Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-25@17:40:07 GMT

معراج؛ از عالم خاک تا بام افلاک

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۰۸۰۲

معراج؛ از عالم خاک تا بام افلاک

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، معراج، مقدّس‌ترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام (ص)، فرودگاهش مسجدالحرام، گذرگاهش مسجد الاقصی، میزبانش خدا، هدف آن دیدن آیات الهی، سوغاتی‌اش اخبار آسمان‌ها و ملكوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیای مادّی بوده است.

سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ

«منزه است آن [پروردگاری] که بنده‌اش را شبانگاه از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصیٰ که پیرامون آن را برکت داده‌ایم سیر داد تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم که او همان شنوای بیناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

روشنایی روز از صحنه گیتی رخت بر بسته و تاریکی شب، همه جا را فرا گرفته بود. مردم از کار و تلاش روزانه، دست کشیده و در خانه خود آرمیده بودند. پیامبر اسلام نیز می خواست پس از ادای فریضه، برای رفع خستگی در بستر آرام بگیرد. ناگهان صدای آشنای جبرئیل امین را شنید: «ای محمد! برخیز! با ما همسفر شو؛ زیرا سفری دور و دراز در پیش داریم».

و این سفر در شب هفدهم ماه رمضان آغاز شد تا ثمُ‌َّ دَنَا فَتَدَلیَ‌ فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ‌ فَأَوْحَی إِلیَ‌ عَبْدِهِ مَا أَوْحَی‌... «سپس نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شد»؛ «تا آن‌که فاصله میان او و معلمش به اندازه دو کمان یا کمتر بود!» و در اینجا خداوند آنچه را وحی کردنی بود به بنده‌اش وحی نمود.

امام صادق(ع) در حدیث زیبایی، هدف از معراج پیامبر اكرم(ص) را چنین بیان می‌كند: «خداوند هرگز مكانی ندارد و زمان بر او احاطه ندارد. اما خدا می خواست فرشتگان و ساكنان آسمانش را با گام نهادن پیامبر در میان آنها احترام كند و نیز بخشی از شگفتی های عظمتش را به پیامبر نشان دهد، تا پس از بازگشت، برای مردم بازگوید». 

انگیزه معراج پیامبر (ص) مشاهده آیات عظمت الهی بود تا روح بزرگ پیامبر با مشاهده اسرار قدرت خدا در سراسر جهان خلقت، عظمت بیشتری یابد و آمادگی فزون تری برای هدایت انسان ها پیدا كند و با درك و دید تازه‌ای از هستی، هدایت و رهبری انسان ها را ادامه دهد، اگرچه، پیامبر قدرت خدا را شناخته بود و از شكوه آفرینش نیز آگاه بود.

جواد قاسم آبادی
مدیر عقیدتی حوزه شهید مبارکی همدان و ارشد اندیشه سیاسی در اسلام

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

کلیدواژه: معراج اسلام پیامبر همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،زهرا سعیدی که نقش «عمه فائقه» را سال ۸۳ در سریال یوسف پیامبر بازی کرد، در حال حاضر ۷۱ ساله است. در ادامه تصاویری از تیپ و چهره او را بعد ۲۰ سال مشاهده می کنید.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899222

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره آموزشی تربیتی معراج در فرخ شهر
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