Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@17:58:16 GMT

روزی که خرمشهر به روی فرزندانش آغوش گشود

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۷۵۱۸

روزی که خرمشهر به روی فرزندانش آغوش گشود

درآبان1358دانشجویان شصتمین دوره دانشکده افسری ارتش عراق با خبری محرمانه مواجه می‌شوند که برایشان تعجب‌آور است. اسماعیل علوی دبیر گروه پایداری

 آنان از استادان خود می‌شنوند که افسران این دوره که رو به پایان بوده، فاتحان محمره (خرمشهر) ونام دوره آنان، دوره پیروزی نامیده شده است. این خبرحدوداً یک سال قبل از آغاز هجوم سراسری ارتش بعثی به ایران و درشرایطی دهان به دهان می‌شود که هنوز نشانه‌ای از تنش در روابط فیمابین بروز نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان ایام صدام سفری به مناطق مرزی ایران وعراق کرده و جاده مرزی خانقین تا شلمچه را طی می‌کند و در منطقه‌ای روبه‌روی خرمشهر از اتومبیل پیاده شده وبا گشودن نقشه، انگشت روی نقطه‌ای می‌گذارد وخطاب به وزیر دفاع عراق که دراین سفر وی را همراهی می‌کرده، می‌گوید: «این منطقه برای پیشروی نیروهای زرهی مناسب‌تر است، این‌طور نیست؟»حسن العلوی نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور عراقی از این صحنه عکسی گرفته که از اهمیت تاریخی فوق‌العاده‌ای برخوردار است .
صدام سرانجام در 31 شهریور 1359 به تصمیم خود جامه عمل پوشاند وشخصاً با شلیک اولین گلوله توپ، ایده تهاجم سراسری به ایران را کلید زد و تانک‌هایش را از خط مرزی به‌سمت عمق خاک کشورمان عبور داد.
حاکمیت عراق که بر مبنای برآوردهای خود قوای مسلح ایران را فاقد کارآیی لازم و ساختار مدیریتی کشور را به دور از انسجام ویکپارچگی فرض می‌کرد، راهبرد جنگ سریع و کوتاه مدت را با هدف دستیابی به مطلوب خود برگزید وبراین اساس هدف حداکثری خود را تصرف خوزستان و حداقل اشغال خرمشهر و آبادان و رسیدن به ساحل شمالی اروند تعیین کرد.
درفرض صدام و مشاوران نظامی‌اش خوزستان ظرف یک هفته پس از حمله سقوط می‌کرد وتسلیم تانک‌های مهاجم عراقی می‌شد.اما چنین نشد و سپاه سوم ارتش صدام ازپس این مأموریت برنیامد. ازاین‌رو صدام مجبور به تقویت قوای خود شده و تعداد لشکرهای رزمی‌اش را دوبرابرکرد.
بعلاوه با افزودن چند تیپ ازنیروهای مخصوص و پیاده، همچنین گردان‌های کماندویی، سعی کرد عرصه کارزار را به نفع خود تغییر دهد. اما مقاومت پیش‌بینی نشده مردم و نیروهای مسلح ایران مواجهه تن وتانک را رقم زد ومانع تأمین اهداف تجاوزکارانه بعثی‌ها شد.
دراین میان بیشترین مقاومت در خرمشهر شکل گرفت ومدافعان این شهر تا چهار هفته اجازه ندادند متجاوزان درشهر جای پایی بیابند و پس از آن نیز تداوم مقاومت تا 34روزادامه یافت و مانع از تثبیت حضور دشمن بعثی در شهر خرمشهر شد. جمع اندک مدافعان تا آخرین لحظات در شهر باقی ماندند ودست آخر با این استدلال که حضورشان برای سد کردن پیشروی دشمن به سوی نیمه شرقی خرمشهر و آبادان لازم است، درغروب پاییزی سوم آبان به آن سوی کارون رفتند و قبل از رفتن با سرانگشتان خود بردیوارهای شهرنوشتند «ما برمی‌گردیم».وبرگشتند در سومین روز از یک ماه بهاری – سوم خرداد- پس از 34روزعملیات و با فتحی بزرگ بر زخم سوم آبان و سوزهای 34روزه مقاومت مرهم نهادند.
آن روز پهنه ایران از غرب تاشرق و ازجنوب تا شمال با گلخنده «خرمشهر آزاد شد» عطرآگین گشت و واژه خرمشهر به جای خونین شهر نشست.
آن روز همه جای ایران جشن و خرمی برپا بود و تکرار نام خرمشهر نه تنها ملال آور نبود، بلکه بهانه ای بود تا حلقه های عاطفه گرد هم آیند و واژه خرمشهر را برای هم هجا کنند.
از آن روزخرمشهر نماد ونشانه غرور و غیرت ملی شده.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۷۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

به گزارش ورزش سه، در جریان بازی نساجی و تراکتور هوادار حاضر در ورزشگاه از پیروزی تیم محبوبش به وجد آمده بود و با پرچم قرمز به دورن زمین آمد و لوان پولی دروازه‌بان این تیم را در آغوش گرفت.

حضور این هوادار در زمین دیگر سکوها را به وجد آورده بود و به تشویق او پرداختند و صحنه عجیب و جو جالبی در ورزشگاه وطنی حاکم شد!

نساجی که در منطقه خطر حضور دارد سه امتیاز مهم کسب کرد و این پیروزی مقابل تیم پرستاره نساجی رقم خورد و برد ارزشمند و هیجان‌انگیز برای هواداران و اعضای تیم نساجی بود و روز فراموش نشدنی را تجربه کردند.

عکسها: معین نادری

دیگر خبرها

  • جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)
  • تصویر زن فلسطینی برنده جایزه عکس سال شد
  • گواردیولا و آنچلوتی در آغوش یکدیگر، پس از برد رئال مادرید مقابل منچسترسیتی / فیلم
  • داستان ۳۴ روز مقاومت در خرمشهر؛ اگر سلاح داشتیم، شهر سقوط نمی‌کرد
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • ناشنیده‌هایی از ۳۴ روز مقاومت جانانه تکاوران ارتش در خرمشهر /اگر سلاح داشتیم، شهر سقوط نمی‌کرد
  • ناخدا یکم صمدی در گفت و گو با «خبرآنلاین» روایت کرد
  • فیلم | ماجرای هدیه صدام به همسر وزیر ایران چه بود؟
  • آمریکایی‌ها روزی از گزینه نظامیِ روی میز حرف می‌زدند، اما ...
  • با پادشاه اردن و همسر و فرزندانش آشنا شوید؛ از همسر فلسطینی تا دختر خلبان (+عکس)