Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس علوم قرآنی گفت: ماه مبارک رمضان نهمین ماه از سال قمری و در واقع بالاترین، با فضیلت ترین و پربرکت‌ترین ماه است و در قرآن کریم تنها اسم ماه مبارک رمضان آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره ماه رمضان گفت: ماه مبارک رمضان نهمین ماه از سال قمری و در واقع بالاترین، با فضیلت ترین و پربرکت‌ترین ماه است و در قرآن کریم تنها اسم ماه مبارک رمضان آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا افزود: از امام صادق (ع) روایت شده است که تمام کتب آسمانی اعم از تورات، انجیل، زبور، صحف و دیگر کتاب‌های آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده‌اند و مهم‌ترین و پربرکت‌‌ترین کتاب یعنی قرآن کریم که نام دیگر آن فرقان است، راه‌های حق از باطل را به انسان‌ها نشان می‌دهد. ماه مبارک رمضان برکات مادی و معنوی دارد، به شکلی که حتی اطباء قدیم و جدید بر این نکته اشاره دارند که روزه‌داری موجبات سلامت بدن است و در روایات آمده که روزه بگیرید تا بدنتان سالم باشد. امروزه نیز  ثابت شده که یکی از موارد مضر برای بدن پرخوری است؛ بنابراین در ماه مبارک رمضان که انسان یک وعده غذا را نمی‌خورد باعث می‌شود تا سالم‌‌‌تر باشد.

این کارشناس علوم قرآنی درباره برکات ماه مهمانی خدا اظهار کرد: در این ماه انسان می‌تواند در حالت راز و نیاز با خدا خلوت کرده، تقرّب بجوید و به واسطه اعمال عبادی و آن چه وابسته به روزه است از جمله تقوا، خود را به پروردگار خویش نزدیک کند. ماه رمضان ماهی است که خداوند از آن با نام ماه تقوا یاد می‌کند. بنابراین هرچه در ماه مهمانی خدا با تقواتر باشیم به خدا نزدیک‌تر خواهیم شد و خداوند ما را از خطرات مختلف در زندگی حفظ می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری در ادامه تصریح کرد: اگر افراد پیش از  رسیدن به ماه مبارک رمضان آمادگی در خود ایجاد کنند می‌توانند در این ماه به کسب فضائل بیشتر مبادرت ورزند. ماه مبارک رمضان با فضائل بسیار با عظمتی بر ما ارزانی می‌شود که باید قدر آن را بدانیم و از لحظه به لحظه آن بهره‌برداری کنیم.

وی درباره چگونگی قدردانی و بهره‌برداری از برکات و عظمت ماه خدا توضیح داد: قرائت قرآن و تدبر در آیات آن سفارشحضرت محمد(ص) در ماه مبارک رمضان است که می‌فرمایند خواندن یک آیه در این ماه برابر با ختم قرآن است. همچنین زمانی که ایشان فضائل ماه مبارک رمضان را در جمعه آخر ماه شعبان برای مردم اعلام کردند حضرت علی(ع) سوال می‌کنند که افضل اعمال شب‌های قدر چیست؟ رسول خدا(ص) پاسخ می‌دهند تمام ماه مبارک رمضان در یک طرف و فضیلت شب‌های قدر در طرف دیگر قرار دارد و افضل اعمال در شبهای قدر ترک گناه است یعنی فرد به خداوند قول دهد که  دیگر سراغ گناه نمی‌رود و از آن دوری می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به دیگر اعمال ماه مبارک رمضان، افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصتی است که افراد به عبادت بپردازند و در جهت توجه و توسل معنوی به پروردگار عالم اقدام کنند. خداوند می‌فرماید اگر گره‌ای از گره‌های زندگی یک بنده را بازکنید که مشکل او رفع شود من هم گره زندگی شما را باز می‌کنم. روزه برای خداوند است و او پاداش روزه‌داری را خواهد داد. روزه تنها عبادتی است که تا انسان آن را اظهار نکند، بر دیگران پوشیده است. در عبادت‌های دیگر ممکن است موجبات ریا فراهم شود؛ اما در روزه ریا وجود ندارد و به همین دلیل خداوند آن را مال خود می‌داند و پاداش آن را خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری با اشاره به اهمیتِ دادنِ به مساله افطاری در ماه مبارک رمضان، افزود: امام محمدباقر(ع) مسلمانان را به افطاری دادن در ماه مبارک رمضان توصیه فرموده است. ایشان به یکی از اصحاب خود می‌فرمایند افطاری دادن به 10 فقیر همانند آزاد کردن 10 بنده است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: دعای روزه‌دار در وقت افطار برآورده می‌شود. در وقت افطار فضای معنوی و روحانی تا زمانی که سفره افطار پهن شده حاکم است و حاجات و دعاهای روزه دار برآورده می‌شود. درباره افطاری در این ماه تاکید بسیار مفصّلی شده است.

وی ادامه داد: خستگی‌، تشنگی‌ و گرسنگی‌ در روزه دار وجود دارد اما باید خوش خلق بود و با مردم و ارباب رجوع با اخلاق خوش رفتار کرد. فرد روزه دار باید اخلاق اسلامی را حفظ کند و مشی و سبک زندگی اسلامی را فراموش نکند. 


حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری خاطرنشان کرد:  خداوند در این ماه همه چیز را فراهم کرده است، درهای آسمان و بهشت را باز و درهای جهنم را بسته است، شیاطین در غل و زنجیر هستند و اعمال نیک در این ماه مضاعف محاسبه شده و گناهان بخشیده می‌شوند. با وجود این همه لطف اگر بنده ای رو به سوی خدا نیاورد این تقصیر پروردگار عالم نیست بلکه کوتاهی بنده است که به نزدیکی چنین خدای رئوفی نیامده است تا بهره ببرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پروردگار عالم ماه رمضان پیامبر اکرم اخلاق اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۴۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاصد گردشگری ماه رمضانی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی معرفی می‌شود

ایسنا/مازندران شهرستان‎های سوادکوه و سوادکوه شمالی از مهمترین مسیرها و مقاصد گردشگری مسافران در ایام مختلف سال است.به همین خاطر مقاصد مناسب سفر در ماه مبارک رمضان را در دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی معرفی می‌کنیم تا در روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروزی، خانواده‌های روزه‌دار بهره کافی را از آن ببرند.

شهرستان‎های سوادکوه و سوادکوه شمالی از مهمترین مسیرها و مقاصد گردشگری مسافران در ایام مختلف سال است.

نوروز فرصت مناسبی است که می‌توان این دو شهرستان را دید و با زیباترین نعمات خدادادی و آثار تاریخی آن، خاطره ساخت.

کوهستان‌های اساطیری، جنگل‌های تاریخی هیرکانی، دریاچه‌ها، روستاهای بکر، آثار تاریخی و بقاع متبرکه از جمله ظرفیت‌های گردشگری شهرستان سوادکوه است که مسافران می‌توانند هم از نعمات زیبای خداوندی بهره‌مند شوند و هم فریضه روزه‌داری را حفظ کنند.

به همین خاطر مقاصد مناسب سفر در ماه مبارک رمضان را در دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی معرفی می‌کنیم تا در روزهای باقیمانده از تعطیلات نوروزی، خانواده‌های روزه‌دار بهره کافی را از آن ببرند.

حجت الاسلام محسن قبادیان کارشناس مذهبی در خصوص شرایط مسافرت در ماه مبارک رمضان گفت: بطور کلی فرد مسافر نمی‌تواند روزه بگیرد، مگر آنکه قصد ۱۰ روزه نماید. ولی اگر سفر ضروری اتفاق بیفتد و فرد بخواهد روزه خود را هم حفظ نماید، باید تا هنگام اذان ظهر در وطن خود حضور داشته باشد و بعد از آن به سفر برود و تا قبل از اذان ظهر روز بعد، به وطن خود برگردد. یعنی عبارت دیگر می‌توان مسافرتهای ۲۴ ساعته را به بازه زمانی بعد از اذان ظهر تا قبل از اذان ظهر روز بعد موکول کرد.

