Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتراف پمپئو به وجود اختلاف با بولتون بر سر ایران، رایزنی وزیران خارجه عمان و انگلیس در مورد ایران، اظهارات ترامپ در مورد اعزام نیرو به خاورمیانه و افزایش نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تلاش همزمان 5 کشور برای میانجی گری میان ایران و آمریکا نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «حسن سالم» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «البناء»، روز پنجشنبه از «پیوستن چهار کشور اروپایی» به تلاش‌هایی خبر داد که هدفش «کاهش تنش در منطقه و پایان دادن به بحران موجود میان آمریکا و ایران» است.

سالم در گفت‌وگو با وبسایت «المعلومه» عراق گفت: مسئولان در کویت تمایل خود برای مشارکت در تلاش‌های میانجیگرانه بین تهران و واشنگتن برای دفع خطرات جنگ را ابراز کرده‌اند و سفر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به کویت، هماهنگی عربی برای کاهش تنش در منطقه را بررسی کرد.

این نماینده عراقی با بیان اینکه «عُمان و قطر نیز به عراق اعلام کرده‌اند که از تحرکات هدفمند برای کاهش تنش در خلیج [فارس] و رسیدن به راهکار سیاسی میان تهران و واشنگتن و عدم حرکت به سوی جنگی که بر کشورهای عربی مستقیماً اثر می‌گذارد، حمایت می‌کند. همچنین طرف ترکیه‌ای نیز امید می‌رود که تا چند روز آینده به این کشورها ملحق شود و هم‌اکنون رایزنی‌هایی میان انکارا و بغداد در جریان است.

به گفته این نماینده عراقی، در روزهای آینده یک هیأت بلندپایه از عراق و شماری از کشورهای عربی به تهران و واشنگتن می‌رود و هدفش میان‌داری و حل بحران دو طرف است.

روز گذشته نیز میثاق الحامدی نماینده پارلمان و عضو ائتلاف الفتح به وبگاه المعلومه اعلام کرده بود که عراق «میانجیگری مهمی میان ایران و آمریکا برای دور کردن منطقه از جنگ و کاهش شدت تنش میان طرفین انجام می‌دهد».

اعتراف پمپئو به وجود اختلاف با بولتون بر سر ایران

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سی ان بی سی تاکید کرد که بین وی و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اختلاف وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال این شبکه آمریکایی ضمن اعتراف به اینکه او و بولتون در مورد ایران اختلاف نظر دارند افزود: اما در مورد خطراتی که به طور کلی ایالات متحده را تهدید می کنند، هم عقیده ایم.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد آنچه که مقامات آمریکایی انجام می دهند در واقع منعکس کننده نظرات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری است.

پمپئو در پاسخ به این مطلب که با وجود مخالفت بولتون، وی موافق مذاکره با ایران است یادآور شد: رئیس جمهوری به روشنی اعلام کرده که اکنون زمان مذاکره است.

رایزنی وزیران خارجه عمان و انگلیس در مورد ایران

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در پیامی توئیتری از دیدار خود با «یوسف بن علوی» همتای عمانی اش در لندن خبر داد.

وی با انتشار تصویری از این دیدار سابقه روابط انگلیس و عمان را قرن ها پیش عنوان کرد و افزود: اولین تفاهم نامه همکاری دو جانبه ما در سال ۱۶۴۶ امضا شد.

هانت همچنین از عمان به عنوان شریک کلیدی انگلیس در مسائل مهم منطقه از جمله مذاکرات صلح یمن و مذاکرات هسته ای ایران یاد کرد.

یوسف بن علوی به تازگی به تهران سفر کرده و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو داشته است.

وی پس از این سفر در مصاحبه ای در مورد هر گونه افزایش تنش بین ایران و آمریکا هشدار داده و آن را به زیان کل منطقه دانسته بود.

وزیر خارجه عمان که پس از سفر به تهران راهی لندن شده است در این مورد گفت: این سفر در شرایط حساسی انجام گرفت و در ادامه آن نیز سفر به لندن را مفید دانستم.

اظهارات ترامپ در مورد اعزام نیرو به خاورمیانه

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا طی سخنانی در کاخ سفید اعزام نیروی نظامی این کشور به خاورمیانه برای مقابله با ایران را رد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اعزام نظامیان آمریکایی به منطقه تاکید کرد: فکر نمی‌کنم نیازی به این کار باشد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال از برگزاری نشستی با مقامات نظامی این کشور در این باره خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تکرار اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد خروج آمریکا از برجام موجب شده فشار اقتصادی شدیدی به این کشور وارد شود.

افزایش نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الاسد» عراق

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که تعداد نظامیان آمریکایی در عین الاسد افزایش یافته، ولی آمار دقیقی از تعداد آنان ارائه نکرد.

پایگاه خبری «المسله» به نقل از علیوی گزارش داد که این پایگاه، پایگاه بزرگی در عراق خواهد بود و اگر تنشی که در منطقه وجود دارد، به جنگ مبدل شود، عراق از آن در امان نخواهد بود.

وی از سیاستمداران و دولت عراق نیز خواست که در راستای آرام کردن وضعیت منطقه که معلول اقدامات تنش‌زای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است، تلاش کنند.

«طه عبدالغنی» عضو شورای استانداری الانبار نیز گفت که مسئولان حاضر در این استان اطلاع دقیقی از تعداد نیروها یا تجهیزات آمریکاییها در عین الاسد ندارند.

عبدالغنی همچنین تصریح کرد که مسئولان آمریکایی حاضر در این پایگاه به مسئولان الانبار اجازه نمی‌دهند که وارد عین الاسد شوند و درباره آن نیز اطلاعاتی ارائه نمی‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام آمریکا عربستان امارات ترامپ حسین هدایتی فتح خرمشهر احمد عراقچی خودروهای هیبریدی ترزامی هوآوی انصارالله یمن زیبا حالت منفرد مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۱۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطر: در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح بازنگری می‌کنیم

قطر روابط خوبی با اخوان المسلمین در منطقه دارد. جنبش حماس نیز که در دهه ۸۰ میلادی تشکیل شد با تفکر اخوان المسلمین بود و تعجبی ندارد که مقامات دوحه اکنون میزبان دفتر سیاسی این گروه فلسطینی هستند. با این حال، رژیم صهیونیستی با حمله به قطر به دنبال ملتهب کردن شرایط پیرامون مذاکرات است. تل آویو مدعی است دوحه فشار لازم به حماس برای پذیرش شروط تل آویو را به کار نمی‌گیرد و آمریکا باید این کشور را تنبیه کند!

به گزارش الجزیره، شیخ محمد بن عبدالرحمان بن جاسم ال ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر امروز (چهارشنبه) اعلام کرد دوحه در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح میان حماس و اسراییل بازنگری می‌کند. 

وی در این باره گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که در نقش میانجیگری خود در این مذاکرات بازنگری کنیم، زیرا برخی طرف‌ها از این مسئله برای منافع محدود سیاسی خود بهره می‌گیرند. 

این مقام ارشد قطری خاطر نشان کرد: درحالی که دوحه همچنان متعهد به میانجیگری براساس مسائل بشردوستانه است، اما سوء استفاده و آسیب‌هایی درباره نقش قطر در این میان صورت گرفته است. ما شاهد آن هستیم که برخی طرف‌ها بیانیه‌های مخربی را علیه ما صادر کرده اند.

قطر ماه هاست که نقش میانجیگر را در مذاکرات صلح میان حماس و رژیم صهیونیستی برای رسیدن به یک آتش بس دائمی و تبادل اسرا ایفا کرده است. با این حال، اسراییل و متحدان غربی اش به ویژه مقامات آمریکایی اظهار نظر‌های تندی را علیه این کشور به دلیل عدم اعمال فشار بر حماس وارد می‌کنند. 

سفارت قطر در آمریکا روز گذشته اظهارات استنی هوور، قانونگذار آمریکایی را که خواستار بازبینی در روابط میان واشنگتن و دوحه شده بود را محکوم کرد. این قانونگذار مدعی شده بود در صورتی که قطر اقدام به اعمال فشار به حماس برای پذیرش شروط اسراییل نکند، ایالات متحده باید در روابط خود با این کشور تجدید نظر کند. وی مقامات قطری را طرفدار حماس معرفی کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
  • مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رأی دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴
  • ریزش بورس آمریکا در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • مجموعه ارتش استان بوشهر تا پای جان برای دفاع از کشور تلاش می‌کند
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • لاپوشانی جنایات نظامیان صهیونیست از سوی بلینکن
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • قطر: در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح بازنگری می‌کنیم
  • تلاش جهادی نیرو‌های صداوسیمای کیش در انعکاس چهره کیش
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است