Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-23@18:51:13 GMT

ایمن‌ترین خودروهای شاسی‌بلند کدامند؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۴۲۹۸

ایمن‌ترین خودروهای شاسی‌بلند کدامند؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، از آنجایی که تازه‌ترین آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که شهروندان و مشتریان آمریکایی بیشتر به سمت و سوی خریداری و استفاده از خودروهای شاسی‌بلند تمایل بیشتری دارند، سازمان ایمنی بزرگراه‌ها ( IIHS) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه دولت فدرال ایالات متحده (NHTSA) ، بر اساس آزمون‌های تصادف و سایر ارزیابی‌های ایمنی ۹ خودروی شاسی بلند و کراس اوور ایمن را در قالب فهرست جدیدی منتشر کرده که نشان دهنده برندهای برتر خودروسازان تولید کننده خودروهای شاسی بلند ایمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاه مختصری به این فهرست می‌توان دریافت که تمامی این خودروهای شاسی‌بلند ایمن از میان برندهای برتر خودروسازان لوکس اروپایی انتخاب و ارائه شده است و خبری از خودروسازان آمریکایی همچون فورد و جنرال‌موتورز نیست و نامی از آن‌ها در این فهرست به چشم نمی‌خورد.

این تست و آزمایش‌های ایمنی از دو سازمان مذکور شامل آزمایش‌های برخورد از جلو، برخورد از پهلو، برخورد از جانب، استحکام سقف، حفاظت از سر و بدن سرنشینان و راننده و همچنین امتیاز قابل قبول در آزمایش برخورد از جلو برای سمت کمک راننده می‌شود که خودروهای مورد نظر برای کسب نشان ایمنی باید رتبه خوبی را در تمامی این تست‌ها به دست بیاورند.

البته این در حالی است که دو سازمان مذکور تمام خودروهای به فروش رفته در ایالات متحده آمریکا را رتبه‌بندی نکرده اند و تا زمانی که مدل‌های جدید به این بازار بزرگ معرفی و عرضه شوند چند ماه طول خواهد کشید و بدین ترتیب رتبه بندی ها نیز در ماه‌های آینده بدون شک تغییر خواهند کرد.

این فهرست که ایمن ترین خودروهای شاسی بلند لوکس در بازار ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد، به ترتیب از رتبه نخست تا نهم به شرح زیر است:

۱. ولوو ایکس سی ۶۰ (Volvo XC۶۰)

از بارزترین قابلیت‌های این خودرو می‌توان به سیستم ترمز اضطراری خودکار شهری به همراه قابلیت تشخیص عابرپیاده و دوچرخه‌سوار در حالت استاندارد اشاره کرد. این خودرو در قیمت ۴۶ هزار و ۹۵ دلار در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود.

۲. ولوو ایکس سی ۴۰ (Volvo XC۴۰)

ولوو XC۴۰ دارای موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری T۵ مجهز به توربو شارژ می‌باشد که نیروی تولیدی توسط گیربکس ۸ سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. این خودرو در دو تیپ Momentum و R-Design عرضه می‌شود که توانست در آزمایش تصادف از جلو رتبه عالی را به خود اختصاص دهد.

۳. مرسدس بنز جی ال ای ( mercedes Benz GLE )

این خودرو نیز به لطف نمرات بالا در آزمایش تصادف رتبه عالی سیستم ترمز اضطراری خودکارو رتبه خوب چراغ‌های جلو نمره کلی ایمن را به دست آورده است.

۴. مرسدس بنز جی ال سی ( mercedes Benz GLC)

کارشناسان فعال در مؤسسه ایمنی IIHS به لطف وجود سیستم ترمز اضطراری خودکار استاندارد و آپشن های بالا در زمینه ایمنی و محافظت محافظت از جان سرنشینان و راننده و همچنین نمره بالای چراغ‌های جلوی ال‌ای‌دی هوشمند، رتبه ایمن را به این خودرو اعطا کردند. همچنین چراغ‌های جلوی استاندارد در این خودرو موجب شد که مرسدس بنز جی ال سی بتوانند پنج ستاره کامل را از NHTSA به دست آورد.

۵. بی‌ام‌و ایکس ۵ ( BMW X۵)

این شاسی بلند سایز متوسط که برای سال ۲۰۱۹ میلادی باز طراحی شده و جلو پنجره نسبتاً بزرگی دارد، یکی از آن دسته از خودروهای ایمن و اسپرت بی ام و است که توانسته تمامی آزمون‌های تصادف مؤسسات ایمنی آمریکا را با موفقیت پشت سر بگذراند و در پیشگیری از تصادف نیز رتبه عالی را کسب کند.

