Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@16:54:48 GMT

پیرترین حیوانات روی کره زمین+عکس

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۶۹۳۱۲

پیرترین حیوانات روی کره زمین+عکس

تعدادی کمی از حیوانات در قلمرو حیوانات انتخاب شده اند تا زندگی خیلی طولانی داشته باشند. می‌تواند باعث تعجب و شگفتی شما بشود اگر بفهمید که بعضی از این حیوانات چه مدت است که بر روی این سیاره زنده مانده اند.

بیایید از جاناتان شروع کنیم. جاناتان یک لاکپشت است که تخمین زده می‌شود در سال ۱۸۳۲ میلادی متولد شده است! این بدین معنی است که او هم اکنون ۱۸۷ سال دارد! مسن‌ترین انسانی که تا کنون شناخته شده است "جیرومن کیمورا" یک مرد ژاپنی است که در زمان مرگ ۱۱۶ سال و ۵۴ روز داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بدین معنی است که جاناتان از کهن سال‌ترین فرد جهان ۷۱ سال بزرگتر است. این می‌تواند طول عمر هر کدام از ما باشد! مطابق با نظر دامپزشکان با این سن شگفت انگیز، جاناتان هنوز هم با قدرت به زندگی ادامه می‌دهد. می‌توانید این پدر بزرگ لاکپشتی را در جزیره سنت هیلینا، جایی که مانند یک سوپر استار می‌درخشد، ببینید. حتی تصویر او بر روی سکه‌های ۵ پنی آنجا ضرب شده است! این لاکپشت در سال ۱۸۸۲ وارد جزیره شده است و از آن زمان تا به حال از او مراقبت می‌شود. تصور کنید که این لاکپشت در طول عمر خود با چه تعداد افراد رو به رو شده است. او از دو جنگ جهانی زنده مانده است! اگر جاناتان می‌توانست صحبت کند چه داستان‌های شگفت انگیزی را می‌توانست تعریف کند.

در حال حاضر ممکن است که جاناتان کهن سال‌ترین موجود روی زمین باشد، ولی لاکپشت دیگری به نام آدویتا در زمان مرگ چیزی حدود ۲۵۵ سال داشت که تقریبا سه برابر عمر متوسط انسان‌ها است. آدویتا یک لاکپشت غول پیکر بود که بیشتر عمر عجیب خود را در باغ وحشی در هند سپری کرد.

صحبت درباره زمان‌های قدیم شد. آیا می‌دانستید که نوعی از کوسه‌ها وجود دارد که طول عمر آن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال تخمین زده می‌شود؟! کوسه گرین لند گونه‌ای از کوسه هاست که طولانی‌ترین طول عمر را در بین مهره داران دارد. گونه‌ای ۴۰۰ ساله از این نوع کوسه تا به حال شناسایی شده است. این به این خاطر است که آن‌ها بسیار آرام رشد می‌کنند. رشد آن‌ها بین نیم تا یک سانتیمتر در سال است. این کوسه‌ها در سن ۱۰۰ سالگی به جوانی می‌رسند. می‌توانید تصور کنید که ۱۰۰ سال صبر کنید تا اجازه داشته باشید رانندگی کنید؟!

ماهی دیگری وجود دارد که طول عمرش ممکن است شما را سورپرایز می‌کند. هاناکو یک ماهی "کوی" مشهور ژاپنی است که با مطالعه‌ای که بر روی این ماهی شده است، سنش را ۲۲۶ سال تخمین زده اند! نکته عجیب اینجاست که سن متوسط این گونه از ماهی‌ها بین ۲۵ تا ۳۶ سال است. شاید چشمه آب حیات در ژاپن باشد!

اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم باید بگوییم که ممکن است بین طول عمر زیاد و آب ارتباطی ویژه وجود داشته باشد. "لانگفین ایل" یکی دیگر از ساکنین آب هاست که اغلب به سن ۶۰ سالگی می‌رسد. البته نوع ماده آن‌ها به این سن می‌رسند و نوع نر آن‌ها معمولا بین ۱۲ تا ۳۵ سال عمر می‌کنند. این موجودات عجیب تنها در آب‌های نیوزیلند و استرالیا یافت می‌شوند. مطالعات انجام گرفته نشان داده است که تعدادی از ماده‌های این موجودات بیشتر از ۱۱۰ سال عمر دارند. مانند کوسه‌های گرینلند این موجودات نیز رشد آهسته‌ای را تجربه می‌کنند.

