Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@08:39:42 GMT

توقیف ۱۲۰کیلو گرم گیاه کلپوره در خوسف

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۸۰۰۰

توقیف ۱۲۰کیلو گرم گیاه کلپوره در خوسف

کرباسچی، رئیس منابع طبیعی وآبخیز داری شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،گفت:ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی وآبخیز داری شهرستان روز گذشته حین گشت زنی در عرصه‌های منابع طبیعی مقدار ۱۲۰کیلو گرم گیاه دارویی مرتعی کلپوره که به صورت غیر مجاز برداشت شده بود را توقیف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برداشت گیاهان دارویی مرتعی به میزان مصرف شخصی به شرطی که به روش اصولی برداشت شود منعی ندارد، افزود:برداشت گیاهان مرتعی نیاز به اخد مجوزبهره برداری دارد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی مجوز بهره برداری اخذ نمایند.


گیاه کلپوره، یک گیاه کوهستانی است و در خانواده‌ی نعناع جای می‌گیرد، برگ‌های کلپوره مانند نعناع حالتی کرکی دارد، اما از نظر شکل ظاهری اصلا شباهتی بین این دو نیست و کلپوره خود را با برگ‌هایی کشیده و گل‌هایی به رنگ سفید و زرد، خود را از نعناع متمایز کرده است.


بر خلاف اکثر گیاهان که معمولا از برگ آن‌ها استفاده‌ی دارویی می‌شود، در بهره‌های درمانی، بیشتر سرشاخه‌های کلپوره که مملوء از گل‌های ریز این گیاه است مورد توجه قرار می‌گیرد.


انواع عفونت‌ها معمولا بر روی دستگاه هاضمه تاثیرگذاشته و گاهی منجر به اسهال‌های بسیار شدید می‌شود، در نتیجه کلپوره را می‌توان یک ضد اسهال و برطرف کننده‌ی مشکلات هاضمه‌ای دانست؛ علاوه بر این کلپوره ضد تب و ضد تشنج هم است.


کلپوره از جمله گیاهان با گل‌های کوچکی است که خاصیت گندزدایی بسیار قوی دارد، تا جایی که تاثیر آن از دارو‌های شیمیایی نیز بیشتر بوده و موثرتر واقع می‌شود.
انتهای پیام/ب


کلپوره گیاه دارویی در خراسان جنوبی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۸۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، گیاهان دارویی، مرتع داری و بیابان، زراعت و باغبانی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکی، آفات و بیماری‌های گیاهان، اقتصادی و اجتماعی است.
گودرزی افزود: افزایش بهره وری و راندمان در نهاده‌های بخش کشاورزی، افزایش نفوذ دانش در بخش کشاورزی و انتقال این دستاورد‌ها به بهره برداران را از اهداف و مولفه‌های اصلی این مرکز دانست که از طریق دستورالعمل و مقاله‌های تروریجی و روز مزرعه انتقال می‌یابد.
او حضور محققان در مزرعه و حضور در مراکز خدمات کشاورزی و آموزش بهره برداران را از برنامه‌های مرکز تحقیقات کشاورزی عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۳۰ هزار نفر روز آموزش‌های مهارتی بخش کشاورزی را فرا گرفتند و در این راستا رتبه سوم کشور را کسب کردیم.
مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با پنج ایستگاه تحقیقاتی، ۹ آزمایشگاه تخصصی، دو پردیس تحقیقاتی و کشاورزی، هفت مجموعه بزرگ شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر و پسته) و ۳۴ پژوهشگر بستر لازم را برای انجام طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

دیگر خبرها

  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی صنعتی در عرصه‌های طبیعی
  • وجود بیش از دو هزار گونه گیاهی در گنجینه گیاه شناسی کردستان
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی