افطاری ساده و پروژه انحراف سُفرهها/ دشمن به دنبال پدیده اشغال فرهنگی است
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۶۵۸۷
کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اهداف دشمنان در راستای اجرای پدیده اشغال فرهنگی در کشور، گفت: پروژه انحراف سفرهها در قالب دیپلماسی غذایی به عنوان نقطه مقابل افطاری ساده با بازیگردانی برخی شرکتهای صنایع غذایی خارجی در کشور در حال اجرا است. به گزارش بلاغ، میثم معافی در گفتوگو با ما با اشاره به تعریف نظام سلطه و یا ناتوی رسانه در قالب دیپلماسی غذایی، اظهار کرد: از دیدگاه این تفکر هنگامی که دولتی تصمیم بگیرد غذا را با استراتژی دیپلماسی عمومیاش ترکیب کند، خروجی آن همان دیپلماسی غذایی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اگرچه این مفهوم قدیمی است اما در دوران اخیر واژهای برای آن در نظر گرفته شده است به شکلی که دیپلماسی غذایی را فتح قلبها و ذهنها از طریق اشتهاء میدانند.
کارشناس ارشد مسائل استراتژیک دیپلماسی آشپزی، دیپلماسی سفرهها و سیاست غذایی را از دیگر تعابیر دیپلماسی غذایی برشمرد و خاطرنشان کرد: این تعابیر نوعی از دیپلماسی عمومی است که در آن غذا بهعنوان ابزاری برای تفاهم میان فرهنگی و به امید بهبود تعاملات و همکاریها در سطحی بالاتر که همان سطح دولت – دولت است به نسبت سطح دولت-عامه مورد استفاده قرار میگیرد.
این کارشناس، نمونه دیگر بهکارگیری دیپلماسی غذایی استعماری را برنامه تلویزیونی بفرمائید شام دانست و اضافه کرد: این برنامه تا به حال در بیش از ۳۰ کشور پخش شده و نسخه فارسیزبان آن نیز از اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی و از شبکه من و تو پخش گردید.
وی گفت: البته برنامه بفرمایید شام نه تنها اغذیه و اشربه غربی را ترویج میکند بلکه اساساً یک کلاس درس آموزش سبک زندگی غربی است.
* سبک زندگی آمریکایی و جنگ فرهنگی خاموش
معافی در ادامه به اقبال شرکتهای صنایع غذایی غربی پس از برجام به سمت کشور پرداخت و تصریح کرد: با اجرایی شدن برجام بسیاری از شرکتهای غربی تمایل خود را به صورت رسمی و غیر رسمی برای حضور در بازار ایران اعلام کردند که اتفاقی طبیعی است، اما همواره بحث حضور برندهای مختلف صنایع غذایی بینالمللی بهویژه آمریکایی در ایران با حاشیههای فراوان همراه بوده و شایعات مربوط به فعالیت این برندها نیز همیشه رونق داشته است.
وی جنگ سفرهها را اسم رمز این نفوذ فرهنگی در کشور خواند و افزود: یکی از پر سروصداترین این برندها در این رابطه، بزرگترین فستفود زنجیرهای آمریکا یعنی مکدونالد بود که قبل از اجرایی شدن توافقنامه، زمزمه ورودش به ایران بلند شد.
کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اثرگذاری شرکتهای غذایی غرب در آغاز و ادامه فرآیند فروپاشی شوروی اذعان کرد: در سال 1990 زمانی که کمپانی مکدونالد نخستین شعبه خود را در میدان بزرگ پوشکین مسکو با 700 صندلی در داخل رستوران و 200 صندلی در بیرون افتتاح کرد، بیش از 30 هزار نفر ساعتها در برابر درب ورودی آن برای خرید همبرگر و سیبزمینی سرخشده صف کشیدند.
این کارشناس، سبک زندگی آمریکایی را پدیده اشغال فرهنگی و جنگ فرهنگی خاموش توصیف و اضافه کرد: پس از این حضور مک دونالد در شوروی به بعد بود که مطابق تحلیل و پیشگویی استراتژیستهای غربی، انحلال و فروپاشی شوروی آغاز شد.
وی گفت: مک دونالد یک غذای آماده است که روی هیچ سفره و روح هیچ سفرهای نیست اما در عوض جنگ با سفرهها است.
* سفره نماد مدیریت مفهوم مقدس مادر در خانه
معافی به مفهوم سفره در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز پرداخت و اظهار کرد: مفهوم سفره در فرهنگ ایرانی اسلامی یک مفهوم تغذیهای نیست بلکه یک پیوست فرهنگی عمیق دارد، پدیده سفره، پرچم مدیریت مفهوم مقدس مادر در خانه و خانواده و همچنین نماد فرهنگ ایرانی اسلامی است.
وی در ادامه توریسم غذایی را یکی از ارکان جذابیت فرهنگی برای هر کشور برشمرد و افزود: توریسم با زیرشاخه غذایی، جذابیت فرهنگی ایجاد میکند که مفهوم توریسم غذایی با سه رکن پوشش،معماری و غذا را در خود گنحانده است.
