراجع معظم و علما مکرم قادر به تحمل برخی بداخلاقیها در جامعه نیستند و ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم باید فعالتر شود.

به گزارش ایرنا، مرتضی حیدری روز پنجشنبه درجلسه بررسی راهکارهای توسعه و ترویج عفاف و حجاب در ماه مبارک رمضان در سالن جلسات فرمانداری افزود: برخی رفتارهای هنجارشکنانه مانند عدم رعایت حجاب و روزه‌خواری در سطح جامعه به‌ صورت پراکنده مشاهده می‌ شود که مورد انتقاد و تذکر مراجع تقلید نیز قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در زمینه رعایت حدود الهی هر دستگاهی وظیفه‌ای داشته که در قالب‌های مختلف به آن‌ها ابلاغ‌شده است، ترویج و توسعه فرهنگ دینی وظیفه شرعی وقانونی تمام مسئولان و دستگاه‌هاست.
حیدری گفت: شایسته بود این برنامه 15 روز قبل از ماه مبارک رمضان برگزار و مسائل امروز در قالب آن جلسه بررسی می‌شد.
وی تصریح کرد: یکی از سئوالاتی که امروز مورد بحث است اینکه آیا مردم نسبت به باروهای دینی سست و بی‌اعتقاد شده‌اند یا برخی دست‌های پشت پرده درصدد قبح زدایی و تغییر چهره معنوی قم می باشند.
حیدری گفت: عموم مردم انقلابی ، معتقد به باورهای دینی هستند اما در کنار این‌ها افرادی معاند و مغرض نیز وجود دارند با خباثت فضای جامعه را به هم می‌ریزند.
وی تصریح کرد: مسئولان در مصاحبه با رسانه‌ها و موضع‌گیری در رابطه با مسئله عفاف و حجاب، مراقب حفظ چهره معنوی قم باشند و شأن این شهر مقدس را رعایت کنند.
فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: عده‌ای از ابتدا با انقلاب اسلامی مخالف بوده و از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور استفاده کرده اما با هدایت‌های هوشمندانه رهبری راه به‌ جایی نبرده اند.
وی در ادامه همچنین اضافه کرد: در مقابل الگوی نامناسبی که معاندین از قم ارائه می‌دهند باید با هوشیاری برخورد کرده و برنامه‌های آن‌ها را ناکام بگذارند.
وی اهمیت تولید محتوا رسانه‌ای را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از تولید متن، فیلم‌نامه و قصه‌گویی‌های رسانه‌ای دراین رابطه حمایت کند.
حیدری همچنین عنوان کرد: ما باید در شهر مقدس قم مکان های مناسب را برای استفاده زائران و کسانیکه عذر شرعی دارند و نمی توانند روزه بگیرند فراهم کنیم، همواره آمادگی قبلی برای پاسداشت روزه و روزه داری از مهمترین وظایف دستگاهها از جمله فرمانداری و شهرداری است .
7403/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي توسعه عفاف و حجاب جلسه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۹۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اولین دانشگاه شیعی در پاکستان چه می دانیم؟

به گزارش «مبلغ»، در سال ۲۰۰۲ میلادی، اسلام آباد پایتخت پاکستان گام مهمی در مسیر علوم دینی برای پیروان اهل بیت(ع) برداشت که این گام مهم تاسیس مدرسه نمونه دینی به نام «دانشگاه الکوثر» است که با تلاش موسسه خیریه خوئی محقق شد.

شبستان نوشت: این اقدام، آغاز یک پروژه علمی و فرهنگی بزرگ و یکپارچه بود که از اهمیت بالایی به منظور حمایت و نشر معارف اهل بیت(ع) و رساندن معارف اهل بیت(ع) به نسل های جدید مسلمان برخوردار است.

شیخ انور نجفی، نماینده آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر دینی در اسلام آباد و رئیس دانشگاه الکوثر و یکی از همراهان تاسیس دانشگاه الکوثر درباره اهداف اصلی این دانشگاه، می گوید: اهداف اصلی در سه نقطه محوری دارد که یکی از آنها جذب طلاب با هوش و با درک ممتاز از تمام مناطق پاکستان و آموزش آنها با علوم متعدد و روش‌های نوین است، علاوه براین آموزش علوم دینی هدف ضروری این دانشگاه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اهداف فراهم کردن ابزار و وسایل آموزشی مدرن متناسب با مقتضیات این عصر و سومین هدف، فضاسازی و دادن فرصت به دانشجویان برای سخنرانی و مصاحبه از طریق رسانه‌های رسمی و غیررسمی به منظور مشارکت شان در زندگی عمومی به خصوص نقش آفرینی در زمینه ارشادی، رسانه ای و آموزشی در کل جامعه است.

شیخ نجفی درباره انواع علوم و مطالعات تحصیلی در این دانشگاه و جذب اتباع خارجی، گفت: دانشگاه الکوثر، اولین مدرسه دینی شیعی تخصصی برای آموزش عالی در علوم دینی در پاکستان است که در آن فقه و اصول، علوم قرآنی، حدیث، رجال و کلام تدریس می‌شود. این دانشگاه امروز بیش از ۹۰ درصد دانشجوی در مقطع کارشناسی و بالاتر در پاکستان دارد، باتوجه به اینکه این دانشگاه درحال حاضر دانشجوی خارجی ندارد، اما آمادگی جذب و ثبت نام دانشجویان خارجی را دارد.

