Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@05:03:10 GMT

سرزمین مفرغ کجاست؟+تصاویر

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۶۳۱۰

سرزمین مفرغ کجاست؟+تصاویر

به گزارش باشگاه، استان لرستان یکی از استان‌های غربی کشورمان است. این استان از ۱۱ شهرستان ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم‌آباد، دورود، چگنی، دلفان یا نورآباد، رومشکان، سلسله یا الشتر و کوهدشت تشکیل شده است.

شهرستان دلفان در میان رشته کوه‌های زاگرس و در گوشه شمال غربی استان لرستان قرار گرفته است. مردم این شهرستان طبق بررسی‌های باستان‌شناسی، بازماندگان مهرپرستان و قوم بزرگ کاسی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاسی‌ها قومی باستانی بوده‌اند که در میان کوه‌های زاگرس زندگی می‌کردند. آن‌ها نخستین کسانی بودند که اسب را رام کرده و به کار گرفتند.

بنابراین گزارش، شهرستان دلفان که در گذشته با نام‌های نیشا و دم آیزه شناخته می‌شد، به نظر برخی از باستان‌شناسان سرزمین مفرغ است. کارشناسان معتقدند که تمدن مفرغ از شهرستان دلفان امروزی ظهور پیدا کرده است. عصر مفرغ یا عصر برنز یکی از دوره‌های تاریخی پیشرفت بشر است و انسان‌ها در این دوره بیشتر به فلزکاری پرداختند.

شهرستان دلفان دربرگیرنده ۳ بخش با نام‌های بخش مرکزی شهرستان دلفان، بخش کاکاوند و بخش خاوه است. از جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلفان می‌توان به پل گرمابه، مهراب‌کوه، چهل نابالغان، آبشار قمیش، تپه باستانی سیکوند، راه باستانی گاوشمار، بقعه حسن گاویار، مقبره بابابزرگ، منطقه شکار ممنوع گرین و آبشار غسلگه اشاره کرد.

گفتنی است تپه سیکوند مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. این تپه در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۶۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید خوردk فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی»

به گزارش همشهری آنلاین، ضبط بخش‌های مربوط به ایران باستان سریال «سلمان فارسی» به تازگی آغاز شده و حدود یک سال و نیم ضبط آن به طول می‌انجامد.

در این بخش دوره کودکی شخصیت سلمان فارسی جلوی دوربین خواهد رفت که از بازیگران شناخته شده محسوب نمی‌شود. عنوان شده است فصل ایران باستان یکی از پربازیگرترین فصل‌های این مجموعه تاریخی است و بیش از ۶۰ بازیگر در این فصل به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلمبرداری بخش ایران باستان تا بهار و تابستان با محوریت شهرک غزالی و مجموعه ماربین ادامه دارد و در مقاطعی قرار است بخش‌هایی از کار در سمنان ادامه یابد. پیش‌تر در اسفندماه ۱۴۰۲ فرو ریختن آوار در محل فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» در شمال شاهرود جان دو هنرور را گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تکذیب بازی فیروز کریمی در سریال سلمان فارسی فرو ریختن آوار در محل فیلمبرداری سریال سلمان فارسی / 2 نفر جان باختند 4 نفر مصدوم (+فیلم) فوت 2 بدلکار سریال «سلمان فارسی» بر اثر ریزش آوار (+فیلم)/ اعلام اسامی جان‌باختگان و مصدومان

دیگر خبرها

  • کلید خوردk فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی»
  • مسیر رسیدن به سرزمین های بهشتی ایران از کجاست
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • فصل ایران باستان «سلمان فارسی» کلید خورد
  • فیلم/ گاوصندوق رژیم صهیونیستی کجاست؟
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • ببینید | گاوصندوق رژیم صهیونیستی کجاست
  • گاوصندوق رژیم صهیونیستی کجاست؟ + فیلم
  • قلعه خورموج کجاست؟