۶. بی‌ام‌و ایکس ۳ (BMW X۳)

این خودروها که به عنوان برادر بزرگ‌تر نسخه بی ام و ایکس ۲ ساخته و عرضه می‌شود، تحت تأثیر وجود آپشن چراغ‌های جلوی ال ای دی وضعیت بهتری را به خود اختصاص داده و در سیستم ترمز اضطراری خودکار امتیاز عالی را از IIHS دریافت کرد.

۷. بی‌ام‌و ایکس ۲ (BMW X۲)

این کراس اوور کوچک و اسپرت از آنجایی که توانست نمرات خوبی را از تمامی جنبه‌ها و آزمون‌های اداره ایمنی IIHS کند، رتبه ایمنی بالایی را نیز از آن خود کرد. همچنین این شاسی بلند بیام و در سیستم ترمز اضطراری خودکار رتبه پیشرفته را به دست آورد البته این محصول هنوز آزمایش و تست‌های ایمنی را نگذرانده و قرار است در ماه‌های آینده نتیجه آن مشخص شود.

۸. آئودی کیو ۸ ( Audi Q۸)

این خودرو که به عنوان یک خودروی شاسی بلند پنج سرنشین توسط برند آلمانی آئودی در سال جاری میلادی عرضه شده است، تحت تأثیر بهره مندی از چراغ‌های جلوی ال ای دی توانست نشانی ایمنی را کسب کند. این خودرو همچنین توانست برای محافظت از جان سرنشینان رتبه خوب و برای سیستم ترمز اضطراری خودکار رتبه عالی را به خود اختصاص دهد.

۹. آکورا آردی‌ ایکس (Accora RDX )

این خودرو که یک کراس اوور کامپکت است توانست نشان بسیار ایمن را از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه در سال ۲۰۱۹ دریافت کند. این خودرو همچنین نمرات خوبی در آزمون‌های تصادف مختلف NHTSA کسب کرده و سیستم ترمز اضطراری خودکار آن نیز امتیاز عالی را به دست آورده است. همچنین آکورا آر دی ایکس موفق به کسب رتبه ۵ ستاره در زمینه محافظت از راننده و سرنشینان شده است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: فروش خودروهای شاسی بلند ایمنی خودرو آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرو‌های داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟

وقتی صحبت از ایمنی خودرو می‌شود، ابتدا به فکر خودرو‌های خارجی نظیر مرسدس‌بنز، نیسان و ولوو می‌افتیم. برند‌هایی که برای حفظ اعتبار، بازار فروش و البته جان مشتریانشان حداکثر تلاش را می‌کنند تا خودرویی ایمن به جامعه ارائه کنند. هرچند در خودرو‌های اسپرت و ابرخودرو‌ها این فاکتور کمتر مدنظر قرار می‌گیرد، اما هرچه خودرو اقتصادی‌تر و خانوادگی‌تر باشد، ایمنی در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ بالاخره این مردم طبقه متوسط و ضعیف (پرجمعیت‌ترین قشر هر جامعه) هستند که باید از این خودرو‌ها استفاده کنند؛ پس رفت‌وآمد و مصرف آن‌ها بیشتر است و درنتیجه، احتمال رخداد حادثه هم افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش پدال، متاسفانه شهرت خودرو‌های داخلی ما در این زمینه اصلا خوب نیست. تقریبا همه ما خودرو‌های ایرانی را به کیفیت پایین بدنه و ایمنی ضعیف می‌شناسیم. دور نیست آن روز‌هایی که اخبار ترافیکی از شبکه‌های سیما پخش می‌شد و تصاویر مدل‌های مختلف پژو، پراید و سمند را نشان می‌داد که به‌کلی خورد شده‌اند. با این وجود تصور می‌کنم اکتفا به شهرت بد این محصولات کافی نیست و بهتر است بدانیم خودرو‌های ما واقعا در چه جایگاهی از این گستره وسیع قرار می‌گیرند. برای رسیدن به این مهم، باید به استاندارد‌های جهانی نگاهی بیاندازیم.

ایمنی به مقاومت فیزیکی ختم نمی‌شود

در دنیای امروزی که فناوری‌های پیشرفته، راه خود را به صنعت خودرو باز کرده‌اند، ایمنی تنها به مقاومت بدنه در برابر ضربه یا سرعت عملکرد سیستم کیسه‌هوا خلاصه نمی‌شود. اگر از دنبال‌کنندگان رسانه اینترنتی پدال باشید، حتما با اخبار معرفی خودرو‌های اقتصادی تازه برند‌های مشهوری، چون فولکس‌واگن، رنو، نیسان و… مواجه شده‌اید. یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که این خودروسازان در معرفی محصولات خود روی آن تمرکز می‌کنند، ایمنی محسوب می‌شود. فاکتور‌های این خودروسازان برای ایمن جلوه‌دادن خودروهایشان به نمره یورو انکپ، IIHS یا NHTSA ختم نمی‎‌شود.

سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده بخش مهمی از فاکتور‌های ایمنی خودرو‌های امروزی به شمار می‌روند که مانند تلفن‌های هوشمند، به بخش جدانشدنی خودرو‌های مدرن تبدیل شده‌اند. از مشهوترین و باسابقه‌ترین این سیستم‌ها می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل، ABS، اشاره کرد که مهمان تمام محصولات تازه بازار ایران است. مشخصا فهرست ویژگی‌های ایمنی به ترمز ختم نشده و شامل انواع حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی می‌شود. سامانه TCS (کنترل کشش)، ESC (کنترل پایداری)، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، تشخیص عابر پیاده و… تنها بخشی از فهرست بلندبالای ایمنی در خودرو‌های مدرن به شمار می‌روند. بنابراین، در سنجش ایمنی خودرو، علاوه بر مقاومت فیزیکی آن در برابر ضربه، باید فناوری‌های پیشگیری از تصادف را نیز مدنظر قرار داد.

تکلیف خودرو‌های قدیمی روشن است

بسیاری از مدل‌های متداول، چون خانواده سمند، انواع پراید و مدل‌های مختلف پژو مانند پارس یا از خط تولید خارج شده‌اند یا قرار است به‌زودی کارخانه را برای همیشه ترک کنند. پس در ادامه به مدل‌های جدید می‌پردازیم؛ چراکه تکلیف ایمنی مدل‌های قدیمی بر همگان روشن شده است. اما خودرو‌های شاخص داخلی از برند‌های ایران‌خودرو و سایپا مانند دنا، رانا، کوییک، تیبا و… همه زیر سایه بالارده‌ترین خودرو‌های داخلی یعنی ایران‌خودرو تارا و سایپا شاهین قرار می‌گیرند. جا دارد پیش از بررسی مدل‌های پیشتاز ایرانی و برای دستیابی به یک معیار مناسب، نگاهی به استاندارد‌های جهانی داشته باشیم.

استاندارد بین‌المللی ایمنی

البته که یک قانون یا دفترچه واحد به‌نام «استاندارد جهانی خودرو» وجود ندارد و این قوانین، باتوجه به منطقه متفاوت هستند، اما انجمن جهانی یکسان‌سازی قوانین خودرویی سازمان‌ملل‌متحد پیشنهاد می‎‌کند، یک خودرو باید این موارد حداقلی را داشته باشد:

کمربند ایمنی برای مهارسازی مطمئن

تطبیق‌پذیری با قید‌های ایزوفیکس برای اتصال صندلی کودک

تطبیق‌پذیری با استاندارد‌های تصادف از جلو، کنار و عقب برای حفظ جان سرنشینان

استاندارد‌های لازم برای محافظت از جان عابر پیاده درصورت رخداد حادثه

سیستم کنترل پایداری (ESC) برای حفظ کنترل خودرو در شرایط اورژانسی

البته سازمان جهانی بهداشت، «WHO»، توصیه می‌کند خودروسازان از تست‌های ایمنی محلی نیز پیروی کنند تا خودرو بر پایه یک ساختار قابل‌اتکا روانه بازار شود. به گزارش این سازمان، تنها ۴۰ کشور در جهان اجرای تمام این قوانین را ضروری کرده‌اند. در میان سازمان‌های منطقه‌ای، نام سه سازمان یورو اِنکَپ (در اروپا)، NHTSA و IIHS (در ایالات‌متحده) به‌عنوان مهم‌ترین تعیین‌کنندگان استاندارد ایمنی شناخته می‌شود که هر کدام تست‌های مخصوص خود را برای امتیازبندی ایمنی خودرو‌ها ارائه کرده‌اند.

ایمنی پرچمداران ایرانی

در بازار کشور ما شناخته‌شده‌ترین معیار ایمنی، یورو انکپ به شمار می‌رود که اتفاقا در خرید محصولات وارداتی، چون مدل‌های چینی و کره‌ای گوناگون اهمیت ویژه‌ای دارد. اما این مطلب به خودرو‌های داخلی اختصاص دارد. در میان خودرو‌های ایرانی، دو مدل تارا و شاهین را می‌توان به‌عنوان پرچمداران خودروسازی داخلی برشمرد پس باقی مدل‌های کنونی بازار، زیر سایه این دو سدان متوسط قرار خواهند گرفت.

تارا بر پایه پلفترم FP۳ پژو-سیتروئن توسعه یافته است که در تست‌های ایمنی موسسه یادشده، ۳ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. البته خودروی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۴ (که بنیان توسعه تارا به شمار می‌رود) در این تست‌ها به چهار کیسه‌هوا مجهز بوده که دو عدد آن در نسخه دستی تارا حذف شده است. هم تارا و هم ۳۰۱ به فناوری ABS، ESC، SBR و ایزوفیکس مجهز هستند؛ بنابراین تارا دستی جایی پایین‌تر از پژو ۳۰۱، ۲۰۱۴ با ۳ ستاره ایمنی قرار خواهد گرفت. شاهین هم که درحال حاضر عنوان ایمن‌ترین خودروی ملی را با خود به‌یدک می‌کشد، بنابر ادعای سازنده، تست‌های ایمنی موسسه یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی گذارنده است.

اما معنای ستاره‌های ایمنی چیست؟

موسسه یورو انکپ از سال ۲۰۱۶ و به‌دلیل توسعه فناوری، هر خودرو را دو بار درجه‌بندی می‌کند. بار اول باید نسخه پایه خودرو موردآزمایش قرار بگیرد و تمام خودرو‌های روز بازار فارغ از قیمت و کشور تولیدشان، می‌توانند این تست را بگذرانند و از آن امتیاز دریافت کنند. اما درجه‌بندی دوم مربوط به مدل‌هایی می‌شود که با پکیج‌های ایمنی عرضه می‌شوند. به بیان دیگر، خودروساز پرآپشن‌ترین و مجهزترین نسخه یک خودرو را به این موسسه می‌فرستد تا تاثیر سیستم‌های جدیدش را روی خودروی تازه مشاهده کند. هرچه عملکرد نسخه آپشنال بهتر باشد، امتیاز کلی خودرو هم بالاتر می‌رود.

نتیجه همه این تست‌ها و آزمایش‌های گوناگون با شاخصی به نام ستاره ایمنی معرفی می‌شود.

سایت رسمی موسسه بلژیکی یورو انکپ، درجه‌بندی خودرو‌ها را به این شکل توصیف می‌کند:

۵ ستاره ایمنی          عملکرد کلی عالی در حفاظت از ضربه و تجهیزات مناسب به‌همراه فناوری‌های پیشگیرانه قدرتمند

۴ ستاره ایمنی          عملکرد کلی خوب در حفاظت از ضربه و حضور احتمالی فناوری‌های پیشگیری از تصادف

۳ ستاره ایمنی          حداقل حفاظت از سرنشینان، اما فاقد فناوری‌های پیشگیرانه

۲ ستاره ایمنی          حفاظت نامی و فاقد فناوری پیشگیرانه

۱ ستاره ایمنی           حفاظت مرزی و محدودیت در فناوری پیشگیرانه

فاقد ستاره               ایمنی با هدف فروش مجاز، دارای استاندارد کلاس و فاقد فناوری‌های ایمنی و حیاتی مدرن

حال با درنظر گرفتن معنای درست ۳ ستاره ایمنی می‌توان درک خوبی از سطح ایمنی خودروهایی، چون تارا و شاهین در برابر مدل‌های استاندارد جهانی با ۴ یا ۵ ستاره ایمنی باشیم. البته ناگفته نماند که هرچند تست‌های ایمنی این موسسات برای بازسازی شرایط واقعی و با دقت فراوان تهیه شده‌اند، اما سانحه واقعی شامل فاکتور‌ها و متغیر‌هایی می‌شود که آن را به‌مراتب مخرب‌تر از تست ضربه خواهد کرد؛ بنابراین بهترین روش برای ایمن نگه‌داشتن سرنشینان، رعایت قوانین، رانندگی درست و اصولی و احترام به حق رانندگان دیگر است تا همه به سلامت به مقاصد خود برسند. از آنجا که خودروی بیشتر شهروندان ایرانی حداقل ایمنی را هم ندارند، توصیه می‌شود در رعایت این نکات کوشا باشیم.

دیگر خبرها

  • تانسو 06 ؛ شاسی بلند جدید چری که قرار نیست زیاد گران باشد! (+تصاویر)
  • اظهارات علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودرو‌های شاسی بلند، اعتراضات سال ۱۴۰۱ و ...
  • اظهارات جنجالی علیرضابیگی درباره فساد چای دبش، خودروهای شاسی بلند، اعتراضات سال 1401 و ...
  • سوپر 3 و سوپر 9 ؛ پهپاد به علاوه شاسی بلند و یک دو نفره جذاب از چینی های بازار (+تصاویر)
  • نسل جدید شورولت تریل بلیزر، شاسی بلند جذاب آمریکایی معرفی شد (+عکس)
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی با استایل آمریکایی و طراحی پورشه، به زودی در ایران
  • شاسی‌بلند چینی با استایل آمریکایی و طراحی پورشه، به زودی در ایران / عکس
  • خودرو‌های داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • خودروهای داخلی واقعا چقدر ایمن هستند؟
  • تازه‌ترین شاسی‌بلند چینی بازار را بشناسید: ۳۶هزار دلار ناقابل!