Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-19@23:50:18 GMT

نگاهی به اعمال شب‎های قدر

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۵۷۷۴

نگاهی به اعمال شب‎های قدر

به گزارش جام جم آنلاین ، فلسفه شب قدر چیست؟ اهمیت و معنویت آن چقدر است؟ چرا این شب ها مهم است؟ آیا واقعیت دارد که خوابیدن در شب قدر حرام است؟ نخست باید به این نکته اشاره شود که هر چند خوابیدن در این شب حرام نیست اما نسبت به بیدار ماندن و شب زنده داری و به جای آوردن اعمال شب قدر بسیار سفارش شده است. از سویی دیگر خوابیدن در شب قدر مکروه تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سوره مبارکه قدر آمده است: "لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ" یعنی شب قدر، بهتر از هزار ماه است. منظور این است که شب قدر برتر است از هزار ماهی که در آن شب قدری نباشد.

اعمال ویژه شب قدر کدام است؟

همان طور که در کتب ادعیه مانند مفاتیح آمده؛ اعمال شبهای قدر بر دو نوع است: 1- مشترک 2- اختصاصی. اعمال مشترک که شایسته است در هر سه شب قدر (نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم) بجا آورده شود؛ چند مورد است: 1- غسل 2- دو رکعت نماز: در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیهِ بگوید در روایت نبوی صلی الله علیه و آله است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد. 3- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک بِکتَابِک الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُک الْأَکبَرُ وَ أَسْمَاؤُک الْحُسْنَی وَ مَا یخَافُ وَ یرْجَی أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِک مِنَ النَّارِ پس هر حاجت که دارد بخواهد. 4- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّک عَلَیهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک پس ده مرتبه بگوید بِک یا اللَّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلِی و ده مرتبه بِفَاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَینِ و ده مرتبه بِعَلِی بْنِ الْحُسَینِ و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِی بْنِ مُوسَی و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِعَلِی بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ پس هر حاجت که داری طلب کن. 5- زیارت امام حسین علیه السلام و. .. اعمال اختصاصی هم برای هر یک از این سه شب مبارک در کتابهای ادعیه ذکر شده است مثلا در شب نوزدهم: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیهِ و صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ و...

بهترین اعمال در شب قدر کدام است؟

می توان گفت که استغفار و دعا و نماز و صلوات بر محمد و آل محمد و زیارت امام حسین علیه السلام و خواندن دعای جوشن کبیر در این شبهای مبارک از بهترین اعمال خیر است و شایسته است فراموش نشود.

گفتنی است: شیخ عباس قمی در مفاتیح بعد از اشاره به این مطلب که شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان مهمتر از شب نوزدهم است؛ افزوده است: «و قال شیخنا الصدوق فیما أملی علی المشایخ فی مجلس واحد من مذهب الإمامیة و من أحیا هاتین اللیلتین بمذاکرة العلم فهو أفضل.» (مفاتیح، اعمال شب بیست و یکم رمضان) یعنی: هر کس این دو شب را با گفتگوی علمی زنده بدارد، بهتر و با فضلیت تر است.

البته این مطلبی است که شیخ صدوق رحمه الله، در مجلس 93 از کتاب الأمالی، پس از بیان نوافل شب های ماه رمضان و صد رکعت نماز برای هر یک از شب های بیست و یکم و بیست و سوم، ذکر کرده است.

فضیلت شب قدر

در مورد فضایل شب قدر باید گفت که شب نازل شدن دفعی و یک‌جای قرآن در بیت المعمور است که به طور تدریجی طی 23 سال بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص)نازل شده است. همچنین عبادت و کارهای نیک، در شب قدر، بهتر است از عبادت و کارهای نیک در هزار ماه که دارای شب قدر نباشد.

از فضائل دیگر شب قدر آنکه این شب، شب نزول و پایین آمدن فرشتگان خداوند خصوصاً بزرگ‌ترین فرشته خداوند، به زمین است و این شب ، شب تقدیر و سرنوشت یک سال انسان است.

خداوند متعال در آن شب حوادث یک سال یعنی از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می کند، زندگی، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایی دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد که فرشتگان به امر پروردگار، آن را انجام می دهند.

در این شب، درهای جهنم بسته می‌شود و درهای بهشت، گشوده می‌شود و شیطان در این شب بیرون نمی‌آید تا صبح آن طلوع کند و درهای آسمان و رحمت الهی بر روی بندگانش گشوده می‌شود و شب قبولی اعمال است.

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

* خواندن 2 رکعت نماز برای سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

* خواندن 2 رکعت نماز برای شادی روح همه‌ درگذشتگان و اسیران خاک و 25 بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"

*خواندن 2 رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و خواندن دعای توسل

* خواندن 2 رکعت نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها): در رکعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد 100مرتبه سوره توحید

*خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر

نامگذاری شب قدر

«قدر» معانی متعددی همچون قدرت، تقدیر و اندازه گیری، تنگ گرفتن، مساوی بودن یک چیز با چیز دیگر بدون کم و زیاد دارد.

در این که چرا این شب را شب قدر نامیده اند مفسران قرآن کریم با کمک از خود قرآن و استمداد از احادیث معصومین مطالب و دلایل زیادی آورده اند که مهمترین آنها بدین شرح است:

* شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت و چون این شب، شب شریفی است به آن شب قدر می گویند؛ یعنی شبی که صاحب قدر و منزلت و شرافت است. از لحاظ لغوی نیز، در قرآن کریم « قدر» به معنای منزلت و بزرگی خداوند عالم آمده است و می خوانیم: «ما قدروا لله حقّ قدره»5. یعنی آنان عظمت خداوند را نشناختند. همچنین، رمز بزرگی و عظمت شب قدر در خود سوره قدر، نیز بیان گردیده و می فرماید: «شب قدر، از هزار ماه بهتر است.

*چون در این شب، فرشتگان بسیاری به زمین می آیند زمین تنگ می گردد، لذا آن را شب قدر نامیدند، زیرا «قدر» به معنای «ضیق و تنگی» نیز می باشد.

*یکی دیگر از معانی «قدر»، «تقدیر و سرنوشت» است و در این شب، امور بندگان تا سال آینده مقدّر می گردد. تفسیر برهان از امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که: «در شب قدر، هر امری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می گردد، از خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ و روزی موجودات و هرآنچه در آن سال مقدّر گشته حتمی است و خداوند را در آن مشیت است».

*علت دیگر این نامگذاری این است که قرآن با قدر و منزلت بر پیامبر والا قدر و برای امت با قدر و ارزش، به واسطه ملکی صاحب قدر نازل گردیده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شب قدر جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»، فصل جایگزین‌های بیت کوین

دو سال پس از آنکه بیت کوین پا  به عرصه گذاشت، ظرفیت‌های بلاکچین و محدودیت‌های بیت‌کوین باعث شد شبکه‌های بلاکچینی با قابلیت‌های جدیدتر و کوین‌های خود وارد میدان شوند. حالا بیش از پنج هزار آلت‌کوین وجود دارند که کاربران بازار کریپتوکارنسی با خرید و فروش آنها سعی می‌کنند سهم خود را از سودهای این بازار پرهیجان ببرند. البته که کاربردهای شبکه‌های مختلف بلاکچین‌ به کار فناوری‌های نوین آمده تا از این صنعت نوظهور در کسب‌و‌کارها و صنایع مختلف استفاده شود.

آلت کوین (AltcCoin) در واقع ترکیبی از دو کلمه Alternative (جایگزین) و Coin (سکه) است و به تمام ارزهای دیجیتال و توکن‌ها به غیر از بیت کوین گفته می‌شود. آلت‌کوین‌ها متعلق به بلاکچین‌هایی هستند که برای آنها طراحی شده‌اند. بسیاری از آنها در بلاکچین‌های مربوطه برای انجام کاری استفاده می‌شوند؛ مانند اتر که در شبکه اتریوم برای پرداخت هزینه تراکنش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیم کوین (NAME COIN) نخستین آلت‌کوینی بود که 13 سال پیش در چنین روزی یعنی هجدهم آوریل 2011 ایجاد شد، اما پس از مدتی به محاق رفت. هدف نیم کوین ایجاد سرویس نام دامنه (DNS) مبتنی بر بلاکچین بود. نیم‌کوین نشان داد که فناوری بلاکچین توانایی رسیدگی به موارد مختلف فراتر از سیستم‌های اقتصادی را دارد.

اما پس از نیم کوین، ارزهای دیجیتال دیگری پا به عرصه گذاشتند که همچنان جزو رمزارزهای قوی این بازار هستند. لایت کوین یکی از این ارزهای دیجیتال بود در همان سال 2011 خلق شد و ورزن سبک‌تر یا لایت بیت کوین بود و به همین دلیل فاندرهای آن نام لایت کوین را روی آن گذاشتند. پردازش ها در شبکه لایت‌کوین با پیچیدگی کمتر و سرعت بیشتری انجام می شوند و باعث کاربردپذیری بیشتر آن در پرداخت‌های بین‌المللی می‌شود. این رمزارز همچنان از ارزهای دیجیتال محبوب بازار محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز در بیشتر صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال داخلی و خارجی از جمله نوبیتکس لیست شده است.

