Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشجویانی که در خوابگاه زندگی می‌کنند، علاوه بردل مشغولی‌های مربوط به درس و دانشگاه، اغلب دغدغه چگونگی گذران زندگی را دارند که در بسیاری موارد، زمینه ساز یا تشدید کننده مشکلات درسی است.

در کنار مسmله گذران زندگی، بیم از آینده مهمترین دغدغه دانشجویان است که می‌تواند تأثیر‌های منفی بر زندگی آن‌ها بگذارد؛ در حالت کلی دانشجویان بومی به علت نزدیک بودن به خانواده بسیاری از مشکلات دانشجویان غیربومی را تجربه نمی‌کنند البته چگونگی گذران زندگی دانشجو غالبا به شرایط مالی خانوادهه بستگی دارد اما علاوه بر معیار‌هایی که بعضی دانشجویان مطرح می‌کنند، سایر معیار‌ها از جمله شرایط روحی، تراکم خوابگاهی، دسترسی به منابع علمی، وضعیت اشتغال و تاهل، نان آور خانواده بودن از عوامل مهم تاثیر گذار بر زندگی و تحصیل دانشجو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ضرورت استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای حل مشکلات جامعه

دانشجویان وضع مالی مطلوبی ندارند

روشن است که به طور کلی دانشجویان وضع مالی مطلوبی ندارند و حتی بعضی اوقات زندگی دانشجویان به خصوص در کلان شهر‌هایی مانند تهران زیر حد مطلوب است.

هر روز آمار افراد تحصیلکرده و در شرف پایان تحصیل در کشور رو به افزایش است، برنامه ریزی‌ها و تدوین اسناد ارگان‌های مسئول حکایت از افزایش تعداد و ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و افزایش تعداد دانشجویان دارد، این در حالی است که دانشجویان پس از اتمام دوره دانش آموختگی و حتی در حین تحصیل با مشکلات مادی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

درحالیکه درآمد حدود ۶۰ درصد خانوار‌های ایرانی برای تامین هزینه‌های تحصیلی و رفاهی فرزندانشان مکفی نیست، دانشجویان فرهیخته ایرانی برای تامین نیاز‌های اساسی از قیبل فراهم آوردن کتب و منابع درسی و تامین نیاز‌های اولیه زندگی با کمبود درآمد مواجه هستند، این موارد زمانی تشدی می‌شود که دانشجویان در شهری دور از از محل سکونت و تولد خود به تحصیل مشغول هستند؛ گویا تنها مسئله‌ای که رسیدگی با آن از اهمیت خاصی برخوردار نیست توجه به نیاز‌های مادی دانشجویان است.

دانشجویان ایرانی که چند سال پیش چشم امید به یافتن کار داشتند تا نیاز‌هایشان مرتفع و زمینه دست یابی آنها به جایگاه اجتماعی و اقتصادی قابل قبول  فراهم شود حالا با نزدیک شدن به سال پایانی تحصیل، امید از کف داده‌اند.

بیشتر بخوانید: مهمترین آسیب‌های اجتماعی بحران‌زا در ایران/ برخی به جای حل مسائل به دنبال انتقام از نظام هستند

استفاده از تجارب دانش آموختگان و اساتید که با توسعه دانش تئوری و عملی  به اهداف از قبل تعیین شده رسیده‌اند، می‌تواند چراغ روشن برای راهیان این راه پر از فراز و نشیب باشند.

برای دست یابی به توسعه دانش محور، تغییر در سیاست‌های پژوهشی، برنامه ریزی دقیق و دور از شعار محوری و توجه به وضع معیشتی سرمایه‌های ملی که همانا افراد تحصیل کرده هستند، بسیار مهم است.

به نظر می‌رسد برای دستیابی به اهداف مهم و زیر بنایی چشم انداز بیست ساله توجه به اقتصاد مبتنی بر دانش و دستیابی به توسعه دانش محور است، اما برپایی این امر، نیازمند تامین و تقویت نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده، برنامه ریزی منظم و حرکتی آهسته، اما پیوسته و بدون وقفه است که نیاز اولیه آن فراهم آوردن حداقل امکانات اقتصادی برای دانشجویان است.

دانشجویان به دلیل بیکاری به فکر مهاجرت هستند

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره مشکلات بیکاری دانشجوها و اقدام به مهاجرت آنها، اظهار کرد: داستان رفتن و مهاجرت دانشجویان به کشور‌های خارجی جدید نیست، اما با توجه به اینکه اشتغال آن‌ها در کشور کم شده است، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: مهاجرت دانشجویان به کشور‌های خارجی در اختیار وزارت علوم نیست و بخش عمده آن به سایر نهاد‌های کشور مرتبط است، اما در حال حاضر این موضوع کم شده است و در مقاطع مختلف دکتری و کارشناسی ارشد دانشجویان خوبی داریم.