خب بیایید از دنیای زیر آب خارج و قدم بر روی خشکی‌ها بگذاریم. "لین ونگ" پیرترین فیلی است که تا به حال شناخته شده است و حدود ۸۶ سال زندگی کرده است! این فیل طول عمری دراز و پر از حوادث را گذرانده است. او یکی از فیل‌هایی بود که توسط ارتش ژاپن برای جابه جایی محمات از او استفاده می‌شد. قبل از اتمام ماموریتش او توسط چینی‌ها به اسارت گرفته شد. سپس به برمه فرستاده شد و از او در ساخت معابد و بنا‌های تاریخی استفاده شد و حتی مدتی را نیز در سیرک گذراند. سپس به وسیله گروهی از افراد از چین فرار کرد و به تایوان برده شد. در تایوان به یک باغ وحش سپرده شد و بقیه عمرش را در آنجا با آرامش سپری کرد. واقعا بعد از آن همه ماجرا، شایسته یک بازنشستگی راحت بوده است!

طوطی‌ها نیز به عنوان حیواناتی شناخته می‌شوند که به سنین بالا می‌رسند. "کوکی" طوطی است که رکورد گینس را به عنوان مسن‌ترین طوطی جهان که تا به حال زیسته است را دارد. او در باغ وحش بروکفیلد نگه داری می‌شود و حدود ۸۵ سال سن دارد. البته سن دقیق این طوطی ناشناخته است، اما زمانی که در سال ۱۹۳۴ وارد باغ وحش شد سن او را یک سال برآورد کردند؛ بنابراین ممکن است که سن کوکی از ۸۵ سال هم بیشتر باشد.

"موجا" یک تمساح آمریکایی است که در باغ وحشی در بلگراد صربستان نگه داری می‌شود. طبق ارزیابی‌ها زمان تولد این تمساح به قبل از سال ۱۹۳۶ میلادی بر می‌گردد و سن تقریبی بیش از ۸۵ سال است! موجا کهن سالترین تمساح شناخته شده توسط انسان‌ها است. موجا مدتی از بیماری قانقاریا رنج می‌برد و قسمتی از پایش نیز در سال ۲۰۱۲ قطع شد. همچنین سابق بر این، بیشتر باغ وحش به خاطر افتادن بمب در حین جنگ جهانی دوم تخریب شد. اما موجا در دل تمام این حوادث ناگوار توانسته است زنده بماند.

خب به موجودی می‌رسیم که در راس همه قرار می‌گیرد، به خاطر این که این موجود به نوعی جاودان و نامیرا است! نوعی از عروس دریایی وجود دارد که بعد از تولید مثل به زمان قبل از بلوغ جنسی خود بر می‌گردد. این موضوع به نظر کلید عمر طولانی آن‌ها است و از پیر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. به همین خاطر به آن‌ها عروس دریایی نامیرا می‌گویند، چونکه می‌توانند برای همیشه زندگی کنند! البته اگر از دشمن‌های طبیعی که در اطرافشان وجود دارد دوری کنند.     منبع:برترین ها

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری علم و دانش دانستنی های علمی حیوانات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای استفاده از تولید آزمایشگاهی جنین حیوانات

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت از پروژه های دانش بنیان و استراتژیک در حوزه امنیت غذایی، پروژه «تأسیس اولین مزرعه نمونه تولید گوساله های ممتاز با خصوصیات برتر ژنتیکی با استفاده از تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین» که از حدود ۱۰ سال پیش فرآیند تثبیت دانش فنی و تجاری سازی آن توسط محققین این شرکت در کشور انجام شده است، در حال حاضر در دوران بلوغ خود قرار گرفته و نیازمند توجه ویژه جهت توسعه است.

تاسیس بانک جنین از گاوهای ممتاز توسط یک شرکت دانش بنیان

بالا بودن هزینه های تولید هر واحد شیر و گوشت یکی از چالش های دائمی تولیدکنندگان در صنعت دامپروری بوده و این در حالی است که کشورهای پیشرفته در دهه های اخیر با استفاده از فناوری تکثیر گاوهای ممتاز با تکنیک تولید آزمایشگاهی جنین موفق به کاهش ۲۰-۳۰ درصد هزینه های تولید شده اند. با همین چشم انداز شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز برای اولین بار در کشور اقدام به تاسیس بانک جنین از گاوهای ممتاز نژادهای شیری (جرزی)، دو منظوره (سیمنتال)، و گوشتی (شاروله، لیموزین و آکیتن) با هدف ارتقای بهره وری تولیدات دامی کشور کرده است.

تولید ۵۰ جنین از هر گاو ممتاز در سال

اساس این فناوری بدین گونه است که تعداد محدودی گوساله با خصوصیات برتر ژنتیکی از خارج از کشور وارد می شود و پس از تولید جنین از این گاوهای برتر با استفاده از تکنیک تولید جنین (تولید ۵۰ جنین از هر گاو ممتاز در سال)، جنین های حاصله در رحم گاوهای معمول موجود در کشور قرار گرفته و بدین ترتیب گوساله های ممتاز تکثیر شده و دیگر نیازی به واردات این گاوهای ارزشمند به کشور نیست.

