Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@18:16:36 GMT

استانی شدن انتخابات مجلس متوقف شد؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۱۵۴۶

استانی شدن انتخابات مجلس متوقف شد؟

خبرگزاری میزان- با توجه به ایرادات اساسی شورای نگهبان به اصلاح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، به نظر می‌رسد که کمیسیون دیگر ورودی به این طرح نخواهد داشت؛ این موضوع را سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفته است. گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۹ دی ماه سال گذشته در مجلس تصویب و پس از آن این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورا‌ها ارجاع شد و نهایتا به تصویب مجلس رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روند بررسی این طرح از ۱۹ اردیبهشت در شورای نگهبان آغاز و نهایتا این طرح پس چندین روز بررسی با بیش از ۱۰ مورد ابهام رو به رو شد.   کاهش مشارکت مردم در انتخابات در راس ایرادات
کدخدایی ۲۸ اردیبهشت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی عنوان کرد که در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بیش از ۱۰ مورد ابهام دارد و این شورا حدود ۴ مورد را خلاف شرع و مواردی را هم خلاف قانون اساسی تشخیص داده است.

با این حال سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا به نفس استانی شدن انتخابات ایرادی ندارد، اما روش‌هایی که برای استانی شدن انتخابات در نظر گرفته شده، به نوعی ناقض حقوق نامزد‌ها و حقوق مردم و شهروندان عزیز است.

«با توجه به ایرادات اساسی شورای نگهبان به این طرح، به نظر می‌رسد که کمیسیون دیگر ورودی به این طرح نخواهد داشت» این موضوع را اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها به خبرنگار میزان گفت.

سلیمی یادآور شد که ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس ایرادات بسیار اساسی است و فکر نمی‌کنیم با اصلاح این ایرادات کاری از پیش ببریم چرا که برخی از این ایرادات را نمی‌شود اصلاح کرد. این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد که ایرادات به نحوی است که اگر بخواهیم آن را اصلاح کنیم ستون طرح که همان استانی شدن انتخابات است فرو خواهد ریخت.

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها با بیان اینکه ضمن ایرادات شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی را به این طرح داشته است، اذعان داشت که کمیسیون حتی اگر ایرادات شورا را هم برطرف کند باز هم ایرادات مجمع به قوت خود باقی است.   «مصوبه مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به انتخابات بعدی نمی‌رسد» این موضوع را حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تاریخ - ۱۷ اردیبهشت- به خبرنگار میزان گفت. وی اذعان داشت که مطلع شدیم که کمیته مربوطه این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح را با سیاست‌های کلان مطابقت داده و نهایتا تعدادی از مواد این طرح را مغایر قانون دانسته است. کمیته مربوطه در مجمع نظرات خود را به شورای نگهبان هم منعکس کرده است.   یک سوال کلیدی؟ با توجه به دغدغه بسیاری از نمایندگان درباره تغییر در قانون انتخابات مجلس و نقطه نظرات شورای نگهبان به نظر می‌رسد که این طرح برای چندمین بار از گود بهارستان خارج شد و به نوعی به تاریخ پیوست، اما سوال اساسی این است که آیا  انتخابات مجلس شورای اسلامی باز هم قرار است با برخی نواقص برگزار شود؟

عباسعلی کدخدایی پیش‌تر - ۲۸ اردیبهشت - در همین زمینه گفته بود که اگر اصلاحیه قانون انتخابات لازم‌الاجرا نشود طبیعتاً قانون فعلی حاکم خواهد بود و ما انتظار داریم مجلس محترم بتواند قانون انتخابات را اصلاح کند و آن ابلاغ و لازم‌الاجرا شود. البته اختیارات شورا در این خصوص محدود است و ما تابع قانون هستیم. قوانین نظارت بر انتخابات محدودیت دارد و ما باید مطابق قانون عمل کنیم. سخنگوی شورای نگهبان همچنین اذعان داشت که البته انتظار داشتیم که مجلس شورای اسلامی در طول سال‌های گذشته این تلاش را داشته باشد که بتواند قانون انتخابات را در فرصت لازم اصلاح کند و ابلاغ و لازم الاجرا شود که این کار به هر دلیلی انجام نشد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که شورای نگهبان در جریان بررسی این طرح (صرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس) در سال‌های متمادی، مسئله کاهش مشارکت مردم را  همواره گوشزد و مورد ایراد قرار داده بود و اما این طرح مجددا با این اشکال مطرح شد.

حال با همه این اوصاف باید منتظر ماند و دید انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ با چه سازوکاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات طرح استانی شدن انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۱۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)، جهت تامین نظر شورای نگهبان با اعمال اصلاحات عبارتی در ماده ۱۱ طرح مذکور موافقت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • تایید طرح اصلاح قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان تایید شد
  • تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی