Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «گستره پژوهشی اخلاق تفسیر قرآن کریم» دوم خردادماه در مصلی امام خمینی(ره)، محل برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار و در حاشیه این نشست فاطمه علاقه‌بندی، مترجم کتاب مضامین اصلی قرآن، تالیف فضل الرحمان، به ارائه توضیحاتی در خصوص این کتاب پرداخت.
وی بیان کرد: اصل این کتاب به زبان انگلیسی و در 180 صفحه بوده که جزء مشهورترین آثار و مراجع قرآن‌پژوهی در جهان اسلام محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اهمیت آن، همین بس که مرجع چهل و یک مدخل از دایره‌ المعارف قرآن لیدن است و غربیان و مسلمانان، علاوه بر دیگر کتب پژوهشی، از این کتاب استفاده کرده‌اند. این اثر در سال 1980 و در شهر شیکاگو منتشر شد و مربوط به زمانی است که فضل الرحمان به پختگی فکری رسیده بود و محور اصلی این کتاب نیز قرآن است و بر مضامین اصلی قرآن تاکید دارد.
علاقه‌بندی در ادامه تصریح کرد: چون فضل الرحمان نواندیش بوده، نسبت به هم‌قطاران مصری و هندی خود ناشناخته مانده است و این ترجمه، گامی برای آشنایی با اندیشه‌های فضل الرحمان است که بسیاری از نواندیشان، تحت تاثیر او بوده‌اند. این کتاب بسیار جای صحبت دارد، لذا تحلیل کتاب رساله دکتری بنده است و در مقدمه کتاب آورده‌ام که به مسائل مختلف در رساله پرداخته می‌شود.
وی بیان کرد: فضل الرحمان نواندیش پاکستانی و متولد 1919 در خانواده مذهبی بود که کاملا با اسلام سنتی آشنایی داشت، تا اینکه برای تحصیلات تکمیلی به آکسفورد رفت و پایان نامه دکتری‌اش را با عنوان بخشی از شرح النجاه ابن سینا نوشت. او در آنجا بود که تحولاتی در افکارش اتفاق افتاد. هشت سالی در کانادا شروع به تدریس کرد و سپس، پاکستان با وضعیتی رو‌به‌رو شد که نیازمند اصلاحات بود. رئیس جمهور وقت از فضل الرحمان که اسلام سنتی و پژوهش‌های غربی را می‌شناخت، به عنوان بهترین گزینه اصلاحات دعوت کرد تا به پاکستان برود. وقتی به پاکستان دعوت شد، ریاست موسسه اسلامی پاکستان را بر عهده گرفت، اما نواندیشی‌هایش موجب شد که سنتی‌ها با او به مشکلاتی برخورد کنند و به همین دلیل به آمریکا سفر کرد و در سال 1988 نیز از دنیا رفت.
این مترجم و پژوهشگر حوزه قرآن در ادامه افزود: اتفاق جالب توجهی که افتاد این بود که، صدمین سال تولد او، مصادف با چاپ آثار او در ایران شد. اما محور اصلی این کتاب قرآن است و اصلی‌ترین مضامینی که مورد توجه او است عبارت از اخلاق است که می‌گوید، روح منسجم قرآن اخلاق است و قرآن کتاب احکام نیست و اشاره کرده که به دو دلیل این کتاب را منتشر کرده است؛ یکی برای پاسخ به روش سنتی تفسیر قرآن است که آیه به آیه صورت می‌گیرد و معتقد است که نگاه جزئی‌نگرانه، روح منسجم آیات را از بین می‌برد. او براین باور است که قرآن در همه اعصار قابل استفاده است و تقابلی با عصر مدرن ندارد، چون در فضایی بوده که این تقابل را احساس کرده، لذا اعتقاد به حرکت دو سویه دارد.
وی بیان کرد: نکته دیگر اینکه اصلی‌ترین انگیزه تالیف این کتاب، پاسخی به نظریه «ونزبرو» است که معتقد است، قرآن در بین مجادلات فرقه‌ای مسیحی و یهودی شکل گرفته و پسامحمدی است، اما فضل الرحمان که به زبان‌های مختلف آشنا است و فضای غرب را نیز دیده بود، تسلط بالایی برای پاسخ به این پژوهش‌ها داشت که مقاله‌ای نیز دارند که پاسخ به غربیان در مورد نظریات آنها است. لذا فضل الرحمان این اثر اصلی را در پاسخ به غربیان نوشته و می‌گوید که قرآن مستقل است. او هشت مضمون اصلی را برای کتاب انتخاب کرده است و در واقع کتاب هشت فصل دارد که عبارت از خدا و انسان در دو بخش فرد و اجتماع و طبیعت، نبوت و وحی است که بسیار مسائل مهمی در این بخش دارد و نگاه نویی را مطرح می‌کند که از فارابی و ابن سینا گرفته است و به نتایج خوبی نیز در مورد وحی می‌رسد. همچنین معاد، خیر، شر و جامعه اسلامی نیز دیگر فصل‌ها هستند.
علاقه‌بندی در ادامه تصریح کرد: کار فضل الرحمان این است که بحث‌های او قرآنی است، لذا کلیتی را مثلا در بخش خدا در نظر گرفته که خدا یگانه است و تمام آیاتی که در مورد این موضوع است را جمع کرده و این را به خواننده می‌دهد که خداوند در قرآن نخواسته خود را اثبات کند، بلکه باید کشف شود. برخی پژوهشگران غربی معتقد هستند که خداوند ستمگر است و قدرت مطلق داشتن خدا را از این زاویه می‌بینند اما فضل الرحمان می‌گوید که این نگاه از روی جهل است و خدایی که در قرآن تصویر می‌شود، رحمت مطلق است و قدرت را نیز در ادامه معنا می‌کند.
وی بیان کرد: در بخش انسان در جامعه، فضل الرحمان نگاهی به حقوق زنان و جنسیت دارد و در موضوع چند همسری اعتقاد دارد که آیه مربوط در این زمینه که در سوره نساء آمده است، فقط در مورد یتیم است و بعد سنت مشروط و مطلوب را بیان می‌کند و با استدلالی که می‌آورد بیان می‌کند که در حال حاضر مطلوب خداوند یک همسری است. به اینصورت در تلاش است که قرآن را در تمام زمان‌ها کارآمد کند و بیشتر تلاش او، برای روشن کردن بعد انسان‌گرایانه قرآن است و اخلاق برایش بسیار اهمیت دارد. امید است با این کتاب نظریات فضل الرحمان و اینکه نواندیشی بود که افراد بعدی نیز وام‌دار عقاید او هستند، شناخته شود و توجه کنیم که او در سال 1940 این نظریات را داشته و این مسئله توجهات را جلب می‌کند که نگاه مهمی به او داشته باشیم.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه نواندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان گفت: برخی از مسائل کشور بدون نظارت و وضع قانون به یکی از ظرفیت‌های تخطی از قوانین موجود تبدیل شده‌اند که با کمک نخبگان این مسائل قابل حل هستند، به عنوان مثال حوزه رمز ارزها را شاهد هستیم که به سبب نبود قانون و نظارت‌های لازم به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده است.

سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر به‌کارگیری توان و تفکر نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و نظام مسائل کشور، گفت: پیش از این سیستم اداری کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شد و بدنه اجرایی دستگاه‌ها ۳۰سال در همین فضا رشد کرده و با فناوری نامأنوس است.

وی ادامه داد: امروز دغدغه ما جذب نخبگان در سیستم است تا سازمان بعد از خروج نیروهای پیشین، دغدغه و مشکلی برای جذب نیروی توانمند و اثرگذار نداشته باشد.

همکاری بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز

در ادامه این نشست، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، گفت: بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز همکاری دارد که شناسایی اعضای آن به دو صورت فعال و فراخوان‌محور است. همچنین در دستگاه‌ها میزهای نخبگانی با حضور نخبگان و مدیران و افراد ذی‌نفع فعال است که با رویکردهای متعدد و با تضارب آرا ایده‌های خود را به رای افراد و اجرا می‌رسانند.

وی در ادامه بیان کرد: هدف هیات‌های اندیشه‌ورز همیشه حل مساله نیست، بلکه گاهی ایجاد گفتمان می‌تواند هدف اساسی آن باشد. لازم به ذکر است رویدادهای نخبگانی نیز با همین هدف و ایجاد فضای واقع‌بینانه از مشکلات کشور برگزار می‌شوند.

در پایان این دیدار ضمن ایجاد مقدمات همکاری‌های بین بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور مالیاتی کشور، مقرر شد: بستر مشارکت نخبگان در حل مسائل ملی، فراهم شود و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6085195 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»
  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • استفاده از ظرفیت هنر برای ارائه مضامین پیشگیری از اعتیاد
  • وحشت صهیون از قرآن