وی ادامه داد: هرساله از طریق آزمون براساس شایستگی دانشجو پذیرفته می‌شود. در اینجا دانشجو کتاب کفایة الاصول و کتاب المکاسب را کامل می‌کنند و سپس بحث خارج را می آموزند.

وی ادامه داد: در نتیجه این تلاش‌ها طلاب فارغ‌التحصیل از این دانشگاه، در عرصه‌های مختلف از جمله تدریس در مدارس علمیه، مدارس سنتی، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، روضه خوانی و سخنرانی مجالس حسینی، نگارش مقالات علمی، ترجمه کتب به زبان‌های خارجی و ارائه خدمات در ادارات مؤثر بر زندگی اجتماعی و فرهنگی کشورخدمت رسانی می‌کنند.

شیخ نجفی افزود: دانشگاه از طریق مطالعات دینی و انسان‌گرایانه به دنبال ارتقای درک فرهنگ‌ها و ارزش‌های معنوی و اخلاقی و توسعه تفکر انتقادی و تحلیلی است. همچنین آماده‌سازی دانشجویان برای مشارکت مؤثر در جامعه از طریق انواع تخصص‌ها همچون تاریخ، فلسفه، ادبیات و غیره را دنبال می کند.

نماینده مرجعیت عالیقدر دینی درباره دستاوردهای این دانشگاه می گوید: دانشگاه الکوثر با گذشت بیش از بیست سال از زمان تأسیس خود، جایگاه علمی ممتاز و محکمی را در بین مؤسسات آموزشی پاکستان به خود اختصاص داده است و این دانشگاه ترکیبی ایده آل بین تحصیلات حوزوی و دانشگاهی به شمار می آید. علاوه بر این، توجه به تحصیلات تکمیلی، با عث شده نزدیک به ۷۰ نفر در راه اخذ مدرک دکتری علوم دینی باشند. تعدادی از آنها در حال حاضر در دانشگاه های دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند و همچنین بیش از ۸۰ نفر در این دانشگاه مشغول به کار هستند.

شیخ نجفی درباره فعالیت‌های خیریه خارج از چارچوب دروس حوزوی، می‌گوید: دانشگاه الکوثر مقر نماینده مرجعیت عالی دینی در نجف‌الاشرف به‌شمار می‌رود و فعالیت‌های دیگری نیز خارج از حوزه دارد. این فعالیت‌ها مانند حمایت از ۳۴ مدرسه دینی پسرانه و دخترانه در استان های مختلف پاکستان، ساخت بیش از ۱۰۰۰ مسجد، تعدادی بیمارستان، مجتمع های مسکونی برای مستمندان و سایر اقدامات خیرخواهانه برای مسلمانان است.

شیخ انور نجفی درباره چشم انداز همکاری با عتبات عالیات، می گوید: دانشگاه الکوثر روابط نزدیکی با عتبات عالیات عراق به ویژه حرم امام حسین(ع) دارد. دانشگاه الکوثر مفتخر به میزبانی جشنواره هایی از جمله هفته فرهنگی «نسیم کربلا» برای حرم امام حسین(ع)، «فاطمه راه نجات» برای حرم حضرت عباس(ع)، جشنواره جهانی الغدیر برای آستان مطهر علوی است. ما امیدواریم که دایره همکاری در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و حوزه رسانه و ارتباطات مجازی گسترش یابد.

وی ادامه داد: آستان مقدس امام حسین(ع) از طریق مرکز بین المللی رسانه در معاونت رسانه تصمیم دارد مرکز فرهنگی و رسانه ای امام حسین(ع) را در دانشگاه الکوثر پاکستان افتتاح کند. این اقدام با توجه به حضور نمایندگی رسمی آستان مقدس در این کشور، گامی بسیار مهم خواهد بود تا به عنوان حلقه پیوندی بین عتبات عالیات در عراق و پیروان اهل بیت علیهم السلام در پاکستان باشد. همچنین افق های همکاری بیشتر از جمله برپایی دوره ها، برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای کادر تدریس و دانشجویی با نظارت و اجرای آستان مقدس امام حسین(ع) وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897965

دیگر خبرها

  • امروز مؤسسات بسیاری با فکر اندیشمندان دینی تأسیس شده‌ است
  • کشته طرح عفاف و حجاب ضدانقلاب شفا گرفت+ فیلم
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • از اولین دانشگاه شیعی در پاکستان چه می دانیم؟
  • رئیسی: همه بخش‌های حاکمیتی ملزم به اجرای قانون عفاف و حجاب هستند
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است
  • رئیسی: همه به وظایف خود در موضوع عفاف و حجاب باید توجه کنند
  • رییسی: همه بخش‌های حاکمیتی ملزم به اجرای قانون عفاف و حجاب هستند
  • تأکید بر لزوم اجرای وظایف قانونی همه بخش‌های حاکمیتی در موضوع عفاف و حجاب
  • تربیت دینی در سایه‌سار حجاب