Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب احمد زاده  در یادداشتی که برای  ایلنا فرستاده برای دو عکس در  زمان دفاع مقدس یادداشتی را به شرح زیر نوشته است :

یاد ایام ۱عکاس: شهید موسی آقا هادی

این عکس را شهید موسی اقا هادی عزیزم غافلانه از من گرفت. ما همیشه در ایام جنگ به علت سری بودن دیدگاهمان (محل دیده بانی) در پالایشگاه آبادان سه دیدهبان بودیم بعد از زمان جنگ که سرشماری زنده‌ها را به جای شهدا یادگرفتم دیدم بیشتر آن دوستان که در آن هشت سال جنگ و دفاع از شهر آبادان در مقابلتوپخانه‌های دشمن  به عنوان ضلع سوم مثلث همیشگی دیده بانی یعنی  بین  من و امیر واحدی  قرار گرفتند، اصلاً به دوران اصطلاح   امروزی به  صلح نرسیده واکثراً  شهید شده‌اند، موسی آقا هادی، محمد تقی نجیبی، حسین زارع.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی موسی داستان ما قصه دیگری داشت او از ناحیه دست و پای راستش چنان ترکشهایناکاری خورده و  هردو به شکلی از کار افتادند که دیگر نمی‌توانست درست راه برود و یا حتی با دست ترکش خورده‌اش قاشقی را از جا بردارد. ولی با هماندست و پا به عنوان دیده بانی که هشت کیلو کوله بی سیم  به پشتتش می‌انداخت و  با داوطلبی سرسختانه خود و به علت تجربه گرانقدرش در هدایت گلوله‌های سنگین توپخانه و خمپاره که آن روزها کمتر کسی در بین رزمندگان ما سراغش راداشتد  ازادسازی خرمشهر شرکت کرده و به شهادت رسید.پدرش کباب فروشی  در شهر محاصره شده ما آبادان  داشت. خودم برای دادن خبر شهادت موسی از دیدگاه پشت خرمشهر در دیری فارم پایین آمده و با هزار غم  به سراغش رفتم. تا چهره‌ام را دید خبردار شد. دستش را به صندلی گرفت و نشست این عکس را موسی عزیزم  درحالتی از من گرفت که زیرآتش شدید دشمن روی اسکله‌های بتنی  اروند رود گیر کرده  و من با به یسیم  از  توپخانه ارتش درخواست شلیک گلوله‌های توپ داشتم.  ساعت‌ها بعد و درشهر و در محله‌مان عکس دوم را من از او گرفتم.او هرگز باچشمان زمینی‌اش این دو عکس را ندید.

ولی پس از شهادتش عکس اورا بزرگ و قاب کرده به پدرش دادم که تا به آخر جنگ و حتی اکنون در مغازه و جلوی دید مشتریانش قرار دارد

تنها کار ناچیزی که تاکنون برای گرامیداشتش و ذکر نامش در زندگی انجام داده‌ام  آن است که کلید واژه رمز  معرف بیسیمی قهرمان رمان (شطرنج با ماشین قیامت)را به تاسی از این  شهید بزرگوار، موسی نامیدم.

پس همیشه دعا کنیم بر  روح و جسم همه آنان که تا به آخر به این کشور با هیچ توجیه و بهانه‌ای  خیانت نکرده و نخواهند کرد تا دوباره و خدای ناکرده، چکمه بیگانه زالو صفتی  برآن نقش نیندازد.

 یاد ایام ۲

این عکس شهید موسی آقا هادی را من گرفتم. دقیقاً در  ضلع جنوب غربی  چهاراهمحله‌مان در خیابان خاقانی  که تنها حدود پانصد متر با مرز آبی ایران و عراق فاصله داشت، نشسته بر لبه دیوار بانک صادرات که هنوز صفحات فلزی پشت نرده‌ها از ترس شیشه خورد کردنهای  قبل از انقلاب خودنمایی می‌کند و سمت راستش گوشه‌ای از پناهگاه اول جنگ برای خانواده‌ها که خود را به زور به رخ می‌کشد. سنگری که با دستهای کوچک پانزده سالگی‌ام کنده شد.