دستیابی به گله اصلاح شده با خلوص ۱۰۰ درصد/کاهش ۲۰-۳۰ درصدی هزینه های تولید

تولید آزمایشگاهی جنین با استفاده از روش ovum pick up در جهان روز به روز رو به افزایش است و فقط یک شرکت برزیلی ۶۰ هزار جنین در ماه تولید می کند. مهمترین مزایای استفاده از جنین های مذکور عبارت است از دستیابی به گله اصلاح شده با خلوص ۱۰۰ درصد در همان نسل اول، تولید حدود ۱۵ تا ۲۰ گوساله در سال از هر یک از گاوها، کاهش ۲۰-۳۰ درصدی هزینه های تولید با تکثیر حیوانات ممتاز گله و تهیه مولد از نژادهای دارای شاخص های اقتصادی مطلوب با هزینه اندک.

فرایند تولید جنین ممتاز چگونه صورت می گیرد؟

فرایند تولید جنین ممتاز در این مرکز به این صورت است که در مرحله اول استحصال سونوگرافیک تخمک از گاوهای ممتاز و انتقال تخمک های به آزمایشگاه جهت انجام فرایند بلوغ آزمایشگاهی صورت می گیرد. سپس در مرحله دوم افزودن اسپرم های تعیین جنسیت شده به قطرات حاوی تخمک های بالغ و ماندن اسپرم ها در مجاورت تخمک ها جهت لقاح آزمایشگاهی و در مرحله بعدی نیز کشت جنین های حاصله به مدت ۷ تا ۸ روز در شرایط آزمایشگاهی و انجماد جنین های حاصله در مرحله بلاستوسیست انجام می شود.

با توجه به قیمت حدود ۲-۳ برابری تلیسه های با خصوصیات برتر ژنتیکی (به خصوص در نژادهای جرزی و سیمنتال) استفاده از جنین گاوهای برتر، در دسترس ترین و ارزان ترین راه جهت دستیابی به گله خالص این نژادهاست. با افزایش تعداد دام های ممتاز نسبت به دام های قبلی موجود درآمد به هزینه گله تغییرات مثبت چشم گیری خواهد داشت از جمله کاهش تدریجی هزینه های تولید شامل هزینه های نگهداری، بیماری و ... در گله تا ۲۵ درصد، بالاتر بودن حدود ۳ برابری طول عمر اقتصادی نژادهای غیرهلشتاین نسبت به نژاد هلشتاین و کمتر بودن حساسیت های این نژادهای (تغییر جیره، بیماری ها و باروری) نسبت به نژاد هلشتاین.

مزایای استفاده از روش تولید آزمایشگاهی جنین/خودکفایی در زمینه تولید کره و گوشت

همچنین استفاده از این روش در بلند مدت منجر به صرفه جویی در مصرف نهاده های دامی و میزان واردات آن ها و همچنین خودکفایی در زمینه تولید کره و گوشت با توجه به تکثیر نژادهای مرتبط با تولید این دو محصول و جلوگیری از خروج ارز جهت واردات گوساله های مذکور می شود.

راه اندازی بانک جنین گاوهای برتر از ۵ نژاد برای اولین بار در کشور

تولید اولین بره حاصل از لقاح خارج رحمی در کشور و جنین‌های شبیه سازی شده، اخذ اولین و تنها پروانه بهره برداری «مرکز تولید آزمایشگاهی جنین گاو» از سازمان دامپزشکی، تولید گوساله نر ممتاز مولد اسپرم و فروش آن به ایستگاه های تولید اسپرم، راه اندازی بانک جنین گاوهای برتر از ۵ نژاد برای اولین بار در کشور، برنامه تولید جنین از نژادهای گاو بومی و گاومیش های ممتاز متعاقب درخواست مرکز اصلاح نژاد دام کشور و درخواست سازمان حفاظت محیط زیست کشور جهت همکاری در پروژه «ابقای یوزپلنگ ایرانی» از افتخارات شرکت دانش بنیان ماندگار سینا فناوران به شمار می رود.

تولید آزمایشگاهی جنین در حیوانات مزرعه ای، شبیه سازی در گاو و گوسفند، انتقال جنین در حیوانات آزمایشگاهی و مزرعه ای، انجماد تخمک، اسپرم، جنین، سلول های بنیادی و تخمدان در حیوانات مزرعه ای و دست ورزی های سلول های جنسی و جنین از جمله توانمندی های این شرکت های دانش بنیان است.

کد خبر 6084050 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات
  • حیوانات وحشی در تهران؛ روباه و شغال و گرگ در پایتخت چه می‌کنند؟
  • (ویدئو) آزار حیوانات گران می‌شود!
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • کشف و ضبط یک قلاده توله شیر در ساری
  • ‌ماجرای حیوانات عجیب تهرانپارس!
  • این حیوان عجیب برای زنده ماندن باید در خواب هم غذا بخورد! (+عکس)
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار گازگرفتگی از سوی حیوانات در گلستان
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور
  • مزایای استفاده از تولید آزمایشگاهی جنین حیوانات