Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان نقشه‌ای از جمعیت زنبور‌های بی عسل بریتانیا تهیه کرده اند که توزیع گونه‌های مهم این حشره را نشان می‌دهد.

داده‌های ضبط شده توسط داوطلبان به شناخت بهتر محل زیست این حشره در علفزارها، نواحی جنگلی و شهر‌های کوچک کمک می‌کند.

محققان می‌گویند که زنبور‌های بی عسل حشراتی بدنام، اما نیازمند توجه هستند.

به گفته آن‌ها این حشرات که با واژه‌هایی مثل "مزاحم" و "بی فایده" توصیف می‌شوند، موجوداتی مفید هستند، چون آفات را مهار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر سیریان سامرز از دانشگاه کالج لندن گفت که زنبور‌های بی عسل (wasp) آفت‌کش‌های طبیعت هستند و اگر نباشند مجبور خواهیم بود برای کنترل حشرات مزاحم از آفت‌کش‌های خیلی بیشتری استفاده کنیم.

او به بی بی سی گفت: "این‌ها اعضای بدنام دنیای حشرات هستند، نگرشی که وجود دارد آن‌ها را حشره‌ای بزهکار می‌بیند. درحالی که باید آن‌ها را حشرات مفید بدانیم - آن‌ها به ما خدمت می‌کنند و ما کاملا این خدمت را نادیده می‌گیریم. "

دکتر سامرز و پروفسور آدام هارت از دانشگاه گلوسسترشر ایده مطالعه زنبور‌های بی عسل را مطرح کردند تا باعث جلب توجه به این حشرات و نقش آن‌ها در طبیعت شوند.

در مجموع دو هزار نفر در این پروژه "شهروند-دانشمند" در اواخر تابستان ۲۰۱۷ شرکت کردند و بیش از شش هزار نمونه را برای شناسایی ارسال کردند.

از این داده‌ها برای تهیه نقشه‌ای که توزیع زنبور‌های بی عسل و زنبور‌های سرخ را نشان می‌داد استفاده شد.

زنبور بی عسل "آلمانی" و زنبور بی عسل "جلیقه‌زرد" رایج‌ترین انواع بودند که هر کدام ۴۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. زنبور سرخ اروپایی تشکیل دهنده شش درصد جمعیت است و دو گونه نادرتر هم پیدا شد.

نتایج این مطالعه در نشریه "حفاظت از حشرات و تنوع آنها" منتشر شده است.

پروفسور آدام هارت گفت که این نوع مطالعه یک راه ساده و موثر برای جلب توجه عموم به حیات وحش است؛ و ضمنا به جمع آوری اطلاعات تراز اولی منجر می‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و فناوری علم و دانش دانستنی های علمی زنبور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۰۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تن عسل از ۲۷۶هزار و۹۴۰ کلونی زنبورعسل در استان تولید شده است.
وی افزود: افزون بر این ۷۶ کیلوگرم ژل رویال (ماده ژلاتینی است که زنبور‌های عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آنها تولید می‌کنند)، ۱۵تن گَرده و۷۲ تن موم از کلونی‌های زنبور عسل در استان تولید شد.
میراحمدی، ارزش ریالی تولیدات پارسال کندو‌های زنبور عسل را پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت زنبورعسل در گرده افشانی باغات و به خصوص بادام گفت: براساس تحقیقات انجام شده ۱۰۰ درصد گرده افشانی بادام از طریق حشرات و زنبورعسل انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • شکار وحشیانه آخونک توسط زنبور + فیلم
  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم
  • آنچه که باید از کنکور ۱۴۰۳ بدانیم/ مهمترین تغییر آزمون امسال
  • چند باور غلط در مورد عسل
  • تعداد مورچه‌های جهان مشخص شد؛ چند مورچه در سیاره زمین زندگی می‌کنند؟
  • فعالیت حدود دو هزار نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • تاثیر زنبور عسل در افزایش محصولات باغی
  • فعالیت هزار و ۵۶۰ نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • تولید ۲.۵ هزار تن عسل در چهارمحال و بختیاری
  • ولادیمیر پوتین: اوکراین هم‌دست تروریست‌هاست | ما می‌خواهیم بدانیم که دستور را چه کسی داده است