روبرو منزل امیر واحدی، و در  ضلع شمال‌شرقی مسجد صاحب الزمان عج کهیک سال پیشتر درست در مهرماه اول جنگ  بعد از تمام شدن نماز یک گلوله خمپاره هشتاد و دو عراقی صاف اومده بود وسط جمعیت نمازگزار درون حیاط وهشت نفر را درجا شهید و دهها تن را مجروح کرده بود که فردایش یک بیل مکانیکی  قبر همه را در یک راستا در قطعه اولیه شهدای جنگ کند، تا بتوانیم شبانه و زودتر از دیده شدن توسط دیدبانهای دشمن و زیر آتش گاه و بیگاهتوپخانه‌های نابکارش دفنشان کنیم. وضلع شمالغربی مغازه بریانی بود که شرطبندی‌های دینی درون مسجد قبل از جنگمان بدانجا ختم می‌شد. و الان موسی درون همه این خاطرات، انجا نشسته و با دست بازی می‌کند و از درون عدسی، برای همیشه با غروری عظیم به من می‌گوید دیدی که با همین دست و پای ناقص دوباره برگشتم. دوباره برای آزادسازی شهرم از محاصره و برگرداندن خرمشهر  به دامنبازیهای رؤیایی خواهر کوچکم وهمیشه برای خود معنای این صحبت آوینی را در این عکس  موسی یافته‌ام  پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند.

او هنوز با روح بزرگ و تن لطمه خورده‌اش آنجا نشسته، درست وسط خاطراتمان و هنوز به من می‌نگرد با چشمان خیره شده و به من و ما  می‌گوید، بدو  رفیق، من تا رمق داشتم رفتم، تو هم میتونی، گول نخور خوبتر برو

لحظه ای به چشمان موسی بنگرید ، میتوان از برق نگاه چشم های زلال و هزاران بار گیراتر از چشمان مونالیزا داوینچی اش فرار کرد و یا بدان خیانت کرد ؟

و چه افتخار میکنم که این تصویر ماندگار را از آن چشمان نافذ  برای رفتگان امروز جهان هستی تنها من گرفته ام و همین در سالروز آزادی خرمشهر قهرمان از جهان باقی شهدا مرا بس .

پی نوشت اول : بعدها امیر از بالای دیدگاه خمپاره اندازی که مسجد ما را زده بود پیدا و نابودش کرد

پی نوشت دوم : دوست عکاسی برایم نوشت که پدر شهید چندسال پیش کپی درون مغازه این عکس را برای ترمیم به او سپرده و هم اکنون نیز این عکس درون همان قاب قدیمی و در جای گذشته اش قرار دارد .

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران و عراق رمان آبادان حبیب احمد زاده آزادسازی خرمشهر چکمه سالروز آزاد سازی خرمشهر سوم خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۵۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، سرهنگ فریدون قنبرزاده در نشست خبری اعلام کرد: در زمان حاضر تعداد دوربین های کنترل سرعت این شهر کمتر از ۲۰ دستگاه است که از این تعداد نیز دو سه دستگاه از کار افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: کنترل های سنتی در دنیا منسوخ شده است و در بیشتر کشورها و حتی کلانشهرهای ایران، پلیس از طریق دوربین ها و چراغ راهنماهای هوشمند معابر را کنترل می کند.

افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است

رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه افزایش تصادفات درون شهری منجر به فوت در داخل شهرهای استان نگران کننده است، گفت: سرعت بالا و غیرمجاز، عامل بسیاری از تصادفات منجر به فوت و جرح در استان است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۴ نفر در استان در اثر تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند که نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۲۱۶ نفر بود ۳۸ نفر معادل ۱۷.۶ درصد بیشتر شد.

وی ادامه داد: بیشترین تصادفات درون شهری منجر به فوت در سال گذشته در تبریز با ۱۳۲ رخ داد و شهرهای مراغه با ۲۴ نفر و اسکو با ۱۷ نفر فوتی در رده های بعدی قرار گرفتند.

قنبرزاده با بیان اینکه ۵۲ درصد تصادفات منجر به فوت استان در سال گذشته در تبریز روی داده است، گفت: علت بیشتر این تصادفات سرعت بالا و برخورد با جسم ثابت بود در حالیکه در گذشته، عامل عدم توجه به جلو، علت بیشتر تصادفات بود.

ساعات ۱۸ تا ۲۴، بیشترین زمان وقوع تصادفات فوتی در استان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی به زمان وقوع تصادفات فوتی در استان نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰درصد تصادفات فروردین ماه ۱۴۰۳ بین ساعات ۱۸ تا ۲۴ و زمانیکه معابر خلوت و کنترل های فیزیکی کاهش می یابد اتفاق افتاده است.

