Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:21:27 GMT

وزیر کشور از شال امیری کرمان رونمایی کرد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۱۲۷۴

وزیر کشور از شال امیری کرمان رونمایی کرد

کرمان - ایرنا - طی مراسمی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از شال دستباف کرمان معروف به شال امیری که به عنوان ظریف ترین شال دستباف در جهان محسوب می شود ، رونمایی شد.

این محصول ارزشمند از نوعی تکنیک بافت ظریف و پیچیده و همچنین از مرغوب‌ترین نوع پشم و کرک طبیعی بافته شده و نقش و نگار فرهنگ ایران و کرمان را با خود به همراه دارد که توسط شرکت شال امیری کرمان پس از یک وقفه 150 ساله احیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش دریافتی ایرنا مدیر کارگاه شال امیری کرمان عصر پنجشنبه در این مراسم که در تهران برگزار شد ، گفت :شرکت کرمان مجازی ( شال امیری کرمان) از سال 1395 به منظور احیای شال سنتی و دست بافت ( پس از یک رکود 150 ساله) فعالیت خود را آغاز بکار کرد.
محمدرضا آریان افزود: این شرکت تاکنون توانسته زمینه‌ اشتغال 40 نفر را فراهم آورده و زیر ساخت لازم به منظور اشتغالزایی برای 600 نفر طی پنج سال را مهیا سازد، که در صورت تحقق می‌تواند سالیانه بیش از هفت میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.
شال ، دست بافته‌ی طبیعی و هنر ماندگاری‌ است که پیشینه ای چند هزار ساله داشته و بر اساس اسناد تاریخی، لباس دولمتردان ایرانی و سوغاتی ارزشمند برای خانواده‌های سلطنتی اروپایی بوده است.
امیرکبیر به منظور حمایت از هنر و صنعت شالبافی دستور داد از این محصول به عنوان هدیه و سوغات در اعیاد و در زمان اعطای خلعت استفاده شود و لذا نام 'شال امیری' حتی پس از افول شالبافی باقی ماند.
پس از یک وقفه‌ی 150 ساله در سال 1395 به پیشنهاد استاندار وقت کرمان، شرکت شال امیری کرمان به منظور احیای دوباره‌ این هنر ماندگار و کالای نفیس فرهنگی ، کار خود را آغاز کرد و پس از رونمایی از دستگاه جدید شالبافی توسط معاون علم و فناوری رئیس جمهوری در 13 اردیبهشت 1396 اولین نمونه شال دست بافت تولید و عرضه شد.
به گفته آریان یکی از محصولات این شرکت ، شال دست بافت جهت پته دوزی می‌باشد که الیاف آن از مرغوب ترین پشم جهان ( مرینوس) تهیه شده و در ابعاد مختلف، متناسب با سفارش امکان پذیر است.
وی 'تابلو شال' را از دیگر محصولات شرکت شال امیری کرمان با تابلو شال های بسیار نفیس با الیاف 100 درصد پشم عنوان کرد که طرح های صفوی و قاجاری بازبافت و یکی از ظریف ترین دست بافته های جهان را رقم زده است و سفارش با طرح های مورد نظر مشتریان در ابعاد خاص نیز امکان پذیر است.
'شال گردن' دیگر محصول تولیدی این شرکت است که با مواد اولیه 100 درصد پشم مرغوب مرینوس بافته شده اند بسیار لطیف هستند و امکان بافت طرح دلخواه بروی شال گردن نیز وجود دارد.
آریان از شرکت های بزرگ و ارگان های دولتی خواست تا برای تهیه هدایا به مهمانانشان از این محصول نفیس تهیه کنند و این کارگاه تولیدی را در چرخه تولید همیاری کنند.
وی اضافه کرد: از آنجاکه این محصول نفیس از مرغوب ترین مواد اولیه پشم و کرک بافته می شود نیاز است که ارز دولتی برای تهیه مواد اولیه اختصاص گیرد تا قیمت تمام شده کالا حداقل به نصف برسد.
5054/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شال كرمان وزير كشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح پارک علم و فناوری سلامت در سمنان

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: ۱۰ شرکت در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان مستقر هستند که از این تعداد سه شرکت دانش بنیان اند.

عین اللهی با اشاره به فعالیت دو واحد تحقیق و توسعه دارویی در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود: تعدادی از دارو‌های کمیاب و مورد نیاز و تخصصی کشور در سمنان تولید می‌شود که این امر باعث افتخار است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است تصریح کرد: استان سمنان از نظر معادن وضعیت خوبی دارد که با توجه به این ظرفیت این استان و شرکت‌های تولید دارو می‌توانند در حوزه مواد اولیه دارویی نیز فعالیت نمایند.

وزیر بهداشت گفت: نزدیک به ۹۹ درصد دارو‌های مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: شرکت‌های دانش بنیان در این استان از یک شرکت به چهار شرکت، واحد‌های فناور از هشت واحد به ۵۴ واحد و اختراعات از ۲۰ اختراع به ۳۰ اختراع افزایش یافته است.

عین اللهی افزود: اچ ایندکس فعالیت‌های پژوهشی نیز ۱۹ درصد رشد داشته است و امیدواریم با فعالیت پژوهشگران و اساتید دانشگاه در کشور در جهت تامین نیاز‌ها حرکت کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اجرای پویش سلامت کودکان زیر هفت سال در کشور خبر داد و گفت: غربالگری سلامت کودکان به منظور تامین سلامت جامعه در برنامه امسال قرار دارد و در قالب این طرح طبق برنامه اعلامی به مراکز بهداشتی در کشور کودکان از نظر سلامت کلی ارزیابی می‌شوند و در صورت نیاز به درمان به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی گفت: اجرای این طرح تا یک ماه آینده در کشور آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج
  • رونمایی ۶ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
  • افتتاح پارک علم و فناوری سلامت در سمنان
  • 48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!
  • رونمایی از دستگاه پرس گرم عایق بندی شینه‌های ژنراتور‌های نیروگاهی
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • رونمایی خودروساز مشهور از ۶ خودروی برقی جدید
  • تماس‌ تلفنی وزیر کشور با استاندار کرمان و بررسی وضعیت منطقه 
  • وزیر کشور، پیگیر اوضاع بارندگی در کرمان