این کارشناس مذهبی افزود: در مواردی که فرد روزه‌دار از حدود شرعی ترخص خارج نشود، مسافر محسوب نمی‌شود و می‌تواند با حفظ روزه، در محدوده هشت فرسخ از آخرین خانه شهر، ( تقریبا بیست و دو و نیم کیلومتر) تردد نماید.

مرتضی قربانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوادکوه هم با اشاره به همزمانی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و لزوم توجه به شعائر دینی در طول سفر گفت: مقاصد گردشگری متنوعی در شهرستان وجود دارد که به نسبت شهرهای همجوار دارای حد شرعی مناسبی است و خانواده‌ها می‌توانند با اطمینان از سلامت روزه‌داری خود، به این نقاط سر بزنند و از موهبت خدادادی و ابنیه و آثار  تاریخی شهرستان دیدن نمایند.

قربانی افزود: مناطق نمونه گردشگری مانند پارک جنگلی جوارم، آزادمهر و دریاچه شورمست با دارا بودن امکانات مناسب مانند سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و همچنین نزدیکی به شهرهای زیراب و پل سفید، از بهترین مقاصد سفر در ماه مبارک رمضان هستند که مسافران و اهالی شهرستان می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی سوادکوه اظهار کرد: بقاع متبرکه شهرستان سوادکوه مهمترین حوزه گردشگری مذهبی منطقه محسوب می‌شوند که هر ساله در این ایام، بخصوص تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، میزبان هزاران زائر و مسافر هستند.

وجود امکانات اقامتی و رفاهی، نزدیکی به شهر و محورهای اصلی از جمله دلایل پیشنهاد این اماکن مقدس به مسافران و خانواده‌های روزه‌دار است. امامزاده عبدالحق ( ع)، امامزاده ابوطالب ( ع)، درویش ماهرو و تعداد زیادی از امامزادگان شهرستان سوادکوه بخاطر دارا بودن امکانات لازم، قابلیت میزبانی از مسافران و گردشگران را دارند.

دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سوادکوه نیز در این زمینه اظهار کرد: آثار باستانی مختلف مانند برج لاجیم، غار اسپهبد خورشید و مناطق جنگلی بهمنان سوادکوه هم از دیگر نقاطی است که مختصات آن با حدود شرعی شهرستان مطابقت دارد و مسافران و خانواده‌ها می‌توانند به‌عنوان مقاصد گردشگری ماه رمضان خود به آنها سر بزنند.

عابد رحمتی مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوادکوه شمالی، رستوران‌ها، متل‌ها و اقامتگاه‌های دارای مجوز فعالیت در ماه مبارک رمضان را مهمترین ظرفیت‌های شهرستان برای میزبانی از مسافران نوروزی معرفی کرد و گفت: در کنار بقاع متبرکه که دارای امکانات مختلف رفاهی و اقامتی هستند، مسافران و خانواده‌ها می‌توانند از نقاطی مانند سد زمزم، جنگل‌های پلنگ دره و اندارگلی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی لفور و سد سنبل رود برای مسافرت‌های یک روزه استفاده کنند.

رحمتی افزود: مجموعه‌های بوم‌گردی روستاهای منطقه لفور که با بندپی هم مرز هستند نیز از جمله اهداف و مقاصد گردشگری ساکنان و شهروندان بابل می‌تواند محسوب شود تا با رعایت حدود شرعی و حد ترخص، در ماه مبارک رمضان از ظرفیت‌های گردشگری آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مقاصد گردشگری ماه رمضانی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی معرفی می‌شود
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • خاتمی برای درگذشت زهرا شجاعی پیام فرستاد
  • سید محمد خاتمی: چیزی جز فضیلت‌خواهی، خیراندیشی و نمایاندن چهره رحمانی دینِ خدا و دفاع از حق و حقیقت به‌خصوص حقوق زنان و اصلاح‌جویی از «زهرا شجاعی» ندیدم و نشنیدم
  • سفره‌های خیابانی افطار در پاکستان
  • نکات مهم برای روزه اولی‌ها در ماه مبارک رمضان
  • روزه‌داری و چگونگی مصرف داروها         
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان + ترجمه
  • دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی