Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@15:15:47 GMT

چرا پس از فتح خرمشهر جنگ تمام نشد؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۲۹۱۴

چرا پس از فتح خرمشهر جنگ تمام نشد؟

شائبه ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر چگونه مطرح شد و چه کسی سعی کرد با وارونه جلوه دادن واقعیت، ماجرای به حق جمهوری اسلامی را علیه نظام مطرح کند؟

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ۴ آبان ۱۳۵۹ وقتی کمتر از دو ماه از آغاز تجاوز عراق به خاک ایران می‌گذشت ارتش بعثی توانست خرمشهر را به تصرف خود دربیاورد. این واقعه برای ملت ایران و جوانان سلحشور و مجاهدش جراحت دردناکی بود بنابراین با دست خالی عزم خود را جزم کردند و عملیات الی بیت المقدس را طراحی و اجرا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملیات که از ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ تا ۳ خرداد همین سال ادامه داشت با پیروزی قوای اسلام به پایان رسید.

پس از این پیروزی در حالی که دشمنان جمهوری اسلامی متعجب و نگران بودند علی رغم اینکه هنوز پایشان در بخشی از خاک کشورمان دراز بود اصرار فوری بر برقراری آتش بس داشتند. پس گرفتن خرمشهر حالا تنها بازپسگیری بخشی از خاکمان نبود این فتح موجب بالا رفتن روحیه مردم و نیز تقویت روحیه و قوای رزمندگان اسلام شد و برای دشمن بیم آن می‌رفت از این پس با شکست‌های پی در پی دیگری مواجه شوند.

 

کوی طالقانی، مقر فرماندهی ارتش عراق در یکی از منازل اشغال شده پیش از آزادسازی خرمشهر

با مطرح شدن بحث آتش بس در حالی که عراق حاضر به عقب نشینی از خاک کشورمان نبود ایران دو گزینه مقابلش قرار داشت. اگر آتش بس را می‌پذیرفت سال‌ها خود را در حالت برزخ گونه نه جنگ و نه صلح با عراق قرار می‌داد که در این صورت با موقعیت موجود مورد مواخذه نسل‌های بعدی خود و آینده‌گان قرار می‌گرفت. اما راه حل دیگری داشت و آن وادار کردن عراق به پرداخت غرامت و معلوم شدن نقش متجاوز در این جنگ بود.

لذا منطقی به نظر می‌آمد راه حل دوم را برگزیند و هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند آتش بس را در آن شرایط قبول کند.

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی که آن زمان مسئولیت رئیس مجلس شورای اسلامی و سخنگوی شورای عالی دفاع را بر عهده داشت روز سوم اردیبهشت ۶۱ اعلام کرد: «اگر عراق شروط ایران را نپذیرد این کشور به خود حق می‌دهد بغداد را محاصره کند.»

 

کوی طالقانی، مقر فرماندهی ارتش عراق در یکی از منازل اشغال شده پیش از آزادسازی خرمشهر

شروط چهارگانه ایران از این قرار بود:

۱- عقب نشینی متجاوزان از خاک ایران

۲-پ رداخت غرامت به ایران

۳- تعیین متجاوز و آغازگر جنگ

۴- بازگشت آوارگان عراقی به کشورشان

همچنین آیت الله خامنه ای نیز که رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع بودند روز ۱۴ خرداد یعنی پس از فتح خرمشهر اعلام کردن د ۱۵۰ میلیارد دلار غرامتی است که باید به ایران پرداخت شود و ایران از اصول خود عدول نخواهد کرد.

 

کوی طالقانی، بهار ۱۳۶۱ بازدید یکی از فرماندهان ارتش عراق از خرمشهر پیش از آزادسازی

امام خمینی نیز روز ۲۲ خرداد در واکنش به بیانیه عراق پیرامون آتش بس و صلح فرمودند: ما خواهان صلح هستیم اما با قید و شرط. ایشان همچنین با اشاره به اعلام عراق برای خارج کردن باقیمانده نیروهایش از خاک ایران در مدت دو هفته آینده، خواستار آن شدند که در این مدت یک گروه بین المللی به بررسی جرایم حکومت صدام، میزان خسارت وارده بر ایران و تعیین آغازگر جنگ بپردازد.

حضرت امام همچنین در روز ۳۱ خرداد در واکنش به سخنان صدام فرمودند: جنگ با عراق تا هنگام تحقق خواسته‌های ایران ادامه خواهد یافت.

اما سرانجام دشمنان جمهوری اسلامی زیر بار چنین تنبیهی نرفتند فلذا جنگ ادامه پیدا کرد.

اما شائبه ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر چگونه مطرح شد و چه کسی سعی کرد با وارونه جلوه دادن واقعیت، ماجرای به حق جمهوری اسلامی را علیه نظام مطرح کند؟

این موضوع ابتدا توسط تعدادی از طرفداران نهضت آزادی در همان دهه شصت مطرح شد اما آن قدر ادامه جنگ دلیلش واضح و مبرهن بود که کسی بهایی به این سخنان نداد. در واقع هیچ فرد یا گروهی دیگری با تفکرات مختلف چنین موضوعی را بر نمی‌تابید. فلذا موضوع همانجا تمام شد تا اینکه اکبر گنجی از طیف موسوم به اصلاح طلبان اولین فردی بود که دوباره چنین موضوعی را مطرح کرد. وی در مقاله‌ی مورخ ۲۸ دی سال ۷۸ در روزنامه‌ی «صبح امروز» به موضوع ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر پرداخت آن هم در شرایطی که کشور در آستانه‌ی انتخابات مجلس ششم قرار داشت. او سعی کرد واقعیت را آلوده کند و به این ترتیب حساب و کتاب‌های سیاسی خود را با افراد مختلف پیش ببرد. پس از گنجی دیگر همفکران او نیز از سیاسیون اطلاح طلب بعضاً این موضوع رو مطرح کردند.

 

نبرد برای آزادسازی خرمشهر در کوت شیخ، کانال ساحل شرقی کارون. عکاس: مهرزاد ارشدی

هاشمی رفسنجانی چند روز بعد گفت: «این‌هایی که الان حرف می‌زنند، دنبال این هستند که ما اسراری که گاهی منافع دشمن را تأمین می‌کند، مطرح کنیم. حتی قوی‌ترین کشورها و دولت‌ها اسناد و اسرار امنیتی خود را پس از گذشت سال‌های طولانی منتشر می‌کنند. من هیچ وقت اطلاعاتی را که منافع ملت، کشور و انقلاب را ضایع می‌کند، مطرح نمی‌کنم.»

اما واقعیت این بود که پس از فتح خرمشهر تهدیدهای عراق پایان نگرفته بود و هنوز مناطقی نیز مانند قصر شیرین و نفت شهر تحت تصرف رژیم متجاوز بعثی بود. نه ارتش عراق منهدم شده بود و نه نیروهای ما از تیررس گلوله‌های آنها خارج شده بودند. عراق آرایش جنگی خود را تغییر نداد و حاضر به پرداخت غرامت و خسارت هم نبود.

لذا ما باید بخشی از خاک عراق را به دست می‌گرفتیم تا بتوانیم متجاوز را تنبیه کرده و آرایش نظامی اش را بهم بزنیم. از طرف دیگر باید کاری می‌کردیم تا از تیررس آنها خارج شویم.

آن زمان هیچکدام از این موضوعات حاصل نشده بود و ما مجبور شدیم جنگ را تا پیروزی ادامه دهیم.

خوب است به این نکته نیز اشاره شود که صدام پس از پذیرش قطع نامه ۵۹۸ هم تصمیم گرفت تجاوزات خود را ادامه دهد و تحرکاتی نیز انجام داد که این خود نیز می‌تواند گواهی باشد برای کسانی که فکر می‌کردند اگر پس از فتح خرمشهر آتش را بس را قبول کنیم جنگ تمام می‌شود و صدام بر سر قول و قرار خود می‌ماند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: دفاع مقدس خرمشهر آزادی خرمشهر فتح خرمشهر ادامه جنگ جنگ عراق عکس حسین هدایتی فتح خرمشهر احمد عراقچی خودروهای هیبریدی ترزامی هوآوی انصارالله یمن زیبا حالت منفرد مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۲۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده سازمان بازرسی منطقه ۳ برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

رئیس سازمان بازرسی منطقه ۳ کشور با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی این اطمینان خاطر را داد که تمام تلاش این سازمان را برای رفع مشکلات آنان به کار خواهد گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کاظم اکرمی در بازدید از سه واحد تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز و شهرک صنعتی پارس با بیان اینکه تمام تلاشمان را در جهت تحقق شعار سال به کار خواهیم گرفت، گفت: باتوجه به نام‌گذاری شعار سال 1403 با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تمام دستگاه‌های اجرائی و سازمان بازرسی وظیفه دارند به صورت قاطعانه در جهت تحقق شعار سال فعالیت کنند و عملکرد آنها در این زمینه بر اساس برنامه‌های ابلاغی سازمانی، مورد پایش و نظارت بازرسان قرار خواهد گرفت.

رئیس منطقه 3 سازمان بازرسی کل کشور از ارزیابی عملکرد دستگاه‌های استان در جهت تحقق شعار سال توسط سازمان بازرسی استان خبر داد و افزود: در سال 1403 اقدامات و فعالیت دستگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی اطمینان داشته باشند که بازرسی کل استان فارس تمام تلاش خود را برای پیگیری وحل مشکلات آنها به کار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه اقدامات مثبت و تلاش‌های خوبی در دو سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی شیراز انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه دریافت زمین توسط بعضی از اشخاص حقیقی و حقوقی بدون اینکه هیچ ساخت و ساز انجام دهند یا منجر به افزایش تولید و اشتغال شود؛ مشکلاتی را ایجاد کرده بود که خوشبختانه منطقه ویژه اقتصادی شیراز اقدامات لازم را برای استرداد و ادامه فعالیت این افراد انجام داده است.

رئیس منطقه 3 سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به بازدید از شهرک صنعتی پارس گفت: اقدامات و فعالیت‌های مناسبی در این شهرک انجام شده که راه‌اندازی این پروژه‌ها بخشی از تحقق شعار سال به شمار می‌رود و بیانگر این موضوع است که بخش خصوصی با مشارکت مردم می‌توانند نقش مهمی درتوسعه و رونق اقتصادی ایفا کنند.

اکرمی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های شهرک صنعتی پارس در حال تکمیل است، ادامه داد: فعالیت‌های شبانه‌روزی و ماشین‌آلات در این شهرک بیانگر این موضوع است که این شهرک در آینده‌ای نه چندان دور به صورت کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز در ادامه این بازدید با بیان اینکه مجموعه مدیریتی منطقه ویژه اقتصادی شیراز تمام تلاش را جهت تسریع و حل مشکلات صنعتگران از صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی دریغ نخواهد کرد، افزود: از این‌رو مشکلاتی که از طرف صنعتگران و صاحبان صنایع و کارخانجات مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز اعلام می‌شود، توسط معاونین و مدیران این منطقه با همت جدی پیگیری می‌شود.

سعید مصفا در ادامه با اشاره به اینکه شعار سال در سال‌های اخیر با رونق تولید و جهش تولید و نقش و حضور مردم گره خورده است که این امر نشان از پیشران بودن موضوع اقتصاد دارد، بیان کرد: بی شک فراهم کردن زمینه بخش خصوصی، مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت واحد‌های تولیدی از دیگر الزامات در این زمینه است.

مصفا بر حضور و فراهم کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز برای صنعتگران و فعالان اقتصادی تاکید کرد و افزود: قطعا حضور و مشارکت مردم در راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و صنعتی علاوه بر تحقق شعار سال باعث می‌شود تا شاهد رونق و توسعه اقتصاد و اشتغال در کشور، استان و شیراز باشیم.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با ذکر این نکته که تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد بستر‌های مناسب سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه اقتصادی شیراز دارد، ادامه داد: برای تحقق این هدف مهم منطقه ویژه اقتصادی شیراز از تمام ظرفیت‌های ممکن استفاده خواهد کرد.

مصفا با بیان اینکه یکی از لازمه‌های جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران، تامین زیرساخت‌ها و بستر‌های مناسب جهت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شیراز است، گفت: منطقه ویژه اقتصادی شیراز با فراهم کردن امکانات لازم، شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران تسهیل کرده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز در پایان از زحمات و نگاه ویژه مسئولان بازرسی استان در جهت رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و کارخانه‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز تشکر کرد و گفت: بی شک توسعه و رونق اقتصادی و حل مشکلات اقتصاد و کارخانه‌های تولیدی با همکاری تمام دستگاه‌ها محقق خواهد شد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • رفع ۴۰۰ نقطه پرحادثه در کشور/ احداث بزرگراه اهواز خرمشهر در دستور کار
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟
  • اردوغان: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد
  • موضع‌گیری جدید عمار حکیم درباره غزه
  • وعده سازمان بازرسی منطقه ۳ برای رفع مشکلات تولیدکنندگان
  • توزیع متوازن خدمات محله‌ای و عمرانی در محلات کم‌برخوردار تبریز
  • با وجود علاقه لیورپول؛ سیمونه اینزاگی در اینتر می‌ماند
  • دادستان کشور: عملیات «وعده صادق» دست خدا بود