Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا یزدانی (خواننده، آهنگساز و بازیگر) یکی از بازیگران سریال «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان است. یزدانی که پیش از این در فیلم‌های سینمایی «تیک آف»، «خوک» و «سوفی و دیوانه» به ایفای نقش پرداخته، در اولین تجربه جدی بازیگری در تلویزیون، عهده‌دار شخصیت مهراد در سریال ویژه ماه رمضان شبکه یک سیما بوده که هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه بازی در این سریال با رضا یزدانی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه آمده است.

در نوجوانی یک فیلم بین حرفه‌ای بودم

مهراد به روحیاتم خیلی نزدیک بود

مردم مردن مهراد باور نکرده‌اند

با توجه به فعالیت در حوزه‌های مختلفی همچون آهنگسازی، خوانندگی و بازیگری، مردم شما را بیشتر با آثاری که در عرصه موسیقی خواندید می‌شناختند اما حال با بازی در مجموعه از یادها رفته به نوعی خودتان را در قامت یک بازیگر نیز مطرح کردید. اگر در موقعیتی قرار گیرید که بین بازیگری و خواندن تنها بتوانید یکی را برگزینید، انتخاب شما کدام است؟

برای من خوانندگی در درجه اول است. خوانندگی شغل اصلی، عشق و زندگی من بوده و سال‌ها با آن زندگی کردم و تا به حال ۱۱ آلبوم موسیقی و دو آلبوم تصویری را در این حوزه منتشر کرده‌ام.

درباره مقوله تصویر نیز باید بگویم که من در دوران نوجوانی یک فیلم بین حرفه‌ای بودم و در حوزه سینما همه سبک‌ فیلمی را دیده‌ام. ولی بازیگری برای شخص من از فیلم تیک‌آف جدی شد و حس کردم که می‌خواهم به صورت جدی بازی کنم. دلیل این موضوع نیز این بود که نقش من در این فیلم اصطلاحا درآ‌مده بود. چراکه چند کارگردان و هنرپیشه مطرح سینما بعد از دیدن فیلم به من زنگ زدند و از نقش خیلی تعریف کردند. آنجا بود که احساس کردم شاید بتوانم خیلی جدی‌تر این کار را ادامه دهم. بعد از آن پیشنهاد این سریال از طرف بهرام بهرامیان شد و من هم دیدم که مهراد نقش خیلی خوبی بوده و از پس آن برمی‌آیم.

به نوعی شخصیت مهراد به روحیات خودم هم خیلی نزدیک بود. در واقع مهراد یک آدم کاریزماتیک است که هر اتفاقی پیش بیاید به خواسته‌هایش می‌رسد؛ من هم به همین صورت هستم و اگر چیزی را بخواهم باید آن را به دست بیاورم. به عنوان مثال می‌خواهم آلبوم تصویری بدهم به دنبال آن رفته و این کار را انجام می‌دهم، می‌خواهم در سینما کار کنم می‌روم این کار را انجام می‌دهم. در نهایت هر چه که هدفم باشد به سمت آن رفته تا آن را به دست بیاورم. نقش مهراد هم همین است؛ حال در بستر تاریخ به شکل دیگری اتفاق می‌افتد.

تنها نگرانی که در این پروژه داشتم، بحث زمان سریال بود. چراکه در سینما ۳۰، ۴۰ روز می‌روید و کارتان تمام می‌شود ولی سریال داستانش فرق می‌کند و با توجه به مشغله کاری که من داشتم، هماهنگی تایم برای آن خیلی کار سختی بود. ولی به هر حال قبول کردم و الان از این موضوع راضی هستم. چراکه بازخوردها از این نقش خیلی خوب بوده و مردم مهراد را خیلی دوست داشتند. از چند روز قبل که مهراد در سریال نیست، مردم خیلی ناراحتند و منتظرند که مهراد به سریال برگردد. آنها هنوز باور نکردند مهراد مرده و دوست دارند این نقش به سریال برگردد. همین موضوع نشان می‌دهد که مردم با نقش ارتباط برقرار کردند و آن را دوست دارند و یک جورهایی قهرمان قصه شده است.

جایگاه یک هنرمند را مردم مشخص می‌کنند

 در آینده جدی‌تر به بازیگری خواهم پرداخت

دوستان می‌توانند نقد داشته باشند

به این موضوع اشاره کردید که یک فیلم‌بین حرفه‌ای هستید. به طور کلی در آثار شما نیز ادای دین به سینما بسیار مشهود است ولی حال که به طور جدی  وارد دنیای بازیگری شدید، عده‌ای نسبت به این موضوع نقد دارند و صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه چرا یک خواننده باید بازیگر شود؟ آیا قرار است باز هم فعالیت‌ جدی خود در سینما را به عنوان بازیگر ادامه دهید؟

قطعا قرار است فعالیت‌های جدی‌تری را در سینما داشته باشم ولی خب بالاخره هر کسی به افراد دیگر نقدهایی دارد اما از نظر من در نهایت این مردم هستند که جایگاه یک هنرمند را مشخص می‌کنند. یعنی اینکه هنرمند کجا باشد و چه کار کند بسته به نظر آنهاست. در این سال‌ها خیلی از هنرپیشه‌ها خوانندگی را تجربه کردند ولی یک آلبوم منتشر کرده و نتوانستند ادامه دهند. البته خیلی‌های دیگر هم هستند همچون حامد بهداد و مهران مدیری که همچنان خوانندگی را پیگیری می‌کنند و اتفاقا موفق هم هستند. بالعکس این موضوع هم به همین گونه است؛ خیلی از خواننده‌ها آمدند و یک فیلم بازی کردند و دیگر ادامه ندادند ولی من از آن دست نیستم. به این خاطر که تا الان چهار فیلم سینمایی به عنوان نقش اصلی بازی کردم و حال هم یک نقش جدی در سریال داشتم. قطعا در آینده جدی‌تر به این قضیه خواهم پرداخت ولی خب نقد هم هست و دوستان هم می‌توانند نقد داشته باشند. هنرپیشه‌های کارکشته هم وقتی در نقش‌هایی بازی می‌کنند ایراداتی دارند. من هنرپیشه حرفه‌ای نیستم و قطعا کار من هم ایراداتی دارد.

مردن مهراد ایراد داستان است

بسیاری می‌گویند بعد از مرگ مهراد دیگر سریال را نمی‌بینیم

از نویسنده باید پرسید که چرا به فکر مخاطبان سریالش نبوده

شخصیت مهراد که در این سریال به ایفای نقش آن مشغول بودید؛ یک شخصیت عاشق پیشه بوده که حاضر است هر کاری انجام دهد تا عشق خود را به دست بیاورد. چه اتفاقی می‌افتد که مهراد تصمیم می‌گیرد به مبارزه با فرد خطرناکی برود و حتی در رینگ بوکس با او مبارزه نکند تا به این صورت در رینگ بمیرد؟

این کار نویسنده بوده و ایشان قصه را به این صورت پردازش کرده است. ولی اگر من بودم به این صورت تمامش نمی‌کردم. در دو پست آخری که در صفحه شخصی خودم گذاشتم، بالای پنچ هزار کامنت نوشته شده که از این میزان چهار هزار افرادی هستند که می‌گویند با مردن مهراد دیگر سریال را نمی‌بینیم. این سوال را باید از نویسنده پرسید که چرا به این شکل نوشته و به فکر مخاطب سریالش نبوده است. من نمی‌توانستم داستان را تغییر بدهم و به نظرم این ایراد داستان است. حتی اگر قرار بود این اتفاق بیفتد، اگر سریال ۲۵ قسمت است باید در قسمت ۲۲ این چنین می‌شد؛ نه در قسمت ۱۳. البته این نظر شخصی من بوده ولی به هر حال این پروژه یک پروژه بیگ‌پُرداکشن بوده و من جزء کوچکی از آن به شمار می‌آیم.

حال که به صورت جدی‌تر به عرصه بازیگری وارد شده‌اید از این به بعد در ایفای نقش‌های مختلف چقدر تیپ و شخصیت بودن کاراکترها و تجربه دنیاهای متفاوتتر بازیگری برایتان اهمیت دارد؟ آیا می‌توان در آینده این انتظار را داشت که رضا یزدانی را در نقش‌هایی که خیلی هم ظاهر شیکی ندارند ببینیم؟

وقتی شما چنین نقشی را بازی می‌کنید؛ قطعا ادامه راه برایتان خیلی مهم می‌شود. به نوعی خیلی باید مواظب باشید که دست از پا خطا نکنید و انشاالله که من هم بتوانم از خودم مراقبت کنم.

به نوعی در قبول پیشنهادهای مختلف بازیگری باید کلیت ماجرا را دید که کست و کارگردانش چه کسانی هستند؛ چه داستانی دارد و نقشی که به شما پیشنهاد شده از چه ویژگی‌هایی برخوردار است. بر این اساس می‌توان برای قبول پیشنهادهای مختلف تصمیم‌گیری کرد.

بعد از گریم کاملا از رضا یزدانی جدا می‌شدم

گاهی اوقات پیش می‌آید که ما وقتی بازی یک بازیگر را می‌بینیم باور نمی‌کنیم که در حال بازی کردن بوده و می‌گوییم که خود شخصیت درون فیلم است. در ایفای نقش‌هایی که تا به حال بازی کردید؛ خودتان به شخصه چقدر احساس می‌کنید از رضا یزدانی فاصله گرفته و شخصیت درون فیلم و سریال شده‌اید؟

در فیلم تیک آف کاملا این حس را داشتم. به خاطر اینکه سه هفته قبل از اینکه فیلمبرداری شروع شود، در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های بوشهر می‌نشستم و به زبان مردم بومی گوش می‌کردم و با آنها دیالوگ برقرار می‌کردم تا بتوانم لهجه را یاد بگیرم. به نوعی از یک جایی به بعد کاملا غرق نقش شده بودم و این اتفاق افتاد.

در نقش مهراد نیز به همین صورت بود؛ فکر می‌کنم چیز زیادی از فیلمبرداری نگذشته بود که من وقتی گریم می‌شدم و کت و شلوار، کراوات و کلاه شخصیت مهراد را سرم می‌گذاشتم، قشنگ احساس می‌کردم، یک فرد دیگر هستم و کاملا از رضا یزدانی جدا شدم. مخصوصا وقتی با گذاشتن کلاه شخصیت، در آیینه به خودم نگاه می‌کردم، واقعا مهرادی را می‌دیدم که شخصیتی جدا از رضا یزدانی بود.

گفتگو: حامد قریب

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حامد بهداد خودکشی عشق فیلم سینمایی مهران مدیری رضا یزدانی بهرام بهرامیان از یادها رفته عکس های رضا یزدانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)

حمزه(ع) یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام است. ایثار، جهاد، هجرت و دفاع جانانه‌اش از پیامبر (ص) در مکه بی‌بدیل است و از نظر مفسران اسلامی آیاتی در قرآن در شأن آن حضرت نازل شده است. از جمله «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللّه، وَالَّذِینَ آوَوا وَنَصَرُوا أُوْلَئِکَ هُمْ الْمُؤْمِنُونَ حَقّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ» در شأن او و جمعی دیگر از مخلصان اصحاب پیامبر(ص) است. آیات زیادی در قرآن در شأن اوست که مفسرین ذیل آیات اشاره نموده‌اند اما آیه السابقون السابقون اولئک المقربون و چند آیه دیگر به تصریح برای تبیین شخصیت حمزه(ع) کافی است که چه نقش بزرگی در دین در دوره دعوت و استقرار و دفاع از حریم رسول الله(ص) ایفا کرد.

آیات ایمان در شأن او و حضرت علی(ع)

حمزة بن عبدالمطلب را در رأس مؤمنان حقیقی مشاهده می‌کنیم. ایمان آوردن در وضعیت سخت، یاری‌کردن و پناه‌ دادن به رسول خدا(ص) در مقابل دشمنان آنگاه که همه مشرکان و دشمنان علیه او بسیج شده بودند و در آیه شریفه «لاَیَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنْ الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَقَاتَلُوا»، حمزه در اول این صف از مؤمنان است که قبل از فتح، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشت.

حضرت حمزه (ع) با دشمنان به قتال و جهاد پرداخت و به خیل اولین شهدای اسلام پیوست. قتال و شهادتی که با مثله و قطعه قطعه شدن اعضای بدنش توأم شد و علف‌های بیابان بر پیکر خونینش کفن شدند. البته آیات متعدد دیگری هست که سیدالشهدا، حمزه مصداق روشن و نمودار بارزی از این آیات است.

اولین عزاداری در اسلام برای حمزه بود

پس از ایمان حمزه به پیامبر(ص) و در آمدن به جرگه دعوت‌شدگان، اسلام قدرتی گرفت و بسیاری به جهت ایمان حمزه به سوی اسلام گرویدند. شهادت او نیز برای اسلام گران بود، چون هیبتی داشت که دل دشمن را به ترس و اضطراب می‌انداخت. حمزه کسی است که پیامبر(ص) پس از شهادتش بر او بسیار گریست و زنان انصار و مهاجرین را فرمود تا برای او اقامه عزا و گریه کنند و این اولین عزاداری در اسلام برای عزیز پیامبر (ص) بود.