 

کاربردهای آلت‌کوین‌های مختلف

گرچه بیش از پنج هزار آلت کوین وجود دارد، اما بسیاری از آنها بدون کاربرد و پشتوانه هستند و ارزش ذاتی ندارند، به همین دلیل برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید دقت کنید که در آلت‌کوین‌های دارای پشتوانه و ارزش سرمایه‌گذاری شود.

در سال‌های گذشته ایده‌های بسیار زیادی برای توسعه پروژه‌ها و رمزارزهای جدید شکل گرفته که بسیاری از آنها به دنبال بهبود باگ‌های بیت کوین بوده‌اند و برخی نیز اهدافی متفاوت داشته‌اند. توسعه قراردادهای هوشمند، توسعه هوش مصنوعی، توسعه صنعت بازی، ارائه ناشناسی بهتر مانند پروژه‌های دش و مونرو و... اهداف بسیاری از پروژه‌هایی بوده که در سال‌های گذشته توسعه داده شده‌اند و کوین‌های جدیدی را وارد بازار رمزارزها کرده‌اند.

بازی آلت‌کوین‌ها مدت‌هاست که شروع شده و شاید در سال‌های آینده وارد دوره جدیدی شوند که نقش بیت‌کوین را بر بازار کاهش دهند؛ دامیننس یا تسلط بیت‌کوین بر بازار رمزارزها که روزی 100 درصد بود، حالا نزدیک به 55 درصد است. البته این دامیننش در دوره‌های مختلف متغیر بوده و با شروع آلت‌سیزن، تسلط آلت‌کوین‌ها به بالای 60 درصد نیز رسیده است.

 

سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌های معتبر

یکی از نکات مهم در ورود به این بازار پرهیجان، انتخاب ارزهای دیجیتال ارزشمند و دارای پشتوانه برای سرمایه‌گذاری است. نوبیتکس به‌عنوان معتبرترین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران برای لیست کردن انواع آلت‌کوین‌ها حساسیت‌های ویژه‌ای دارد تا از افتادن کاربران در دام کوین‌ها و توکن‌های بدون پشتوانه که با پامپ و دامپ‌های فیک، دارایی کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد، جلوگیری کند.

در حال حاضر نزدیک به صد رمزارز در دو بازار ریالی و تتری نوبیتکس قابل خرید و فروش هستند. عبور کوین از فضای هیجانی، لیست شدن در بازارهای معتبر جهانی، غیرمتمرکزتر و بالا بودن تعداد هولدرهای کوین، مارکت کپ، توکنومیکس یا اقتصاد و پشتوانه کوین، کاربرد و خلق ارزش کوین در فضای بلاکچین و کامیونیتی قوی کوین، ملاک‌هایی هستند که نوبیتکس در لیست کردن کوین‌ها در بازار این پلتفرم مد نظر قرار می‌دهد و از لیست کردن کوین‌هایی که استاندارد‌های لازم را ندارند و ریسک زیادی را برای کاربران ایجاد می‌کنند، خودداری می‌کند.

مشهورترین آلت‌کوین، اتریوم (ETH) یا همان اتر است که در رتبه دوم کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد و بیشترین سلطه را بعد از بیت کوین در بازار رمزارزها دارد. بعد از آن تتر به‌عنوان مهمترین استیبل‌کوین قرار گرفته و بایننس‌کوین، سولانا، یو اس دی کوین، ریپل، دوج کوین، تون کوین، کاردانو، شیبا، آوالانچ، ترون و پولکادات در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

نکته اینکه قرار گرفتن اتر در رتبه دوم بی‌دلیل نیست. اتریوم بستری برای بیشتر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین مانند پلتفرم‌های وام‌دهی و قرض‌دهی یا Lending، قراردادهای هوشمند، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، وام‌های فلش، ییلد فارمینگ (Yield Farming) و... است. اتریوم برای توکن‌سازی از دارایی‌های واقعی، ذخیره‌سازی امن اطلاعات، ذخیره‌سازی سوابق و... هم به کار می‌رود. فعالیت‌های مربوط به قراردادها، پرداخت و امور بیمه‌ای، اوراق قرضه و برخی امور مالی از جمله موارد استفاده از اتریوم در حوزه بانکی است.

برای خرید بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و برخی از آلت‌کوین‌های دارای پشتوانه قوی می‌توانید به نوبیتکس، به‌عنوان اولین و بزرگترین پلتفرم خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران مراجعه کنید.

 

دیگر خبرها

  • انگلیس درخواست نتانیاهو برای «تروریستی» خواندن سپاه را رد کرد
  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه ابلاغ شد
  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه آنها ابلاغ شد
  • نگاهی بر چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • نگاهی به آلت‌کوین‌ها در سالروز خلق «نیم کوین»، فصل جایگزین‌های بیت کوین
  • «بخوانیم و بسازیم»؛ شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود