Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ نشست «امر به معروف و نهی از منکر مسئولان» عصر امروز، پنجشنبه 2 خرداد، با حضور افشین هزاوه، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، و میلاد اصالتی، جانشین سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نمایشگاه بین المللی قران برگزار شد.

هزاوه درباره تغییر رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر به سمت امر به معروف و نهی از منکر مسئولان گفت: این رویکرد نیاز امروز جامعه ماست و باید در میان تمام مردم جاری و ساری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین رویکردی نه تنها برای جامع جذاب است بلکه مفید و مؤثرتر است و جریان دانشجویی هم از این رویکرد استقبال می کند.

اصالتی در این باره اظهار کرد: رویکرد نظام نسبت به مردم در این 40 سال متفاوت بوده است. از اواسط انقلاب یک رویکرد از بالا به پایین شکل گرفت. الان با وجود اینکه تقریبا 3 نهاد حاکمیتی برای حل مشکل محرومان وجود دارند اما این مشکلات حل نشده است. در حالی که مردم باید به صحنه بیایند و مسایل را شناسایی کرده و مسئولان سیاستگذاری کنند. البته در 5، 6 سال اخیر این جهت گیری تغییر کرده و نمونه آن رونق گرفتن اردوهای جهادی است و این باعث مشارکت مردم در حل مشکل محرومان شده است.

هزاوه درباره مشکلات موجود در مسیر نقد مسئولان گفت: متأسفانه در ساختار حکومتی ما آن چنان که باید و شاید زمینه برای حضور مردم فراهم نیست که این یا ضعف ساختاری و قانونی است یا به مسئولان بر می گردد. یکی از این عوامل برخورد قهری قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه است و این مجموعه ها از موانع مهم طرح مطالبات مردمی از سوی تشکل های دانشجویی بوده است. مهمترین عامل رشد جامعه، آزادی است. در حالی که نشریات دانشجویی و تشکل های دانشجویی در دوره ای رو به تعطیلی رفتند و در دوره دیگری تحت فشار هستند. اما لازمه امر به معروف و نهی از منکر داشتن نهاد است و باید در ساختار این فرصت سازی شکل بگیرد.

اصالتی در این رابطه بیان کرد: بحث مغفول مانده در کشور شفافیت است. گام اول برای امر به معروف و نهی از منکر، شناخت است و شناخت درست در اثر شفافیت حاصل می شود و زمانی که شفافیت نباشد نمی توان به درستی دست به امر به معروف و نهی از منکر زد.

هزاوه درباره مصلحت سنجی های مسئولان به عنوان یکی دیگر از موانع نقد مسئولان گفت: این مسئله به وفور مشاهده می شود و تحت عناوینی مانند برهه حساس یا سوء استفاده دشمن و امثال آن مطرح شده و متأسفانه کار به جایی رسیده که باعث شده اعتماد مردم به نظام تضعیف شود. لذا فارغ از جناح ها امروز نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم و باید پاسخگویی و شفافیت از طریق مواد قانونی شکل بگیرد و مسئولان موظف به ارائه گزارش شفاف از عملکرد و پاسخگویی به مردم شوند و از طرفی فضای نقد آزاد انها نیز فراهم شود. متأسفانه پاسخگویی در نظام نهادینه نیست و نمونه آن نبود یک سخنگو در یکسال گذشته در دولت است یا وقتی رئیس قوه قضائیه نشستی با اصحاب رسانه برگزار می کند از آن به عنوان یک اتفاق بی نظیر یاد می شود. لذا باید ساختار شفافیت و پاسخگویی ایجاد شود. از طرفی عدالت در هر جامعه ای محقق نمی شود مگر اینکه یک قوه قضائیه مستقل و مردمی وجود داشته باشد.

