Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@03:28:56 GMT

شب قدر؛ شب اراده و طلب

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۷۱۳۱

ماه رمضان افضل ماه هاست که در درون خود افضل شبها را دارد که همان شب قدر است این شب به دلالت قرآن کریم به عنوان مهمترین ومتقن ترین سند الهی ، بهتر از هزار ماه است زیرا در آن قرآن کریم که تجلی حضرت حق است نازل شده و پیوند انسان با آسمان برقرار گردید و حضرات ملائکه و در راس آنها روح الامین با زمین و زمینیان مرتبط شده و می‌شوند و تا صبحگاهان پیام صلح وسلامت به بشریت به ارمغان می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حقیقت قرآنی با تبیین ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان اوصیائ رسول الله (ص) و قران ناطق، راه استفاده درست از این فرصت معنوی را برای بشریت و خاصه موحدین بیشتر فراهم نموده است.

درباره شب قدر سخن ها بسیار است از اهل تفسیر و حدیث و شعر و ادب و ذوق پیرامون آن قلم زده و در پرتو سخنان اهل بیت پیامبر (ص) راهها به اهل نیاز نشان داده اند و هر بار و هر سال به اقتضای حال و نیاز بشر سخن گفته اند و از انجائیکه شب قدر هر ساله مربوط به آن سال است باید به اقتضای نیاز زمانه نیز از آن درک نموده و توشه گرفت .

مفهوم شناسی قدر

قدر در دو معنا بکار رفته است؛ ۱) اندازه گیری ۲) ارزش و باهردو معنی شب قدر قابل تطبیق است و با نیاز بشریت سازگار میباشد؛ یعنی هم شب اندازه گیری و تقدیر عوالم حیات است و هم شب ارزش گذاری انسان و قدر و قیمت آن و در این شب، چرخه حیاط، امور عالم تکوین و تشریع تنظیم و برای یکسال تقدیر می گردد.

شب قدر؛ شب اندازه گیری عالم

درشب قدر اندازه و برنامه جهان هستی رقم میخورد و خداوند متعال که خالق عالم هستی است به اقتضای الوهیت و ربوبیت خویش جهان هستی را پس از آفرینش مراقبت می نماید و در ساختار این تدبیر و تقدیر، ملائکه الله نیز نقش خود را ایفا می کنند . جهان هستی در عالم تشریع نیز برای تنظیم مناسبات نیازمند قانون و برنامه است که در قرآن کریم تجلی یافته و تا قیامت نیازهای بشر پیش بینی شده و در کنار قرآن ناطق ولی الله الاعظم ارواحنا له الفدا امور سامان می یابد.

سرنوشت انسان چگونه تقدیر می شود؟

انسان نگین انگشتر عالم خلق و امر و عصاره هستی است و همه چیز در این عالم برای اوست. او‌ آینه تمام نمای حق در کنار قرآن کریم ‌وطبیعت است انسان در سرنوشت مهم خویش و در تعیین این سرنوشت وباز سازی آن نقش مهمی دارد. او میتواند سر از آسمان و بهشت در آورد یا غوطه ور در زمین وجهنمی شود و همه چیز بستگی به خواست و اراده و همت او دارد او میتواندبا قابلیت خود توفیقات الهی را بدست آورد.

امیربیان علی (ع) که در آستانه سالروز شهادت ایشان هستیم فرمودند: « قدر الرجل علی قدر همته؛ ارزش هر انسان به اندازه همت اوست» و شب قدر تعیین ارزش انسان است که رابطه معنا داری با همت او دارد .در مثال مناقشه نیست و در تفهیم معقول چاره ای جز تمسک به محسوس نمی باشد، در نظام برنامه ریزی جوامع ،برای تنظیم برنامه سالی که پیش روست بر اساس عملکرد سال گذشته و درک واقعیات و فهم درست از آینده و هدف اقدام میکنند و تحقق آن را منوط به همت مجریان و هوشمندی آنان میدانند گر چه برنامه اول سال تصویب شده است اما تحقق آن مشروط به شرائط است.در شب قدرنیز باشرایطی که گفته شد، ارزش و برنامه انسانها تصویب میشود لیکن منوط به همت آنهاست.

دو انسان در شب قدر

یکی سرشار از موفقیت وتلاش و دست پر از توفیقات الهی است و چنین شخصی در شب تعیین سرنوشت جبین به خاک مالیده ،سجده کنان شکر حق را بجای آورده وطلب علو مرتبت و تعالی دارد و‌ چه بسا مخاطب فرشته حق در این لحظات شود که
«فیض روح القدس ار باز مدد فرماید
دیگران هم بکنند انچه مسیحا میکرد»

و در عین حال از قصورات و تقصیرات احتمالی خویش ایمن نیست اما رجائ واثق به فضل وکرم الهی دارد و با این آهنگ و اراده و طلب اندازه او تعیین و بسته میشود.