کارشناس مسائل استراتژیک بر ابعاد مهم فرهنگی تغذیه در ماه مبارک رمضان نیز تأکید و اشاره کرد: یکی از پدیدههایی که درست درمقابل فرهنگ آمریکایی در حوزه غذا وجود دارد همین آیین مذهبی غذا درماه مبارک رمضان است.
این کارشناس اضافه کرد: این یعنی سفره افطار و مخصوصاً پدیده اجتماعیتر افطاری ساده که یکی از مظاهر اجتماعی سفرههای اجتماعی با کیفیت بسیار متعالی و ساده است که میتواند ضربه محکمی به مغز پروژه انحراف سفرهها وارد کند.
* افطاری ساده یعنی محرومنوازی
معافی افطاری ساده را میل به جمعیت و رهایی از فردیت برشمرد و تصریح کرد: افطاری ساده در مقابل مک دونالد آمریکایی با ویژگی ضد سفرهای بودن، فستفودی بودن، خانوادهگریز بودن و دریک کلمه جنگ با ذائقه و انحراف در سفرههای ایرانی اسلامی، قرار دارد.
وی افزود: افطاری ساده یعنی میتوان به تحقق اصلاح الگوی مصرف در راستای تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی کشور خود کمک کرد.
در پایان این کارشناس مسائل فرهنگی افطاری ساده را پهن کردن سفره ساده بدون تشریفات و کم هزینه اما با بهرهبری بالا دانست و خاطرنشان کرد: افطاری ساده یعنی محرومنوازی، یعنی سفرهای که محرومان هم میتوانند آنرا پهن کنند.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم حمایت از پلیس برای برخورد با پدیده بدحجابی
چندی پیش بود که حجت الاسلام اژهای رئیس محترم قوه قضاییه بر این نکته تاکید کردند که ما در خصوص برخورد با این پدیده غیر اخلاقی با خلا قانونی مواجه نیستیم؛ بنابراین معطل کردن کشور برای اینکه درباره قانون جدیدی به تصویب مجلس برسد به مصحلت نیست. چون قوانین موجود هم برای مقابله با این ناهنجاری کفایت میکند و اساسا توجیهی ندارد که به بهانه نبود قانون از کنار این پدیده بگذریم بلکه با استناد به قوانین فعلی هم میتوان با این رویکردهای غیر ارزشی برخورد مطابق با مقررات کشور کرد.
نکته دوم اینکه در کنار روشن و شفاف بودن قانون و همچنین دستورات صریح شرع مقدس اسلام باید به این نکته هم توجه داشت که مقام معظم رهبری هم به این نکته اشاره داشتند که اجانب و بیگانگان در پی آن هستند که با تشدید بی حجابی و کم حجابی در سطح جامعه، جوانان را به مسیر خطرناک و شومی بکشانند. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع و توطئههایی که جریان سلطه و معاندان برای انحراف اذهان عمومی و کم اهمیت جلوه دادن ارزشهای دینی در دستور کار دارند و در کنار آن شفاف بودن قانون و شرع درباره موضوع حجاب و پدیده بی حجابی همه در جامعه باید قوانین و مقررات ملزم باشند؛ بنابراین اگر کسانی در سطح جامعه بواسطه نادیده گرفتن قانون و شرع و کشف حجاب یا بدحجابی و بدپوششی مرتکب جرم شده است تکلیف پلیس و نیروی انتظامی کاملا روشن است و باید با چنین پدیدههایی برخورد کند.
برخی البته بر این باورند که برای مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی از جمله مساله بدحجابی باید صرفا به سمت و سوی اقدامات فرهنگی حرکت کرد. طبعا اجرایی کردن قانون و التزام پلیس برای عمل به قوانین و مقررات کشور به هیج وجه نافی فعالیتها و اقدامات فرهنگی نیست. طبعا در حوزه فرهنگ سازی در خصوص مقوله حجاب تاکنون کاستیهایی صورت گرفته و بر همگان اعم از دستگاههای مسئول و رسانهها فرض است که با تلاشهای خود در این حوزه جبران مافات کنند و همچنان ضرورت اقدامات فرهنگی به قوت خود باقی است و باید بیشتر هم تقویت بشود. در کنار این مساله طبیعی است باید با کسانی که میخواهند به هنجارهای جامعه خدشه وارد کنند به لحاظ قانونی با آنها برخورد کرد.
این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که برخی از افرادی که در خصوص مساله حجاب تن به قانون نمیدهند و در سطح جامعه موازین شرعی را رعایت نمیکنند عنادی با قانون ندارند، ولی گروهی هم هستند که مطابق با گزارشهای موجود کاملا براساس رویکردهای سازماندهی شده دست به هنجارشکنی میزنند. سوال اینجا است که با این گونه افراد تا کی باید مماشات صورت گیرد.
امروز لایه متدین جامعه نسبت به این مساله بشدت مطالبه گر هستند و از این رو باید قانون مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاههای باید در این زمینه به وظایف و تکالیف خود عمل کنند و همه موظفند که در این راستا نیروی انتظامی را برای اجرایی کردن قانون مورد حمایت قرار دهند.