بیشتر بخوانید: بومی گزینی، راهکاری برای حل مشکل خوابگاه‌های دانشجویی

اشتغال مهمترین مشکل دانشجویان

علی آهون منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات پیش روی دانشجویان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دانشجویان مسائل کمی ندارند و با مشکلات زیادی در زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کنند، باید بتوانیم با کمک یکدیگر این مشکلات را کم کنیم و باری از دوش آنها برداریم.

آهون منش ادامه داد: اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان است؛ دانشجوها با ورود به هر رشته‌ای، امید به یافتن شغل مناسب دارند و در نتیجه زمانی که با بازار کار نامناسب مواجه می‌شوند دیگر امیدی به ادامه درس ندارند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی بیان کرد: تحصیل در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه‌هایی با شهریه بالایکی از مشکلات جدی برای دانشجوهاست؛ چرا که این افراد به دلیل وضع اقتصادی نامناسب توان پرداخت شهریه را ندارند، در نتیجه از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند یا تقاضای مرخصی تحصیلی دارند.

وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان به منظور از بین بردن دغدغه  پرداخت شهریه به دانشجویان وام می‌دهد ولی مقدار پرداختی آنها کم است؛ در صورت امکان صندوق رفاه باید تعداد ترم‌هایی که دانشگاه می‌تواند وام بگیرد را افزایش دهد تا مقدار وام بیشتر شود تا هنگامی که دانشجو مشغول به کاری شد، بتواند مبالغ را بازگرداند.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: مقدار وام پرداختی برای هر ترم ۵۰۰ هزار تومان است که کفایت نمی‌کند و دولت باید از طریق بانک‌ها وام کم بهره بگیرد تا هر زمانی که دانشجو فارغ التحصیل شد بتواند آن را پس دهد.

دانشجوها از لحاظ خوابگاه مشکلی ندارند

عبدالمجید خوشنود معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات دانشجوها، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل دانشجوها اشتغال است چرا که نمی‌توانند به راحتی شغل پیدا کنند از این رو دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

خوشنود ادامه داد: برای مشکل اشتغال دانشجوها بحث کارآفرینی و حمایت از کارهای فناوری مطرح است که دانشجوها بتوانند کارآفرینی کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه دانشجوها از نظر خوابگاهی مشکلی ندارند و توانستیم بیشتر مشکلات آنها را حل کنیم البته تعامل خوب دانشجوها با دانشگاه، کار را راحت کرده است.

 تغذیه یکی از دغدغه‌های دانشجویان 

حسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات خوابگاهی، گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت که دچار کمبود خوابگاه هستیم یا خیر چرا که آمار در حد تعادل است و مشکلی از نظر  کمبود خوابگاه نداریم، در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل تغذیه و اشتغال است که جزو دغدغه‌های دانشجوها به شمار می‌رود.

آمار بیکاری جوانان به ۳۵ درصد رسیده است

کوروش پرند رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات مهمی که جامعه دانشگاهی با آن مواجه است، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات ما بیکاری جوانان دانشجو به ویژه فارغ‌التحصیلان است؛ در طی ۱۰ سال گذشته میزان بیکاری جوانان حدود ۱۰ درصد بوده است، اما متأسفانه در حال حاضر بیکاری آن‌ها با ۳۵ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: دغدغه های دانشجویان پیام نور/ "مجازی" نامی شیک با باطنی معیوب

پرند بیان کرد: باید راهکارهای مناسبی ارائه دهیم که افراد به محض فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند؛ رئیس جمهور چندین مرتبه درباره ورود جوانان فارغ‌التحصیل به بازار کار توصیه‌هایی داشتند و بر همین اساس با معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاون توسعه و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رساندیم.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم که جوانان را به محض فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار کنیم، گفت: در بستر این تفاهم‌نامه‌ها جوانان دانشجو و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۷۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی از سوی سازمان امور دانشجویان به منظور بروز خلاقیت دانشجویان و همچنین گسترش استفاده از فناوری‌های روز دنیا در حوزه‌های ورزشی، با حضور کلیه دانشجویان از تمام رشته‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشوردر ۳ حوزه ورزش‌های رباتیک، ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال، فناوری و نوآوری برگزار می‌شود.

دانشجویان می‌توانند از امروز ۲۷ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت با مراجعه به آدرس Setav.ir/stso نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در کره شمالی دانشگاه رفتن هم عجیب و غریب است!
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های ایران چیست؟
  • اعلام شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران
  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران چیست؟
  • دکتر طهرانچی: صدور مدرک فارغ‌التحصیلان سرعت می‌یابد / توجه به حوزه معیشتی کارکنان و اعضای هیأت علمی
  • صدور مدرک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد سرعت می‌یابد
  • طهرانچی: صدور مدرک دانش‌آموختگان سرعت می‌یابد
  • صدور مدرک فارغ‌التحصیلان سرعت می‌یابد / توجه به حوزه معیشتی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد
  • طهرانچی: صدور مدرک فارغ‌التحصیلان سرعت می‌یابد