شهادت او فقدانی برای اسلام بود و برای پیامبر غمی جانکاه بود که هرگز جبران نشد. شیخ صدوق در ضمن حدیث مفصلی از سلمان نقل می‌کند: «در ایام بیماری رسول خدا(ص) در روزهای آخر زندگی، حضرت فاطمه زهرا(س) وقتی ضعف شدید را در پدر بزرگوارش دید گریست. رسول خدا(ص) برای تسلی و آرامش دخترش از عنایات و برکات خداوند بر اهل بیت (ع) سخن گفت.

حمزه سیدالشهدا اول است

در اسلام دو سید الشهدا هست یکی حمزه(ع) و دومی امام حسین(ع) هر یک از این دو شهید در حیات اسلام به نوعی نقش تعیین کننده دارند. پیامبر اکرم(ص) در گفتگو با دخترش فاطمه زهرا(س) بخشی از نعمت‌های خدا را که بر این خاندان ارزانی داشته است برشمرد تا بدین جا رسید: دخترم! ما اهل بیتی هستیم که خداوند 6 صفت و ویژگی را بر ما عطا کرده است که بر هیچ یک از گذشتگان و آیندگان عطا نکرده است. زیرا پیامبر ما سید انبیا و مرسلین است و آن پدر تو است و وصی ما سید اوصیا است و آن همسر تو است و شهید ما سیدالشهدا است و آن حمزة بن عبدالمطلب عموی پدر تو است. فاطمه(س) گفت: ای فرستاده خدا، آیا او فقط سید شهیدانی است که با وی به شهادت رسیده‌اند؟ پیامبر فرمود: نه، بلکه او سید شهدای اولین و آخرین، به جز انبیا و اوصیا است.

و در ادامه فرمود: ما فرزندان عبدالمطلب، سروران اهل بهشتیم. رسول الله، حمزه سیدالشهدا، جعفر ذوالجناحین، علی، فاطمه، حسن، حسین و مهدی (عج)، با اینکه پیامبر (ص) بیش از هفت عمو داشت، اما عمویی چون حمزه و ابوطالب نداشت، ابوطالب در دوره حیات خود و با تقدیم فرزندان خود به محضر پیامبر از دین حمایت کرد تا او زنده بود، کسی جرأت اذیت حضرت را نداشت. به همین خاطر سال وفاتش عام الحزن پیامبر بود. حمزه پس از ابوطالب بزرگ‌ترین پشتیبان پیامبر (ص) بود، لذا فرمود: «اَحَبّ اِخوانی اِلَیَّ علّی بن أبیطالب و أحَبّ أعْمامی‌ اِلیَّ حَمْزَة»؛ محبوب‌ترین برادرانم علی بن ابیطالب و محبوب‌ترین عموهایم حمزه است.

نام حمزه محبوب‌ترین ‌ها

یکی از اصحاب پرسید: یا رسول الله! خداوند فرزندی عنایت کرده نامش را چه بگذارم. فرمود: «سَمِّهِ بأحَبِّ الأسماء اِلیّ حَمْزه»، نام او را که همنام محبوب‌ترین نام‌ها نزد من است بگذار و آن حمزه است. ابن حجر عسقلانی نقل می‌کند که رسول خدا(ص) چون در کنار جسد مُثله شده عمویش حمزه نشست، خطاب به وی چنین فرمود: «رَحِمکَ اللّه أی عمّ، لَقَدْ کُنتَ وَصُولاً لِلرَّحِمِ فَعُولاً لِلْخیرات»، ای عمو! خدای رحمت کند تو را که در صله رحم و انجام‌دادن کارهای نیک فعال و کوشا بودی.

دیگر خبرها

  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • عکس| گریم متفاوت بازیگر سریال یاغی/ عکس‌های علی شادمان در سریال جدیدش
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • یک قصه خیالی به روایت فراری
  • عکس | بازیگران نون خ در اتاق گریم
  • قیصر امین‌پور نمی‌خواست برای شعرش به او کلیه بدهند
  • بازیگران نون خ در اتاق گریم | عکس
  • سوژه‌‎های فوتبالی در قاب تصویر
  • قیصر امین‌پور نمی خواست برای شعرش به او کلیه بدهند