اصالتی درباره نیاز امروز جامعه و نسبت تشکل های دانشجویی با نیازهای اصلی جامعه گفت: در هر برهه انقلاب اسلامی یک گفتمان در کشور حاکم بوده در دوره ای گفتمان آزادی و در دوره دیگر گفتمان عدالت. این گفتمان ها ریشه در دغدغه های اصلی مردم داشته است. به اعتقاد من گفتمان امروز حاکم بر کشور گفتمان معیشت و عدالت است و بسیج دانشجویی در طی دو سه سال اخیر کمیته صیانت از حقوق مردم را ایجاد کرده و سعی کرده مطالبات اصلی مردم مانند معیشت و عدالت را پیگیری کند.

هزاوه درباره عدم حضور مسئولان در دانشگاه ها گفت: متأسفانه مسئولان دولتی و حاکمیتی کمتر دعوت دانشجویان را می پذیرند. البته نمایندگان مجلس غالبا به این دعوت پاسخ مثبت می دهند و این ریشه در ضعف ساختاری دارد و به عقیده من قانون باید مسئولان را ملزم به پاسخگویی کند. فرهنگ پاسخگویی باید از دوران مدرسه و از آموزش و پرورش نهادینه شود.

اصالتی درباره اقدامات جریان دانشجویی برای رفع احساس ترس یا بی تفاوتی در جامعه برای امر به معروف و نهی از منکر مسئولان گفت: گام اول این است که انگیزه جنبش دانشجویی برای نقد مسئولان کشته نشود. در مرحله بعد تشکل های دانشجویی باید در خود دانشگاه دانشجویان را نسبت به نقد مسئولان دغدغه مند تر کنند. گام بعدی نهادسازی در دانشگاه در قالب اندیشکده ها و پژوهشکده هاست تا به صورت تخصصی درباره مسائل مبتلابه جامعه از سوی دانشگاه به مسئولان راهکار ارایه شود. اقدام دیگر این است که جریان دانشجویی پژواک صدای مردم شود و مشکلات مردم را در صحنه عملی بیان و پیگیری کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند

علیرضا فخاری در نشست با مدیران مالیاتی استان تهران، با اشاره به اهمیت جایگاه مالیات در جامعه، آن را یکی از ارکان اجرای عدالت مالی در کشور دانست و اظهار کرد: در گذشته از مالیات به عنوان یک عنصر نامطلوب یاد می‌شد، در حالی که مالیات حامی اجرای عدالت اقتصادی در جامعه است.

فخاری بیان کرد: مالیات یکی از عوامل تولید عدالت در اقتصاد عام است و کمک می‌کند سطوح عدالت در درآمد هزینه‌ها بین اقشار مختلف جامعه تراز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات رشد حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند، بیان کرد: باید برای تبیین جایگاه واقعی مالیات در جامعه و تغییر ذهنیت‌ها در این حوزه تلاش مضاعف صورت بگیرد، چرا که اگر شخصی ببیند از مالیاتی که پرداخت می‌کند در حوزه‌های اجتماعی، درمانی و فرهنگی استفاده می‌شود و مسیر مالیاتی و هزینه کرد‌ها شفاف است، به پرداخت مالیات ترغیب می‌شود.

استاندار تهران بر ضرورت تشکیل فضای حکمرانی مالی به منظور پیشرفت اقتصادی کشور، تاکید کرد.

وی تبیین آثار عدم پرداخت مالیات در جامعه و ضرورت سهیم شدن مردم در مشارکت‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و افزود: بخشی از مشارکت‌ها در راستای شفاف سازی ایجاد و به سیستم مالی کشور کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
  • ستاد حجاب در سال ۱۴۰۲ به ریاست وزیر کشور تشکیل شد
  • یک زن، دبیر ستاد امر به معروف قدس شد
  • لزوم حمایت مقامات قضایی از اهداف مجمع امر به معروف و نهی از منکر
  • باشگاه تراکتور از مذاکره با گزینه مطرح خبر داد/ گل محمدی راهی تبریز می شود؟
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • افشاگری دبیر ستاد امر به معروف: رئیسی دستور تشکیل ستاد حجاب را داد