آن دیگری که کارنامه نامقبولی دارد که سراسر وقتش به بطالت رفته و عمر ضایع کرده لیک در این شب بازگشته است تا با انابه و توبه تصمیم جدید بگیرد و اراده اصلاح بکند و در طلبش مصرانه تا سحرگاهان دعا و نجوا سردهد، که اگر در طلبش صادق و جدی باشد او هم سرفراز و عاقبت بخیر خواهد شد.
پس شب قدر خیلی مهم است و سرنوشت افراد تقدیر میشود.

سرنوشت قطعی یا مشروط

بی شک این سرنوشت درگرو طلب و همت و مراقبت انسان است؛ انچه خالصانه و مصرانه از حضرت حق خواسته برای او منظور گشته اما فعلیت آن به عمل او گره خورده است؛ اعمال و همتهایی که سلامت فکر و اخلاق ،اعتماد به نفس وامید به آینده و هوشیاری در برابر اهریمنان وغلبه برآنان رابه ارمغان میاورد.

شب قدر شب تحویل حال است

بهترین شرایط در این شب برخورداری از حال خوب است که در دعای ماثور از حضرت معصوم ع آمده است «و وفقنی فیه للیله القدر علی افضل حال تحب ان یکون علیها احد من اولیائک وارضاها لک»؛ یعنی خدایا مرا به بهترین حال که برای دوستانت می پسندی توفیق ده آری این حال خوب است که چون اکسیری سراسر وجود گناهکار را میشوید و او را در این شب میهمان ضیافت الهی میگرداند.

بدون الگو ممکن نیست

توفیق سلوک در این وادی بی همرهی خضر نشاید و چاره ای جز توسل به اولیای الهی نیست و باید به بیوت الهی پناه برد.
فی بيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ

شب قدر بیت امیر المومنین و امام زمان عجج نیز هست فرصت را غنیمت بشماریم وبا توسل به اولیای الهی و زمزمه دعای جوشن کبیر ودر پناه قرآن کریم سرمایه معنوی وزاد وتوشه اخروی خود را برچینیم وبر روح اولیا الهی و شهیدان واموات از مومنین ومومنات وبرای فتح ونصرت رزمندگان اسلام و نابودی کفر جهانی دستها بسوی آسمان بلند کنیم وجمیعا ترنم روح بخش دعا، قدرشناسی وقدراندوزی را سر دهیم آمین یا رب العالمین

منبع: تابناک

کلیدواژه: شب قدر تقدیر سرنوشت نیایش دعا اجابت فتح خرمشهر جوشن کبیر شب قدر ترزامی هوآوی انصارالله یمن برگزیت زیبا حالت منفرد علی ربیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۷۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری: زنوزی سرنوشت تراکتور را اعلام کرد!

به گزارش “ورزش سه”، در میان شایعات پیرامون سرنوشت سرمربی تیم تراکتور، محمدرضا زنوزی اعلام کرد که سرمربی بعدی این تیم خارجی خواهد بود.

بر اساس خبری که باشگاه تراکتور دقایقی پیش منتشر کرده، زنوزی در میان بازیکنان این تیم و پیش از تمرین، مالک باشگاه تراکتور این خبر را اعلام کرد.

زنوزی در حالی این جمله را به زبان آورده که روز گذشته این باشگاه تا آستانه امضای قرارداد با قربان بردیف پیش رفت اما در نهایت این همکاری به نتیجه نرسید.

نکته مهم اینکه هنوز مشخص نیست نیمکت تراکتور به چه کسی خواهد رسید اما حالا زنوزی صراحتا از استخدام سرمربی خارجی خبر داده است.

البته سه گزینه داخلی تیم تراکتور که مدنظر این باشگاه قرار داشتند، به دلیل قرارداد با تیم فعلی، امکان حضور در تراکتور را از دست داده‌اند.

دیگر خبرها

  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • فوری: زنوزی سرنوشت تراکتور را اعلام کرد!
  • خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود
  • آقایان اراده کرده بودند استقلال را از آسیا حذف کنند
  • آمریکا برای توقف جنگ در غزه اراده سیاسی ندارد
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است
  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟
  • رژه نیرو‌های مسلح قدرت نمایی حقیقی از اراده ملت است
  • اقدام نیروهای مسلح، تحقق اراده ملی بود
  • رژه نیروهای مسلح قدرت نمایی حقیقی از اراده ملت است