Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه می‌ اعلام کرد که معافیت‌های اعطا شده به ۸ کشور برای خرید نفت خام از ایران را تمدید نخواهد کرد و به طور همزمان واشنگتن تحریم‌هایی را نیز علیه نفت ونزوئلا اعمال کرده که بسیاری از تحلیلگران و متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند این تحریم‌ها تأثیر منفی بر بازار جهانی نفت و همچنین اقتصاد جهانی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، بسیاری از کارشناسان بازار نفت هشدار داده‌اند که خطرات قابل توجهی اکنون بازار‌های جهانی انرژی را تهدید می‌کند.

«دونالد ترامپ» اوایل ماه می‌ اعلام کرد که معافیت‌های اعطا شده به ۸ کشور برای خرید نفت خام از ایران را تمدید نخواهد کرد. تصمیم عدم تمدید معافیت‌ها و کاهش صادرات نفت ایران را باید به توافق کاهش سطح عرضه از سوی کشور‌های عضو و غیر عضو اوپک تنش‌ها در لیبی و همچنین تحریم‌های نفتی ونزوئلا بیفزاییم.

 

 

با وجود احتمال افزایش تولید نفت آمریکا و همچنین افزایش سطح عرضه احتمالی از سوی کشور‌هایی مانند عربستان و امارات، اما بازار نفت همچنان به حساسیت خود بر هرگونه وقفه در سطح عرضه ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آشفتگی در بازار نفت در پی تحریم‎های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا 

هرگونه وقفه احتمالی عرضه ممکن است بازار نفت را در برابر جهش ناگهانی قیمت آسیب‌پذیر کند. علاوه بر این در حال حاضر نفت خام آمریکا تنها ۱۲ درصد از تولید جهانی نفت خام را تشکیل می‌دهد و این میزان تولید برای مقابله با خطرات متعددی که اکنون بازار نفت را تهدید می‌کنند بسیار کم است.

موضوع دیگری که در زمینه تحریم نفتی ایران و تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران از سوی آمریکا، پیش می‌آید بستن تنگه هرمز است، مسیری راهبردی که حدود ۲۰ درصد از نفت خام جهان از آن عبور می‌کند؛ یک آبراه حیاتی که هرگونه اخلال در عبور نفتکش‌ها در آن بازار نفت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

 

تحلیلگران زیادی در این باره هشدار داده و گفته‌اند در صورتی که ایران دست به اقدام تلافی‌جویانه زده و تنگه هرمز را ببندد این اقدام تبعات فاجعه‌باری برای اقتصاد جهان در پی خواهد داشت.

به تمامی این خطرات که در حال حاضر بازار جهانی نفت را تحت تأثیر قرار داده باید تنش تجاری واشنگتن و پکن را نیز افزود؛ موضوع نگران کننده دیگر در این زمینه تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است که می‌تواند تأثیر منفی بر روی درخواست نفت خام بگذارد.

در حقیقت عدم اطمینان درباره عرضه می‌تواند بازار را با کمبود نفت خام مواجه کند، موضوعی که آژانس بین‌المللی انرژی نیز درباره آن هشدار داده‌ است.

 

 

آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا در گزارش ماهانه خود هشدار داد: «عدم اطمینان قابل توجه» درباره عرضه جهانی نفت در حال پدیدار شدن است؛ از ایران و ونزوئلا که هدف تحریم‌های نفتی آمریکا هستند تا درگیری‌ها در لیبی.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: با وجود آنکه هنوز هیچ وقفه‌ای در عرضه نفت خام ایجاد نشده، اما قیمت نفت در بازار‌های جهانی دچار بی‌ثباتی شده و این نشان می‌دهد که آینده بازار نفت مبهم است.

در پی متوقف شدن معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکا، عربستان و امارات مدعی شدند که آماده جبران هرگونه کاهش سطح عرضه نفت ایران هستند.

بیشتر بخوانید: بهای جهانی نفت در پی تحریم ایران و ونزوئلا افزایش می‎یابد

کارشناسان از ۲ منظر به این موضوع نگاه می‌کنند؛ نخست این که عربستان و امارات تا چه حد می‌توانند این ادعا را عملی کنند مورد تردید است و دوم اینکه جایگزینی نفت در شرایطی که پالایشگاه‌ها برای نوع خاصی از نفت خام تنظیم شده‌اند امری دشوار و در پاره‌ای موارد غیر ممکن است.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران آمریکا ونزوئلا تحریم نفتی بازار جهانی نفت نفت خام قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل اکونومیست؛ ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست

به گزارش همشهری آنلاین، نشریه اکونومیست ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: در عملیات‌ موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل شاهد همکاری دوستان و همسایگان اسرائیل بودیم. آیا همان‌گونه که جو بایدن تاکید می‌کند، اسرائیل باید خود را پیروز تلقی کند و اجازه دهد اقدام ایران بدون پاسخ بماند؟ یا باید انتقام بگیرد و خطر آتش منطقه‌ای را ایجاد کند؟ اسرائیل با دشمنان فراوان، مدت‌هاست که برای ایجاد بازدارندگی عظیم- بعضی‌ها می‌گویند نامتناسب- زمان صرف کرده است. اسرائیل در تلاش برای سرکوب حماس که حمله هفت اکتبر را انجام داد، غزه را ویران کرد. اما در این موقعیت اسرائیل باید دست نگه دارد.

ایران می‌گوید که اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و در نتیجه به شهادت رسیدن هفت تن از مستشاران نظامی‌اش که بین آنها دو فرمانده ارشد هم حضور داشتند، تهران را به اقدام واکنشی فراخواند. ایران طی عملیات ۱۴ آوریل، ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز شلیک کرد. این حمله به نوعی جنگ پنهان طولانی با اسرائیل را آشکار کرد و تابوی حمله آشکار را شکست. این عملیات همچنین یک چالش برای آمریکاست. بایدن بارها به ایران و متحدانش هشدار داده است که «نکن». اما آنها، بایدن را نادیده گرفتند. در هفت اکتبر حماس عملیات علیه اسرائیل را آغاز کرد، دیگر نیروهای محور مقاومت هم به کمک آن شتافتند و اکنون ایران به آن پیوسته است.

همان‌طور که جنگ در اوکراین نشان می‌دهد، پهپادها و موشک‌ها به نفع مهاجم هستند؛ زیرا سرنگونی آنها سخت و پرهزینه است. اما با فناوری و هماهنگی می‌توان آنها را خنثی کرد. نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی و به میزان کمتر اردنی‌ها و شاید سعودی‌ها کلاهک‌های جنگی ایران را رهگیری کردند. اما برخی از آنها نیز عبور کرده و خساراتی را وارد آوردند. این حمله باعث آشکار شدن برخی تهدیدها از سوی ایران علیه اسرائیل شد؛ نیروهای محور مقاومت در لبنان، یمن، عراق و سوریه نیز در برخی عملیات‌ها علیه اسرائیل مشارکت دارند. گروه‌های همسو با ایران هواپیماهای بدون سرنشین و موشک را نه‌تنها به سمت اسرائیل، بلکه به سمت عربستان و امارات هم شلیک کرده است.

تسلیحات ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفت. خطر امروز بسیار بیشتر شده و ایران به طرز نگران‌کننده‌ای به داشتن سلاح‌های هسته‌ای نزدیک شده است. با این حال، اسرائیل باید صبر کند. خویشتنداری می‌تواند به بهبود شکاف با آمریکا در مورد هدایت جنگ در غزه کمک کند. همچنین چنین رویکردی به مشارکت نوپا در دفاع هوائی اجازه می‌دهد تا به یک ائتلاف بزرگ‌تر و پایدارتر تبدیل شود. تحریم‌های هماهنگ، انزوای دیپلماتیک، حملات سایبری و نزدیکی اسرائیل و کشورهای عربی ممکن است در مهار ایران بهتر از حملات باشد. اگر اسرائیل عجولانه عمل کند، همسایگانش هزینه سنگینی را در جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر متحمل خواهند شد. آمریکا و اروپا در خصومت‌ و تنش فرو می‌روند؛ قیمت نفت افزایش می‌یابد و تجارت جهانی مختل خواهد شد. ایران از آستانه هسته‌ای عبور کند. برای آمریکا ایجاد ائتلافی با هدف مهار ایران حیاتی خواهد بود. آمریکا و قدرت‌های اروپایی می‌توانند با هماهنگ کردن تحریم‌ها علیه ایران و اجازه دادن به «بازگشت» تحریم‌ها، کمپین ضدایرانی را شروع کنند. دیپلماسی با ایران، مستقیم یا غیرمستقیم، باید ادامه یابد. اگر ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تلاش کند، آمریکا و اسرائیل- و در حالت ایده‌آل دیگران- باید یک تهدید مدون اما معتبر ایجاد کنند.

با این حال، برای امکان‌پذیر ساختن همه اینها، اسرائیل باید جنگ غزه را با آتش‌بس موقت و تبادل اسرا و گروگان‌ها پایان دهد. هرچه حماس امید خود را برای دامن زدن به یک جنگ منطقه‌ای از دست بدهد، احتمال موافقت با چنین توافقی بیشتر می‌شود. پیشرفت به سوی تشکیل کشور فلسطین، تحت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی اصلاح‌شده، قفل جایزه بزرگ یعنی عادی‌سازی با عربستان سعودی است. هیچ‌یک از اینها آسان یا بدون خطر نخواهد بود. اما وضعیت موجود خطر تشدید تنش در یک جنگ بی‌پایان را برجسته می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که اسرائیل به تنهائی نمی‌تواند ایران و شبکه آن را شکست دهد. برای مقابله با آن، اسرائیل به ارتباط خود با آمریکا، اروپا و دوستان عرب در حال ظهور نیاز دارد. یک ائتلاف مطمئن‌ترین راه برای پایان دادن به درگیری همیشگی با فلسطینی‌ها و مهار ایران است.

کد خبر 845906 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • فروش نفت ونزوئلا با ارز دیجیتالی
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا
  • تصویب تحریم‌های نفتی جدید ایران در کنگره آمریکا
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • تحلیل اکونومیست؛ ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست
  • اکونومیست: ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست