Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@14:18:34 GMT

توسعه شرق کشور از اولویت های سیاست خارجی کشور است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۰۰۰۴

توسعه شرق کشور از اولویت های سیاست خارجی کشور است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پیش از سفر به پاکستان، در سفری یک روزه وارد چابهار شده است، با حضور در بندر شهید کلانتری، از تاسیسات، پایانه ها و اسکله های این بندر بازدید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان توسعه شرق کشور را از اولویت های سیاست خارجی ایران دانست و با اشاره به پتانسیل های موجود در چابهار، گفت: این منطقه می تواند به امنیت و ثبات در افغانستان، پاکستان و ایران کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: بندر چابهار یکی از مهمترین امکانات کشور برای ترانزیت و ایجاد یک شبکه حمل و نقل بین المللی است.

ظریف با بیان اینکه چابهار منطقه آزادی است که می تواند به توسعه این منطقه کمک کند، تصریح کرد: تمام تلاش وزارت امور خارجه بر این است که از فرصت هایی که در چابهار وجود دارد با کمک شرکای خود در جامعه بین المللی استفاده کند.

وی اذعان داشت: خوشحالم که این فرصت را پیدا کردم تا بازدیدی از بندر چابهار داشته باشم تا با آگاهی بیشتری در زمینه توسعه این منطقه تلاش کنم.

بر اساس این گزارش محمد جواد ظریف از پایانه مسافری بین المللی بندر شهید کلانتری، بازدید کرد و سپس با یک فروند شناور، عازم بندر شهید بهشتی شد.

کد خبر 4624676

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدجواد ظریف بندر چابهار بندر شهید کلانتری بندر شهید بهشتی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر

بررسی موشکافانه آخرین بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم نشان می‌دهد که این گروهک با گرای امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در تلاش است ظرفیت‌های توسعه در منطقه را با اقدامات خرابکارانه پایین بیاورد...

به گزارش مشرق، مرتضی سیمیاری تحلیلگر مسائل منطقه طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

انتشار یک تصویر جدید از سرکرده گروهک تروریستی جیش‌الظلم در آستانه سفر رئیسی به پاکستان معنای خاصی دارد.

صلاح‌الدین فاروقی تروریست مشهوری است که در سال‌های اخیر در پاکستان اقامت دارد، فاروقی پس از حذف خونین رقبای خود ازجمله عبدالرئوف ریگی و محمد شفیع رهبران دو گروهک تروریستی جیش النصر و انصار توانست جا پای خود را محکم و روی تشکیلات ویران‌شده عبدالمالک ریگی دوباره شبکه ترور را بازسازی کند.

گروهک تروریستی جیش‌الظلم در دو سال گذشته به طرز قابل‌توجهی به دست امریکایی‌ها و نیز رژیم صهیونیستی تجهیز شده و حتی توانسته با پول پاشی مزدوران فرا منطقه‌ای را به استخدام خود درآورد و تبدیل به یک واحد عملیاتی اجاره‌ای شود.

برآوردهای آماری نشان می‌دهد که تا قبل از جنایت خونین چابهار این گروهک به پشتیانی اطلاعاتی از سوی سازمان سیا و موساد، حداقل ۲۵ اقدام تروریستی علیه پاسگاه‌های مرزی ایران انجام داده که در جریان این حملات، ده‌ها تن از نیروهای انتظامی و نظامی در مرزهای استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده‌اند.

بر خلاف معدوم عبدالمالک ریگی که علاقه خاصی به رسانه‌ها داشته و با عنوان فعال حقوق بشر با صدای امریکا گفتگو می‌کرد، صلاح‌الدین فاروقی خودش را مرد در سایه نامیده و به‌جز معدود مواردی ازجمله گفتگو با شبکه العربیه حاضر به نمایش چهره جنایتکارش نیست، اما در آخرین پیام صوتی در یک کانال تلگرامی علاوه بر تهدید به راه‌اندازی موج جدید حملات تروریستی، تصویر نیم‌رخش را نیز منتشر کرده و آفتابی شده است.

آگاهان اعتقاد دارند که این نمایش عجولانه به معنای احساس خطر تروریست‌ها از حضور رئیس‌جمهور ایران در پاکستان و برهم خوردن معادلاتی است که سرویس‌های بین‌المللی آن را چیده‌اند، مقدمه این تحولات زیرپوستی نیز ماجرای به درک واصل شدن شرور مشهور مراد نوتی‌زهی از عناصر کلیدی گروهک تروریستی جیش العدل است که به تیر غیب دچار شده است.

البته تصفیه کامل تروریست‌ها اقدامی یکجانبه از سوی دو کشور همسایه نیست، پاکستان به دلیل قرار گرفتن در چرخه ناآرام قدرت یکی از قربانیان بزرگ تروریسم کور است، در حال حاضر هسته‌های داعش خراسان در پاکستان فعال‌شده، همچنین مدتی پیش و پس از ترور مسعود الرحمن عثمانی نفر دوم سپاه صحابه در مرز یک بحران بزرگ فرقه‌ای قرار گرفت.

از سویی پاکستان با خطر برخی گروه‌های قوم‌گرا با گرایشات مارکسیستی، چون ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، جبهه آزادی‌بخش بلوچستان وارتش جمهوری‌خواه بلوچ نیز روبه‌رو است، برآوردها نشان می‌دهد که امریکایی‌ها تمامی تحرکات تروریستی در این کشور مسلمان ۲۵۰ میلیون نفری را مدیریت می‌کنند، انگیزه اصلی سازمان سیا از بالا بردن حجم ترددهای تروریستی در پاکستان ایجاد یک کریدور جنایی - تروریستی برای ورود به مناسبات آسیای میانه است.

اسلام‌آباد برای عبور از این مسیر پرخطر، طولانی و خونین نیازمند همکاری، حمایت و ابتکارات کشورهایی، چون جمهوری اسلامی ایران است که سابقه موفقی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی دارند، اما در سال‌های اخیر دولت پاکستان به دلایل متعدد ازجمله بحران‌های سیاسی، شرایط امنیتی و رقابت‌های قومی میان پنجابی‌ها، سندی، پختون‌ها و بلوچ‌ها نتوانسته است گام‌های بلندی در این زمینه برداشته و شمشیر را از رو علیه تروریست‌ها ببندد.

سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان و تکیه روی سیاست‌های توسعه همسایگی از یک‌سو و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بالای ارتباطات فرهنگی به‌ویژه تمرکز روی مناسبات عمیق و تمدنی با استفاده از علمای برجسته جهان اسلام خصوصاً بزرگان جمعیت علمای اسلام پاکستان نظیر مولانا فضل الرحمن و مولانا حامد الحق و بزرگان جماعت اسلامی پاکستان و نیز علمای شیعه نظیر حجت‌الاسلام راجا ناصر و تقوی می‌تواند زمینه‌های ارتباط همسایگی را بالا ببرد.

بررسی موشکافانه آخرین بیانیه گروهک تروریستی جیش‌الظلم نشان می‌دهد که این گروهک با گرای امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در تلاش است ظرفیت‌های توسعه در منطقه را با اقدامات خرابکارانه پایین بیاورد، در این وضعیت دو کشور ایران و پاکستان می‌توانند با استفاده از ظرافت‌های دیپلماتیک و مزیت‌های اقتصادی بااتصال بندر چابهار به‌عنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS و نیز بندر گوادر (با ظرفیت نهایی ۴۵۰ میلیون تن در سال) به یکدیگر و باز کردن قفل آسیای میانه بسترهای رشد محیطی ویروس‌های تروریستی و هسته‌های آشوب را کم کند. بی‌تردید توسعه عملی بندر چابهار فرصت‌های رشد تروریسم در منطقه را نیز کمتر خواهد و رابطه تناسبی میان طرفین و ذی‌نفعان ایجاد می‌کند، این بازی هوشمندانه نیاز به‌سرعت عمل بیشتر دارد!

دیگر خبرها

  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • ایران نسبت به حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی صربستان تأکید دارد
  • امیرعبداللهیان: ایران برای روابط با صربستان اهمیت قائل است
  • امیرعبداللهیان: ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند