Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز، در بحبوحه جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، ارتش آمریکا اعلام کرد که دو ناو این کشور روز گذشته (چهارشنبه) از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام نگرانی از این مطلب که تایوان به موضوعی حساس میان پکن و واشنگتن تبدیل شده است، اعلام کرد که کشورش در این ارتباط به شدت به آمریکا اعتراض کرده‌ است و از مقامات این کشور خواسته است تا از اینگونه اقدامات بپرهیزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبور ناوهای آمریکایی از این تنگه از نظر تایوان، نشانه حمایت دولت ترامپ از این کشور در برابر تهدیدات چین است که تایوان را یکی از استان‌های خود می داند که در پی جدایی است.اعزام این کشتی ها به تایوان که به ادعای واشنگتن در راستای قانون حمایت از کشتیرانی آزاد در این تنگه است جدید ترین اقدام دولت ترامپ در حمایت از این جزیره است.

'کلی داس' سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در این ارتباط گفته است که اعزام این کشتی ها به تنگه تایوان بیانگر تعهد آمریکا به کشتیرانی آزاد در تنگه تایوان و آب های بین المللی است.
در همین حال وزارت دفاع تایوان نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد این دو کشتی بدون هیچگونه مشکلی از قسمت شمالی تنگه عبور کرده اند.آمریکا هیچ رابطه رسمی با تایوان ندارد اما کنگره این کشور قانونی را به منظور حمایت از این تنگه تصویب کرده است.پنتاگون می گوید واشنگتن از سال 2010 تا کنون 15 میلیارد دلار اسلحه به این جزیره فروخته است.

چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یک چین' بخشی از خاک خود می داند.مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.بر اساس اصل 'یک چین' هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۶۹۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد/ سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست

به گزارش جماران؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.

کنعانی افزود؛ این اقدام واشنگتن، ماهیت مزوّرانه سیاست خارجی آمریکا و انزوای موضع این کشور نزد جامعه جهانی را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان برملا ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد حمایت یکجانبه و نامحدود رژیم آمریکا از رژیم صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، حقوقی و بین‌المللی با هزینه مردم آمریکا و به بهای قربانی کردن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در بیش از هفت دهه گذشته، نه تنها کارکرد خود را از دست داده است، بلکه هیئت حاکمه آمریکا را نیز بیش از همیشه نزد افکار عمومی دنیا بی آبرو ساخته و ثابت نموده که این کشور بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست.

کنعانی بار دیگر بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید نمود و افزود، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اراده ملت مقاوم و قهرمان فلسطین در نهایت بر اراده دشمنان ملت فلسطین و در رأس آن رژیم جعلی، آپارتاید و جنایتکار اسرائیل فائق خواهد آمد.

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه فلسطین از سوی آمریکا
  • سخنگوی وزارت خارجه، وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره اقدامات تحریک آمیز اسرائیل
  • کنعانی وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد
  • ایران وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد/ سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست
  • وزارت خارجه سوریه: وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • آمریکا باز هم قطعنامه عضویت فلسطین را وتو می‌کند
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان