Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@14:19:23 GMT

رونق تولید در گرو توجه به کارگر و کارفرما

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۱۷۴۶

رونق تولید در گرو توجه به کارگر و کارفرما

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار شرط تحقق رونق تولید را در گرو توجه به نیروی انسانی یعنی کارگر و کارفرما دانست. ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

کریم یاوری، مدیر کل حمایت از مشاغل  و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره شرایط برای رونق تولید گفت: سه رکن اصلی تولید " کارگر-کارفرما-کارگاه"هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دو رکن انسانی در سال  رونق تولید باید مورد توجه ویژه قرار گیرند ادامه داد: اگر ارکان  اصلی تولید را در راس سه ضلع  مثلث قرار دهیم محیط مثلث " یعنی "کار"، تولید، اشتغال و حیات  اقتصادی بنگاه ها" ضرورت دارد. در سال رونق تولید ارکان  تولید در کارگاه علاوه بر خلق کار و ارزش افزوده از تولیدات و محصولات به بعد آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای و آموزش های مرتبط با حقوق کار و وظیفه  شناسی هریک در محیط کار توجه  ویژه  داشته باشند .

حل معضل اشتغال فارغ‌التحصیلان با رفع انحصار از بازار خدمات

وی با اشاره به تعاریف مندرج در قانون کار برای ارکان  تولید افزود:"کارگر" : از لحاظ این قانون کسی است   که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود در سایر مزایا به درخواست  "کارفرما" کار می کند،"کارفرما" شخصی است حقیقی یا حقوقی که "کارگر" به درخواست  و به حساب او در مقابل  دریافت حق السعی کار می کند و"کارگاه" محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار میکند از قبیل موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی ،ساختمانی ، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آنها.

 یاوری گفت: منظور از وظیفه شناسی یعنی اینکه  کارفرما به وظائف قانونی خود برای تامین  ابزار و تجهیزات و مواد اولیه ، خرید و فروش و کلیه امور کارگاهی ( اداری، بازرگانی، فروش ،تولید و تامین  مواد و نقدینگی آب ، برق و گاز ، بیمه، مالیات و ....) و پرداخت مطالبات قانونی کارگران و حسن  خلق با آنان اهتمام  نماید. کارگر نیز می بایستی نسبت به  انجام  کار و تولید در محل کارگاهی که  ابزار و تجهیزات و ماشین آلات و مواد اولیه  در خط تولید فراهم شده اهتمام  نموده و کار با کیفیت و کمیت مطلوب در مقابل حق السعی دریافتی ارائه نماید.

مدیر کل حمایت از مشاغل  و بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به اینکه ارائه نظرات مشورتی برای بهبود امور کارگاه از هر حیث بویژه کمیت و کیفیت تولید امری نیکو و پسندیده  است اظهار داشت: در غالب کارگاه ها این نظرات توسط نمایندگان ، انجمن های صنفی کارگاهی و شورای اسلامی کار منتخب از سوی کارگران به کارفرمایان و مدیران بنگاه های اقتصادی ارائه  می گردد که امری مطلوب ارزیابی می گردد.

وی بیان کرد: در پاره ای موارد اصرار بر اعمال نکته نظرات مشورتی از سوی کارگران یا نمایندگان قانونی آنان  ممکن است با دیدگاه ها و نکته نظرات مالکان، سهامداران، مدیران ، کار آفرینان و کارفرمایان در بنگاه های اقتصادی هم خوانی نداشته  باشد که در این صورت مطابق مقررات و قوانین تمام مسئولیت  به عهده  کارفرمایان و مدیران بنگاه ها است.

در قوانین و مقررات مرتبط در بخش حدود وظائف، اختیارات و نحوه انجام فعالیت توسط نمایندگان کارگران، انجمنهای صنفی، شوراهای اسلامی کار و کانون های شهرستانی، استانی و کشوری مرتبط با آنان توجه به آموزش اعضاء مورد توجه ویژه قرار گرفته  است که ضرورت دارد ارائه آموزش حدود و وظائف و اختیارات نمایندگان، انجمن های صنفی و شوراهای اسلامی کار از طریق اساتید و کارشناسان خبره در این  امور به تشکلها بیش از بیش مورد توجه  و اهتمام قرار گیرد.

یاوری گفت: آشنائی کارگران در محیط کار به حقوق قانونی خود و نحوه چگونگی انجام بهتر وظایفی که در کارگاه به عهده آنان است برای بهبود و رونق تولید ضروری است.

کریم یاوری گفت: امیدوارم  در سال رونق تولید و با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفته ایم، همراهی، همکاری و همدلی و کوشش و تلاش مضاعف کارگران و کارفرمایان در انسجام هرچه بیشتر و بهتر آنان در رونق تولید اثرات خوبی برای شکوفائی اقتصادی فراهم نموده و دشمنان قسم  خورده این مرزو بوم را سرخورده تر و مایوس نماید.

 انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بحران بیکاری و اشتغال

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران بیکاری و اشتغال بحران بیکاری و اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مازندران با موضوع؛ بررسی تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، ضمن گرامیداشت رور ارتش و یاد و خاطره شهدای اخیر کشورمان در دمشق اظهار کرد: خاک ما ناموس ماست و جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران کنسولگری جنایت بزرگی بود.

وی ضمن اظهار امیدواری از عملیاتی شدن شعار سال، علت نامگذاری شعار سال توسط رهبری، افزود: مسائل فرهنگی از اولویت و مسائل اقتصادی از فوریت بیشتری برخوردار است و رهبر بزرگورمان هر ساله گره‌های اصلی اقتصاد را شناسایی کرده و نامی متناسب با آن انتخاب می‌کنند که کدی برای توجه همه مسئولان است تا ماشین اقتصاد بهتر حرکت کند.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: اقتصاد در زندگی انسان حرف اول را می‌زند و از نگاه دینی و جامعه شناختی اهمیت دارد و اقتصاد درست شود خیلی از مسائل دیگر حل می‌شود و این حق واقعی مردم است که خودکفا شوند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نقش مردم در تحقق شعار سال، افزود: مشارکت مردم به این معنا نیست که فقط خصوصی‌سازی شود، در آغاز اصل ۴۴ قانون اساسی توضیح داده شده که اقتصاد جمهوری اسلامی ما در سه بخش دولتی، تعاونی‌ها و بخش خصوصی است و تعاونی‌ها باید نقش مهمی داشته باشند یعنی ۲۵ درصد اقتصاد در این بخش باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: اگر بخش تعاونی‌ها جدی گرفته شود، مردمی شدن اقتصاد تحقق پیدا می‌کند ولی اگر فقط بخش خصوصی اقتصاد را در دست بگیرد مردمی شدن نیست، چرا که مقام معظم رهبری از کلمه بسیج مردمی در حوزه اقتصاد استفاده کردند یعنی عامه مردم باید دست اندرکار باشند نه اینکه مردم اجیر چهار بنگاه بزرگ باشند، در اصل هر فرد باید کارفرمای خودش باشد.

سراغ بنگاه‌های کوچک اقتصادی برویم

امام جمعه ساری ادامه داد: در اقتصاد سرمایه‌داری دنیای امروز یا نئولیبراستی چهار سرمایه‌دار بزرگ اقتصاد را در دست گرفتند و بقیه کارگر اینها هستند، اما اگر ما اقتصاد را خرد کرده و به سراغ بنگاه‌های کوچک اقتصادی که زیر ۵۰ نفر نیرو داشته باشند برویم، خود به خود بدنه اجتماع را وارد کار می‌کنیم و همه خودشان صاحب کار می‌شوند.

این مسئول همچنین گفت: تصدی‌گری دولت در موارد خاص در قانون مشخص شده است و واگذاری کار به مردم در قالب تعاونی باید صورت بگیرد و منجر به تولید شود.

وی اضافه کرد: اینکه یک حوزه اقتصاد و تولید را دست افراد محدود بدهیم آسیب می‌رساند پس برای مشارکت اقتصادی راهکار تشویق و توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی و ایجاد تولید آزاد را می‌توان درنظر گرفت.

آیت الله محمدی لائینی بیان کرد: می‌گویند طبق آمار نرخ مشارکت تعاونی‌ها در اقتصاد مازندران زیر ۵ درصد محقق شد و تعاونی‌ها مشکل دارند و مقام معظم رهبری معدل اجرا شدن شش برنامه قبلی را ۳۵ درصد اعلام کردند که زیبنده نیست امسال باید شعار بیش از ۵۰ درصد محقق شود.

نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری تصریح کرد: نگاه حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب این است که اگر مردم در هر زمینه ورود پیدا کنند موفق هستیم، تاکنون شعارش بوده اما میدان برای آنان باز نبود، بنگاه‌داری بانک‌ها و تصدی‌گری دولت موانع کار است که مقام رهبری در سال گذشته مطرح و تاکید کردند.

وی گفت: البته در استان در بحث تورم و نرخ بیکاری توفیقاتی داشتیم، در رشد اقتصادی هم سال‌ها صفر بودیم و سال گذشته بیش از ۴ درصد رشد داشتیم و بیش از ۶۰ هزار تن صادرات اقلام کشاورزی داشتیم اما فاصله‌ها تا نقطه مطلوب که واقعاً آرمانی هم نیست زیاد است.

کد خبر 6080495

دیگر خبرها

  • آتش سوزی مرگبار کارگاه ساختمانی در تهران/ ۶ کارگر جان باختند+ جزئیات
  • آتش سوزی کارگاه ساختمانی در تهران ۶ کشته داشت
  • فرهنگ تجلیل از کارگران در جامعه تبیین شود
  • بازنشستگی بیش از موعد ۱۷۰۰ کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور
  • جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است
  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی
  • جدیدترین جزئیات دستمزد ۱۴۰۳ و حق مسکن کارگران ؛ سهم کارگر تقریبا هیچ !
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • بازنشسته شدن پیش از موعد یک هزار و ۷۴۷ کارگر مشاغل سخت در لرستان