قنبرزاده ادامه داد: ۴۰ درصد فوت شدگان در این تصادفات نیز در رده سنی ۲۰ تا ۲۵ سال قرار دارند و این نشانگر علاقه جوانان به رانندگی در سرعت بالا در ساعات خلوت شب است.

وی با بیان اینکه در بیشتر تصادفات منجر به فوت در فروردین ۱۴۰۳، راننده فاقد گواهینامه بوده است، افزود: انتظارمان از والدین این است که از دادن خودرو به فرزندانشان که گواهینامه ندارند خودداری کنند.

همکاری دستگاه ها، علت کاهش آمار تلفات در طرح نوروزی بود

رئیس پلیس راهور استان از کاهش آمار تلفات تصادفات درون شهری در طرح نوروزی (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) خبرداد و گفت: این کاهش نتیجه همکاری تمامی دستگاه های مرتبط بود به طوری که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه نفر کمتر شد.

قنبرزاده افزود: متاسفانه پس از اتمام این طرح، آمار تلفات به طور قابل ملاحظه ای در شهرستان های استان بالا رفت که از نبود کنترل هوشمند بر معابر نشات می گیرد.

سرهنگ فریدون قنبرزاده

اعمال قانون به تخلف تجاوز از سرعت مجاز ۲۲۳ درصد بیشتر شده است

قنبرزاده به آمار مقایسه ای برخورد با تخلفات حادثه ساز رانندگی در فروردین ماه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در ماه گذشته ۷۱۱ مورد اعمال قانون برای تجاوز از سرعت صورت گرفته که در مقایسه با فروردین سال ۱۴۰۲، ۲۲۳ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: در این مدت اعمال قانون برای استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ۵۷۵ درصد، نقص فنی ۴۳۳ درصد، حرکت با دنده عقب در آزادراه ها ۲۲۷ درصد و عدم استفاده از عینک و سمعک در حین رانندگی ۴۳۲ درصد افزایش یافته است.

انجام تست الکل در محل تصادفات

قنبرزاده گفت: در بیشتر تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می شود، تست الکل در محل از راننده گرفته می شود و در صورتیکه راننده هوشیار نباشد تاکیده شده است تا در بیمارستان ها این تست انجام شود.

وی ادامه داد: در همین ارتباط و در فروردین ماه گذشته ۴۹ فقره گواهینامه به دلیل استفاده از مواد روان گردان توقیف و ۱۲۵ نمره منفی در گواهینامه ها اعمال شد.

قنبرزاده گفت: همچنین در نتیجه کنترل های پلیس راهور، ۳۳۴ راننده بدون گواهینامه شناسایی و خودرو توقیف شده است و در مجموع ۶۵۸ مورد ضبط و توقیف گواهینامه و خودرو در فروردین ماه انجام شده است.

معرفی ۱۹۰ راننده پرخطر به طرح غربالگری

رئیس پلیس راهور استان به اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در بازه زمانی اول آبان سال گذشته تا دهم فروردین امسال، اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۹۰ نفر از رانندگان پرخطر برای غربالگری معرفی شده اند.

قنبرزاده ادامه داد: ۲۰ نفر از این افراد به کلینیک های تخصصی، سه نفر به بهداری ناجا و تقلیل گواهینامه و سه نفر به کمپ ترک اعتیاد و الکل ارجاع داده شدند و ۱۴۴ نفر نیز به اخذ تعهد و تحویل گواهینامه منجر شد.

وی افزود: برای این افراد در بار اول ۳۰ نمره منفی و سه ماه محرومیت از رانندگی، بار دوم ۲۵ نمره منفی و ۶ ماه محرومیت و بار سوم ۲۰ نمره منفی و ابطال گواهینامه در نظر گرفته شده است.

استانداردی برای تعداد نیروهای راهور تعریف نشده است

قنبرزاده با بیان اینکه استانداردی برای تعداد نیروهای پلیس راهور در شهرها تعریف نشده است، گفت: با هوشمندسازی معابر، تعداد بالای نیروی پلیس راهور معنایی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با هوشمندسازی معابر، تعداد تصادفات و آمار تلفات در داخل شهرها و جاده ها کاهش یابد و ارگان های مرتبط نیز با اصلاح نقاط حادثه خیز و خطرناک در معابر شهری و جاده ای، به وظایف خود در این راستا عمل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899098

دیگر خبرها

  • قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است
  • قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه
  • اینفوگرافیک/ تو را است معجزه در کف / مواردی که در قرآن معجزه عصای حضرت موسی
  • جریمه ۶ میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود